REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!
Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!
Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti
YouTube

REKLAMA

REKLAMA

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Włoskie ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło krzewić odpowiednie zachowania drogowe u młodzieży. Jak jednak dotrzeć do młodocianych kierowców? Medium miała się stać seria trzech filmików puszczonych do sieci. Każdy z nich ma fabułę i całkiem niezły pomysł. Niestety do tej formuły wkradł się błąd.

REKLAMA

Cel kampanii jest szczytny. Wykonanie typowo włoskie

Każdy z filmików zamieszczonych m.in. na ministerialnym YouTube ma inny przekaz. Jeden pokazuje palenie przez kierowcę tzw. skręta z substancjami odurzającymi, jeden oglądanie ekranu telefonu komórkowego i jeden bicie rekordu prędkości. To zachowania tworzące realne zagrożenie drogowe i prowadzące do wypadków. Często śmiertelnych wypadków. Każde z nagrań kończy się hasłem "Nie dokonuj wyboru słusznego, ale jedynego możliwego".

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

YouTube

Cel kampanii bez wątpienia jest szczytny. Sama realizacja filmików nie poszła jednak do końca po myśli twórców. Nagrania analizie poddali bowiem eksperci. I zauważyli drobny szczegół. Filmiki przygotowane na zlecenie włoskiego ministerstwa infrastruktury i transportu mają promować bezpieczeństwo drogowe. Nietrudno zwrócić jednak w nich uwagę na fakt, że na każdym z nagrań nikt z podróżujących autem poza kierowcą nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Brak zapiętych pasów to śmiertelne zagrożenie nawet podczas stłuczki

Pokazanie osób podróżujących samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa to spory błąd. I to z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że zapinanie pasów w czasie jazdy we Włoszech jest obowiązkowe. Od 1988 roku w przypadku przednich foteli pojazdu, a od 2006 roku również na tylnej kanapie. Swoją drogą obowiązek zapinania pasów na tylnych fotelach we Włoszech pojawił się naprawdę późno. Dla porównania w Polsce obowiązuje od 1991 r.

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

YouTube

Po drugie dlatego, że bez zapiętych pasów bezpieczeństwa pasażera podczas ewentualnego zdarzenia drogowego nie chronią żadne systemy. Nie pomogą mu poduszki powietrzne ani strefy kontrolowanego zgniotu. Powiem więcej, śmiertelna w skutkach może się stać dla niego nawet kolizja drogowa. Jego ciało po uderzeniu, w sposób niekontrolowany i z dużą prędkością, będzie przemieszczać się po kabinie. Osoba taka może zatem uderzyć głową w jakiś przedmiot (np. słupek lub lusterko wsteczne) i ponieść śmierć. Wyciągnijcie zatem wnioski z włoskiej kampanii i pamiętajcie, że pasy są najważniejszym systemem bezpieczeństwa w pojeździe. Zapinajcie je bez wyjątku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA