REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Szymański
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie  fot. moto.wieszjak.pl
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Renault 1.9 dCi był produkowany w różnych wersjach i trafił pod maski aut kilku marek, również Nissana i Suzuki. Mimo licznych zalet, niestety poddany intensywnej eksploatacji, jest jednostką awaryjną.

Firma Renault swojego diesla 1.9 dCi oferowała w popularnych modelach marki w latach 1999-2006. Silniki trafiały m. in pod maskę Megane ale znajdziemy je również w takich autach jak Suzuki Grand Vitara czy Nissan Primera.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem w koncernie Renault była jednostka 1.9 dTi, która zadebiutowała w 1997 roku w modelu Megane. Modernizacja nadeszła szybko bo już 2 lata później Laguna otrzymała jednostkę opartą na układzie common rail (1.9 dCi 107KM). Jednostki dTi mimo niewielkich mocy (80 ub 98KM), dość głośnej pracy i sporych wstrząsów są jednak tanie w eksploatacji i bardziej żywotne niż common rail.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Znalezienie egzemplarza z tym silnikiem w dobrym stanie będzie jednak nie lada trudnością, większość tych konstrukcji jest już mocno wysłużona a usterki układu wtryskowego czy turbosprężarek są codziennością przy przebiegu przekraczającym 250 tys. km. Potencjał układu korbowo-tłokowego jest jednak na tyle dobry, że warto rozważyć remont takiej jednostki i cieszyć się jej eksploatacją przez następnych parę lat.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największą wadą jednostki 1.9 dTi jest bardzo duży koszt wymiany napędu rozrządu. Jest ona zalecana w każdym egzemplarzu, który wzbudza jakiekolwiek wątpliwości jeśli chodzi o historię serwisowania. W skład wchodzą trzy rolki, pasek rozrządu i pompa wody. Na przyzwoitych częściach cena kształtuje się w okolicach 1000 zł.
1.9 dCi jest tańszy w tej kwestii, ponieważ ilość rolek ograniczono do jednej. Koszt powinien kształtować się poniżej 800 zł.

Plusy:

Silniki Renault na tle jednostek konkurencji wyróżniają się w miarę cichą pracą i niewielkimi drganiami. Turbodziura jest raczej niezauważalna a dynamika w tych jednostkach jest na przyzwoitym poziomie. Nawet przy dużych prędkościach samochody z tym silnikiem zadowalają się niewielką ilością paliwa. Komfort jazdy z jednostką 1.9 dCi utrzymuje się na wysokim poziomie. W niewielu jednostkach spotkamy kłopotliwy w eksploatacji filtr cząsteczek stałych.

Zobacz też: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Minusy:

Tych niestety jest znacznie więcej. Silnik nie znosi dobrze trudów eksploatacji. Ciężko jest znaleźć zdrowy egzemplarz o niewielkim przebiegu. Trwałość pozostawia wiele do życzenia, awarie turbin są w tych silnikach codziennością już przy przebiegach rzędu 60-80 tysięcy kilometrów. Co prawda wiele zależy od sposobu eksploatacji jednak należy być wyczulonym podczas ewentualnych zakupów. Regeneracja turbo w 1.9 dCi to koszt od 800 do 1500 zł.

Gorzej (i dużo drożej) jest w przypadku wersji ze zmienną geometrią. Kolejną rzeczą na liście usterek są awarie układu wtryskowego, które są o tyle problematyczne, że każdy wtryskiwacz po montażu musi być zakodowany i nie można ich swobodnie podmieniać. Niestety francuskiej konstrukcji potrafią przydarzyć się awarie w układzie korbowo-tłokowym. Wtedy jedyną opłacalną rzeczą jest zakup sprawnego silnika na rynku wtórnym. Naprawa jest nieopłacalna - to co najmniej 3 tysiące złotych.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Producent zaleca wymianę oleju co 30 tysięcy km ale wielu użytkowników zmienia go w połowie tego dystansu. Filtr paliwa należy zmieniać co 60 tysięcy kilometrów a pasek rozrządu przy 120 tysiącach (75 tysięcy km dla silnika dTi)

Zalecanym olejem jest 10w-40 dla 1.9 dTi i 5w-40 dla 1.9 dCi. Pojemność układu w tym pierwszym to 5.5 litra, w nowszej jednostce: 5.1 l.

Przykładowe ceny części:

filtr oleju: od 15 zł
filtr powietrza: od 44 zł
świeca żarowa: od 45 zł
turbosprężarka: od 2240 zł
zawór EGR: od 520 zł
pompa wody: od 80 zł
dwumas. koło zam. od 2630 zł

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Auta w których montowano jednostkę dTi/dCi:

Renault Clio II (80KM)
Megane I (80 lub 98KM)
Megane II (90, 110, 115, 120 i 130 KM)
Kangoo (80 i 84KM)
Laguna I (98 i 107KM)
Laguna II (kilka wariantów mocy, od 100 do 130 KM)
Espace (120 lub 130KM)
Nissan Primera (2001-07) 120 KM
Suzuki Grand Vitara (od 2005r) 129 KM

Zobacz też: Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Typowe usterki 1.9 dTi/dCi:

Ze względu na znacznie mniejsze ciśnienie zasilania problemy w jednostkach dTi są rzadsze niż w dCi. Najczęściej wykrywanymi usterkami są awarie pompy wtryskowej, wtryskiwaczy i turbosprężarki. Objawami są utrata mocy, zwiększone zużycie paliwa i problemy z odpaleniem. Turbosprężarka daje o sobie znać dymieniem z wydechu, zaolejeniem przewodów powietrznych i spadkiem mocy.

Na temat silnika 1.9 dCi krąży sporo negatywnych opinii. A przy odpowiedniej eksploatacji otrzymujemy całkiem udaną jednostkę, która ma swoje problemy ale u wielu użytkowników sprawuje się bez zastrzeżeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA