REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 1.6 HDI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Miłkowski
Silnik 1.6 HDI spotkamy między innymi w: Peugeocie, Fordzie, Citroenie, Maździe.
Silnik 1.6 HDI spotkamy między innymi w: Peugeocie, Fordzie, Citroenie, Maździe.

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo niskie zużycie paliwa, oraz dobre osiągi to cechy diesla HDI o pojemności 1.6 litra. Jest to jednostka w miarę udana, jednak należy o nią dbać.

Motor diesla o pojemności 1.6 HDI to bardzo popularny silnik w pierwszej dekadzie XXI wieku. Został on stworzony przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów z Forda. Silnik ten spotkamy pod maską: Peugeotów, Citroenów, Fordów, Mazd, Suzuki, Volvo, a nawet Mini.

REKLAMA

REKLAMA

Tak naprawdę był to drugi wspólny projekt PSA i Forda, pierwszym ich dzieckiem był mniejszy diesel o pojemności 1.4 HDI. Dzięki współpracy tych firm powstały także inne jednostki takie jak: 2.0 HDI, 2.2 HDI, czy też 3.0 HDI. Jak możemy się domyśleć współpraca tych dwóch firm pozwoliła rozłożyć ciężar finansowy, dzięki czemu możemy kupić taniej wybrane modele.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Wysokoprężny motor powstaje we francuskiej fabryce zlokalizowanej w miejscowości Tremery. Pierwsza 16-zaworowa generacja (DV6) występuje w kilku wersjach mocy: 75, 90 i 109 KM, natomiast nowszy, debiutujący w 2010 roku 8-zaworowy motor 1.6 HDI (DV6D) rozwija również zbliżoną moc: 75, 92 lub 112 KM. Wszystkie te motory wyposażone są we wtrysk common rail. Jego producentem jest firma Bosch, która stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne. Dla użytkownika jest to bardzo duża zaleta, ponieważ jeżeli uszkodzi się wtryskiwacz możemy go naprawić za 450 zł. Natomiast w systemach Siemensa wykorzystywane są wtryskiwacze piezoelektryczne, których niestety się nie naprawia, a ich cena wynosi około 3078 zł. Koszty naprawy układu wtryskowego są dość wysokie w autach z przebiegiem zbliżającym się do 200 tys. km. Jest to również moment, w którym w większości nowoczesnych diesli ujawniają się jeszcze inne dość kosztowne problemy, takie jak np. zużyta turbosprężarka czy koło dwumasowe zamachowe.

REKLAMA

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się jednostce o mocy 90 KM oznaczonej symbolem 9HX (DV6ATED4), ponieważ nie występuje w niej dwumasowe koło zamachowe, ani turbosprężarka ze zmienną geometrią. Dzięki temu jest to jeden z nielicznych diesli, w których duży przebieg nie musi oznaczać wysokiej awaryjności i dużych wydatków. Nawet, jeśli konieczna już będzie wymiana turbosprężarki, to nową kupić można już za 1700 zł, a jej regeneracja kosztuje od 600 do 1200 zł. Ceny turbin ze zmienną geometrią zaczynają się natomiast od 2700 zł i nie powinno się tych elementów regenerować (pojawia się tu problem z regulacją). Spotkamy je w dieslu 90 KM (9HV) i standardowo w 109 KM (9HZ, 9HY).

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Tematowi awarii turbosprężarek warto przyjrzeć się dokładniej, ponieważ w silniku 1.6 HDI zdarza się to częściej niż w wersji 2.0 HDI. Jednak nie jest temu winna turbina jak można by myśleć (firmy MHI lub Garett), a jej pogarszające się z czasem smarowanie.

Dokładniej chodzi o to, że niedrożny staje się przewód doprowadzający olej lub zapycha się sitko na jego wejściu. Jedną z przyczyn takiego stanu jest krystalizowanie się oleju w specyficznych warunkach jazdy. Może to być zbyt duże obciążenie, jazda na krótkich odcinkach. Jest to proces długi i niezauważalny, dlatego właściciele aut z motorem 1.6 HDI raz na jakiś czas, np., co 50 tys. km, powinni zainwestować w nowy przewód olejowy – koszt jego jest bardzo niski i niewspółmierny do ceny turbosprężarki.  Ważnym elementem jest również to, aby częściej niż zaleca producent zmieniać olej, najlepiej nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Nie jest to duży koszt, bo w najpopularniejszych wersjach potrzeba tylko 3, 75 l oleju, a w autach dostawczych do 5 l.

Na przebieg eksploatacji aut z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDI wpływ ma także to, czy ma on zamontowany filtr cząstek stałych FAP? Niestety, możliwe było to w wersjach 90 i 109 KM.

Obsługa tego systemu polega na wymianie filtra i uzupełnianiu specjalnego dodatku do paliwa (Eolys), co 120 tys. km. Koszt takiej operacji wyniesie nas w ASO około 3, 5 tys. zł, chociaż może się w istotny sposób różnić w zależności od marki auta.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Koszty te są jednak przewidywalne, ale układ ten czasami zaskakuje też nieoczekiwanymi usterkami. Ma np. problem z wypaleniem sadzy podczas zbyt długotrwałej jazdy miejskiej. Może wtedy przejść w tryb awaryjny i ograniczyć moc silnika. Zdarzają się też uszkodzenia czujnika różnicy ciśnień, lub czujnika obecności korka wlewu paliwa. Wszystko to sprawia, że najspokojniejszą eksploatację gwarantuje najprostsza 90-konna wersja. Oferuje nieco gorsze osiągi, ale ma za to bardzo niskie zużycie paliwa.

Pierwszy silnik wysokoprężny 1.6 HDI (DV6)powstał w 2002 roku i spełniał normę Euro 4. Jest to 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna, z 4 zaworami na cylinder i wtryskiem common rail. Występuje on w kilku wariantach mocy. Najpopularniejsze są odmiany 90 i 109 KM. Nawet silniki o tej samej mocy mogą się różnić osprzętem, np. rodzajem turbiny. 90-konny diesel może być wyposażony w turbinę o zmiennej geometrii TGV (DV6TED4 – 9HV, dwumasowe koło zamachowe), lub turbinę ze stałą geometrią TGF z zaworem upustowym west gate  (DV6ATED4 – 9HX, jednomasowe koło zamachowe). Mocniejsza, 109-konna (DV6TED4 – 9HY, 9HZ) wersja występuje tylko z turbiną o zmiennej geometrii i dwumasowym kołem zamachowym, ale podobnie jak słabsza odmiana, może współpracować z filtrem cząstek stałych (FAP) lub nie

Co możemy naprawić sami w silniku 1.6 HDI?

Zobacz też: Peugeot – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Proponujemy, aby obsługę zlecić profesjonalnemu warsztatowi naprawczemu.  Jednostka ta jest bardzo nowoczesna, naszpikowana elektroniką i przypadkowymi działaniami możemy jej tylko zaszkodzić. Sami możemy wykonać wymianę filtra powietrza, olej też możemy wymienić sami. Ale uwaga trudniej będzie zamontować nam filtr oleju, drugi problem to, co zrobić ze zużytym olejem.

W motorze 1.6 HDI musimy koniecznie pilnować wymiany oleju. Najlepiej robić to nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Zdarzają się też usterki takie jak: uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, nieszczelność wtryskiwaczy, awaria zaworów ciśnieniowych w układzie common rail, rozciągnięcie łańcucha łaczącego wałki rozrządu, wycieki oleju. Na szczęście na tle innych ceny części do silnika 1.6 HDI nie są wygórowane.

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                       od 17/ od 26

Klocki hamulcowe(przód)    170                                          od 86

Sprzęgło                                 600                                          od 467

Reflektor                                 550                                          od 235         

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI

Czynności obsługowe silnika 1,6 HDI:

Wymiana oleju:, co 20 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Jeżeli chcemy mieć przyjemność z jazdy lepiej wypada silnik 1.6 HDI o mocy 110 KM, ale ze względu na koszty serwisowania i awaryjności warte polecenia są najprostsze wersje o mocy 90 KM, w których niema turbosprężarki ze zmienną geometrią, dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych FAP. Awaryjność nie jest jednak bardzo duża, ale należy pamiętać o częstej wymianie oleju.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA