REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Citroen C5 I generacji: kosztowny komfort

Piotr Czerniakowski
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C5 został zaprezentowany w 2000 roku. Był następcą wysłużonego, produkowanego od początku lat 90-tych modelu Xantia. Mimo że auto było już reprezentantem technologii XXI wieku, nie ustrzegło się wielu problemów, jakie nękają auta francuskiego producenta. Odwdzięcza się za to komfortem, z którego słynie Citroen.

Nadwozie Citroena C5

Stylistyka auta nie porywa, lecz nie można powiedzieć, że jest przeciętna. Na pierwszy rzut oka widać, jaki rodowód posiada auto.  W nadwoziu można bowiem dostrzec nutkę fantazji, kreatywności typowej dla aut francuskich – zgodnie z hasłem reklamowym Citroena. Citroen C5 dostępny był w dwóch wariantach nadwozia: liftback i kombi.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C5

Wnętrze Citroena C5

REKLAMA

Citroen C5 zyskuje mnóstwo plusów, gdy zajrzymy do środka kabiny. Obszerne wnętrze, dobre wyciszenie, często bogate wyposażenie oraz odporność na zużycie to niewątpliwe zalety tego modelu. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana w ciekawy sposób – nawet po 11 latach od prezentacji modelu wygląda dość nowatorsko. Jakość tworzyw na przyzwoitym poziomie, lecz spasowanie materiałów pozostawia trochę do życzenia. Ergonomia na dość wysokim poziomie, choć niektórym przełącznikom i dźwigienkom brakuje precyzji. Wnętrze, jak już zostało wspomniane, oferuje bardzo dużo miejsca. Dotyczy to zarówno pierwszego, jak i drugiego rzędu siedzeń. Bagażnik mieści 456 litrów w przypadku liftbacka oraz 565 litrów w wersji kombi.

Facelifting: auto przeszło modernizację w roku 2004. Zmiany objęły przede wszystkim nadwozie ( m. in. nowe reflektory przednie i lampy tylne) oraz gamę silnikową - prowadzono motor 1.6 Hdi. W 2006 silnik 2.2 Hdi osiągał już 170 KM.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Napęd

Silniki benzynowe Citroena C5

W przypadku silników benzynowych najbardziej polecaną jednostką jest 2-litrowy silnik o mocy 140 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w 10 sekund przy średnim spalaniu na poziomie 8,5 litra. Nie jest to mało, lecz francuskie silniki benzynowe nigdy nie należały do oszczędnych. Dostępna była jedna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 2 litrów i mocy 235 koni. 8,2 s do 100 km/h przy takiej mocy nie jest niczym nadzwyczajnym. Zwłaszcza, że samochód z tym silnikiem pali średnio powyżej 10 litrów na 100 km. Zdecydowanie odradzamy zakup auta z silnikiem 2.0 HPI. Ma on bezpośredni wtrysk paliwa, co podnosi koszty serwisowania i wyklucza zamontowanie instalacji LPG. Silnik ten jest także dość usterkowy.

Silniki wysokoprężne Citroena C5

To zdecydowanie lepsza opcja w przypadku Citroena C5. Do wyboru mamy w sumie 5 jednostek HDi. Podstawowa jednostka, wprowadzona w 2004 roku, ma pojemność 1,6 litra i moc 109 KM. Dla kogoś, kto nie szuka w aucie dynamiki na wysokim poziomie, jest to dobra propozycja. Oszczędności będą duże, gdyż auto spala średnio jedynie 5,5l na 100 km. Nie polecamy 8-zaworowego 2.0 o mocy 90 KM, gdyż moc jest zbyt mała na auto o takich gabarytach. Kolejną wartą uwagi jednostką jest diesel 2.0l o mocy 136 KM. Pozwala on już na sprawne poruszanie się zarówno w mieście jak i w trasie. Pali jedynie pół litra ropy więcej od silnika 1.6. Największym motorem wśród diesli jest jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 133 KM (170 KM w wersji po liftingu). Dynamiczne auto, zwłaszcza w mocniejszej wersji, która osiąga aż 370 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1500 obr./min. Spalanie oscyluję wokół 6,5 litra na 100 km.

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Co polecamy w przypadku Citroena C5 ?

W kwestii silników benzynowych najrozsądniejszą propozycją jest silnik 2.0 (nie HPI). Jest dość dynamiczny i nie sprawia tyle problemów, co wersja z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pali jednak dość dużo, więc polecamy Diesle. Najlepiej 1.6 HDi, który pali naprawdę mało i jest mniej awaryjny od chociażby silnika 2.2. Jeśli oczekujemy trochę większej dynamiki, dobrym wyborem będzie silnik 2.0.

Skrzynia biegów: Na koła przednie napęd przenosiła pięcio- lub szcześciostopniowa skrzynia manualna, a także cztero- lub sześciostopniowy automat.

Zawieszenie Citroena C5

Z przodu zastosowana układ McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Układ hydrauliczny zastąpił klasyczne sprężyny i amortyzatory. Zapewnia on komfort podróży na bardzo wysokim poziomie, lecz wymaga fachowej obsługi.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Usterki Citroena C5

Silnik: kłopotliwa turbosprężarka oraz łańcuch napędzający wałki rozrządu w silniku 1.6 HDi. W przypadku silnika 2.2 HDi niedomaga koło dwumasowe oraz układ wtryskowy. W dieslach szybko zużywa się filtr cząstek stałych. W silnikach benzynowych szybko dochodzi do awarii kaset zapłonu.

Zawieszenie: zawodzi elektronika sterująca pracą zawieszenia. Uszkodzone amortyzatory utwardzają układ jezdny, także należy sprawdzać kondycję sfer amortyzatorów.

Elektryka: Awarie komputera BSI, który zarządza wyposażeniem całego auta.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Ceny części do Citroena C5:

Wahacz przedni: 420 zł

Sfera kolumny resorującej: 240 zł

Zestaw rozrządu: 640 zł

Klocki hamulcowe przednie: 170 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 290 zł

Sprzęgło: 590 zł

Reflektor przedni: 335 zł

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Podsumowanie - Citroen C5:

Zalety: wysoki komfort jazdy, udane silniki wysokoprężne, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.

Wady: drogie w serwisie i naprawach zawieszenie hydrauliczne, awaryjna elektronika, ograniczona sieć serwisowa, awaryjne jednostki HPI.

Citroen C5 to dobra propozycja dla osób ceniących przede wszystkim komfort i nietuzinkowy charakter. Jeśli nie boimy się kosztownego hydraulicznego zawieszenia, a wręcz przeciwnie, zależy nam na wygodzie - zastanówmy się nad Citroenem C5. W stosunku do tego co oferuje, jego ceny na rynku wtórnym są bardzo atrakcyjne. Zaoszczędzone pieniądze zawsze będziemy mogli przeznaczyć na ewentualne naprawy, których można jednak uniknąć, przed zakupem sprawdzając auto w ASO.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA