REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Audi Quattro
Audi Quattro
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Świat motosportu dostarcza ważnych emocji. Świat motosportu to jednak też próbnik możliwości technologicznych dla inżynierów. Kolejne innowacje są wdrażane do samochodów sportowych, a następnie po okresie prób trafiają do segmentu aut cywilnych. Przykłady? Tych poszukamy właśnie dziś.

Silnik DOHC

Honda DOHC VTEC silnik

Honda DOHC VTEC silnik

Na czym polega system DOHC? To nic innego jak zastosowanie w głowicy dwóch wałków rozrządu. Jeden służy do obsługi zaworów ssących, a drugi wydechowych. Zalety takiego układu są dość oczywiste. Konstruktorzy mogą zastosować większą ilość zaworów, a to przekłada się na wyższą efektywność procesu spalania i tym samym większą moc oraz oszczędność. Magia silnika DOHC została co prawda odkryta przez świat motosportu, dość szybko zauroczył się nią jednak również Aurelio Lampredi - legendarny inżynier Ferrari i Fiata. Zbudował dla drugiej z marek silnik Twin Cam, który zadebiutował już w roku 1966 i był montowany m.in. w FSO Polonezie.

REKLAMA

Turbosprężarka

turbina turbo turbosprężarka Fot. Fotolia

turbina turbo turbosprężarka Fot. Fotolia

Dziś turbosprężarka jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie silnikowi mocy i... oszczędności. Jej historia na rynku motoryzacyjnym nieśmiało zaczynała się jednak na początku lat sześćdziesiątych. Dokładnie w roku 1962 Oldsmobile zaprezentował model Jetfire. Piękne coupe nie przyjęło się. Tym samym turbosprężarka na lata zeszła na margines. Powróciła tak naprawdę dopiero w roku 1977, a wszystko za sprawą teamu Renault i doładowanego bolidu RS01. Od tego momentu zaczęło się... Turbo było stosowane przez BMW, Alfę Romeo, Porsche czy nawet Ferrari. Na rynku motoryzacyjnym kariera doładowania zaczęła się tak naprawdę pod koniec lat dziewięćdziesiątych. A na dobre wystartowały ją zyskujące popularność diesle nowych generacji.

Napęd 4x4

Race Of Champions Audi Quattro

Race Of Champions Audi Quattro

Race Of Champions

Fakt, że dziś coraz większa liczba mocnych aut posiada czteronapęd, zawdzięczamy w dużej mierze Grupie B i zaprezentowanej w roku 1980 legendzie - Audi Quattro. Coupe zrobiło błyskotliwą karierę w rajdach. Na tyle błyskotliwą, że napęd na cztery koła na stałe wszedł do kolorytu mistrzostw świata, a także zaczął rozpalać wyobraźnię kierowców na całym świecie. Dziś odpowiedzialna głowa rodziny marzy o wielkim kombi lub SUV-ie z mocą trafiającą na obydwa koła. I nie chodzi w tym o emocje, a raczej bezpieczeństwo podróży!

Sekwencyjna skrzynia biegów

Sekwencyjna skrzynia biegów

Sekwencyjna skrzynia biegów

BMW

Przełom XX i XXI wieku miał przynieść rewolucję na rynku samochodów osobowych. Firmy zaczęły bowiem tworzyć przekładnie automatyczne, które pozwalały na sekwencyjną - tj. prawie manualną - zmianę biegów. W jaki sposób? Kierowca aby wrzucić wyższe lub niższe przełożenie przesuwał dźwignię. Skąd wzięło się rozwiązanie? Po raz pierwszy w historii stało się częścią m.in. wyścigowego Porsche 962 z roku 1984. Na rynku pojazdów osobowych niestety nie spisywało się najlepiej. A przykładem tego były Smarty, sportowe modele BMW czy Alfy Romeo z przekładnią Selespeed.

Mocne hybrydy

McLaren P1

McLaren P1

McLaren

Napęd hybrydowy kojarzy się głównie z miastem i ekologią. Na początku drugiej dekady XXI wieku Toyota postanowiła przełamać ten schemat. Właśnie dlatego w wyścigach FIA w roku 2012 zadebiutował bolid Toyota TS030. Moc? Bazę stanowi 3.4-litrowa V-ósemka dysponująca stadem 530 koni mechanicznych. Wspiera ją jednak system oparty o super-kondensatory mogący zwiększyć możliwości układu napędowego o kolejne 300 koni. Technologię hybrydową z powodzeniem np. w Le Mans wykorzystywało również Audi w modelu R18. Niezwykle cenne doświadczenia zdobyte na torze sprawiły, że na rynku mogły zadebiutować takie modele jak Porsche 918 Spyder, McLaren P1 czy Ferrari LaFerrari.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulce tarczowe

hamulce, tarcze, zaciski

hamulce, tarcze, zaciski

Równolegle z podnoszeniem mocy wyścigowych i torowych aut, inżynierowie myśleli również o skutecznych sposobach ich zatrzymywania. Z pomocą przyszły hamulce tarczowe, dużo bardziej wydajne od bębnowych, przede wszystkim dzięki lepszemu chłodzeniu. To kolejne rozwiązanie, które wywodzi się z motosportu. Po raz pierwszy hamulców tarczowych w samochodzie użyto w połowie XX w. System promował Jaguar, a konkretnie model C-Type, który w 1953 roku wygrał wyścig 24 Hours of Le Mans. Dzisiaj hamulce tarczowe znajdziemy w każdym nowym samochodzie.

ABS

Układ ABS

Układ ABS

Mercedes

ABS to jeden z najbardziej powszechnych systemów bezpieczeństwa na świecie. Dziś każdy fabrycznie nowych samochód w Europie musi posiadać ten układ. Skąd się on jednak wziął? W pierwszej kolejności system zapobiegający blokowaniu się kół w czasie hamowania odkrył motosport - konkretnie Ferguson podczas prac nad bolidem P99. Auto ujrzało światło dzienne w roku 1961, czyli na pięć lat przed tym, jak Jensen zastosował ABS na tylnej osi swojego modelu FF. Układ antypoślizgowy pojawił się również w Lincolnie, Cadillacu, Chryslerze oraz... Mercedesie klasy S. Układ był wielokrotnie modyfikowany. Inżynierowie Boscha pracowali nie tylko nad jego funkcjonalnością i czułością, ale również wielkością czy wagą komponentów.

Aktywne zawieszenie

Mercedes CL C140

Mercedes CL C140

Materiały prasowe Mercedes

Pierwsze obwody elektroniczne stosowane w autach wymagały oddzielnego sterowania, przy czym sterowniki z pewnością nie były kompaktowe. Z czasem inżynierowie nauczyli się tworzyć sieci komunikacyjne CAN, a elektronika stawała się coraz mniejsza. To pozwoliło na wdrożenie e-sterowania do większości elementów w pojeździe. Przykład? Ten dotyczy chociażby aktywnego zawieszenia. Pierwszy układ tego typu pojawił się m.in. w Toyocie Soarer z roku 1983 czy Mercedesie CL z roku 1992. W Mercedesie nowoczesne resorowanie było ekstremalnie drogim dodatkiem. Toyota z kolei okazała się modelem marginalnym. To raz. A dwa tak naprawdę pierwsze testy elektronicznie regulowanych zawieszeń zawdzięczamy światu motosportu - na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Te objawiły się m.in. w roku 1992 poprzez zastosowanie systemu w zwycięskim bolidzie firmy Williams.

Włókno węglowe

Włókno węglowe

Włókno węglowe

Materiały prasowe Koenigsegg

Materiały prasowe Koenigsegg

Świat motosportu to walka o możliwie najlepsze osiągi. A te da się uzyskać na kilka sposobów. Inżynierowie muszą połączyć moc z trakcją i... niską masą. W uzyskaniu tej ostatniej pomaga często włókno węglowe. Tworzywo choć niezwykle drogie okazuje się wyjątkowo wytrzymałe, a jednocześnie wybitnie lekkie. Materiał wynaleziono już w XIX wieku, ale dopiero w latach 80. ubiegłego stulecia trafił do świata motoryzacji. Prekursorem był zespół wyścigowy McLarena. Jego inżynierowie stworzyli pierwszy w historii samochód Formuły 1 z nadwoziem wykonanym z włókna węglowego. Na rynku cywilnym włókno węglowe pojawiło się za sprawą modelu Jaguar XJR-15. Potem było stosowane w Lexusie LFA, Ferrari F50, Alfie Romeo 4C czy nawet... Toyocie Prius Plug-in Hybrid.

Lusterko wsteczne

Lusterko wsteczne

Lusterko wsteczne

Materiały prasowe Toyota

No i tutaj mamy prawdziwe zaskoczenie. Bo nawet tak proste rozwiązania jak lusterko wsteczne mogą pochodzić ze świata motosportu. A historia ta zaczyna się jeszcze w roku 1911. To wtedy Ray Harroun wziął udział w wyścigu Indianapolis 500. I o ile jego koledzy korzystali z roli spottera, czyli człowieka sprawdzającego jak blisko znajduje się konkurencja, Harroun postawił na nowy wynalazek - niewielkie lusterko. To sprawdziło się na tyle dobrze, że nie tylko przyjęło się w zaoceanicznych wyścigach, ale szybko zaczęło być też montowane w samochodach osobowych cywilnych. Dziś lusterko - na razie jednak boczne - zaczyna się zmieniać. Za sprawą wynalazków Audi czy Lexusa jego rolę przejmuje kamera połączona z dedykowanym ekranem.

Źródło: Materiały prasowe Toyota

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA