Używany Fiat Punto I: włoska kropka
REKLAMA
REKLAMA
Małe samochody to wizytówka włoskiego producenta. Zazwyczaj każdy wyprodukowany model jest skazany na sukces. Do tego auta są funkcjonalne i radzą sobie w różnych warunkach, nawet jeśli nie zostały do nich przystosowane. Przez 18 lat polska rzeczywistość zdołała zweryfikować niezawodność i funkcjonalność tego samochodu. Oferta na rynku aut używanych jest wystarczająco duża. Jest to dowód na to, że Fiat Punto I przetrwał próbę czasu.
REKLAMA
Niestety przez te wszystkie lata Punto dało się poznać również od tej gorszej strony. Jednak w przypadku awarii naprawa i części zamienne są bardzo tanie. Większość napraw jesteśmy w stanie wykonać we własnym zakresie.
Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Punto
REKLAMA
Jak na włoski samochód przystało, Punto wyróżnia się ponadprzeciętnym wyglądem. Samochód, mimo swych 'miejskich' rozmiarów jest wygodny i można bez problemu wybrać się nim na wakacje. Należy jednak być ostrożnym pod względem bagażu. Pojemność bagażnika to 275 litrów. Po złożeniu siedzeń jest to już 1080 litrów. Wynik bardzo przyzwoity, biorąc pod uwagę konkurencję.
Najważniejszą zaletą Punto jest cena zakupu. Za około 1500 złotych można stać się posiadaczem auta. Modele z końca produkcji wyceniane są na około 9 000 złotych. Zdecydowanie odradzamy kupno egzemplarzy, których cena opiewa na około 1000 – 1500 złotych. Na ogół są to wraki nie nadające się do jazdy. Doprowadzenie auta do stanu używalności może być nieopłacalne.
Zobacz też: Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik
Pod względem wyposażenia nie należy się spodziewać luksusów. Klimatyzacja i elektryczne szyby to prawdziwy rarytas. Oglądając oferty, należy się przyzwyczaić, że szyby zamykane są za pomocą korbki.
Jakie silniki były dostępne w Punto I ?
Gama silników benzynowych jest bardzo duża i daje możliwość dopasowania jednostki napędowej do naszych potrzeb.
Silniki benzynowe
- 55KM – Zbyt mały silnik, żeby sprawnie poradzić sobie z Punto. Jeżeli podróżujemy z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem, musimy przygotować się na ciężką przeprawę. Każdy manewr musi być przemyślany i stosownie wcześniej zaplanowany. Spalanie w granicach 7 litrów jest zdecydowanie za duże. Silnik ten niewiele oferuje, a ma zapotrzebowanie jak najmocniejsza jednostka 1.2. Odradzamy.
- 59KM – spalanie na takim samym poziomie jak w przypadku jednostki 1.1. Bardzo słaba dynamika i osiągi. Praktycznie nie zobaczymy żadnej różnicy pomiędzy tymi silnikami.
- 74KM – taki wariant mocy zapewnia dynamikę na bardzo dobrym poziomie, zachowując spalanie 7 litrów na 100 kilometrów. Silnik popularny i od niego powinniśmy zaczynać przeglądać wszystkie oferty. W przypadku instalacji gazowej zapotrzebowanie na gaz wynosi 8 litrów. Oferta godna polecenia.
- 1.2 86KM – najmocniejsza jednostka 1.2 oferująca bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu benzyny – 7.5 litra. Bardzo rzadki model, na rynku aut używanych nie ma zbyt dużego wyboru w porównaniu z innymi silnikami. Jeżeli mamy taką możliwość, to warto wybrać ten silnik. Bardzo dobra alternatywa dla słabszej jednostki legitymującej się mocą 74KM.
- 1.4 GT Turbo – bardzo rzadki egzemplarz na naszym rynku. Liczbę oferowanych egzemplarzy można policzyć na palcach jednej ręki. Spalanie na poziomie 8 – 9 litrów jest do przyjęcia, biorąc pod uwagę osiągi tego auta. Silniki te przeznaczone są dla osób, którym nie wystarczają „cywilne” zakresy mocy. Niepozorne Punto z tym silnikiem może zaskoczyć niejeden nowoczesny samochód.
- 1.6 88KM – spalanie na poziomie 7.5 litra sprawia, że jest to konkurencyjny silnik dla wersji 1.2 86KM. Silnik godny polecenia, w razie problemów z wyszukaniem najmocniejszej wersji 1.2, jednostka 1.6 stanowi bardzo dobrą alternatywę.
Zobacz też: Fiat Punto MK1: montaż podgrzewanych lusterek. Poradnik
Silniki Diesla
Oferta silników wysokoprężnych jest bardzo mała - polskie salony nie oferowały wersji z silnikiem diesla. Wszystko spowodowane było zbyt wysoką ceną w salonach w naszym kraju.
1.7D 57KM – podstawowy silnik Diesla. Pod względem mocy nie jest to atrakcyjna oferta. Jednostka nie oferuje nam dobrej dynamiki. Silnik stosunkowo głośny, jednak mało awaryjny. Dużym plusem jest trwałość tej jednostki, która praktycznie pozostaje obojętna na jakość paliwa. Silnik ten przeznaczony jest dla osób mających dużą cierpliwość podczas jazdy. Spalanie – 5.5 litra na 100 kilometrów.
1.7 TD 63KM – jednostka turbodoładowana o mocy 63KM potrzebuje 6.5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Zdecydowanie polecamy w mocniejszym wariancie.
1.7 TD 70KM – nie jest to najmocniejsza wersja, jednak najpopularniejsza ze wszystkich. Ze wszystkich silników jest godna polecenia. Z racji na podstawową dynamikę i spalanie na poziomie 6 litrów. Niestety nie ma dużego wyboru tej wersji na rynku.
Opcjonalnie:
1.7 TD 80KM – w Polsce trafiają się pojedyncze egzemplarze. Auto z tym silnikiem było dedykowane na rynek: Włoski, Niemiecki i Francuski. Jeżeli u nas jest oferowane takie auto to musi pochodzić tylko i wyłącznie z importu. Oferta idealna, jeśli chodzi o silnik wysokoprężny. Jednak dużym minusem pozostaje dostępność.
Zobacz też: Renault (Grand) Scenic II: podtrzymana tradycja
Usterki
Niestety Punto nie zalicza się do bezawaryjnych aut. Jednak usterki nie są na tyle duże, żeby całkowicie zdyskwalifikować ten samochód. Niska cena zakupu w połączeniu z tanimi naprawami zachęca do zakupu. Dla modelu Punto I były ogłaszane 3 akcje serwisowe co oznacza, że producent nie popełnił wielu błędów w fazie projektowania i produkcji.
Jaką wersję wybrać?
Spośród silników benzynowych zdecydowanie polecamy 1.2 w najmocniejszym wariancie mocy. Silnik ten w zupełności wystarcza do sprawnego przemieszczania się. Nie polecamy jednostki 1.1. 55KM - to zdecydowanie zbyt mały silnik do tego auta. Dla osób chcących czuć zapas mocy polecamy silnik 1.4 Turbo. Dostarcza on wiele radości i przyjemności z jazdy. Niestety w tym przypadku nie ma wielu ofert na rynku.
Decydując się na silnik wysokoprężny polecamy wybrać wersję 70-konną. Jeżeli znajdziemy auto z silnikiem 80 KM to po sprawdzeniu przeszłości auta, warto zdecydować się na zakup.
Zobacz też: Skoda Fabia I: twarda sztuka
Na co zwrócić uwagę?
Silnik
Podczas oględzin możemy być spokojni o silnik. Jednostki montowane w Fiacie Punto I cieszą się bardzo dobrą opinią. Praktycznie nie ulegają awarii. Najczęściej psuje się osprzęt: pompa paliwa lub alternator.
Jednostki benzynowe bardzo dobrze przyjmują instalacje gazowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie obniżyć koszty eksploatacji. Większość oferowanych egzemplarzy ma zamontowaną instalację gazową.
Nadwozie
Podczas oględzin należy dokładnie obejrzeć całą karoserię. W kilkunastoletnich modelach rdza może być ukryta pod szpachlą. To właśnie w tych modelach korozja jest bardzo zaawansowana. Najbardziej narażone elementy to drzwi i klapa bagażnika. Najdokładniej przyglądajmy się krawędziom. Wewnątrz auta sprawdźmy działanie regulacji foteli.
Zawieszenie
Nie jest ani wytrzymałe, ani bardzo słabe. Pierwsze usterki pojawiają się ze strony tulei metalowo – gumowych. Nawet jeśli zauważymy nieprawidłowości podczas oględzin, to nie należy skreślać danego modelu. Naprawy są tanie i łatwe do wykonania.
Zobacz też: Daewoo Lanos: dobry wybór
Napęd
Należy się przyzwyczaić do niskiej precyzji przełączania biegów. Niestety sprzęgło w Punto I ulega bardzo szybkiemu zużyciu. Na ten element zwróćmy szczególną uwagę. Jeżeli podczas przyspieszania rosną obroty, a nie czujemy przyspieszenia to znak, że w aucie występują problemy ze sprzęgłem.
Instalacja elektryczna
Problemy dotyczą większości podzespołów elektrycznych. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie przełączniki i sterowniki. Najczęściej psują się przełączniki elektrycznych szyb, rozrusznik i alternator. Poważnym problemem jest korozja złączy elektrycznych. Prowadzi ona do unieruchomienia chociażby wycieraczek. Jedyne co możemy sprawdzić podczas oględzin to działanie wszystkich elementów elektrycznych.
Ceny części
Lampa przednia – 70 złotych
Chłodnica – 100 złotych
Tuleje tylnej belki – 70 złotych
Amortyzatory tył – 35 złotych
Boczne lusterko – 25 złotych
Przedni zderzak – 65 złotych
Kompletne amortyzatory przód – od 140 złotych
Zobacz też: Honda Accord VI: japoński standard
Podsumowanie
Fiat Punto jest dobrym wyborem jeśli szukamy auto do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Koszt eksploatacji jest naprawdę niski i nie trzeba martwić się o kosztowne usterki. Decydując się na silnik benzynowy należy szukać auta z zamontowaną instalacją gazową. Pozwoli to na obniżenie kosztów. W przypadku silników wysokoprężnych największym problemem jest uboga oferta.
REKLAMA
REKLAMA