REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Żółte tablice rejestracyjne bez OC. Nowelizacja z kluczową zmianą dla aut ze świata motosportu
Materiały Ostałowski Motosport

REKLAMA

REKLAMA

Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.

Motosport od lat domagał się zmian. Bo dotychczasowe przepisy były paradoksalne. Samochody musiałby być rejestrowane, choć nie spełniały warunków technicznych. A dodatkowo kierowca musiał wyposażyć je w tablice rejestracyjne, corocznie przeprowadzać przegląd w SKP i opłacać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Branża po latach doczekała się jednak zmian.

REKLAMA

REKLAMA

Samochody do motosportu można zarejestrować na żółtych tablicach rejestracyjnych

Pierwszy symptom zmian pojawił się na początku 2024 r. To wtedy w wydziałach komunikacji pojawiły się tzw. żółte tablice rejestracyjne. Oznaczenia mają konkretnie żółte tło i czerwone znaki. Nowe tablice rejestracyjne dla samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych będą wydawane na wniosek właściciela przez starostę właściwego miejscowo. Co ważne, decyzja wydziału komunikacji mówiąca o rejestracji, będzie oznaczała rejestrację czasową. Czasową na dokładnie 12 miesięcy.

Kluczowe jest jednak to, że czasowa rejestracja z przeznaczeniem do motosportu oznacza mocno warunkowe dopuszczenie do ruchu. Pojazd zarejestrowany w taki sposób ma prawo pojawić się na drodze publicznej wyłącznie w czasie trwania konkretnych zawodów sportowych. To oznacza np. przejazd między odcinkami specjalnymi. Poza zawodami auta nadal trzeba będzie przewozić lawetami.

Obowiązkowego OC dla samochodów do motosportu nie będzie?

Znowelizowanie przepisów sprawiło, że udawana bańka wokoło samochodów rajdowych pękła. Ich właściciele nie muszą już udawać, że je rejestrują i że auta przechodzą przeglądy techniczne. Tu jednak pojawiło się kolejne pytanie. Co z ubezpieczeniem OC? No właśnie... Teraz legislatorzy postanowili jednak doprecyzować i tę kwestię. To zadanie, które zostało przypisane opracowywanej właśnie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

REKLAMA

Nowelizacja nie jest celowa. Nie dotyczy tylko tego zapisu. Pojawił się on niejako przy okazji zmian, które zostały wymuszone na polskim legislatorze przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2009/103/WE.

Rząd chce, aby w ustawie, a konkretnie jej art. 23, pojawił się ust. 3. W nim wyraźnie będzie zapisane, że "przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie stosuje się do ruchu pojazdu w ramach działań związanych ze sportem motorowym, w tym wyścigów, zawodów, szkoleń, testów i pokazów w wyznaczonych strefach ograniczonego dostępu". W skrócie, samochody m.in. zarejestrowane na żółtych tablicach sportowych nie będą musiały mieć OC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamiast OC będzie konieczna jednak inna polisa o podobnej formie...

W tym miejscu spokojnie można byłoby postawić kropkę. To byłoby jednak, delikatnie mówiąc, mało rozsądne. W ten sposób powstałaby bowiem luka. Bo kto miałby odpowiadać za ewentualne szkody wyrządzone przez samochód rajdowy na odcinku specjalnym lub w drodze między odcinkami specjalnymi? Legislator nie mógł pozwolić sobie na tak niski poziom ochrony dla ewentualnych poszkodowanych. Dlatego w nowelizacji i nowym art. 23 ust. 3 postanowił lukę "zalepić" dodatkowym zapisem.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie warunkowy. Właściciel pojazdu przeznaczonego do zawodów sportowych będzie mógł z niego skorzystać, ale pod warunkiem, że "organizator lub uczestnik zawarli alternatywną umowę ubezpieczenia lub gwarancji ubezpieczeniowej obejmującą szkody wyrządzone osobom trzecim, w tym widzom i innym osobom postronnym, która może nie pokrywać szkód poniesionych przez uczestniczących w tych działaniach kierowców i szkód w ich pojazdach".

Taka konstrukcja proponowanych przepisów oznacza mniej więcej tyle, że albo właściciel pojazdu przeznaczonego do motosportu zapewni autu obowiązkową polisę OC, albo ubezpieczenie dodatkowe, które zabezpieczy prawa osób trzecich. De facto zmiana nie wprowadzi zatem zasadniczej ulgi. Być może ma zatem inny sens. Może chodzić w niej o usystematyzowanie status samochodów, które czasowej rejestracji na żółtych tablicach nie zdobędą. Od teraz także i one będą musiały zostać ubezpieczone.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA