REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Materiały Ostałowski Motosport

REKLAMA

REKLAMA

Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.

Motosport od lat domagał się zmian. Bo dotychczasowe przepisy były paradoksalne. Samochody musiałby być rejestrowane, choć nie spełniały warunków technicznych. A dodatkowo kierowca musiał wyposażyć je w tablice rejestracyjne, corocznie przeprowadzać przegląd w SKP i opłacać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Branża po latach doczekała się jednak zmian.

REKLAMA

Samochody do motosportu można zarejestrować na żółtych tablicach rejestracyjnych

REKLAMA

Pierwszy symptom zmian pojawił się na początku 2024 r. To wtedy w wydziałach komunikacji pojawiły się tzw. żółte tablice rejestracyjne. Oznaczenia mają konkretnie żółte tło i czerwone znaki. Nowe tablice rejestracyjne dla samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych będą wydawane na wniosek właściciela przez starostę właściwego miejscowo. Co ważne, decyzja wydziału komunikacji mówiąca o rejestracji, będzie oznaczała rejestrację czasową. Czasową na dokładnie 12 miesięcy.

Kluczowe jest jednak to, że czasowa rejestracja z przeznaczeniem do motosportu oznacza mocno warunkowe dopuszczenie do ruchu. Pojazd zarejestrowany w taki sposób ma prawo pojawić się na drodze publicznej wyłącznie w czasie trwania konkretnych zawodów sportowych. To oznacza np. przejazd między odcinkami specjalnymi. Poza zawodami auta nadal trzeba będzie przewozić lawetami.

Obowiązkowego OC dla samochodów do motosportu nie będzie?

Znowelizowanie przepisów sprawiło, że udawana bańka wokoło samochodów rajdowych pękła. Ich właściciele nie muszą już udawać, że je rejestrują i że auta przechodzą przeglądy techniczne. Tu jednak pojawiło się kolejne pytanie. Co z ubezpieczeniem OC? No właśnie... Teraz legislatorzy postanowili jednak doprecyzować i tę kwestię. To zadanie, które zostało przypisane opracowywanej właśnie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Nowelizacja nie jest celowa. Nie dotyczy tylko tego zapisu. Pojawił się on niejako przy okazji zmian, które zostały wymuszone na polskim legislatorze przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2009/103/WE.

Rząd chce, aby w ustawie, a konkretnie jej art. 23, pojawił się ust. 3. W nim wyraźnie będzie zapisane, że "przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie stosuje się do ruchu pojazdu w ramach działań związanych ze sportem motorowym, w tym wyścigów, zawodów, szkoleń, testów i pokazów w wyznaczonych strefach ograniczonego dostępu". W skrócie, samochody m.in. zarejestrowane na żółtych tablicach sportowych nie będą musiały mieć OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiast OC będzie konieczna jednak inna polisa o podobnej formie...

REKLAMA

W tym miejscu spokojnie można byłoby postawić kropkę. To byłoby jednak, delikatnie mówiąc, mało rozsądne. W ten sposób powstałaby bowiem luka. Bo kto miałby odpowiadać za ewentualne szkody wyrządzone przez samochód rajdowy na odcinku specjalnym lub w drodze między odcinkami specjalnymi? Legislator nie mógł pozwolić sobie na tak niski poziom ochrony dla ewentualnych poszkodowanych. Dlatego w nowelizacji i nowym art. 23 ust. 3 postanowił lukę "zalepić" dodatkowym zapisem.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie warunkowy. Właściciel pojazdu przeznaczonego do zawodów sportowych będzie mógł z niego skorzystać, ale pod warunkiem, że "organizator lub uczestnik zawarli alternatywną umowę ubezpieczenia lub gwarancji ubezpieczeniowej obejmującą szkody wyrządzone osobom trzecim, w tym widzom i innym osobom postronnym, która może nie pokrywać szkód poniesionych przez uczestniczących w tych działaniach kierowców i szkód w ich pojazdach".

Taka konstrukcja proponowanych przepisów oznacza mniej więcej tyle, że albo właściciel pojazdu przeznaczonego do motosportu zapewni autu obowiązkową polisę OC, albo ubezpieczenie dodatkowe, które zabezpieczy prawa osób trzecich. De facto zmiana nie wprowadzi zatem zasadniczej ulgi. Być może ma zatem inny sens. Może chodzić w niej o usystematyzowanie status samochodów, które czasowej rejestracji na żółtych tablicach nie zdobędą. Od teraz także i one będą musiały zostać ubezpieczone.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA