REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Robert Kuśpiel
Fiat Punto I został Samochodem Roku 2005. fot. Newspress
Fiat Punto I został Samochodem Roku 2005. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku Fiat Punto I stał się „pełnoletni”. Minęło dokładnie 18 lat od premiery następcy Uno. Mimo tylu lat, włoski maluch nadal jest atrakcyjną ofertą na rynku aut używanych.

Małe samochody to wizytówka włoskiego producenta. Zazwyczaj każdy wyprodukowany model jest skazany na sukces. Do tego auta są funkcjonalne i radzą sobie w różnych warunkach, nawet jeśli nie zostały do nich przystosowane. Przez 18 lat polska rzeczywistość zdołała zweryfikować niezawodność i funkcjonalność tego samochodu. Oferta na rynku aut używanych jest wystarczająco duża. Jest to dowód na to, że Fiat Punto I przetrwał próbę czasu.

REKLAMA

Niestety przez te wszystkie lata Punto dało się poznać również od tej gorszej strony. Jednak w przypadku awarii naprawa i części zamienne są bardzo tanie. Większość napraw jesteśmy w stanie wykonać we własnym zakresie.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Punto

REKLAMA

Jak na włoski samochód przystało, Punto wyróżnia się ponadprzeciętnym wyglądem. Samochód, mimo swych 'miejskich' rozmiarów jest wygodny i można bez problemu wybrać się nim na wakacje. Należy jednak być ostrożnym pod względem bagażu. Pojemność bagażnika to 275 litrów. Po złożeniu siedzeń jest to już 1080 litrów. Wynik bardzo przyzwoity, biorąc pod uwagę konkurencję.

Najważniejszą zaletą Punto jest cena zakupu. Za około 1500 złotych można stać się posiadaczem auta. Modele z końca produkcji wyceniane są na około 9 000 złotych. Zdecydowanie odradzamy kupno egzemplarzy, których cena opiewa na około 1000 – 1500 złotych. Na ogół są to wraki nie nadające się do jazdy. Doprowadzenie auta do stanu używalności może być nieopłacalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik

Pod względem wyposażenia nie należy się spodziewać luksusów. Klimatyzacja i elektryczne szyby to prawdziwy rarytas. Oglądając oferty, należy się przyzwyczaić, że szyby zamykane są za pomocą korbki.

Jakie silniki były dostępne w Punto I ?

Gama silników benzynowych jest bardzo duża i daje możliwość dopasowania jednostki napędowej do naszych potrzeb.

Silniki benzynowe

  • 55KM – Zbyt mały silnik, żeby sprawnie poradzić sobie z Punto. Jeżeli podróżujemy z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem, musimy przygotować się na ciężką przeprawę. Każdy manewr musi być przemyślany i stosownie wcześniej zaplanowany. Spalanie w granicach 7 litrów jest zdecydowanie za duże. Silnik ten niewiele oferuje, a ma zapotrzebowanie jak najmocniejsza jednostka 1.2. Odradzamy.
  • 59KM – spalanie na takim samym poziomie jak w przypadku jednostki 1.1. Bardzo słaba dynamika i osiągi. Praktycznie nie zobaczymy żadnej różnicy pomiędzy tymi silnikami.
  • 74KM – taki wariant mocy zapewnia dynamikę na bardzo dobrym poziomie, zachowując spalanie 7 litrów na 100 kilometrów. Silnik popularny i od niego powinniśmy zaczynać przeglądać wszystkie oferty. W przypadku instalacji gazowej zapotrzebowanie na gaz wynosi 8 litrów. Oferta godna polecenia. 
  • 1.2 86KM – najmocniejsza jednostka 1.2 oferująca bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu benzyny – 7.5 litra. Bardzo rzadki model, na rynku aut używanych nie ma zbyt dużego wyboru w porównaniu z innymi silnikami. Jeżeli mamy taką możliwość, to warto wybrać ten silnik. Bardzo dobra alternatywa dla słabszej jednostki legitymującej się mocą 74KM.
  • 1.4 GT Turbo – bardzo rzadki egzemplarz na naszym rynku. Liczbę oferowanych egzemplarzy można policzyć na palcach jednej ręki. Spalanie na poziomie 8 – 9 litrów jest do przyjęcia, biorąc pod uwagę osiągi tego auta. Silniki te przeznaczone są dla osób, którym nie wystarczają „cywilne” zakresy mocy. Niepozorne Punto z tym silnikiem może zaskoczyć niejeden nowoczesny samochód.
  • 1.6 88KM – spalanie na poziomie 7.5 litra sprawia, że jest to konkurencyjny silnik dla wersji 1.2 86KM. Silnik godny polecenia, w razie problemów z wyszukaniem najmocniejszej wersji 1.2, jednostka 1.6 stanowi bardzo dobrą alternatywę.

Zobacz też: Fiat Punto MK1: montaż podgrzewanych lusterek. Poradnik

Silniki Diesla

Oferta silników wysokoprężnych jest bardzo mała - polskie salony nie oferowały wersji z silnikiem diesla. Wszystko spowodowane było zbyt wysoką ceną w salonach w naszym kraju.

1.7D 57KM – podstawowy silnik Diesla. Pod względem mocy nie jest to atrakcyjna oferta. Jednostka nie oferuje nam dobrej dynamiki. Silnik stosunkowo głośny, jednak mało awaryjny. Dużym plusem jest trwałość tej jednostki, która praktycznie pozostaje obojętna na jakość paliwa. Silnik ten przeznaczony jest dla osób mających dużą cierpliwość podczas jazdy. Spalanie – 5.5 litra na 100 kilometrów.

1.7 TD 63KM – jednostka turbodoładowana o mocy 63KM potrzebuje 6.5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Zdecydowanie polecamy w mocniejszym wariancie.

1.7 TD 70KM – nie jest to najmocniejsza wersja, jednak najpopularniejsza ze wszystkich. Ze wszystkich silników jest godna polecenia. Z racji na podstawową dynamikę i spalanie na poziomie 6 litrów. Niestety nie ma dużego wyboru tej wersji na rynku.

Opcjonalnie:

1.7 TD 80KM – w Polsce trafiają się pojedyncze egzemplarze. Auto z tym silnikiem było dedykowane na rynek: Włoski, Niemiecki i Francuski. Jeżeli u nas jest oferowane takie auto to musi pochodzić tylko i wyłącznie z importu. Oferta idealna, jeśli chodzi o silnik wysokoprężny. Jednak dużym minusem pozostaje dostępność.

Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja

Usterki

Niestety Punto nie zalicza się do bezawaryjnych aut. Jednak usterki nie są na tyle duże, żeby całkowicie zdyskwalifikować ten samochód. Niska cena zakupu w połączeniu z tanimi naprawami zachęca do zakupu. Dla modelu Punto I były ogłaszane 3 akcje serwisowe co oznacza, że producent nie popełnił wielu błędów w fazie projektowania i produkcji.

Jaką wersję wybrać?

Spośród silników benzynowych zdecydowanie polecamy 1.2 w najmocniejszym wariancie mocy. Silnik ten w zupełności wystarcza do sprawnego przemieszczania się. Nie polecamy jednostki 1.1. 55KM - to zdecydowanie zbyt mały silnik do tego auta. Dla osób chcących czuć zapas mocy polecamy silnik 1.4 Turbo. Dostarcza on wiele radości i przyjemności z jazdy. Niestety w tym przypadku nie ma wielu ofert na rynku.

Decydując się na silnik wysokoprężny polecamy wybrać wersję 70-konną. Jeżeli znajdziemy auto z silnikiem 80 KM to po sprawdzeniu przeszłości auta, warto zdecydować się na zakup.

Zobacz też: Skoda Fabia I: twarda sztuka

Na co zwrócić uwagę?

Silnik

Podczas oględzin możemy być spokojni o silnik. Jednostki montowane w Fiacie Punto I cieszą się bardzo dobrą opinią. Praktycznie nie ulegają awarii. Najczęściej psuje się osprzęt: pompa paliwa lub alternator.

Jednostki benzynowe bardzo dobrze przyjmują instalacje gazowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie obniżyć koszty eksploatacji. Większość oferowanych egzemplarzy ma zamontowaną instalację gazową.

Nadwozie

Podczas oględzin należy dokładnie obejrzeć całą karoserię. W kilkunastoletnich modelach rdza może być ukryta pod szpachlą. To właśnie w tych modelach korozja jest bardzo zaawansowana. Najbardziej narażone elementy to drzwi i klapa bagażnika. Najdokładniej przyglądajmy się krawędziom. Wewnątrz auta sprawdźmy działanie regulacji foteli.

Zawieszenie

Nie jest ani wytrzymałe, ani bardzo słabe. Pierwsze usterki pojawiają się ze strony tulei metalowo – gumowych. Nawet jeśli zauważymy nieprawidłowości podczas oględzin, to nie należy skreślać danego modelu. Naprawy są tanie i łatwe do wykonania.

Zobacz też: Daewoo Lanos: dobry wybór

Napęd

Należy się przyzwyczaić do niskiej precyzji przełączania biegów. Niestety sprzęgło w Punto I ulega bardzo szybkiemu zużyciu. Na ten element zwróćmy szczególną uwagę. Jeżeli podczas przyspieszania rosną obroty, a nie czujemy przyspieszenia to znak, że w aucie występują problemy ze sprzęgłem.

Instalacja elektryczna

Problemy dotyczą większości podzespołów elektrycznych. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie przełączniki i sterowniki. Najczęściej psują się przełączniki elektrycznych szyb, rozrusznik i alternator. Poważnym problemem jest korozja złączy elektrycznych. Prowadzi ona do unieruchomienia chociażby wycieraczek. Jedyne co możemy sprawdzić podczas oględzin to działanie wszystkich elementów elektrycznych.

Ceny części

Lampa przednia – 70 złotych

Chłodnica – 100 złotych

Tuleje tylnej belki – 70 złotych

Amortyzatory tył – 35 złotych

Boczne lusterko – 25 złotych

Przedni zderzak – 65 złotych

Kompletne amortyzatory przód – od 140 złotych

Zobacz też: Honda Accord VI: japoński standard

Podsumowanie

Fiat Punto jest dobrym wyborem jeśli szukamy auto do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Koszt eksploatacji jest naprawdę niski i nie trzeba martwić się o kosztowne usterki. Decydując się na silnik benzynowy należy szukać auta z zamontowaną instalacją gazową. Pozwoli to na obniżenie kosztów. W przypadku silników wysokoprężnych największym problemem jest uboga oferta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA