REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?
Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

Problem pijanych kierowców jest realny. W 2022 r. było przeszło 57 tys. osób, które zostały zatrzymane podczas kierowania w stanie nietrzeźwości (a więc ponad 0,5 promila). I liczby te od lat oscylują wokoło podobnego poziomu. Dlatego legislatorzy postanowili działać. W prawie karnym pojawi się nowa kara przygotowana dla pijanych kierowców.

REKLAMA

Konfiskata samochodów pijanym kierowcom od 14 marca 2024 r.

REKLAMA

14 marca 2024 r. w życie wejdzie nowelizacja kodeksu karnego. W jej ramach organy ścigania będą miały prawo do konfiskaty pojazdu pijanego kierowcy. Auto zostanie następnie sprzedane, a pieniądze uzyskane w ten sposób zasilą Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

Odebranie auta pijanemu kierowcy nie wygląda jednak tak, że straci on kluczyki już na miejscu kontroli. Do tego konieczna jest najpierw stosowna decyzja wydana przez prokuratora, a następnie wyrok sądowy. Prawomocny wyrok. Dopiero na jego podstawie pojazd może zostać sprzedany na drodze licytacji prowadzonej przez poborcę skarbowego.

Kiedy pijany kierowca straci samochód w 2024 r.?

Konfiskata samochodu pijanego kierowcy z mocy przepisów będzie możliwa do przeprowadzenia w trzech przypadkach. Mowa o scenariuszu, w którym:

  • kierowca ma przynajmniej 1,5 promila alkoholu we krwi,
  • dopuścił się recydywy i prowadził po alkoholu po raz kolejny,
  • spowodował wypadek podczas jazdy w stanie nietrzeźwości i uciekł z miejsca zdarzenia.

Pijany kierowca nie straci pojazdu wtedy, gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • był to samochód, który do niego nie należy – jest służbowy, wynajęty, pożyczony lub ma współwłaściciela,
  • samochód został doszczętnie zniszczony w wypadku, który był skutkiem jazdy na podwójnym gazie.

W powyższych przypadkach kierowca nie straci samochodu, ale będzie musiał zapłacić tzw. nawiązkę. To oznacza karą finansową równą wartości pojazdu, a w przypadku pojazdów ciężarowych wynoszącą od 5 tys. do nawet 100 tys. zł.

Odebranie auta pijanemu kierowcy to nie koniec kary

REKLAMA

Pijany kierowca straci prawo jazdy nawet dożywotnio. Będzie się musiał spodziewać także grzywny, wyroku mówiącego o pobycie w więzieniu (być może w zawieszeniu), a do tego długiej listy innych kosztów. Jeżeli dojdzie do wypadku, na mocy regresu sprawca będzie musiał oddać ubezpieczycielowi wszystkie wypłacone odszkodowania wraz z odsetkami. A to nadal nie koniec.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie za doznaną krzywdę osobom poszkodowanych lub członkom ich rodzin wypłaci towarzystwo ubezpieczeniowe. Jednak zaraz potem zwróci się do pijanego w trakcie zdarzenia kierowcy – na zasadzie regresu ubezpieczeniowego – o zwrot przekazanych poszkodowanemu środków. Często są to kwoty sięgające kilkuset tysięcy złotych – powiedziała Kamila Barszczewska z Auxilia S.A.

Jak skutecznie walczyć z pijanymi kierowcami?

Technika kija jest często skuteczna. Tyle że kary dla pijanych kierowców już od lat są mocno dolegliwe i tak naprawdę nie okazują się przesadnie skuteczne. Dlatego działanie polegające na wymierzaniu ostrych kar, warto połączyć z jeszcze jednym pomysłem. I tym powinno się stać uświadamianie, edukacja i tworzenie nowych nawyków drogowych.

Pokazanie kierowcom, z czym wiąże się ich niefrasobliwość i powiem otwarcie, głupota, może spowodować, że przynajmniej część spośród nich włączy sobie w głowie ostre hamowanie "Nie, po pijaku nie jadę". Dlatego warto pokazywać, jak wypadek dramatycznie wpływa na całe życie sprawcy i poszkodowanego. Zapewniam, że takie bezpośrednie wejrzenie w ludzkie nieszczęście oraz widok skutków wypadków powoduje znaczną niechęć do brawury na drodze, o wsiadaniu za kierownicę po spożyciu alkoholu nawet nie mówiąc – powiedziała Kamila Barszczewska z Auxilia S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA