REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossące dziecko koncernu PSA i marki BMW jest często spotykane na rynku wtórnym. Czy tej jednostki należy się bać? Bez wątpienia nie jest wolna od wad. Z drugiej strony to wady, nad którymi da się pracować.

Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - opinie

REKLAMA

Początek nowego millenium dość jasno pokazał, że technologiczny ład na rynku motoryzacyjnym zostanie przewrócony do góry nogami w XXI wieku. Aby przygotować się do nowej rzeczywistości, dwie ogromne firmy postanowiły połączyć siły. O jakich markach mowa? O francuskim koncernie PSA oraz niemieckim BMW. Firmy stworzyły jeden zespół inżynierski, który otrzymał ciekawe zadanie - miał stworzyć nową jednostkę benzynową. Efektem współpracy stał się świetnie znany silnik 1.6 THP. Razem z nim w roku 2006 zaprezentowana została jednak też wersja wolnossąca o oznaczeniu 1.6 VTi EP6.

REKLAMA

Silnik 1.6 VTi pochodzi z rodziny Prince. Ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wielopunktowy wtrysk paliwa. Blok i głowica jednostki były odlewane z aluminium, podczas gdy napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch. Skutek? Benzyniak o oznaczeniu EP6 lub EP6C oferuje 120 koni mechanicznych. Moc ta jest osiągana dość wysoko - przy 6000 obr./min. Do dyspozycji kierowcy pozostaje też moment obrotowy oszacowany na 160 Nm. Dostęp do maksymalnej wartości kierowca uzyskuje przy 4250 obr./min. Benzyniak był montowany w samochodach Citroena, Peugeota i BMW. Pojawiał się głównie w segmentach B i C.

Silnik 1.6 VTi to pośredni wtrysk paliwa. To jednostka 1.6 THP (czyli wersja doładowana) miała bezpośredni wtrysk paliwa. Doładowana wersja oznacza niskie zużycie paliwa? W tym przypadku żadna z jednostek nie była przesadnie oszczędna.

Zobacz również: Używany Peugeot 207 (2006-2012) - niegroźny lew

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Peugeot 207 9,6 s. 200 km/h 8,4/6,2/5,0
Citroen C4 I 10,0 s. 195 km/h 9,3/6,7/5,2
MINI One II 9,1 s. 203 km/h 7,8/5,8/4,6

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - lista modeli:

  • Peugeot: 207, 208, 2008, 308, 3008, 508
  • Citroen: C4, DS3, DS4, C3, C3 Picasso
  • MINI: One, Cooper

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - prosty czy skomplikowany?

Silnik 1.6 VTi patrząc na współczesne realia rynku motoryzacyjnego nie jest mocno skomplikowany. Nie posiada np. bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbosprężarki. Niższy stopień zaawansowania nie oznacza jednak, że jest całkowicie wolny od wad. Jakie miewa usterki? Te mają przede wszystkim dwa podłoża. Po pierwsze zdarzają się uszkodzenia hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Po drugie psuje się wariator zmiennych faz rozrządu. I w pierwszym, i drugim przypadku objaw wystąpienia usterki jest podobny - zaraz po odpaleniu silnika pojawia się hałas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Dźwiękowi nazywanemu przez mechaników dieslowskim rozruchem towarzyszą czasami też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy. I objawów tych pod żadnym pozorem nie można ignorować! Bo o ile problemy z wariatorem faz rozrządu doprowadzą do spadku mocy, o tyle kwestia łańcucha jest już dużo poważniejsza. Rozciągnięty element może się zerwać lub przeskoczyć o oczko. W takim przypadku silnik 1.6 VTi BP6 zostanie poważnie uszkodzony i będzie wymagał gruntownego remontu. Ten z uwagi na koszty sięgające 4 - 5 tysięcy złotych prawdopodobnie nie będzie opłacalny.

1.6 VTi wada fabryczna? To zdecydowanie kłopoty z łańcuchem rozrządu. A jego zerwanie to scenariusz naprawdę czarny. Prowadzi bowiem m.in. do uszkodzenia wałków rozrządu.

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - źródłem problemów jest… olej!

REKLAMA

Zasadnicze pytanie brzmi: czy jest sposób uniknięcia problemów z rozrządem? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że moment pojawienia się usterki można próbować odwlekać w czasie. A sposobem jest wyższa dbałość o układ smarowania. Po pierwsze właściciel samochodu powinien częściej zmieniać olej. Interwał ustalony na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata jest zdecydowanie zbyt rzadki! Należy go skrócić co najmniej o połowę. Po drugie kierowca w silniku 1.6 VTi powinien pilnować poziomu oleju. Motor ma tendencję do jego spalania, a zbyt niski poziom smarowidła szybko odbija się na stanie napinacza i wariatora.

Silnik 1.6 VTi BP6 to wolnossący benzyniak. Czy zatem nadaje się do zasilania LPG? Z konstrukcyjnego punktu widzenia nie ma w zasadzie żadnych przeciwwskazań. Kierowca kupujący np. Citroena czy Peugeota z myślą o dostosowaniu go po instalację gazową powinien jednak wiedzieć o jednym fakcie. W tym benzyniaku nie ma podciśnienia w układzie dolotowym. To oznacza przeszkodę dla instalacji sekwencyjnej podczas tworzenia mieszanki paliwowej oraz konieczność zastosowania droższego układu LPG. O ile droższego? Ceny instalacji spełniającej wymogi francusko-niemieckiego silnika zaczynają się od 4 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używane: Peugeot 3008 I (2009-2016) – czy warto go kupić?

Silnik 1.6 VTi BP6 Citroen - podsumowanie:

Czy silnik 1.6 VTi BP6 PSA i BMW jest przykładem tytanicznej trwałości? Bez wątpienia nie. Z drugiej strony nie jest też konstrukcją, która będzie się psuła na każdym kroku i wymaga od kierowcy tak właściwie tylko jednego - dbałości o podstawowe procedury serwisowe. Właściciel, który regularnie zacznie kontrolować poziom oleju i skróci interwał wymiany smarowidła, może być naprawdę zadowolony z eksploatacji tej jednostki napędowej.

Silnik 1.6 VTi Citroen - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 282 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 201 zł
  • sprzęgło komplet - od 449 zł
  • świeca zapłonowa - od 22 zł
  • cewka zapłonowa - od 100 zł
  • sonda lambda - od 146 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 72 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA