REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

REKLAMA

REKLAMA

Bawarczycy z pełną dumą zaprezentowali w roku 1998 nowoczesny silnik diesla. 2-litrowy motor o oznaczeniu M47 był szczególnie ważny ze sprzedażowego punktu widzenia. Czemu? Otóż miał wejść do oferty najnowszej odsłony BMW serii 3 - sedana, który w założeniach powinien stać się hitem sprzedaży niemieckiej gamy. Motor rzeczywiście znalazł szerokie grono odbiorców. Nie był jednak tak bezawaryjny, jak po biało-niebieskiej szachownicy na masce można było się spodziewać.

Popyt na silniki wysokoprężne zaczął mocno rosnąć w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. A oczekiwania rynkowe od tego typu motorów były proste - powinny posiadać doładowanie, oferować dobre osiągi i mieć niskie zapotrzebowanie na paliwo. Aby wpisać się w rynkową tendencję, inżynierowie BMW zakasali rękawy i wzięli się do pracy. Ich nowe dziecko ujrzało światło dzienne w roku 1998. Diesel o pojemności 2-litrów otrzymał oznaczenie M47D20. Jednostka dostarczała paliwo do cylindra za sprawą pompy wtryskowej Bosch VP44, posiadała łańcuch rozrządu umieszczony od strony chłodnicy oraz koło dwumasowe.

REKLAMA

2,0 M47 BMW

Początkowo bawarski diesel był oferowany w dwóch wariantach mocy. Słabsza wersja dysponowała stadem 116 koni mechanicznych, momentem obrotowym na poziomie 265 Nm oraz była montowana w BMW serii 3 E46, w modelu 318d. Mocniejszy wariant oferował 136 koni mechanicznych oraz 280 Nm momentu obrotowego. Jednostka była montowana pod maską serii 3 E46 320d oraz serii 5 E39 520d. Zanim jeszcze BMW zdążyło pokazać nowego diesla, ten już trafił do warsztatu Rover Group. Brytyjczycy postanowili dostosować motor do wymogów napędu przedniego i poprosili o pomoc techników austriackiej firmy Steyr.

2,0 M47 BMW - Rower stworzył swoją wersję

REKLAMA

Prace nad dieslem 2,0 M47 nie zakończyły się jednak na zmianie sposobu przeniesienia napędu. Brytyjczycy postanowili nieco głębiej zmodernizować jednostkę. I tak zastosowali wtrysk typu common rail oraz nieco inną turbosprężarkę. Motor otrzymał oznaczenie M47R i była montowana w latach 1999 - 2006 w takich modelach jak Rover 75, Land Rover Freelander i MG ZT.

W roku 2001 Bawarczycy przeprowadzili pierwszą modernizację swojego silnika wysokoprężnego. Diesel otrzymał oznaczenie M47D20TU. Pod nazwą tą ukrywało się po pierwsze zwiększenie pojemności z 1951 do 1995 cm3. Po drugie modernizacja polegała na wyrzuceniu pompy wtryskowej i zastosowaniu wtrysku common rail oraz w niektórych wersjach montażu filtra cząstek stałych. Unowocześnienie technologii dostarczania paliwa do cylindra wynikało z walki o osiągi i spalanie. Ważnym celem było również zwiększenie kultury silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prace inżynierskie sprawiły, że motor M47 stał się aż o 50 kilogramów cięższy. Masą nie przejmował się jednak raczej żaden z kierowców, szczególnie że wzrosły możliwości. W wersji topowej moc podskoczyła ze 136 do 150 koni mechanicznych. Jeszcze wyższy skok dotyczy momentu obrotowego - ten zamiast 280 miał teraz 330 Nm. Oczywiście zachowany został też i wariant słabszy o mocy 116 koni mechanicznych. Unowocześniona wersja motoru M47 dosyć szybko trafiła do dwóch modeli bawarskiej marki. Była montowana w serii 3 E46 118d i 320d oraz modelach X3 generacji E83.

2,0 M47 BMW - ostatnia modernizacja w roku 2004

REKLAMA

Silnik M47 po raz ostatni trafił na warsztat bawarskich inżynierów w roku 2004. Tym razem skupili się oni jednak przede wszystkim na mocy. I tak słabsza wersja zaczęła rozwijać 122 konie mechaniczne, a mocniejsza 163 konie mechaniczne. Diesel był montowany pod maską m.in. serii 1 E87, serii 3 E90, serii 5 E60 i serii X3 E83. W sumie produkcja motoru wysokoprężnego trwała do roku 2009, przy czym w przypadku części modeli wymiana na nowszą jednostkę o oznaczeniu N47 zaczęła się dokonywać już w roku 2007.

Klienci BMW konfigurując fabrycznie nowe auto z silnikiem wysokoprężnym M47 liczyli na to, że decydują się na oszczędne i dynamiczne źródło napędu, które będzie służyć latami. Niestety prawda eksploatacyjna była całkowicie inna. Często już po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów pojawiały się pierwsze poważne problemy techniczne. Przy przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów bardzo często następowało apogeum awaryjności, a właściciele zaczynali pozbywać się samochodów z felernym dieslem.

Poważnym problemem nowoczesnego silnika wysokoprężnego 2,0 M47 jest chociażby skomplikowany układ dolotowy. Inżynierowie aby zwiększyć efektywność procesu spalania, zastosowali klapy wirowe. Te nie wytrzymują jednak trudów eksploatacji. Zacinają się, a w skrajnym przypadku nawet odrywają i wpadają do kanału dolotowego. To niezwykle czarny scenariusz, bowiem klapa wpadająca do cylindra, robi w silniku ogromne spustoszenie. Najczęściej niszczy tłok, zawory i wtryskiwacz. A to oznacza generalny remont.

2,0 M47 BMW - klapy wirowe trzeba szybko wymienić!

Po zdiagnozowaniu problemów z klapami wirowymi, warto je jak najszybciej wymienić. Element niestety nie występuje jako część oddzielna. W ten sposób kierowca musi kupić kompletny kolektor dolotowy. Gdyby problemów było mało, kolektor występuje tylko w postaci drogiej części oryginalnej. W ten sposób jego cena zostaje wywindowana mniej więcej do 2 tysięcy złotych.

Zobacz również: Zawieszenie

Kolejna z poważnych awarii dotyczy turbosprężarki. Bardzo często zdarzało się, że usterki doładowania zdarzały się już po 3 - 4 latach eksploatacji. Co w takim przypadku? Nowa turbosprężarka kosztuje blisko 3 tysiące złotych. Regeneracja powinna zostać wyceniona na kwotę od 1,5 do 2 tysięcy złotych. Wysoka cena naprawy wynika z dwóch czynników. Po pierwsze producent zastosował zmienną geometrię łopatek. Po drugie konieczne jest precyzyjne ustawienie elektrycznego sterowania doładowaniem podczas montażu zregenerowanego mechanizmu.

Awarie turbosprężarek były bardzo szybkie i zdecydowanie przedwczesne. Ale ponoć usterkę da się odwlec w czasie. A wszystko za sprawą skrócenia interwału wymiany oleju. Fabrycznie komputer zamontowany w BMW zaprasza kierowcę na inspekcję olejową średnio co 25 - 30 tysięcy kilometrów. To jednak zbyt długi interwał - na tak dużym dystansie smarowidło mocno gęstnieje i praktycznie traci swoje parametry. Mechanicy zalecają wymianę oleju maksymalnie co 15 tysięcy kilometrów.

2,0 M47 BMW - koło dwumasowe też nie jest trwałe

Szczególnie wysoką trwałością w dieslu BMW o oznaczeniu M47 nie odznacza się także koło dwumasowe. Podczas eksploatacji auta w mieście i częstych, dynamicznych startach, potrafi ujawnić usterkę już po pokonaniu nieco ponad 100 tysięcy kilometrów. W najlepszej wersji zestaw koła dwumasowego wraz z kompletnym sprzęgłem będzie kosztować kierowcę blisko 2 tysiące złotych. Do tego i tak należy doliczyć oczywiście robociznę. Ta powinna kosztować średnio 500 złotych. Równie nietrwałe okazuje się koło pasowe wałku korbowego. W jego przypadku zakup samej części oznacza wydatek szacowany na kwotę od 620 do 950 złotych.

Na forach zapaleńców modeli BMW serii E46 bez problemu można znaleźć informację o tym, że w 2-litrowym dieslu M47 pękają wały korbowe. Zdaniem mechaników usterkę może powodować wysoki moment obrotowy silnika dostępny praktycznie od startu, błędy popełnione podczas blokowania wału korbowego w trakcie wymiany koła pasowego, ewentualnie niedociągnięcia jakościowe popełnione podczas tworzenia samej krzywki. Który ze scenariuszy nie okazałby się prawdziwy, kończy się i tak wizytą w warsztacie. A tam z całą pewnością nie będzie tanio. Kompleksowy remont powinien bowiem kosztować minimum 5 tysięcy złotych.

W przypadku pierwszych egzemplarzy 2-litrowego silnika wysokoprężnego z Bawarii o oznaczeniu M47D20 do listy usterek dopisać trzeba jeszcze jedną. Przy przebiegu oscylującym w granicy 250 tysięcy kilometrów zazwyczaj pada pompa wtryskowa. Objawy uszkodzenia są mało przyjemne - motor chwilowo traci moc, a do tego z rury wydechowej może wydobywać się gęsty, czarny dym. Regeneracja pompy kosztuje około 2 tysięcy złotych.

2,0 M47 BMW - pompa wtryskowa? Uważnie zaplanuj naprawę!

W tym momencie warto jednak zaznaczyć, że naprawę należy powierzyć tylko i wyłącznie renomowanemu warsztatowi! Dobrym pomysłem jest wizyta chociażby u licencjonowanego przedstawiciela firmy Bosch. Tam kierowca może być pewny wiedzy mechaników, a w formie zabezpieczenia otrzyma gwarancję na wykonaną usługę. Nowa pompa kosztuje blisko 5 tysięcy złotych. Wymiana mechanizmu na nieużywany jest zatem zdecydowanie droższa i jeszcze mniej opłacalna w przypadku modelu, który dziś może mieć już 19 lat.

Bawarczycy podczas prezentacji silnika wysokoprężnego M47 po cichu liczyli na technologiczny sukces. Ten jednak niestety nigdy nie nadszedł. I choć motor odznaczał się przyzwoitą kulturą pracy, sporą mocą i całkiem przyzwoitym zapotrzebowaniem na paliwo, nigdy nie otrzymał jednej z najważniejszych cech - bezawaryjności. A to, że poważne usterki zaczynały nękać właścicieli często już przy przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów, tylko rozwścieczyło kierowców.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 43 zł
  • filtr paliwa - od 80 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 319 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 367 zł
  • sprzęgło komplet - od 744 zł
  • koło dwumasowe - od 1252 zł
  • wtryskiwacz - od 910 zł
  • zawór EGR - od 246 zł
  • świeca żarowa - od 21 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1881 zł
  • sonda lambda - od 559 zł
  • turbosprężarka - od 2785 zł
  • przepływomierz - od 229 zł
  • pompa wtryskowa - od 4668 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA