REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
/
Materiały Ostałowski Motosport

REKLAMA

REKLAMA

Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.

Motosport od lat domagał się zmian. Bo dotychczasowe przepisy były paradoksalne. Samochody musiałby być rejestrowane, choć nie spełniały warunków technicznych. A dodatkowo kierowca musiał wyposażyć je w tablice rejestracyjne, corocznie przeprowadzać przegląd w SKP i opłacać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Branża po latach doczekała się jednak zmian.

REKLAMA

Samochody do motosportu można zarejestrować na żółtych tablicach rejestracyjnych

REKLAMA

Pierwszy symptom zmian pojawił się na początku 2024 r. To wtedy w wydziałach komunikacji pojawiły się tzw. żółte tablice rejestracyjne. Oznaczenia mają konkretnie żółte tło i czerwone znaki. Nowe tablice rejestracyjne dla samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych będą wydawane na wniosek właściciela przez starostę właściwego miejscowo. Co ważne, decyzja wydziału komunikacji mówiąca o rejestracji, będzie oznaczała rejestrację czasową. Czasową na dokładnie 12 miesięcy.

Kluczowe jest jednak to, że czasowa rejestracja z przeznaczeniem do motosportu oznacza mocno warunkowe dopuszczenie do ruchu. Pojazd zarejestrowany w taki sposób ma prawo pojawić się na drodze publicznej wyłącznie w czasie trwania konkretnych zawodów sportowych. To oznacza np. przejazd między odcinkami specjalnymi. Poza zawodami auta nadal trzeba będzie przewozić lawetami.

Obowiązkowego OC dla samochodów do motosportu nie będzie?

Znowelizowanie przepisów sprawiło, że udawana bańka wokoło samochodów rajdowych pękła. Ich właściciele nie muszą już udawać, że je rejestrują i że auta przechodzą przeglądy techniczne. Tu jednak pojawiło się kolejne pytanie. Co z ubezpieczeniem OC? No właśnie... Teraz legislatorzy postanowili jednak doprecyzować i tę kwestię. To zadanie, które zostało przypisane opracowywanej właśnie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Nowelizacja nie jest celowa. Nie dotyczy tylko tego zapisu. Pojawił się on niejako przy okazji zmian, które zostały wymuszone na polskim legislatorze przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2009/103/WE.

Rząd chce, aby w ustawie, a konkretnie jej art. 23, pojawił się ust. 3. W nim wyraźnie będzie zapisane, że "przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie stosuje się do ruchu pojazdu w ramach działań związanych ze sportem motorowym, w tym wyścigów, zawodów, szkoleń, testów i pokazów w wyznaczonych strefach ograniczonego dostępu". W skrócie, samochody m.in. zarejestrowane na żółtych tablicach sportowych nie będą musiały mieć OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiast OC będzie konieczna jednak inna polisa o podobnej formie...

REKLAMA

W tym miejscu spokojnie można byłoby postawić kropkę. To byłoby jednak, delikatnie mówiąc, mało rozsądne. W ten sposób powstałaby bowiem luka. Bo kto miałby odpowiadać za ewentualne szkody wyrządzone przez samochód rajdowy na odcinku specjalnym lub w drodze między odcinkami specjalnymi? Legislator nie mógł pozwolić sobie na tak niski poziom ochrony dla ewentualnych poszkodowanych. Dlatego w nowelizacji i nowym art. 23 ust. 3 postanowił lukę "zalepić" dodatkowym zapisem.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie warunkowy. Właściciel pojazdu przeznaczonego do zawodów sportowych będzie mógł z niego skorzystać, ale pod warunkiem, że "organizator lub uczestnik zawarli alternatywną umowę ubezpieczenia lub gwarancji ubezpieczeniowej obejmującą szkody wyrządzone osobom trzecim, w tym widzom i innym osobom postronnym, która może nie pokrywać szkód poniesionych przez uczestniczących w tych działaniach kierowców i szkód w ich pojazdach".

Taka konstrukcja proponowanych przepisów oznacza mniej więcej tyle, że albo właściciel pojazdu przeznaczonego do motosportu zapewni autu obowiązkową polisę OC, albo ubezpieczenie dodatkowe, które zabezpieczy prawa osób trzecich. De facto zmiana nie wprowadzi zatem zasadniczej ulgi. Być może ma zatem inny sens. Może chodzić w niej o usystematyzowanie status samochodów, które czasowej rejestracji na żółtych tablicach nie zdobędą. Od teraz także i one będą musiały zostać ubezpieczone.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

REKLAMA

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA