REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossące dziecko koncernu PSA i marki BMW jest często spotykane na rynku wtórnym. Czy tej jednostki należy się bać? Bez wątpienia nie jest wolna od wad. Z drugiej strony to wady, nad którymi da się pracować.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - opinie

REKLAMA

Początek nowego millenium dość jasno pokazał, że technologiczny ład na rynku motoryzacyjnym zostanie przewrócony do góry nogami w XXI wieku. Aby przygotować się do nowej rzeczywistości, dwie ogromne firmy postanowiły połączyć siły. O jakich markach mowa? O francuskim koncernie PSA oraz niemieckim BMW. Firmy stworzyły jeden zespół inżynierski, który otrzymał ciekawe zadanie - miał stworzyć nową jednostkę benzynową. Efektem współpracy stał się świetnie znany silnik 1.6 THP. Razem z nim w roku 2006 zaprezentowana została jednak też wersja wolnossąca o oznaczeniu 1.6 VTi EP6.

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi pochodzi z rodziny Prince. Ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wielopunktowy wtrysk paliwa. Blok i głowica jednostki były odlewane z aluminium, podczas gdy napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch. Skutek? Benzyniak o oznaczeniu EP6 lub EP6C oferuje 120 koni mechanicznych. Moc ta jest osiągana dość wysoko - przy 6000 obr./min. Do dyspozycji kierowcy pozostaje też moment obrotowy oszacowany na 160 Nm. Dostęp do maksymalnej wartości kierowca uzyskuje przy 4250 obr./min. Benzyniak był montowany w samochodach Citroena, Peugeota i BMW. Pojawiał się głównie w segmentach B i C.

Silnik 1.6 VTi to pośredni wtrysk paliwa. To jednostka 1.6 THP (czyli wersja doładowana) miała bezpośredni wtrysk paliwa. Doładowana wersja oznacza niskie zużycie paliwa? W tym przypadku żadna z jednostek nie była przesadnie oszczędna.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Peugeot 207 9,6 s. 200 km/h 8,4/6,2/5,0
Citroen C4 I 10,0 s. 195 km/h 9,3/6,7/5,2
MINI One II 9,1 s. 203 km/h 7,8/5,8/4,6

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - lista modeli:

  • Peugeot: 207, 208, 2008, 308, 3008, 508
  • Citroen: C4, DS3, DS4, C3, C3 Picasso
  • MINI: One, Cooper

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - prosty czy skomplikowany?

Silnik 1.6 VTi patrząc na współczesne realia rynku motoryzacyjnego nie jest mocno skomplikowany. Nie posiada np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbosprężarki. Niższy stopień zaawansowania nie oznacza jednak, że jest całkowicie wolny od wad. Jakie miewa usterki? Te mają przede wszystkim dwa podłoża. Po pierwsze zdarzają się uszkodzenia hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Po drugie psuje się wariator zmiennych faz rozrządu. I w pierwszym, i drugim przypadku objaw wystąpienia usterki jest podobny - zaraz po odpaleniu silnika pojawia się hałas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Dźwiękowi nazywanemu przez mechaników dieslowskim rozruchem towarzyszą czasami też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy. I objawów tych pod żadnym pozorem nie można ignorować! Bo o ile problemy z wariatorem faz rozrządu doprowadzą do spadku mocy, o tyle kwestia łańcucha jest już dużo poważniejsza. Rozciągnięty element może się zerwać lub przeskoczyć o oczko. W takim przypadku silnik 1.6 VTi BP6 zostanie poważnie uszkodzony i będzie wymagał gruntownego remontu. Ten z uwagi na koszty sięgające 4 - 5 tysięcy złotych prawdopodobnie nie będzie opłacalny.

1.6 VTi wada fabryczna? To zdecydowanie kłopoty z łańcuchem rozrządu. A jego zerwanie to scenariusz naprawdę czarny. Prowadzi bowiem m.in. do uszkodzenia wałków rozrządu.

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - źródłem problemów jest… olej!

REKLAMA

Zasadnicze pytanie brzmi: czy jest sposób uniknięcia problemów z rozrządem? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że moment pojawienia się usterki można próbować odwlekać w czasie. A sposobem jest wyższa dbałość o układ smarowania. Po pierwsze właściciel samochodu powinien częściej zmieniać olej. Interwał ustalony na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata jest zdecydowanie zbyt rzadki! Należy go skrócić co najmniej o połowę. Po drugie kierowca w silniku 1.6 VTi powinien pilnować poziomu oleju. Motor ma tendencję do jego spalania, a zbyt niski poziom smarowidła szybko odbija się na stanie napinacza i wariatora.

Silnik 1.6 VTi BP6 to wolnossący benzyniak. Czy zatem nadaje się do zasilania LPG? Z konstrukcyjnego punktu widzenia nie ma w zasadzie żadnych przeciwwskazań. Kierowca kupujący np. Citroena czy Peugeota z myślą o dostosowaniu go po instalację gazową powinien jednak wiedzieć o jednym fakcie. W tym benzyniaku nie ma podciśnienia w układzie dolotowym. To oznacza przeszkodę dla instalacji sekwencyjnej podczas tworzenia mieszanki paliwowej oraz konieczność zastosowania droższego układu LPG. O ile droższego? Ceny instalacji spełniającej wymogi francusko-niemieckiego silnika zaczynają się od 4 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używane: Peugeot 3008 I (2009-2016) – czy warto go kupić?

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - podsumowanie:

Czy silnik 1.6 VTi BP6 PSA i BMW jest przykładem tytanicznej trwałości? Bez wątpienia nie. Z drugiej strony nie jest też konstrukcją, która będzie się psuła na każdym kroku i wymaga od kierowcy tak właściwie tylko jednego - dbałości o podstawowe procedury serwisowe. Właściciel, który regularnie zacznie kontrolować poziom oleju i skróci interwał wymiany smarowidła, może być naprawdę zadowolony z eksploatacji tej jednostki napędowej.

Silnik 1.6 VTi Citroen - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 282 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 201 zł
  • sprzęgło komplet - od 449 zł
  • świeca zapłonowa - od 22 zł
  • cewka zapłonowa - od 100 zł
  • sonda lambda - od 146 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 72 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA