REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r., czy rowerzysta straci prawo jazdy, czy za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r. można stracić prawo jazdy
Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Pijany rowerzysta tworzy realne zagrożenie. Dla siebie i innych użytkowników drogi. Tylko w 2022 r. stali się oni sprawcami aż 159 wypadków drogowych. Wypadków, a więc zdarzeń, w których ktoś odniósł poważne obrażenia. Jak karane jest prowadzenie roweru po alkoholu w Polsce w 2024 r.?

REKLAMA

Stan po użyciu alkoholu czy stan nietrzeźwości?

Pijany rowerzysta został zatrzymany do kontroli drogowej. Policjanci przebadali go alkomatem. O co konkretnie zostanie oskarżony? To w dużej mierze zależy od wskazania urządzenia. W sytuacji, w której miernik pokaże:

  • od 0,2 do 0,5 promila alkoholu, kwalifikacją czynu będzie prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu.
  • od 0,5 promila alkoholu, kwalifikacją czynu będzie prowadzenie w stanie nietrzeźwości.

Po pierwsze powyższe terminy są niezwykle dalsze dla kolejnych punktów tego materiału. Po drugie jasno pokazują, że dopuszczalna ilość alkoholu we krwi na rowerze wynosi poniżej 0,2 promila.

Jazda na rowerze po alkoholu to wykroczenie czy przestępstwo?

Wbrew obiegowej opinii jazda na rowerze po alkoholu nie jest przestępstwem. Przepisy kwalifikują ten czyn jako wykroczenie. I to bez względu na ilość wykrytego alkoholu w wydychanym powietrzu. Na razie nic w tej sprawie się nie zmienia i nie zmieni w 2024 r. To oznacza jedno. Kierujący poniesie konsekwencje z tytułu ustawy Kodeks wykroczeń, a nie Kodeks karny. To poniekąd dobra informacja dla niego.

Jaka jest kara za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r.?

Penalizacją kary za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r. zajmuje się art. 87 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten sankcję dzieli jednak na dwa przypadki. Mówi o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

  • rowerzysta znajdujący się w stanie po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) dostanie mandat wynoszący od 1000 do 5000 zł. Taką podstawę daje art. 87 ust. 2 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • rowerzysta znajdujący się w stanie nietrzeźwości (od 0,5 promila) dostanie mandat wynoszący od 2500 do 5000 zł. Taką podstawę daje art. 87 ust. 1a ustawy Kodeks wykroczeń.

Na razie wskazałem kwoty mandatów, ale na mandacie wcale postępowanie może się nie zakończyć. Policjanci mogą odstąpić od wlepienia kary. Skierują wniosek o ukaranie do sądu. A tam grzywna może wzrosnąć nawet do 30 000 zł. Taką kwotą maksymalną dysponuje sędzia.

Czy za jazdę na rowerze po alkoholu traci się prawo jazdy w 2024 r.?

Od kilku lat nie da się w Polsce stracić prawa jazdy za prowadzenie roweru po alkoholu. I to nie zmieni się także w 2024 r. To jednak nie oznacza, że kierowca przejdzie przez sytuację wyłącznie z mandatem. Może dostać zakaz, ale prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne. Zakaz prowadzenia rowerów nie jest jednak obligatoryjny. Sąd będzie go rozpatrywał tylko w sytuacji, w której sprawa nie zakończy się na podstawie mandatu karnego. Podstawę prawną w tym przypadku daje art. 87 ust. 4 ustawy Kodeks wykroczeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA