REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r., czy rowerzysta straci prawo jazdy, czy za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r. można stracić prawo jazdy
Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Pijany rowerzysta tworzy realne zagrożenie. Dla siebie i innych użytkowników drogi. Tylko w 2022 r. stali się oni sprawcami aż 159 wypadków drogowych. Wypadków, a więc zdarzeń, w których ktoś odniósł poważne obrażenia. Jak karane jest prowadzenie roweru po alkoholu w Polsce w 2024 r.?

REKLAMA

Stan po użyciu alkoholu czy stan nietrzeźwości?

Pijany rowerzysta został zatrzymany do kontroli drogowej. Policjanci przebadali go alkomatem. O co konkretnie zostanie oskarżony? To w dużej mierze zależy od wskazania urządzenia. W sytuacji, w której miernik pokaże:

  • od 0,2 do 0,5 promila alkoholu, kwalifikacją czynu będzie prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu.
  • od 0,5 promila alkoholu, kwalifikacją czynu będzie prowadzenie w stanie nietrzeźwości.

Po pierwsze powyższe terminy są niezwykle dalsze dla kolejnych punktów tego materiału. Po drugie jasno pokazują, że dopuszczalna ilość alkoholu we krwi na rowerze wynosi poniżej 0,2 promila.

Jazda na rowerze po alkoholu to wykroczenie czy przestępstwo?

Wbrew obiegowej opinii jazda na rowerze po alkoholu nie jest przestępstwem. Przepisy kwalifikują ten czyn jako wykroczenie. I to bez względu na ilość wykrytego alkoholu w wydychanym powietrzu. Na razie nic w tej sprawie się nie zmienia i nie zmieni w 2024 r. To oznacza jedno. Kierujący poniesie konsekwencje z tytułu ustawy Kodeks wykroczeń, a nie Kodeks karny. To poniekąd dobra informacja dla niego.

Jaka jest kara za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r.?

Penalizacją kary za jazdę na rowerze po alkoholu w 2024 r. zajmuje się art. 87 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten sankcję dzieli jednak na dwa przypadki. Mówi o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

  • rowerzysta znajdujący się w stanie po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) dostanie mandat wynoszący od 1000 do 5000 zł. Taką podstawę daje art. 87 ust. 2 ustawy Kodeks wykroczeń.
  • rowerzysta znajdujący się w stanie nietrzeźwości (od 0,5 promila) dostanie mandat wynoszący od 2500 do 5000 zł. Taką podstawę daje art. 87 ust. 1a ustawy Kodeks wykroczeń.

Na razie wskazałem kwoty mandatów, ale na mandacie wcale postępowanie może się nie zakończyć. Policjanci mogą odstąpić od wlepienia kary. Skierują wniosek o ukaranie do sądu. A tam grzywna może wzrosnąć nawet do 30 000 zł. Taką kwotą maksymalną dysponuje sędzia.

Czy za jazdę na rowerze po alkoholu traci się prawo jazdy w 2024 r.?

Od kilku lat nie da się w Polsce stracić prawa jazdy za prowadzenie roweru po alkoholu. I to nie zmieni się także w 2024 r. To jednak nie oznacza, że kierowca przejdzie przez sytuację wyłącznie z mandatem. Może dostać zakaz, ale prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne. Zakaz prowadzenia rowerów nie jest jednak obligatoryjny. Sąd będzie go rozpatrywał tylko w sytuacji, w której sprawa nie zakończy się na podstawie mandatu karnego. Podstawę prawną w tym przypadku daje art. 87 ust. 4 ustawy Kodeks wykroczeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA