REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?

Jeep Compass 4xe: test hybrydy vs. test diesla

Pomijając fakt, że poprzedni Compass był wściekle pomarańczowy, a ten szary, a dodatkowo poprzednio testowałem wersję Trailhawk, a teraz Limited, większych różnic na poziomie stylistyki nie ujawniłem. No może do listy warto dopisać jeszcze znaczek pojawiający się na tylnej klapie Compassa. Mowa o napisie 4xe, który w jeepowskim żargonie informuje kierowcę o napędzie realizowanym przez hybrydę plug-in. I od tego punktu właściwie główną część testu można zacząć.

REKLAMA

Zobacz również: Test: Jeep Compass Trailhawk 2.0 Multijet II 170 KM 4x4 A9

Jeep Compass 4xe, czyli pod muskularną maską silnik... 1.3 litra

Compass ma sporo uroku zapożyczonego z Grand Cherokee. A to oznacza, że elementem charakterystycznym stylizacji są nie tylko przymknięte "oczy" auta, ale też muskularna maska. Robi wrażenie? I to jakie. A muskuły w połączeniu z amerykańskim rodowodem mogą stanowić świadectwo... siły. Tak, i to w dużej mierze prawda. Auto oferuje bowiem aż 240 koni mechanicznych. Niestety mocy tej nie czerpie z rasowej V-ósemki czy nawet V-szóstki. Bo pod maską spoczywa silnik o pojemności – uwaga! – 1,3 litra. Benzyniak pochodzący z nowej rodziny GSE oferuje dokładnie 1332 cm3.

Silnik 1.3 T4 zastosowany przez Jeepa ma 4 cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Rozrząd został oparty o łańcuch.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe: czy on ma siłę?

REKLAMA

Sam benzyniak ma blisko 180 koni i 270 Nm momentu obrotowego. Skąd zatem wcześniej wspomniane 240 koni? Bo jego pracę wspomaga agregat elektryczny – o mocy 60 KM. Napęd oczywiście trafia na cztery koła. Dodatkowo auto ma 6-biegową przekładnię automatyczną. Układ napędowy jest uzupełniony baterią o pojemności 11,4 kWh. Co przekłada się na maksymalny zasięg elektryczny wynoszący jakieś 48 do 52 km. I choć wynik zapisany w specyfikacji producenta wyglada nieźle, ja raczej traktowałbym go z przymróżeniem oka. Realnie auto powinno pokonać nieco poniżej 40 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik elektryczny w układzie napędowym Jeepa Compassa 4xe został zamontowany w tylnej części nadwozia. Zajmuje się zatem napędzaniem tylnych kół. Układ napędowy AWD korzysta z systemu Selec-Terrain (z trybami auto, snow, mud and sand i sport).

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Jeep Compass 4xe 240 KM: przyspiesza dobrze i hałaśliwie!

REKLAMA

Hybrydowy Compass nie jest samochodem wolnym. Gdy kierowca głęboko wciskając pedał gazu zbierze do galopu obydwa silniki, pierwsza setka pojawi się na liczniku po 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna to równe 200 km/h. Powyżej pierwszej setki Jeep również dobrze radzi sobie ze zwiększaniem prędkości. Nie ma problemu z dynamicznym wyprzedzeniem ciężarówki w trasie. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym ma jednak pewną wadę. Wtedy napęd pochodzi głównie z benzyniaka, a ten przy prędkościach pozamiejskich staje się dość hałaśliwy. Niestety wtedy ujawnia się jego pojemność...

Hybrydy plug-in mają też często problem z gładkością pracy. Podczas zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny pojawia się nieprzyjemne szarpnięcie wyraźnie wyczuwalne w kabinie pasażerskiej. Amerykanie na szczęście popracowali nad tym zjawiskiem. W efekcie przez większą cześć jazd testowych Compass 4xe nie szarpał. Szarpnięcia pojawiały się sporadycznie i to też głównie w sytuacji, w której benzyniak nie zdążył się rozgrzać.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile pali Jeep Compass 4xe hybryda plug-in?

Jeep zapewnia, że testowy Compass 4xe powinien spalać w cyklu mieszanym 1,9 litra benzyny. I być może taki wynik uda się osiągnąć kierowcy, ale pod warunkiem że przy każdej możliwej okazji będzie ładował baterię. Jeżeli ładowanie baterii odbędzie się wyłącznie na początku 100-kilometrowego odcinka, zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie mniej więcej dwukrotnie. Spalanie w trybie hybrydowym? W tym przypadku kierowca raczej powinien się przygotować na wynik oscylujący w granicy 8,5 – 9 litrów.

Nowy Jeep Compass. Czyli hybryda 4xe i nowe wnętrze

Hybrydowy Compass jest odpowiedzią na motoryzacyjne potrzeby Europy w XXI wieku. Taką samą rolę pełni zmodyfikowane wnętrze. Bo choć przestrzeni jest tyle samo, nowa jest deska rozdzielcza. W miejscu zegarów pojawił się ekran. Nowy jest też ekran multimedialny – teraz niejako wystaje z konsoli oraz panel sterowania nawiewami. Inżynierowie inaczej ukształtowali też tunel centralny oraz kierownicę, a do tego... zmniejszyli pojemność bagażnika. W starym Compassie było to prawie 440 litrów. W tym jest już tylko 420 litrów. Powód? Chodzi pewnie o lokalizację silnika elektrycznego i baterii.

Jeep Compass jest solidnie wykonany. Spasowania są dobrej jakości, ale nieco gorzej prezentuje się kwestia jakości materiałów wykończeniowych. I dobry przykład stanowi chociażby "skóra" pojawiająca się na kole kierownicy.

Jeep Compass 4xe test

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in

Ile kosztuje Jeep Compass 4xe?

Na koniec pozostała jeszcze kwestia... ceny. Jeep Compass 1.3 T4 Plug-In Hybrid 240KM AT6 4xe zostanie wyceniony na minimum 200 tys. zł. Egzemplarz testowy ma jednak kilka dodatków – a tak właściwie to wszystkie, które dało się zamówić. W ten sposób jego cena podskoczyła do 224 700 zł. Jak na Compassa, którego cennik startuje od 122 tys. zł kwota może się wydawać wysoka. Jednak jak na hybrydę plug-in, okazuje się rozsądna. Szczególnie że np. hybrydowy Tiguan choć lepiej wykonany, z całą pewnością z tym wyposażeniem nie będzie tańszy.

Jeep Compass 4xe – test i podsumowanie:

Można powiedzieć, że hybryda plug-in pracująca pod maską Compassa 4xe jest głośna i mało oszczędna. Można też czepiać się nieco jakości materiałów w tym aucie. Są jednak kierowcy, którzy nie zbagatelizują dwóch zasadniczych zalet Jeepa. Po pierwsze amerykanie całkiem rozsądnie go wycenili. Nie jest tani, ale drogi też nie. Po drugie Compassa w przeciwieństwie do innych SUV-ów nie spotyka się na każdym rogu ulicy. A oryginalność bardzo wprawnie łączy ze sporą dawką zaoceanicznego uroku. Dlatego lubię Compassa – choć wolałbym, żeby identycznie jak poprzedni model testowy, był do tego absurdalnie pomarańczowy.

Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA