REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?

Jeep Compass 4xe: test hybrydy vs. test diesla

Pomijając fakt, że poprzedni Compass był wściekle pomarańczowy, a ten szary, a dodatkowo poprzednio testowałem wersję Trailhawk, a teraz Limited, większych różnic na poziomie stylistyki nie ujawniłem. No może do listy warto dopisać jeszcze znaczek pojawiający się na tylnej klapie Compassa. Mowa o napisie 4xe, który w jeepowskim żargonie informuje kierowcę o napędzie realizowanym przez hybrydę plug-in. I od tego punktu właściwie główną część testu można zacząć.

REKLAMA

Zobacz również: Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Jeep Compass 4xe, czyli pod muskularną maską silnik... 1.3 litra

Compass ma sporo uroku zapożyczonego z Grand Cherokee. A to oznacza, że elementem charakterystycznym stylizacji są nie tylko przymknięte "oczy" auta, ale też muskularna maska. Robi wrażenie? I to jakie. A muskuły w połączeniu z amerykańskim rodowodem mogą stanowić świadectwo... siły. Tak, i to w dużej mierze prawda. Auto oferuje bowiem aż 240 koni mechanicznych. Niestety mocy tej nie czerpie z rasowej V-ósemki czy nawet V-szóstki. Bo pod maską spoczywa silnik o pojemności – uwaga! – 1,3 litra. Benzyniak pochodzący z nowej rodziny GSE oferuje dokładnie 1332 cm3.

Silnik 1.3 T4 zastosowany przez Jeepa ma 4 cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Rozrząd został oparty o łańcuch.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe: czy on ma siłę?

REKLAMA

Sam benzyniak ma blisko 180 koni i 270 Nm momentu obrotowego. Skąd zatem wcześniej wspomniane 240 koni? Bo jego pracę wspomaga agregat elektryczny – o mocy 60 KM. Napęd oczywiście trafia na cztery koła. Dodatkowo auto ma 6-biegową przekładnię automatyczną. Układ napędowy jest uzupełniony baterią o pojemności 11,4 kWh. Co przekłada się na maksymalny zasięg elektryczny wynoszący jakieś 48 do 52 km. I choć wynik zapisany w specyfikacji producenta wyglada nieźle, ja raczej traktowałbym go z przymróżeniem oka. Realnie auto powinno pokonać nieco poniżej 40 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik elektryczny w układzie napędowym Jeepa Compassa 4xe został zamontowany w tylnej części nadwozia. Zajmuje się zatem napędzaniem tylnych kół. Układ napędowy AWD korzysta z systemu Selec-Terrain (z trybami auto, snow, mud and sand i sport).

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe 240 KM: przyspiesza dobrze i hałaśliwie!

REKLAMA

Hybrydowy Compass nie jest samochodem wolnym. Gdy kierowca głęboko wciskając pedał gazu zbierze do galopu obydwa silniki, pierwsza setka pojawi się na liczniku po 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna to równe 200 km/h. Powyżej pierwszej setki Jeep również dobrze radzi sobie ze zwiększaniem prędkości. Nie ma problemu z dynamicznym wyprzedzeniem ciężarówki w trasie. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym ma jednak pewną wadę. Wtedy napęd pochodzi głównie z benzyniaka, a ten przy prędkościach pozamiejskich staje się dość hałaśliwy. Niestety wtedy ujawnia się jego pojemność...

Hybrydy plug-in mają też często problem z gładkością pracy. Podczas zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny pojawia się nieprzyjemne szarpnięcie wyraźnie wyczuwalne w kabinie pasażerskiej. Amerykanie na szczęście popracowali nad tym zjawiskiem. W efekcie przez większą cześć jazd testowych Compass 4xe nie szarpał. Szarpnięcia pojawiały się sporadycznie i to też głównie w sytuacji, w której benzyniak nie zdążył się rozgrzać.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile pali Jeep Compass 4xe hybryda plug-in?

Jeep zapewnia, że testowy Compass 4xe powinien spalać w cyklu mieszanym 1,9 litra benzyny. I być może taki wynik uda się osiągnąć kierowcy, ale pod warunkiem że przy każdej możliwej okazji będzie ładował baterię. Jeżeli ładowanie baterii odbędzie się wyłącznie na początku 100-kilometrowego odcinka, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie mniej więcej dwukrotnie. Spalanie w trybie hybrydowym? W tym przypadku kierowca raczej powinien się przygotować na wynik oscylujący w granicy 8,5 – 9 litrów.

Nowy Jeep Compass. Czyli hybryda 4xe i nowe wnętrze

Hybrydowy Compass jest odpowiedzią na motoryzacyjne potrzeby Europy w XXI wieku. Taką samą rolę pełni zmodyfikowane wnętrze. Bo choć przestrzeni jest tyle samo, nowa jest deska rozdzielcza. W miejscu zegarów pojawił się ekran. Nowy jest też ekran multimedialny – teraz niejako wystaje z konsoli oraz panel sterowania nawiewami. Inżynierowie inaczej ukształtowali też tunel centralny oraz kierownicę, a do tego... zmniejszyli pojemność bagażnika. W starym Compassie było to prawie 440 litrów. W tym jest już tylko 420 litrów. Powód? Chodzi pewnie o lokalizację silnika elektrycznego i baterii.

Jeep Compass jest solidnie wykonany. Spasowania są dobrej jakości, ale nieco gorzej prezentuje się kwestia jakości materiałów wykończeniowych. I dobry przykład stanowi chociażby "skóra" pojawiająca się na kole kierownicy.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile kosztuje Jeep Compass 4xe?

Na koniec pozostała jeszcze kwestia... ceny. Jeep Compass 1.3 T4 Plug-In Hybrid 240KM AT6 4xe zostanie wyceniony na minimum 200 tys. zł. Egzemplarz testowy ma jednak kilka dodatków – a tak właściwie to wszystkie, które dało się zamówić. W ten sposób jego cena podskoczyła do 224 700 zł. Jak na Compassa, którego cennik startuje od 122 tys. zł kwota może się wydawać wysoka. Jednak jak na hybrydę plug-in, okazuje się rozsądna. Szczególnie że np. hybrydowy Tiguan choć lepiej wykonany, z całą pewnością z tym wyposażeniem nie będzie tańszy.

Jeep Compass 4xe – test i podsumowanie:

Można powiedzieć, że hybryda plug-in pracująca pod maską Compassa 4xe jest głośna i mało oszczędna. Można też czepiać się nieco jakości materiałów w tym aucie. Są jednak kierowcy, którzy nie zbagatelizują dwóch zasadniczych zalet Jeepa. Po pierwsze amerykanie całkiem rozsądnie go wycenili. Nie jest tani, ale drogi też nie. Po drugie Compassa w przeciwieństwie do innych SUV-ów nie spotyka się na każdym rogu ulicy. A oryginalność bardzo wprawnie łączy ze sporą dawką zaoceanicznego uroku. Dlatego lubię Compassa – choć wolałbym, żeby identycznie jak poprzedni model testowy, był do tego absurdalnie pomarańczowy.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA