REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Mateusz Szymański
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie  fot. moto.wieszjak.pl
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Renault 1.9 dCi był produkowany w różnych wersjach i trafił pod maski aut kilku marek, również Nissana i Suzuki. Mimo licznych zalet, niestety poddany intensywnej eksploatacji, jest jednostką awaryjną.

Firma Renault swojego diesla 1.9 dCi oferowała w popularnych modelach marki w latach 1999-2006. Silniki trafiały m. in pod maskę Megane ale znajdziemy je również w takich autach jak Suzuki Grand Vitara czy Nissan Primera.

REKLAMA

Pierwszym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem w koncernie Renault była jednostka 1.9 dTi, która zadebiutowała w 1997 roku w modelu Megane. Modernizacja nadeszła szybko bo już 2 lata później Laguna otrzymała jednostkę opartą na układzie common rail (1.9 dCi 107KM). Jednostki dTi mimo niewielkich mocy (80 ub 98KM), dość głośnej pracy i sporych wstrząsów są jednak tanie w eksploatacji i bardziej żywotne niż common rail.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Znalezienie egzemplarza z tym silnikiem w dobrym stanie będzie jednak nie lada trudnością, większość tych konstrukcji jest już mocno wysłużona a usterki układu wtryskowego czy turbosprężarek są codziennością przy przebiegu przekraczającym 250 tys. km. Potencjał układu korbowo-tłokowego jest jednak na tyle dobry, że warto rozważyć remont takiej jednostki i cieszyć się jej eksploatacją przez następnych parę lat.

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największą wadą jednostki 1.9 dTi jest bardzo duży koszt wymiany napędu rozrządu. Jest ona zalecana w każdym egzemplarzu, który wzbudza jakiekolwiek wątpliwości jeśli chodzi o historię serwisowania. W skład wchodzą trzy rolki, pasek rozrządu i pompa wody. Na przyzwoitych częściach cena kształtuje się w okolicach 1000 zł.
1.9 dCi jest tańszy w tej kwestii, ponieważ ilość rolek ograniczono do jednej. Koszt powinien kształtować się poniżej 800 zł.

Plusy:

Silniki Renault na tle jednostek konkurencji wyróżniają się w miarę cichą pracą i niewielkimi drganiami. Turbodziura jest raczej niezauważalna a dynamika w tych jednostkach jest na przyzwoitym poziomie. Nawet przy dużych prędkościach samochody z tym silnikiem zadowalają się niewielką ilością paliwa. Komfort jazdy z jednostką 1.9 dCi utrzymuje się na wysokim poziomie. W niewielu jednostkach spotkamy kłopotliwy w eksploatacji filtr cząsteczek stałych.

Zobacz też: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Minusy:

REKLAMA

Tych niestety jest znacznie więcej. Silnik nie znosi dobrze trudów eksploatacji. Ciężko jest znaleźć zdrowy egzemplarz o niewielkim przebiegu. Trwałość pozostawia wiele do życzenia, awarie turbin są w tych silnikach codziennością już przy przebiegach rzędu 60-80 tysięcy kilometrów. Co prawda wiele zależy od sposobu eksploatacji jednak należy być wyczulonym podczas ewentualnych zakupów. Regeneracja turbo w 1.9 dCi to koszt od 800 do 1500 zł.

Gorzej (i dużo drożej) jest w przypadku wersji ze zmienną geometrią. Kolejną rzeczą na liście usterek są awarie układu wtryskowego, które są o tyle problematyczne, że każdy wtryskiwacz po montażu musi być zakodowany i nie można ich swobodnie podmieniać. Niestety francuskiej konstrukcji potrafią przydarzyć się awarie w układzie korbowo-tłokowym. Wtedy jedyną opłacalną rzeczą jest zakup sprawnego silnika na rynku wtórnym. Naprawa jest nieopłacalna - to co najmniej 3 tysiące złotych.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Producent zaleca wymianę oleju co 30 tysięcy km ale wielu użytkowników zmienia go w połowie tego dystansu. Filtr paliwa należy zmieniać co 60 tysięcy kilometrów a pasek rozrządu przy 120 tysiącach (75 tysięcy km dla silnika dTi)

Zalecanym olejem jest 10w-40 dla 1.9 dTi i 5w-40 dla 1.9 dCi. Pojemność układu w tym pierwszym to 5.5 litra, w nowszej jednostce: 5.1 l.

Przykładowe ceny części:

filtr oleju: od 15 zł
filtr powietrza: od 44 zł
świeca żarowa: od 45 zł
turbosprężarka: od 2240 zł
zawór EGR: od 520 zł
pompa wody: od 80 zł
dwumas. koło zam. od 2630 zł

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Auta w których montowano jednostkę dTi/dCi:

Renault Clio II (80KM)
Megane I (80 lub 98KM)
Megane II (90, 110, 115, 120 i 130 KM)
Kangoo (80 i 84KM)
Laguna I (98 i 107KM)
Laguna II (kilka wariantów mocy, od 100 do 130 KM)
Espace (120 lub 130KM)
Nissan Primera (2001-07) 120 KM
Suzuki Grand Vitara (od 2005r) 129 KM

Zobacz też: Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Typowe usterki 1.9 dTi/dCi:

REKLAMA

Ze względu na znacznie mniejsze ciśnienie zasilania problemy w jednostkach dTi są rzadsze niż w dCi. Najczęściej wykrywanymi usterkami są awarie pompy wtryskowej, wtryskiwaczy i turbosprężarki. Objawami są utrata mocy, zwiększone zużycie paliwa i problemy z odpaleniem. Turbosprężarka daje o sobie znać dymieniem z wydechu, zaolejeniem przewodów powietrznych i spadkiem mocy.

Na temat silnika 1.9 dCi krąży sporo negatywnych opinii. A przy odpowiedniej eksploatacji otrzymujemy całkiem udaną jednostkę, która ma swoje problemy ale u wielu użytkowników sprawuje się bez zastrzeżeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA