REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fiat Punto I został Samochodem Roku 2005. fot. Newspress
Fiat Punto I został Samochodem Roku 2005. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku Fiat Punto I stał się „pełnoletni”. Minęło dokładnie 18 lat od premiery następcy Uno. Mimo tylu lat, włoski maluch nadal jest atrakcyjną ofertą na rynku aut używanych.

Małe samochody to wizytówka włoskiego producenta. Zazwyczaj każdy wyprodukowany model jest skazany na sukces. Do tego auta są funkcjonalne i radzą sobie w różnych warunkach, nawet jeśli nie zostały do nich przystosowane. Przez 18 lat polska rzeczywistość zdołała zweryfikować niezawodność i funkcjonalność tego samochodu. Oferta na rynku aut używanych jest wystarczająco duża. Jest to dowód na to, że Fiat Punto I przetrwał próbę czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety przez te wszystkie lata Punto dało się poznać również od tej gorszej strony. Jednak w przypadku awarii naprawa i części zamienne są bardzo tanie. Większość napraw jesteśmy w stanie wykonać we własnym zakresie.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Punto

Jak na włoski samochód przystało, Punto wyróżnia się ponadprzeciętnym wyglądem. Samochód, mimo swych 'miejskich' rozmiarów jest wygodny i można bez problemu wybrać się nim na wakacje. Należy jednak być ostrożnym pod względem bagażu. Pojemność bagażnika to 275 litrów. Po złożeniu siedzeń jest to już 1080 litrów. Wynik bardzo przyzwoity, biorąc pod uwagę konkurencję.

REKLAMA

Najważniejszą zaletą Punto jest cena zakupu. Za około 1500 złotych można stać się posiadaczem auta. Modele z końca produkcji wyceniane są na około 9 000 złotych. Zdecydowanie odradzamy kupno egzemplarzy, których cena opiewa na około 1000 – 1500 złotych. Na ogół są to wraki nie nadające się do jazdy. Doprowadzenie auta do stanu używalności może być nieopłacalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik

Pod względem wyposażenia nie należy się spodziewać luksusów. Klimatyzacja i elektryczne szyby to prawdziwy rarytas. Oglądając oferty, należy się przyzwyczaić, że szyby zamykane są za pomocą korbki.

Jakie silniki były dostępne w Punto I ?

Gama silników benzynowych jest bardzo duża i daje możliwość dopasowania jednostki napędowej do naszych potrzeb.

Silniki benzynowe

  • 55KM – Zbyt mały silnik, żeby sprawnie poradzić sobie z Punto. Jeżeli podróżujemy z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem, musimy przygotować się na ciężką przeprawę. Każdy manewr musi być przemyślany i stosownie wcześniej zaplanowany. Spalanie w granicach 7 litrów jest zdecydowanie za duże. Silnik ten niewiele oferuje, a ma zapotrzebowanie jak najmocniejsza jednostka 1.2. Odradzamy.
  • 59KM – spalanie na takim samym poziomie jak w przypadku jednostki 1.1. Bardzo słaba dynamika i osiągi. Praktycznie nie zobaczymy żadnej różnicy pomiędzy tymi silnikami.
  • 74KM – taki wariant mocy zapewnia dynamikę na bardzo dobrym poziomie, zachowując spalanie 7 litrów na 100 kilometrów. Silnik popularny i od niego powinniśmy zaczynać przeglądać wszystkie oferty. W przypadku instalacji gazowej zapotrzebowanie na gaz wynosi 8 litrów. Oferta godna polecenia. 
  • 1.2 86KM – najmocniejsza jednostka 1.2 oferująca bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu benzyny – 7.5 litra. Bardzo rzadki model, na rynku aut używanych nie ma zbyt dużego wyboru w porównaniu z innymi silnikami. Jeżeli mamy taką możliwość, to warto wybrać ten silnik. Bardzo dobra alternatywa dla słabszej jednostki legitymującej się mocą 74KM.
  • 1.4 GT Turbo – bardzo rzadki egzemplarz na naszym rynku. Liczbę oferowanych egzemplarzy można policzyć na palcach jednej ręki. Spalanie na poziomie 8 – 9 litrów jest do przyjęcia, biorąc pod uwagę osiągi tego auta. Silniki te przeznaczone są dla osób, którym nie wystarczają „cywilne” zakresy mocy. Niepozorne Punto z tym silnikiem może zaskoczyć niejeden nowoczesny samochód.
  • 1.6 88KM – spalanie na poziomie 7.5 litra sprawia, że jest to konkurencyjny silnik dla wersji 1.2 86KM. Silnik godny polecenia, w razie problemów z wyszukaniem najmocniejszej wersji 1.2, jednostka 1.6 stanowi bardzo dobrą alternatywę.

Zobacz też: Fiat Punto MK1: montaż podgrzewanych lusterek. Poradnik

Silniki Diesla

Oferta silników wysokoprężnych jest bardzo mała - polskie salony nie oferowały wersji z silnikiem diesla. Wszystko spowodowane było zbyt wysoką ceną w salonach w naszym kraju.

1.7D 57KM – podstawowy silnik Diesla. Pod względem mocy nie jest to atrakcyjna oferta. Jednostka nie oferuje nam dobrej dynamiki. Silnik stosunkowo głośny, jednak mało awaryjny. Dużym plusem jest trwałość tej jednostki, która praktycznie pozostaje obojętna na jakość paliwa. Silnik ten przeznaczony jest dla osób mających dużą cierpliwość podczas jazdy. Spalanie – 5.5 litra na 100 kilometrów.

1.7 TD 63KM – jednostka turbodoładowana o mocy 63KM potrzebuje 6.5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Zdecydowanie polecamy w mocniejszym wariancie.

1.7 TD 70KM – nie jest to najmocniejsza wersja, jednak najpopularniejsza ze wszystkich. Ze wszystkich silników jest godna polecenia. Z racji na podstawową dynamikę i spalanie na poziomie 6 litrów. Niestety nie ma dużego wyboru tej wersji na rynku.

Opcjonalnie:

1.7 TD 80KM – w Polsce trafiają się pojedyncze egzemplarze. Auto z tym silnikiem było dedykowane na rynek: Włoski, Niemiecki i Francuski. Jeżeli u nas jest oferowane takie auto to musi pochodzić tylko i wyłącznie z importu. Oferta idealna, jeśli chodzi o silnik wysokoprężny. Jednak dużym minusem pozostaje dostępność.

Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja

Usterki

Niestety Punto nie zalicza się do bezawaryjnych aut. Jednak usterki nie są na tyle duże, żeby całkowicie zdyskwalifikować ten samochód. Niska cena zakupu w połączeniu z tanimi naprawami zachęca do zakupu. Dla modelu Punto I były ogłaszane 3 akcje serwisowe co oznacza, że producent nie popełnił wielu błędów w fazie projektowania i produkcji.

Jaką wersję wybrać?

Spośród silników benzynowych zdecydowanie polecamy 1.2 w najmocniejszym wariancie mocy. Silnik ten w zupełności wystarcza do sprawnego przemieszczania się. Nie polecamy jednostki 1.1. 55KM - to zdecydowanie zbyt mały silnik do tego auta. Dla osób chcących czuć zapas mocy polecamy silnik 1.4 Turbo. Dostarcza on wiele radości i przyjemności z jazdy. Niestety w tym przypadku nie ma wielu ofert na rynku.

Decydując się na silnik wysokoprężny polecamy wybrać wersję 70-konną. Jeżeli znajdziemy auto z silnikiem 80 KM to po sprawdzeniu przeszłości auta, warto zdecydować się na zakup.

Zobacz też: Skoda Fabia I: twarda sztuka

Na co zwrócić uwagę?

Silnik

Podczas oględzin możemy być spokojni o silnik. Jednostki montowane w Fiacie Punto I cieszą się bardzo dobrą opinią. Praktycznie nie ulegają awarii. Najczęściej psuje się osprzęt: pompa paliwa lub alternator.

Jednostki benzynowe bardzo dobrze przyjmują instalacje gazowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie obniżyć koszty eksploatacji. Większość oferowanych egzemplarzy ma zamontowaną instalację gazową.

Nadwozie

Podczas oględzin należy dokładnie obejrzeć całą karoserię. W kilkunastoletnich modelach rdza może być ukryta pod szpachlą. To właśnie w tych modelach korozja jest bardzo zaawansowana. Najbardziej narażone elementy to drzwi i klapa bagażnika. Najdokładniej przyglądajmy się krawędziom. Wewnątrz auta sprawdźmy działanie regulacji foteli.

Zawieszenie

Nie jest ani wytrzymałe, ani bardzo słabe. Pierwsze usterki pojawiają się ze strony tulei metalowo – gumowych. Nawet jeśli zauważymy nieprawidłowości podczas oględzin, to nie należy skreślać danego modelu. Naprawy są tanie i łatwe do wykonania.

Zobacz też: Daewoo Lanos: dobry wybór

Napęd

Należy się przyzwyczaić do niskiej precyzji przełączania biegów. Niestety sprzęgło w Punto I ulega bardzo szybkiemu zużyciu. Na ten element zwróćmy szczególną uwagę. Jeżeli podczas przyspieszania rosną obroty, a nie czujemy przyspieszenia to znak, że w aucie występują problemy ze sprzęgłem.

Instalacja elektryczna

Problemy dotyczą większości podzespołów elektrycznych. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie przełączniki i sterowniki. Najczęściej psują się przełączniki elektrycznych szyb, rozrusznik i alternator. Poważnym problemem jest korozja złączy elektrycznych. Prowadzi ona do unieruchomienia chociażby wycieraczek. Jedyne co możemy sprawdzić podczas oględzin to działanie wszystkich elementów elektrycznych.

Ceny części

Lampa przednia – 70 złotych

Chłodnica – 100 złotych

Tuleje tylnej belki – 70 złotych

Amortyzatory tył – 35 złotych

Boczne lusterko – 25 złotych

Przedni zderzak – 65 złotych

Kompletne amortyzatory przód – od 140 złotych

Zobacz też: Honda Accord VI: japoński standard

Podsumowanie

Fiat Punto jest dobrym wyborem jeśli szukamy auto do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Koszt eksploatacji jest naprawdę niski i nie trzeba martwić się o kosztowne usterki. Decydując się na silnik benzynowy należy szukać auta z zamontowaną instalacją gazową. Pozwoli to na obniżenie kosztów. W przypadku silników wysokoprężnych największym problemem jest uboga oferta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA