REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu

Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Materiały Ostałowski Motosport

REKLAMA

REKLAMA

Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.

Motosport od lat domagał się zmian. Bo dotychczasowe przepisy były paradoksalne. Samochody musiałby być rejestrowane, choć nie spełniały warunków technicznych. A dodatkowo kierowca musiał wyposażyć je w tablice rejestracyjne, corocznie przeprowadzać przegląd w SKP i opłacać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Branża po latach doczekała się jednak zmian.

REKLAMA

REKLAMA

Samochody do motosportu można zarejestrować na żółtych tablicach rejestracyjnych

Pierwszy symptom zmian pojawił się na początku 2024 r. To wtedy w wydziałach komunikacji pojawiły się tzw. żółte tablice rejestracyjne. Oznaczenia mają konkretnie żółte tło i czerwone znaki. Nowe tablice rejestracyjne dla samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych będą wydawane na wniosek właściciela przez starostę właściwego miejscowo. Co ważne, decyzja wydziału komunikacji mówiąca o rejestracji, będzie oznaczała rejestrację czasową. Czasową na dokładnie 12 miesięcy.

Kluczowe jest jednak to, że czasowa rejestracja z przeznaczeniem do motosportu oznacza mocno warunkowe dopuszczenie do ruchu. Pojazd zarejestrowany w taki sposób ma prawo pojawić się na drodze publicznej wyłącznie w czasie trwania konkretnych zawodów sportowych. To oznacza np. przejazd między odcinkami specjalnymi. Poza zawodami auta nadal trzeba będzie przewozić lawetami.

Obowiązkowego OC dla samochodów do motosportu nie będzie?

Znowelizowanie przepisów sprawiło, że udawana bańka wokoło samochodów rajdowych pękła. Ich właściciele nie muszą już udawać, że je rejestrują i że auta przechodzą przeglądy techniczne. Tu jednak pojawiło się kolejne pytanie. Co z ubezpieczeniem OC? No właśnie... Teraz legislatorzy postanowili jednak doprecyzować i tę kwestię. To zadanie, które zostało przypisane opracowywanej właśnie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

REKLAMA

Nowelizacja nie jest celowa. Nie dotyczy tylko tego zapisu. Pojawił się on niejako przy okazji zmian, które zostały wymuszone na polskim legislatorze przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2009/103/WE.

Rząd chce, aby w ustawie, a konkretnie jej art. 23, pojawił się ust. 3. W nim wyraźnie będzie zapisane, że "przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie stosuje się do ruchu pojazdu w ramach działań związanych ze sportem motorowym, w tym wyścigów, zawodów, szkoleń, testów i pokazów w wyznaczonych strefach ograniczonego dostępu". W skrócie, samochody m.in. zarejestrowane na żółtych tablicach sportowych nie będą musiały mieć OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiast OC będzie konieczna jednak inna polisa o podobnej formie...

W tym miejscu spokojnie można byłoby postawić kropkę. To byłoby jednak, delikatnie mówiąc, mało rozsądne. W ten sposób powstałaby bowiem luka. Bo kto miałby odpowiadać za ewentualne szkody wyrządzone przez samochód rajdowy na odcinku specjalnym lub w drodze między odcinkami specjalnymi? Legislator nie mógł pozwolić sobie na tak niski poziom ochrony dla ewentualnych poszkodowanych. Dlatego w nowelizacji i nowym art. 23 ust. 3 postanowił lukę "zalepić" dodatkowym zapisem.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie warunkowy. Właściciel pojazdu przeznaczonego do zawodów sportowych będzie mógł z niego skorzystać, ale pod warunkiem, że "organizator lub uczestnik zawarli alternatywną umowę ubezpieczenia lub gwarancji ubezpieczeniowej obejmującą szkody wyrządzone osobom trzecim, w tym widzom i innym osobom postronnym, która może nie pokrywać szkód poniesionych przez uczestniczących w tych działaniach kierowców i szkód w ich pojazdach".

Taka konstrukcja proponowanych przepisów oznacza mniej więcej tyle, że albo właściciel pojazdu przeznaczonego do motosportu zapewni autu obowiązkową polisę OC, albo ubezpieczenie dodatkowe, które zabezpieczy prawa osób trzecich. De facto zmiana nie wprowadzi zatem zasadniczej ulgi. Być może ma zatem inny sens. Może chodzić w niej o usystematyzowanie status samochodów, które czasowej rejestracji na żółtych tablicach nie zdobędą. Od teraz także i one będą musiały zostać ubezpieczone.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA