REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossące dziecko koncernu PSA i marki BMW jest często spotykane na rynku wtórnym. Czy tej jednostki należy się bać? Bez wątpienia nie jest wolna od wad. Z drugiej strony to wady, nad którymi da się pracować.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - opinie

Początek nowego millenium dość jasno pokazał, że technologiczny ład na rynku motoryzacyjnym zostanie przewrócony do góry nogami w XXI wieku. Aby przygotować się do nowej rzeczywistości, dwie ogromne firmy postanowiły połączyć siły. O jakich markach mowa? O francuskim koncernie PSA oraz niemieckim BMW. Firmy stworzyły jeden zespół inżynierski, który otrzymał ciekawe zadanie - miał stworzyć nową jednostkę benzynową. Efektem współpracy stał się świetnie znany silnik 1.6 THP. Razem z nim w roku 2006 zaprezentowana została jednak też wersja wolnossąca o oznaczeniu 1.6 VTi EP6.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi pochodzi z rodziny Prince. Ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wielopunktowy wtrysk paliwa. Blok i głowica jednostki były odlewane z aluminium, podczas gdy napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch. Skutek? Benzyniak o oznaczeniu EP6 lub EP6C oferuje 120 koni mechanicznych. Moc ta jest osiągana dość wysoko - przy 6000 obr./min. Do dyspozycji kierowcy pozostaje też moment obrotowy oszacowany na 160 Nm. Dostęp do maksymalnej wartości kierowca uzyskuje przy 4250 obr./min. Benzyniak był montowany w samochodach Citroena, Peugeota i BMW. Pojawiał się głównie w segmentach B i C.

Silnik 1.6 VTi to pośredni wtrysk paliwa. To jednostka 1.6 THP (czyli wersja doładowana) miała bezpośredni wtrysk paliwa. Doładowana wersja oznacza niskie zużycie paliwa? W tym przypadku żadna z jednostek nie była przesadnie oszczędna.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Peugeot 207 9,6 s. 200 km/h 8,4/6,2/5,0
Citroen C4 I 10,0 s. 195 km/h 9,3/6,7/5,2
MINI One II 9,1 s. 203 km/h 7,8/5,8/4,6

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - lista modeli:

  • Peugeot: 207, 208, 2008, 308, 3008, 508
  • Citroen: C4, DS3, DS4, C3, C3 Picasso
  • MINI: One, Cooper

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - prosty czy skomplikowany?

Silnik 1.6 VTi patrząc na współczesne realia rynku motoryzacyjnego nie jest mocno skomplikowany. Nie posiada np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbosprężarki. Niższy stopień zaawansowania nie oznacza jednak, że jest całkowicie wolny od wad. Jakie miewa usterki? Te mają przede wszystkim dwa podłoża. Po pierwsze zdarzają się uszkodzenia hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Po drugie psuje się wariator zmiennych faz rozrządu. I w pierwszym, i drugim przypadku objaw wystąpienia usterki jest podobny - zaraz po odpaleniu silnika pojawia się hałas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Dźwiękowi nazywanemu przez mechaników dieslowskim rozruchem towarzyszą czasami też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy. I objawów tych pod żadnym pozorem nie można ignorować! Bo o ile problemy z wariatorem faz rozrządu doprowadzą do spadku mocy, o tyle kwestia łańcucha jest już dużo poważniejsza. Rozciągnięty element może się zerwać lub przeskoczyć o oczko. W takim przypadku silnik 1.6 VTi BP6 zostanie poważnie uszkodzony i będzie wymagał gruntownego remontu. Ten z uwagi na koszty sięgające 4 - 5 tysięcy złotych prawdopodobnie nie będzie opłacalny.

1.6 VTi wada fabryczna? To zdecydowanie kłopoty z łańcuchem rozrządu. A jego zerwanie to scenariusz naprawdę czarny. Prowadzi bowiem m.in. do uszkodzenia wałków rozrządu.

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - źródłem problemów jest… olej!

Zasadnicze pytanie brzmi: czy jest sposób uniknięcia problemów z rozrządem? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że moment pojawienia się usterki można próbować odwlekać w czasie. A sposobem jest wyższa dbałość o układ smarowania. Po pierwsze właściciel samochodu powinien częściej zmieniać olej. Interwał ustalony na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata jest zdecydowanie zbyt rzadki! Należy go skrócić co najmniej o połowę. Po drugie kierowca w silniku 1.6 VTi powinien pilnować poziomu oleju. Motor ma tendencję do jego spalania, a zbyt niski poziom smarowidła szybko odbija się na stanie napinacza i wariatora.

Silnik 1.6 VTi BP6 to wolnossący benzyniak. Czy zatem nadaje się do zasilania LPG? Z konstrukcyjnego punktu widzenia nie ma w zasadzie żadnych przeciwwskazań. Kierowca kupujący np. Citroena czy Peugeota z myślą o dostosowaniu go po instalację gazową powinien jednak wiedzieć o jednym fakcie. W tym benzyniaku nie ma podciśnienia w układzie dolotowym. To oznacza przeszkodę dla instalacji sekwencyjnej podczas tworzenia mieszanki paliwowej oraz konieczność zastosowania droższego układu LPG. O ile droższego? Ceny instalacji spełniającej wymogi francusko-niemieckiego silnika zaczynają się od 4 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używane: Peugeot 3008 I (2009-2016) – czy warto go kupić?

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - podsumowanie:

Czy silnik 1.6 VTi BP6 PSA i BMW jest przykładem tytanicznej trwałości? Bez wątpienia nie. Z drugiej strony nie jest też konstrukcją, która będzie się psuła na każdym kroku i wymaga od kierowcy tak właściwie tylko jednego - dbałości o podstawowe procedury serwisowe. Właściciel, który regularnie zacznie kontrolować poziom oleju i skróci interwał wymiany smarowidła, może być naprawdę zadowolony z eksploatacji tej jednostki napędowej.

Silnik 1.6 VTi Citroen - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 282 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 201 zł
  • sprzęgło komplet - od 449 zł
  • świeca zapłonowa - od 22 zł
  • cewka zapłonowa - od 100 zł
  • sonda lambda - od 146 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 72 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA