REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?

Jeep Compass 4xe: test hybrydy vs. test diesla

Pomijając fakt, że poprzedni Compass był wściekle pomarańczowy, a ten szary, a dodatkowo poprzednio testowałem wersję Trailhawk, a teraz Limited, większych różnic na poziomie stylistyki nie ujawniłem. No może do listy warto dopisać jeszcze znaczek pojawiający się na tylnej klapie Compassa. Mowa o napisie 4xe, który w jeepowskim żargonie informuje kierowcę o napędzie realizowanym przez hybrydę plug-in. I od tego punktu właściwie główną część testu można zacząć.

REKLAMA

Zobacz również: Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Jeep Compass 4xe, czyli pod muskularną maską silnik... 1.3 litra

Compass ma sporo uroku zapożyczonego z Grand Cherokee. A to oznacza, że elementem charakterystycznym stylizacji są nie tylko przymknięte "oczy" auta, ale też muskularna maska. Robi wrażenie? I to jakie. A muskuły w połączeniu z amerykańskim rodowodem mogą stanowić świadectwo... siły. Tak, i to w dużej mierze prawda. Auto oferuje bowiem aż 240 koni mechanicznych. Niestety mocy tej nie czerpie z rasowej V-ósemki czy nawet V-szóstki. Bo pod maską spoczywa silnik o pojemności – uwaga! – 1,3 litra. Benzyniak pochodzący z nowej rodziny GSE oferuje dokładnie 1332 cm3.

Silnik 1.3 T4 zastosowany przez Jeepa ma 4 cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Rozrząd został oparty o łańcuch.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe: czy on ma siłę?

REKLAMA

Sam benzyniak ma blisko 180 koni i 270 Nm momentu obrotowego. Skąd zatem wcześniej wspomniane 240 koni? Bo jego pracę wspomaga agregat elektryczny – o mocy 60 KM. Napęd oczywiście trafia na cztery koła. Dodatkowo auto ma 6-biegową przekładnię automatyczną. Układ napędowy jest uzupełniony baterią o pojemności 11,4 kWh. Co przekłada się na maksymalny zasięg elektryczny wynoszący jakieś 48 do 52 km. I choć wynik zapisany w specyfikacji producenta wyglada nieźle, ja raczej traktowałbym go z przymróżeniem oka. Realnie auto powinno pokonać nieco poniżej 40 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik elektryczny w układzie napędowym Jeepa Compassa 4xe został zamontowany w tylnej części nadwozia. Zajmuje się zatem napędzaniem tylnych kół. Układ napędowy AWD korzysta z systemu Selec-Terrain (z trybami auto, snow, mud and sand i sport).

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe 240 KM: przyspiesza dobrze i hałaśliwie!

REKLAMA

Hybrydowy Compass nie jest samochodem wolnym. Gdy kierowca głęboko wciskając pedał gazu zbierze do galopu obydwa silniki, pierwsza setka pojawi się na liczniku po 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna to równe 200 km/h. Powyżej pierwszej setki Jeep również dobrze radzi sobie ze zwiększaniem prędkości. Nie ma problemu z dynamicznym wyprzedzeniem ciężarówki w trasie. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym ma jednak pewną wadę. Wtedy napęd pochodzi głównie z benzyniaka, a ten przy prędkościach pozamiejskich staje się dość hałaśliwy. Niestety wtedy ujawnia się jego pojemność...

Hybrydy plug-in mają też często problem z gładkością pracy. Podczas zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny pojawia się nieprzyjemne szarpnięcie wyraźnie wyczuwalne w kabinie pasażerskiej. Amerykanie na szczęście popracowali nad tym zjawiskiem. W efekcie przez większą cześć jazd testowych Compass 4xe nie szarpał. Szarpnięcia pojawiały się sporadycznie i to też głównie w sytuacji, w której benzyniak nie zdążył się rozgrzać.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile pali Jeep Compass 4xe hybryda plug-in?

Jeep zapewnia, że testowy Compass 4xe powinien spalać w cyklu mieszanym 1,9 litra benzyny. I być może taki wynik uda się osiągnąć kierowcy, ale pod warunkiem że przy każdej możliwej okazji będzie ładował baterię. Jeżeli ładowanie baterii odbędzie się wyłącznie na początku 100-kilometrowego odcinka, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie mniej więcej dwukrotnie. Spalanie w trybie hybrydowym? W tym przypadku kierowca raczej powinien się przygotować na wynik oscylujący w granicy 8,5 – 9 litrów.

Nowy Jeep Compass. Czyli hybryda 4xe i nowe wnętrze

Hybrydowy Compass jest odpowiedzią na motoryzacyjne potrzeby Europy w XXI wieku. Taką samą rolę pełni zmodyfikowane wnętrze. Bo choć przestrzeni jest tyle samo, nowa jest deska rozdzielcza. W miejscu zegarów pojawił się ekran. Nowy jest też ekran multimedialny – teraz niejako wystaje z konsoli oraz panel sterowania nawiewami. Inżynierowie inaczej ukształtowali też tunel centralny oraz kierownicę, a do tego... zmniejszyli pojemność bagażnika. W starym Compassie było to prawie 440 litrów. W tym jest już tylko 420 litrów. Powód? Chodzi pewnie o lokalizację silnika elektrycznego i baterii.

Jeep Compass jest solidnie wykonany. Spasowania są dobrej jakości, ale nieco gorzej prezentuje się kwestia jakości materiałów wykończeniowych. I dobry przykład stanowi chociażby "skóra" pojawiająca się na kole kierownicy.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile kosztuje Jeep Compass 4xe?

Na koniec pozostała jeszcze kwestia... ceny. Jeep Compass 1.3 T4 Plug-In Hybrid 240KM AT6 4xe zostanie wyceniony na minimum 200 tys. zł. Egzemplarz testowy ma jednak kilka dodatków – a tak właściwie to wszystkie, które dało się zamówić. W ten sposób jego cena podskoczyła do 224 700 zł. Jak na Compassa, którego cennik startuje od 122 tys. zł kwota może się wydawać wysoka. Jednak jak na hybrydę plug-in, okazuje się rozsądna. Szczególnie że np. hybrydowy Tiguan choć lepiej wykonany, z całą pewnością z tym wyposażeniem nie będzie tańszy.

Jeep Compass 4xe – test i podsumowanie:

Można powiedzieć, że hybryda plug-in pracująca pod maską Compassa 4xe jest głośna i mało oszczędna. Można też czepiać się nieco jakości materiałów w tym aucie. Są jednak kierowcy, którzy nie zbagatelizują dwóch zasadniczych zalet Jeepa. Po pierwsze amerykanie całkiem rozsądnie go wycenili. Nie jest tani, ale drogi też nie. Po drugie Compassa w przeciwieństwie do innych SUV-ów nie spotyka się na każdym rogu ulicy. A oryginalność bardzo wprawnie łączy ze sporą dawką zaoceanicznego uroku. Dlatego lubię Compassa – choć wolałbym, żeby identycznie jak poprzedni model testowy, był do tego absurdalnie pomarańczowy.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA