REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi
Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

Unia Europejska chce minimalizować ilość wypadków i ofiar śmiertelnych na drogach. Cel jest zatem niezwykle szczytny. Jak jednak włodarze europejscy mają zamiar do niego dążyć? Trzytorowo. Po pierwsze poprzez modernizację dróg. Po drugie poprzez zwiększanie poziomu obowiązkowego wyposażenia aut. Po trzecie poprzez zmianę przepisów drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Czy holenderski chwyt stanie się obowiązkowy?

Bezpieczeństwo drogowe to nie tylko kwestia znajomości przepisów i stosowania się do nich. To czasami również drobne nawyki, które mogą zrobić potężną różnicę. Jednym z nich jest tzw. holenderski chwyt. Na czym polega? Na tym, że kierowca, otwierając drzwi pojazdu, łapie za klamkę tą dłonią, która znajduje się od niej dalej. W ruchu prawostronnym oznacza to otwieranie drzwi prawą dłonią.

Manewr na pierwszy rzut oka może wygląda trochę jak zakładanie sobie samemu dźwigni na szyję. Przynosi jednak potężną zaletę. Wymusza automatyczne obrócenie ciała kierowcy oraz spojrzenie na bok i do tyłu pojazdu. W ten sposób kierujący, który zaparkował auto równolegle, może dostrzec rowerzystę jadącego wzdłuż nadwozia samochodu. Nie zaskoczy go zatem otwarciem drzwi i nie dojdzie do groźnej w skutkach kolizji. Włodarze unijni chcą, aby holenderski chwyt stał się obowiązkowy na egzaminie na prawo jazdy. Dzięki temu kandydat na kierowcę wyrobi sobie nawyk, do którego później będzie się stosował.

Skąd wzięła się nazwa holenderskiego chwytu?

Etymologia nazwy holenderskiego chwytu rzeczywiście jest powiązana z Holandią. W tym kraju nawyk ten jest szczególnie popularny. To jednak niezwykle łatwo wyjaśnić. Bo w Holandii ilość rowerzystów w miastach jest ogromna. To właśnie w Holandii zatem ilość ofiar tzw. doorningu jest wysoka.

REKLAMA

Stosowanie holenderskiego chwytu nie ma sensu tak naprawdę w jednym przypadku. Przede wszystkim wtedy, gdy samochód został wyposażony w system ostrzegający o pojazdach zbliżających się lub przejeżdżających obok pojazdu po jego zaparkowaniu. Te emitują nie tylko pomarańczowe światło w lusterku, ale często wydają też komunikat ostrzegawczy i dźwięk ostrzegawczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy drogowe w 2024 r. UE ma kilka propozycji

Pomysł z tzw. holenderskim chwytem nie wyczerpuje wszystkich pomysłów UE, które zostały zaakceptowane w projekcie zmian przepisów drogowych. Tych jest zdecydowanie więcej. Europejscy legislatorzy chcą bowiem również, aby:

  • w ramach uczenia przekazywać kandydatom na kierowców im wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z telefonu podczas jazdy czy poruszać kwestię martwego pola,
  • świeżo upieczeni kierowcy byli poddawani dwuletniemu okresowi próbnemu.
  • wprowadzone zostało ogólnoeuropejskie, cyfrowe prawo jazdy. To byłoby "przechowywane" w aplikacji. Nie byłoby konieczności wożenia fizycznego druku przy sobie.
  • usprawniony został system wzajemnego informowania się o przypadkach utraty prawa jazdy przez kierowcę w jednym z krajów. Odebranie uprawnień w jednym państwie oznaczałoby utratę uprawnień na terenie całej UE.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA