REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Citroen C5 I generacji: kosztowny komfort

Piotr Czerniakowski
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C5 został zaprezentowany w 2000 roku. Był następcą wysłużonego, produkowanego od początku lat 90-tych modelu Xantia. Mimo że auto było już reprezentantem technologii XXI wieku, nie ustrzegło się wielu problemów, jakie nękają auta francuskiego producenta. Odwdzięcza się za to komfortem, z którego słynie Citroen.

Nadwozie Citroena C5

Stylistyka auta nie porywa, lecz nie można powiedzieć, że jest przeciętna. Na pierwszy rzut oka widać, jaki rodowód posiada auto.  W nadwoziu można bowiem dostrzec nutkę fantazji, kreatywności typowej dla aut francuskich – zgodnie z hasłem reklamowym Citroena. Citroen C5 dostępny był w dwóch wariantach nadwozia: liftback i kombi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C5

Wnętrze Citroena C5

Citroen C5 zyskuje mnóstwo plusów, gdy zajrzymy do środka kabiny. Obszerne wnętrze, dobre wyciszenie, często bogate wyposażenie oraz odporność na zużycie to niewątpliwe zalety tego modelu. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana w ciekawy sposób – nawet po 11 latach od prezentacji modelu wygląda dość nowatorsko. Jakość tworzyw na przyzwoitym poziomie, lecz spasowanie materiałów pozostawia trochę do życzenia. Ergonomia na dość wysokim poziomie, choć niektórym przełącznikom i dźwigienkom brakuje precyzji. Wnętrze, jak już zostało wspomniane, oferuje bardzo dużo miejsca. Dotyczy to zarówno pierwszego, jak i drugiego rzędu siedzeń. Bagażnik mieści 456 litrów w przypadku liftbacka oraz 565 litrów w wersji kombi.

Facelifting: auto przeszło modernizację w roku 2004. Zmiany objęły przede wszystkim nadwozie ( m. in. nowe reflektory przednie i lampy tylne) oraz gamę silnikową - prowadzono motor 1.6 Hdi. W 2006 silnik 2.2 Hdi osiągał już 170 KM.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Silniki benzynowe Citroena C5

W przypadku silników benzynowych najbardziej polecaną jednostką jest 2-litrowy silnik o mocy 140 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w 10 sekund przy średnim spalaniu na poziomie 8,5 litra. Nie jest to mało, lecz francuskie silniki benzynowe nigdy nie należały do oszczędnych. Dostępna była jedna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 2 litrów i mocy 235 koni. 8,2 s do 100 km/h przy takiej mocy nie jest niczym nadzwyczajnym. Zwłaszcza, że samochód z tym silnikiem pali średnio powyżej 10 litrów na 100 km. Zdecydowanie odradzamy zakup auta z silnikiem 2.0 HPI. Ma on bezpośredni wtrysk paliwa, co podnosi koszty serwisowania i wyklucza zamontowanie instalacji LPG. Silnik ten jest także dość usterkowy.

Silniki wysokoprężne Citroena C5

To zdecydowanie lepsza opcja w przypadku Citroena C5. Do wyboru mamy w sumie 5 jednostek HDi. Podstawowa jednostka, wprowadzona w 2004 roku, ma pojemność 1,6 litra i moc 109 KM. Dla kogoś, kto nie szuka w aucie dynamiki na wysokim poziomie, jest to dobra propozycja. Oszczędności będą duże, gdyż auto spala średnio jedynie 5,5l na 100 km. Nie polecamy 8-zaworowego 2.0 o mocy 90 KM, gdyż moc jest zbyt mała na auto o takich gabarytach. Kolejną wartą uwagi jednostką jest diesel 2.0l o mocy 136 KM. Pozwala on już na sprawne poruszanie się zarówno w mieście jak i w trasie. Pali jedynie pół litra ropy więcej od silnika 1.6. Największym motorem wśród diesli jest jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 133 KM (170 KM w wersji po liftingu). Dynamiczne auto, zwłaszcza w mocniejszej wersji, która osiąga aż 370 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1500 obr./min. Spalanie oscyluję wokół 6,5 litra na 100 km.

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Co polecamy w przypadku Citroena C5 ?

W kwestii silników benzynowych najrozsądniejszą propozycją jest silnik 2.0 (nie HPI). Jest dość dynamiczny i nie sprawia tyle problemów, co wersja z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pali jednak dość dużo, więc polecamy Diesle. Najlepiej 1.6 HDi, który pali naprawdę mało i jest mniej awaryjny od chociażby silnika 2.2. Jeśli oczekujemy trochę większej dynamiki, dobrym wyborem będzie silnik 2.0.

Skrzynia biegów: Na koła przednie napęd przenosiła pięcio- lub szcześciostopniowa skrzynia manualna, a także cztero- lub sześciostopniowy automat.

Zawieszenie Citroena C5

Z przodu zastosowana układ McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Układ hydrauliczny zastąpił klasyczne sprężyny i amortyzatory. Zapewnia on komfort podróży na bardzo wysokim poziomie, lecz wymaga fachowej obsługi.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Usterki Citroena C5

Silnik: kłopotliwa turbosprężarka oraz łańcuch napędzający wałki rozrządu w silniku 1.6 HDi. W przypadku silnika 2.2 HDi niedomaga koło dwumasowe oraz układ wtryskowy. W dieslach szybko zużywa się filtr cząstek stałych. W silnikach benzynowych szybko dochodzi do awarii kaset zapłonu.

Zawieszenie: zawodzi elektronika sterująca pracą zawieszenia. Uszkodzone amortyzatory utwardzają układ jezdny, także należy sprawdzać kondycję sfer amortyzatorów.

Elektryka: Awarie komputera BSI, który zarządza wyposażeniem całego auta.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Ceny części do Citroena C5:

Wahacz przedni: 420 zł

Sfera kolumny resorującej: 240 zł

Zestaw rozrządu: 640 zł

Klocki hamulcowe przednie: 170 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 290 zł

Sprzęgło: 590 zł

Reflektor przedni: 335 zł

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Podsumowanie - Citroen C5:

Zalety: wysoki komfort jazdy, udane silniki wysokoprężne, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.

Wady: drogie w serwisie i naprawach zawieszenie hydrauliczne, awaryjna elektronika, ograniczona sieć serwisowa, awaryjne jednostki HPI.

Citroen C5 to dobra propozycja dla osób ceniących przede wszystkim komfort i nietuzinkowy charakter. Jeśli nie boimy się kosztownego hydraulicznego zawieszenia, a wręcz przeciwnie, zależy nam na wygodzie - zastanówmy się nad Citroenem C5. W stosunku do tego co oferuje, jego ceny na rynku wtórnym są bardzo atrakcyjne. Zaoszczędzone pieniądze zawsze będziemy mogli przeznaczyć na ewentualne naprawy, których można jednak uniknąć, przed zakupem sprawdzając auto w ASO.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA