REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossące dziecko koncernu PSA i marki BMW jest często spotykane na rynku wtórnym. Czy tej jednostki należy się bać? Bez wątpienia nie jest wolna od wad. Z drugiej strony to wady, nad którymi da się pracować.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - opinie

Początek nowego millenium dość jasno pokazał, że technologiczny ład na rynku motoryzacyjnym zostanie przewrócony do góry nogami w XXI wieku. Aby przygotować się do nowej rzeczywistości, dwie ogromne firmy postanowiły połączyć siły. O jakich markach mowa? O francuskim koncernie PSA oraz niemieckim BMW. Firmy stworzyły jeden zespół inżynierski, który otrzymał ciekawe zadanie - miał stworzyć nową jednostkę benzynową. Efektem współpracy stał się świetnie znany silnik 1.6 THP. Razem z nim w roku 2006 zaprezentowana została jednak też wersja wolnossąca o oznaczeniu 1.6 VTi EP6.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi pochodzi z rodziny Prince. Ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wielopunktowy wtrysk paliwa. Blok i głowica jednostki były odlewane z aluminium, podczas gdy napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch. Skutek? Benzyniak o oznaczeniu EP6 lub EP6C oferuje 120 koni mechanicznych. Moc ta jest osiągana dość wysoko - przy 6000 obr./min. Do dyspozycji kierowcy pozostaje też moment obrotowy oszacowany na 160 Nm. Dostęp do maksymalnej wartości kierowca uzyskuje przy 4250 obr./min. Benzyniak był montowany w samochodach Citroena, Peugeota i BMW. Pojawiał się głównie w segmentach B i C.

Silnik 1.6 VTi to pośredni wtrysk paliwa. To jednostka 1.6 THP (czyli wersja doładowana) miała bezpośredni wtrysk paliwa. Doładowana wersja oznacza niskie zużycie paliwa? W tym przypadku żadna z jednostek nie była przesadnie oszczędna.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Peugeot 207 9,6 s. 200 km/h 8,4/6,2/5,0
Citroen C4 I 10,0 s. 195 km/h 9,3/6,7/5,2
MINI One II 9,1 s. 203 km/h 7,8/5,8/4,6

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - lista modeli:

  • Peugeot: 207, 208, 2008, 308, 3008, 508
  • Citroen: C4, DS3, DS4, C3, C3 Picasso
  • MINI: One, Cooper

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - prosty czy skomplikowany?

Silnik 1.6 VTi patrząc na współczesne realia rynku motoryzacyjnego nie jest mocno skomplikowany. Nie posiada np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbosprężarki. Niższy stopień zaawansowania nie oznacza jednak, że jest całkowicie wolny od wad. Jakie miewa usterki? Te mają przede wszystkim dwa podłoża. Po pierwsze zdarzają się uszkodzenia hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Po drugie psuje się wariator zmiennych faz rozrządu. I w pierwszym, i drugim przypadku objaw wystąpienia usterki jest podobny - zaraz po odpaleniu silnika pojawia się hałas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Dźwiękowi nazywanemu przez mechaników dieslowskim rozruchem towarzyszą czasami też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy. I objawów tych pod żadnym pozorem nie można ignorować! Bo o ile problemy z wariatorem faz rozrządu doprowadzą do spadku mocy, o tyle kwestia łańcucha jest już dużo poważniejsza. Rozciągnięty element może się zerwać lub przeskoczyć o oczko. W takim przypadku silnik 1.6 VTi BP6 zostanie poważnie uszkodzony i będzie wymagał gruntownego remontu. Ten z uwagi na koszty sięgające 4 - 5 tysięcy złotych prawdopodobnie nie będzie opłacalny.

1.6 VTi wada fabryczna? To zdecydowanie kłopoty z łańcuchem rozrządu. A jego zerwanie to scenariusz naprawdę czarny. Prowadzi bowiem m.in. do uszkodzenia wałków rozrządu.

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - źródłem problemów jest… olej!

Zasadnicze pytanie brzmi: czy jest sposób uniknięcia problemów z rozrządem? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że moment pojawienia się usterki można próbować odwlekać w czasie. A sposobem jest wyższa dbałość o układ smarowania. Po pierwsze właściciel samochodu powinien częściej zmieniać olej. Interwał ustalony na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata jest zdecydowanie zbyt rzadki! Należy go skrócić co najmniej o połowę. Po drugie kierowca w silniku 1.6 VTi powinien pilnować poziomu oleju. Motor ma tendencję do jego spalania, a zbyt niski poziom smarowidła szybko odbija się na stanie napinacza i wariatora.

Silnik 1.6 VTi BP6 to wolnossący benzyniak. Czy zatem nadaje się do zasilania LPG? Z konstrukcyjnego punktu widzenia nie ma w zasadzie żadnych przeciwwskazań. Kierowca kupujący np. Citroena czy Peugeota z myślą o dostosowaniu go po instalację gazową powinien jednak wiedzieć o jednym fakcie. W tym benzyniaku nie ma podciśnienia w układzie dolotowym. To oznacza przeszkodę dla instalacji sekwencyjnej podczas tworzenia mieszanki paliwowej oraz konieczność zastosowania droższego układu LPG. O ile droższego? Ceny instalacji spełniającej wymogi francusko-niemieckiego silnika zaczynają się od 4 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używane: Peugeot 3008 I (2009-2016) – czy warto go kupić?

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - podsumowanie:

Czy silnik 1.6 VTi BP6 PSA i BMW jest przykładem tytanicznej trwałości? Bez wątpienia nie. Z drugiej strony nie jest też konstrukcją, która będzie się psuła na każdym kroku i wymaga od kierowcy tak właściwie tylko jednego - dbałości o podstawowe procedury serwisowe. Właściciel, który regularnie zacznie kontrolować poziom oleju i skróci interwał wymiany smarowidła, może być naprawdę zadowolony z eksploatacji tej jednostki napędowej.

Silnik 1.6 VTi Citroen - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 282 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 201 zł
  • sprzęgło komplet - od 449 zł
  • świeca zapłonowa - od 22 zł
  • cewka zapłonowa - od 100 zł
  • sonda lambda - od 146 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 72 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA