REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Citroen C5 I generacji: kosztowny komfort

Piotr Czerniakowski
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
Citroen C5 to samochód przede wszystkim dla ludzi ceniących komfort.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C5 został zaprezentowany w 2000 roku. Był następcą wysłużonego, produkowanego od początku lat 90-tych modelu Xantia. Mimo że auto było już reprezentantem technologii XXI wieku, nie ustrzegło się wielu problemów, jakie nękają auta francuskiego producenta. Odwdzięcza się za to komfortem, z którego słynie Citroen.

Nadwozie Citroena C5

Stylistyka auta nie porywa, lecz nie można powiedzieć, że jest przeciętna. Na pierwszy rzut oka widać, jaki rodowód posiada auto.  W nadwoziu można bowiem dostrzec nutkę fantazji, kreatywności typowej dla aut francuskich – zgodnie z hasłem reklamowym Citroena. Citroen C5 dostępny był w dwóch wariantach nadwozia: liftback i kombi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C5

Wnętrze Citroena C5

Citroen C5 zyskuje mnóstwo plusów, gdy zajrzymy do środka kabiny. Obszerne wnętrze, dobre wyciszenie, często bogate wyposażenie oraz odporność na zużycie to niewątpliwe zalety tego modelu. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana w ciekawy sposób – nawet po 11 latach od prezentacji modelu wygląda dość nowatorsko. Jakość tworzyw na przyzwoitym poziomie, lecz spasowanie materiałów pozostawia trochę do życzenia. Ergonomia na dość wysokim poziomie, choć niektórym przełącznikom i dźwigienkom brakuje precyzji. Wnętrze, jak już zostało wspomniane, oferuje bardzo dużo miejsca. Dotyczy to zarówno pierwszego, jak i drugiego rzędu siedzeń. Bagażnik mieści 456 litrów w przypadku liftbacka oraz 565 litrów w wersji kombi.

Facelifting: auto przeszło modernizację w roku 2004. Zmiany objęły przede wszystkim nadwozie ( m. in. nowe reflektory przednie i lampy tylne) oraz gamę silnikową - prowadzono motor 1.6 Hdi. W 2006 silnik 2.2 Hdi osiągał już 170 KM.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Silniki benzynowe Citroena C5

W przypadku silników benzynowych najbardziej polecaną jednostką jest 2-litrowy silnik o mocy 140 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w 10 sekund przy średnim spalaniu na poziomie 8,5 litra. Nie jest to mało, lecz francuskie silniki benzynowe nigdy nie należały do oszczędnych. Dostępna była jedna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 2 litrów i mocy 235 koni. 8,2 s do 100 km/h przy takiej mocy nie jest niczym nadzwyczajnym. Zwłaszcza, że samochód z tym silnikiem pali średnio powyżej 10 litrów na 100 km. Zdecydowanie odradzamy zakup auta z silnikiem 2.0 HPI. Ma on bezpośredni wtrysk paliwa, co podnosi koszty serwisowania i wyklucza zamontowanie instalacji LPG. Silnik ten jest także dość usterkowy.

Silniki wysokoprężne Citroena C5

To zdecydowanie lepsza opcja w przypadku Citroena C5. Do wyboru mamy w sumie 5 jednostek HDi. Podstawowa jednostka, wprowadzona w 2004 roku, ma pojemność 1,6 litra i moc 109 KM. Dla kogoś, kto nie szuka w aucie dynamiki na wysokim poziomie, jest to dobra propozycja. Oszczędności będą duże, gdyż auto spala średnio jedynie 5,5l na 100 km. Nie polecamy 8-zaworowego 2.0 o mocy 90 KM, gdyż moc jest zbyt mała na auto o takich gabarytach. Kolejną wartą uwagi jednostką jest diesel 2.0l o mocy 136 KM. Pozwala on już na sprawne poruszanie się zarówno w mieście jak i w trasie. Pali jedynie pół litra ropy więcej od silnika 1.6. Największym motorem wśród diesli jest jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 133 KM (170 KM w wersji po liftingu). Dynamiczne auto, zwłaszcza w mocniejszej wersji, która osiąga aż 370 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1500 obr./min. Spalanie oscyluję wokół 6,5 litra na 100 km.

Zobacz też: Używany Mercedes klasy E: nowa para okularów

Co polecamy w przypadku Citroena C5 ?

W kwestii silników benzynowych najrozsądniejszą propozycją jest silnik 2.0 (nie HPI). Jest dość dynamiczny i nie sprawia tyle problemów, co wersja z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pali jednak dość dużo, więc polecamy Diesle. Najlepiej 1.6 HDi, który pali naprawdę mało i jest mniej awaryjny od chociażby silnika 2.2. Jeśli oczekujemy trochę większej dynamiki, dobrym wyborem będzie silnik 2.0.

Skrzynia biegów: Na koła przednie napęd przenosiła pięcio- lub szcześciostopniowa skrzynia manualna, a także cztero- lub sześciostopniowy automat.

Zawieszenie Citroena C5

Z przodu zastosowana układ McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Układ hydrauliczny zastąpił klasyczne sprężyny i amortyzatory. Zapewnia on komfort podróży na bardzo wysokim poziomie, lecz wymaga fachowej obsługi.

Zobacz też: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Usterki Citroena C5

Silnik: kłopotliwa turbosprężarka oraz łańcuch napędzający wałki rozrządu w silniku 1.6 HDi. W przypadku silnika 2.2 HDi niedomaga koło dwumasowe oraz układ wtryskowy. W dieslach szybko zużywa się filtr cząstek stałych. W silnikach benzynowych szybko dochodzi do awarii kaset zapłonu.

Zawieszenie: zawodzi elektronika sterująca pracą zawieszenia. Uszkodzone amortyzatory utwardzają układ jezdny, także należy sprawdzać kondycję sfer amortyzatorów.

Elektryka: Awarie komputera BSI, który zarządza wyposażeniem całego auta.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Ceny części do Citroena C5:

Wahacz przedni: 420 zł

Sfera kolumny resorującej: 240 zł

Zestaw rozrządu: 640 zł

Klocki hamulcowe przednie: 170 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 290 zł

Sprzęgło: 590 zł

Reflektor przedni: 335 zł

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Podsumowanie - Citroen C5:

Zalety: wysoki komfort jazdy, udane silniki wysokoprężne, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.

Wady: drogie w serwisie i naprawach zawieszenie hydrauliczne, awaryjna elektronika, ograniczona sieć serwisowa, awaryjne jednostki HPI.

Citroen C5 to dobra propozycja dla osób ceniących przede wszystkim komfort i nietuzinkowy charakter. Jeśli nie boimy się kosztownego hydraulicznego zawieszenia, a wręcz przeciwnie, zależy nam na wygodzie - zastanówmy się nad Citroenem C5. W stosunku do tego co oferuje, jego ceny na rynku wtórnym są bardzo atrakcyjne. Zaoszczędzone pieniądze zawsze będziemy mogli przeznaczyć na ewentualne naprawy, których można jednak uniknąć, przed zakupem sprawdzając auto w ASO.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA