REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z największych bolączek diesla 1.6 HDI montowanego m.in. w Citroenach, Peugeotach i Fordach jest przewód smarowania turbiny. Ten zapycha się i powoduje zatarcie turbosprężarki. Jak uniknąć problemu?

REKLAMA

Silnik 1.6 HDI na początku nowego millenium stał się jedną z ważniejszych konstrukcji w gamie koncernu PSA i marki Ford. Silnik oferował 90 lub 110 koni mechanicznych, a do tego był oszczędny i miał wysoką kulturę pracy. I wszystko byłoby idealne, gdyby nie doniesienia mówiące o… niskiej trwałości turbosprężarek. Do zatarcia mechanizmu dochodziło już w kilka lat po opuszczeniu salonu przez auto. Nie to było jednak dla użytkowników najgorsze. Scenariusz stawał się o tyle czarny, że usterka powracała często już po kilku miesiącach od naprawy.

REKLAMA

Gdy kierowcy ogłosili, że diesel 1.6 HDI jest dziejową wpadką, okazało się że winna zacieraniu turbosprężarek nie jest wcale wadliwa konstrukcja układu doładowania zastosowanego we francuskim dieslu 1.6 HDI, a niepozorny przewód olejowy. To aluminiowa rurka, która powykręcana w różnych kierunkach. Sposób jej ukształtowania jest podyktowany faktem, że znajduje się ona głęboko pod silnikiem i na drodze między podłączeniem do układu smarowania a turbosprężarką musi lawirować między pozostałymi elementami osprzętu.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny ma specjalne sitko…

REKLAMA

Co się dzieje z przewodem olejowym turbiny w toku eksploatacji? Przy dolnej śrubie zamontowane jest sitko filtrujące. Na nim zbierają się zanieczyszczenia pływające w oleju - zupełnie jak cholesterol odkładający się w żyłach człowieka. Z czasem brudu jest na tyle dużo, że zaczyna stopniowo tamować przepływ smarowidła do turbiny. Skutkiem jest zatarcie. Co ważne, regeneracja sprężarki w tym przypadku jest mało skuteczna. Jeżeli mechanik nie wymieni przewodu, szybko dojdzie do ponownego zatarcia mechanizmu, a to oznacza kolejne koszty.

Aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki w dieslu 1.6 HDI kierowca powinien pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze musi bezwzględnie pilnować regularnej wymiany oleju w silniku. Tylko świeże smarowidło i nowy filtr w układzie smarowania gwarantują, że w obwodzie olejowym motoru krążyć będzie maksymalnie mała ilość zanieczyszczeń. Poza tym dla bezpieczeństwa doładowania właściciel samochodu powinien od czasu do czasu - tj. w zależności od intensywności eksploatacji  raz na 2 - 3 lata - demontować przewód i wymieniać go na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Diesel 1.6 hdi: ile kosztuje przewód olejowy turbiny?

Czemu mechanicy zalecają przede wszystkim wymianę? Po pierwsze dlatego, że przytkane sitko jest niezwykle ciężko doczyścić. Po drugie przewody często nie tylko zapychają się, ale i zaczynają przeciekać. Ile kosztuje nowy przewód olejowy turbiny do diesla 1.6 HDI? Za nowy element należy zapłacić w sklepie motoryzacyjnym na ogół od 70 do 140 złotych. Używane kosztują mniej więcej 20 złotych. Tak, cena części z drugiej ręki bez wątpienia jest atrakcyjna. Niestety wybierając taki produkt kierowca nigdy nie będzie miał pewności dotyczącej jego stanu.

Na forach internetowych miłośników samochodów francuskich można znaleźć jeszcze jedno rozwiązanie. Czasami kierowcy decydują się na wymontowanie sitka z przewodu. To usuwa problem zbierania się zanieczyszczeń i ewentualnego ograniczenia krążenia oleju. Z drugiej strony w tym samym czasie warto skrócić interwał wymiany oleju do 10 - 15 tysięcy kilometrów i lub roku. Częstsza wymiana jest o tyle ważna, że bez sitka czystość oleju staje się kluczowa. Od momentu jego wymontowania brudy zawarte w smarowidle trafiają do wnętrza turbiny.

Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny zrób to sam!

Przewód smarowania turbiny w silniku 1.6 HDI można wymienić samodzielnie. Zanim kierowca weźmie się jednak za wykonanie procedury, powinien zdać sobie sprawę z jednego. Choć sam element jest przymocowany w silniku za pomocą zaledwie dwóch śrub, zadanie nie musi być łatwe do wykonania. Dzieje się tak szczególnie w modelach aut wyposażonych w filtr cząstek stałych. Czemu? Żeby móc uzyskać swobodny dostęp do przewodu olejowego turbiny, trzeba w pierwszej kolejności wymontować osadnik. Zlecenie procedury mechanikowi nie powinno być droższe niż 100 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA