Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.6 HDI na początku nowego millenium stał się jedną z ważniejszych konstrukcji w gamie koncernu PSA i marki Ford. Silnik oferował 90 lub 110 koni mechanicznych, a do tego był oszczędny i miał wysoką kulturę pracy. I wszystko byłoby idealne, gdyby nie doniesienia mówiące o… niskiej trwałości turbosprężarek. Do zatarcia mechanizmu dochodziło już w kilka lat po opuszczeniu salonu przez auto. Nie to było jednak dla użytkowników najgorsze. Scenariusz stawał się o tyle czarny, że usterka powracała często już po kilku miesiącach od naprawy.
REKLAMA
Gdy kierowcy ogłosili, że diesel 1.6 HDI jest dziejową wpadką, okazało się że winna zacieraniu turbosprężarek nie jest wcale wadliwa konstrukcja układu doładowania zastosowanego we francuskim dieslu 1.6 HDI, a niepozorny przewód olejowy. To aluminiowa rurka, która powykręcana w różnych kierunkach. Sposób jej ukształtowania jest podyktowany faktem, że znajduje się ona głęboko pod silnikiem i na drodze między podłączeniem do układu smarowania a turbosprężarką musi lawirować między pozostałymi elementami osprzętu.
Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny ma specjalne sitko…
REKLAMA
Co się dzieje z przewodem olejowym turbiny w toku eksploatacji? Przy dolnej śrubie zamontowane jest sitko filtrujące. Na nim zbierają się zanieczyszczenia pływające w oleju - zupełnie jak cholesterol odkładający się w żyłach człowieka. Z czasem brudu jest na tyle dużo, że zaczyna stopniowo tamować przepływ smarowidła do turbiny. Skutkiem jest zatarcie. Co ważne, regeneracja sprężarki w tym przypadku jest mało skuteczna. Jeżeli mechanik nie wymieni przewodu, szybko dojdzie do ponownego zatarcia mechanizmu, a to oznacza kolejne koszty.
Aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI kierowca powinien pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze musi bezwzględnie pilnować regularnej wymiany oleju w silniku. Tylko świeże smarowidło i nowy filtr w układzie smarowania gwarantują, że w obwodzie olejowym motoru krążyć będzie maksymalnie mała ilość zanieczyszczeń. Poza tym dla bezpieczeństwa doładowania właściciel samochodu powinien od czasu do czasu - tj. w zależności od intensywności eksploatacji raz na 2 - 3 lata - demontować przewód i wymieniać go na nowy.
Zobacz również: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty
Diesel 1.6 hdi: ile kosztuje przewód olejowy turbiny?
Czemu mechanicy zalecają przede wszystkim wymianę? Po pierwsze dlatego, że przytkane sitko jest niezwykle ciężko doczyścić. Po drugie przewody często nie tylko zapychają się, ale i zaczynają przeciekać. Ile kosztuje nowy przewód olejowy turbiny do diesla 1.6 HDI? Za nowy element należy zapłacić w sklepie motoryzacyjnym na ogół od 70 do 140 złotych. Używane kosztują mniej więcej 20 złotych. Tak, cena części z drugiej ręki bez wątpienia jest atrakcyjna. Niestety wybierając taki produkt kierowca nigdy nie będzie miał pewności dotyczącej jego stanu.
Na forach internetowych miłośników samochodów francuskich można znaleźć jeszcze jedno rozwiązanie. Czasami kierowcy decydują się na wymontowanie sitka z przewodu. To usuwa problem zbierania się zanieczyszczeń i ewentualnego ograniczenia krążenia oleju. Z drugiej strony w tym samym czasie warto skrócić interwał wymiany oleju do 10 - 15 tysięcy kilometrów i lub roku. Częstsza wymiana jest o tyle ważna, że bez sitka czystość oleju staje się kluczowa. Od momentu jego wymontowania brudy zawarte w smarowidle trafiają do wnętrza turbiny.
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny zrób to sam!
Przewód smarowania turbiny w silniku 1.6 HDI można wymienić samodzielnie. Zanim kierowca weźmie się jednak za wykonanie procedury, powinien zdać sobie sprawę z jednego. Choć sam element jest przymocowany w silniku za pomocą zaledwie dwóch śrub, zadanie nie musi być łatwe do wykonania. Dzieje się tak szczególnie w modelach aut wyposażonych w filtr cząstek stałych. Czemu? Żeby móc uzyskać swobodny dostęp do przewodu olejowego turbiny, trzeba w pierwszej kolejności wymontować osadnik. Zlecenie procedury mechanikowi nie powinno być droższe niż 100 złotych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.