REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benzyna E85. Co to takiego? Czy nadaje się do zwykłych silników?

benzyna E85, paliwo E85, czym jest benzyna E85, czy benzyna E85 jest szkodliwa dla silnika
Benzyna E85. Co to takiego? Czy nadaje się do zwykłych silników?

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo E10 na dobre zadomawia się w Polsce. Coraz częściej mówi się jednak o pójściu o krok dalej. Tym krokiem miałaby się stać benzyna E85 zwana również superetanolem. Co to takiego? I czemu w jego kontekście mówi się o Brazylii?

Na polskich stacjach paliwowych może się szykować kolejna rewolucja. Coraz głośniej mówi się bowiem o tym, że przy dystrybutorach mogłoby się pojawić jeszcze jedno paliwo. Mowa o benzynie E85.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest paliwo E85?

Paliwo E85 to nic innego, jak mieszanka etanolu i benzyny bezołowiowej. Bioetanolu jest 85 proc. objętości, a benzyny 15 proc. Skąd pomysł na popularyzację nowego paliwa? Za benzyną E85 przemawia szereg zalet. Warto wspomnieć m.in. o tym, że:

  • paliwo E85 jest tańsze w produkcji i oznacza mniejszy udział ropy naftowej. Etanol powstaje poprzez fermentację biomasy. Może być zatem produktem 100-proc. krajowym.
  • paliwo E85 w zasadzie jest prosto wyprodukować. Nie potrzeba do tego wyrafinowanych technologii czy urządzeń.
  • paliwo E85 może potęgować możliwości silnika. Dlatego jest wykorzystywane podczas wyścigów. Tyle że to wymaga dostosowania silnika do tego paliwa, w tym np. wyższej kompresji. Tylko wtedy osiągi się poprawiają. Skąd te właściwości? To wynik wysokiej liczby oktanowej etanolu i co za tym idzie wysokiej odporności na spalanie stukowe.
  • paliwo E85 okazuje się bardziej ekologiczne. Zarówno w zakresie emisji szkodliwych związków, jak i procesów produkcyjnych.

Ile oktanów ma paliwo E85? Klasyczna benzyna ma 95 lub 98 oktanów. Paliwo E85 ma zazwyczaj 100 oktanów. Taka liczba to wynik użycia dużej ilości etalonu. Etanolu, którego liczba oktanowa jest określana na 111. Czemu w kontekście paliwa E85 dużo mówi się o Brazylii? Bo to właśnie na tym rynku E85 jest szczególnie spopularyzowane w użytku prywatnym.

Wady stosowania benzyny E85 w silniku

Oczywiście nie jest tak, że E85 stanowi remedium na wszystkie problemy współczesnej, polskiej motoryzacji. Zwłaszcza że z benzyną E85 jest co najmniej kilka problemów. Główne są jednak cztery.

REKLAMA

  • Po pierwsze nie nadaje się do wszystkich silników. Ma bardzo wysokie stężenie etanolu. Etalonu, który może dosłownie zjadać przewody paliwowe. Przewody najlepiej, aby były wykonane ze stali nierdzewnej lub plastiku.
  • Po drugie paliwo E85 zawiera dużą ilość tlenu. Jest zatem mniej energetyczne. Oznacza to mniej więcej tyle, że w celu utrzymania osiągów, sterownik silnika będzie musiał zwiększyć dawkę paliwa. To oznacza wzrost spalania nawet o 30 do 40 proc.
  • Po trzecie tak drastyczny wzrost spalania może wymagać zmiany wtryskiwaczy na bardziej wydajne. Każdy wtryskiwacz ma bowiem określony zakres pracy w przypadku ilości podanego do cylindrów paliwa.
  • Po czwarte duży skład etanolu wymaga kilku modyfikacji. Paliwo nie może mieć kontaktu z aluminium lub magnezem, a np. pompa paliwowa musi być przystosowana do pracy z paliwem będącym dobrym przewodnikiem elektrycznym.

Jakie samochody mogą jeździć na superetanolu E85?

Problem z benzyną E85 polega na tym, że nie powinny na nim jeździć samochody, które są przystosowane do paliwa E5 lub E10. Z uwagi na powyżej omówione czynniki to może oznaczać ich poważną awarię. Z drugiej strony motory dostosowane do benzyny E85 (np. za sprawą zwiększonej kompresji) nie mogą poruszać się na paliwie E5 lub E10. Tu na przeszkodzie stoi liczba oktanowa i zmiana charakterystyki pracy. W skrócie szybko może dojść do efektu spalania stukowego i uszkodzenia motoru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy takie, jak Ford, Volvo, Saab czy Opel miały wersje silników dostosowane do benzyny E85. Te były nazywane Flexi Fuel (mogły zatem spalać i E85, i E5 czy E10). Były jednak sprzedawane głównie poza Polską. W Europie przodującym rynkiem okazała się Szwecja.

Czy w Polsce można kupić benzynę E85?

Benzynę E85 można kupić w Polsce. Ale nie jest to takie łatwe. Ilość stacji oferującej eko-benzynę jest ograniczona. Zazwyczaj jest to tylko kilka punktów w całym kraju. Ile kosztuje litr paliwa E85? Zasadniczej różnicy w stosunku do klasycznej benzyny nie ma. Litr kosztuje przeciętnie o jakieś 30 do 40 groszy taniej. Warto jednak pamiętać o dużo wyższym spalaniu, które skutecznie "zje" oszczędności poczynione przy kasie na stacji benzynowej.

Poza tym paliwo E85 jest dostępne w baniakach. 50-litrowy zbiornik kosztuje przeciętnie 850 zł. Co daje... 17 zł za litr. Takie paliwo ma jednak głównie zastosowanie w motosporcie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA