REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z największych bolączek diesla 1.6 HDI montowanego m.in. w Citroenach, Peugeotach i Fordach jest przewód smarowania turbiny. Ten zapycha się i powoduje zatarcie turbosprężarki. Jak uniknąć problemu?

Silnik 1.6 HDI na początku nowego millenium stał się jedną z ważniejszych konstrukcji w gamie koncernu PSA i marki Ford. Silnik oferował 90 lub 110 koni mechanicznych, a do tego był oszczędny i miał wysoką kulturę pracy. I wszystko byłoby idealne, gdyby nie doniesienia mówiące o… niskiej trwałości turbosprężarek. Do zatarcia mechanizmu dochodziło już w kilka lat po opuszczeniu salonu przez auto. Nie to było jednak dla użytkowników najgorsze. Scenariusz stawał się o tyle czarny, że usterka powracała często już po kilku miesiącach od naprawy.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy kierowcy ogłosili, że diesel 1.6 HDI jest dziejową wpadką, okazało się że winna zacieraniu turbosprężarek nie jest wcale wadliwa konstrukcja układu doładowania zastosowanego we francuskim dieslu 1.6 HDI, a niepozorny przewód olejowy. To aluminiowa rurka, która powykręcana w różnych kierunkach. Sposób jej ukształtowania jest podyktowany faktem, że znajduje się ona głęboko pod silnikiem i na drodze między podłączeniem do układu smarowania a turbosprężarką musi lawirować między pozostałymi elementami osprzętu.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny ma specjalne sitko…

Co się dzieje z przewodem olejowym turbiny w toku eksploatacji? Przy dolnej śrubie zamontowane jest sitko filtrujące. Na nim zbierają się zanieczyszczenia pływające w oleju - zupełnie jak cholesterol odkładający się w żyłach człowieka. Z czasem brudu jest na tyle dużo, że zaczyna stopniowo tamować przepływ smarowidła do turbiny. Skutkiem jest zatarcie. Co ważne, regeneracja sprężarki w tym przypadku jest mało skuteczna. Jeżeli mechanik nie wymieni przewodu, szybko dojdzie do ponownego zatarcia mechanizmu, a to oznacza kolejne koszty.

REKLAMA

Aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI kierowca powinien pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze musi bezwzględnie pilnować regularnej wymiany oleju w silniku. Tylko świeże smarowidło i nowy filtr w układzie smarowania gwarantują, że w obwodzie olejowym motoru krążyć będzie maksymalnie mała ilość zanieczyszczeń. Poza tym dla bezpieczeństwa doładowania właściciel samochodu powinien od czasu do czasu - tj. w zależności od intensywności eksploatacji  raz na 2 - 3 lata - demontować przewód i wymieniać go na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Diesel 1.6 hdi: ile kosztuje przewód olejowy turbiny?

Czemu mechanicy zalecają przede wszystkim wymianę? Po pierwsze dlatego, że przytkane sitko jest niezwykle ciężko doczyścić. Po drugie przewody często nie tylko zapychają się, ale i zaczynają przeciekać. Ile kosztuje nowy przewód olejowy turbiny do diesla 1.6 HDI? Za nowy element należy zapłacić w sklepie motoryzacyjnym na ogół od 70 do 140 złotych. Używane kosztują mniej więcej 20 złotych. Tak, cena części z drugiej ręki bez wątpienia jest atrakcyjna. Niestety wybierając taki produkt kierowca nigdy nie będzie miał pewności dotyczącej jego stanu.

Na forach internetowych miłośników samochodów francuskich można znaleźć jeszcze jedno rozwiązanie. Czasami kierowcy decydują się na wymontowanie sitka z przewodu. To usuwa problem zbierania się zanieczyszczeń i ewentualnego ograniczenia krążenia oleju. Z drugiej strony w tym samym czasie warto skrócić interwał wymiany oleju do 10 - 15 tysięcy kilometrów i lub roku. Częstsza wymiana jest o tyle ważna, że bez sitka czystość oleju staje się kluczowa. Od momentu jego wymontowania brudy zawarte w smarowidle trafiają do wnętrza turbiny.

Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny zrób to sam!

Przewód smarowania turbiny w silniku 1.6 HDI można wymienić samodzielnie. Zanim kierowca weźmie się jednak za wykonanie procedury, powinien zdać sobie sprawę z jednego. Choć sam element jest przymocowany w silniku za pomocą zaledwie dwóch śrub, zadanie nie musi być łatwe do wykonania. Dzieje się tak szczególnie w modelach aut wyposażonych w filtr cząstek stałych. Czemu? Żeby móc uzyskać swobodny dostęp do przewodu olejowego turbiny, trzeba w pierwszej kolejności wymontować osadnik. Zlecenie procedury mechanikowi nie powinno być droższe niż 100 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA