REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Najdłużej produkowane modele samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Najdłużej produkowane modele samochodów - Volkswagen T1
Top 10: Najdłużej produkowane modele samochodów - Volkswagen T1
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Producenci motoryzacyjni potrafią przywiązywać się do nazw, które nadają swoim modelom. W efekcie część samochodów może pochwalić się nawet kilkunastoma generacjami i długimi dekadami produkcji. Jakie modele były najdłużej montowane w historii?

Morgan 4/4 - 83 lata

Materiały prasowe Morgan

Materiały prasowe Morgan

Brytyjskie przedsiębiorstwo zaprezentowało swój pomysł na roadstera w roku 1936. To wtedy też rozpoczęła się produkcja tego modelu. Jego wyznaczniki? Auto posiadało ramę wykonaną z drewna, dzięki temu mogło ważyć zaledwie 660 kilogramów. Poza tym nazwa podkreślała dwa aspekty specyfikacji technicznej. Morgan 4/4 miał bowiem 4 koła i silnik posiadający 4 cylindry. Roadstery były budowane w sumie w siedmiu seriach. Oficjalnie produkcja drewnianego kabrio zakończyła się w roku 2019. Powód? Ten jest więcej niż smutny. Pojazd w roku 2018 nie przeszedł testów emisyjnych. Z tego powodu musiał być wykasowany z cenników marki w Europie i Stanach Zjednoczonych. Barbarzyństwo!

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Garbus - 81 lat

Volkswagen Garbus jest jednym z najdłużej produkowanych samochodów świata. Modele Garbus, New Beetle i Beetle zjeżdżały z taśm linii produkcyjnych w latach 1938 - 2019. A to oznacza, że legendarny chrząszcz w trzech generacjach funkcjonował w europejskich salonach przeszło osiem dekad! Zdecydowanie największym sukcesem cieszył się oryginalny Garbus. Model był montowany do roku 2003 i sprzedał się w ilości sięgającej ponad 21,5 miliona sztuk. New Beetle i Beetle zmieniły jednak sposób postrzegania niemieckiego auta dla ludu. Wprowadziły do jego projektu nieco luzu i lifestylowego charakteru. Poza tym czerpały garściami z nowocześniejszej o całe dekady bazy technologicznej.

Volkswagen Transporter - 71 lat

Materiały prasowe Volkswagen

Volkswagen T1 był dość ciekawą konstrukcją. Bo choć inżynierowie pracujący nad tym modelem za bazę otrzymali Garbusa, udało im się stworzyć minivana, który oferował sporej wielkości luk bagażowy oraz... lifestylowy charakter. T-jedynka na stałe zapisała się w popkulturze. I żeby się o tym przekonać, wcale nie trzeba długo szukać. W końcu to Volkswagenem poruszały się dzieciaki w filmach opowiadających o przygodach Scooby-Doo. To też T1 stał się symbolem flower power. Model T6 i T1 dzieli technologiczna przepaść. To jednak nie zmienia faktu, że nowoczesny Transporter nie miałby prawa bytu gdyby nie jego spartański poprzednik. Poprzednik, który zadebiutował 71 lat temu!

Toyota Corolla - 54 lata

Materiały prasowe Toyota

Japończycy podczas prac nad autem kompaktowym nie mieli zbyt skomplikowanej ideologii. Chcieli zbudować pojazd, który okaże się praktyczny, a do tego będzie korzystał z trwałej technologii. I tak w roku 1966 narodziła się Toyota Corolla E10. Pierwsza generacja odniosła dwa sukcesy. Po pierwsze sprawiła, że w Japonii można było wreszcie mówić o masowej motoryzacji. Po drugie samochód zaczął być sprzedawany w USA. A od tego zaczęła się światowa kariera Toyoty, która trwa już 54 lata. Jak do tej pory Corolla doczekała się dwanaście generacji. Ostatnia jest mocno sportowa i mocno... hybrydowa. To już nie tylko trwałe auto na co dzień, ale naprawdę ładne, nowoczesne i trwałe auto na co dzień.

REKLAMA

Toyota Century - 53 lata

Zanim Japończycy wpadli na pomysł stworzenia marki sprzedającej samochody luksusowe, majestatyczną limuzynę mieli już w swojej ofercie. Mowa oczywiście o Toyocie Century zaprezentowanej w roku 1967. Pierwsza generacja korzystała głównie z silników V8. Druga była już napędzana rasową, 5-litrową V-dwunastką, podczas gdy trzecia postawiła na... hybrydę. I choć jednostka spalinowo-elektryczna być może nie brzmi imponująco, składa się na nią benzynowa V-ósemka i 224-konny elektryk. A to już imponujące jest! Do chwili obecnej model doczekał się w sumie trzech generacji. Ostatnia z nich jest sprzedawana od roku 2018.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaguar XJ - 52 lata

Jaguar

Jaguar XJ zajmuje niezwykle ważne miejsce w segmencie samochodów luksusowych. To bowiem limuzyna, która ma najdłuższą historią wśród obecnych rywali. Jej produkcja zaczęła się w roku 1968 - czyli na cztery lata przed montażem pierwszej klasy S i 8 lat przed startem sprzedaży serii 7. XJ miał piękną linię nadwozia, szykowne wnętrze i ciekawą paletę silnikową. Składają się na nią dwie rzędowe szóstki oraz motor V12 o pojemności 5.3 litra. Jaguar miał być prawdziwie luksusowy. Właśnie dlatego samochód nie był oferowany z inną przekładnią niż z automatyczną. Do tej pory Brytyjczycy zaprezentowali osiem generacji swojej limuzyny. Być może jeszcze w tym roku pojawi się kolejna. Dziewiąty z kolei XJ ma mieć napęd elektryczny.

Honda Civic - 48 lat

Materiały prasowe Honda

Honda już od roku 1967 mogła obserwować potęgujący się sukces modelu Corolla. I na światowym boomie w segmencie C postanowili coś ugrać także dla siebie. Właśnie dlatego w roku 1972 zaprezentowali własny kompakt - model Civic. Na przestrzeni blisko 5 dekad Honda zmieniła się wielokrotnie. Przeszła z roli rynkowego nudziarza na pozycję modelu inspirowanego futurystycznym Star Trekiem. A gdy kształt w stylu UFO stał się zbyt opatrzony, postawiła na nowoczesny i ostry design w sportowym duchu. W przypadku Hondy Civic jedno jest pewne. Dziesięć generacji stanowi pewną klamrę dla japońskiej marki. Bo obecny Civic jest np. ostatnią Hondą, który będzie produkowana w Europie.

Volkswagen Golf - 46 lat

mototarget.pl

Niemcy na początku lat siedemdziesiątych podjęli ważną decyzję. Postanowili zacząć wycofywać ze sprzedaży klasycznego Garbusa. Samochód był zbyt zacofany technologicznie i zbyt mało praktyczny jak na oczekiwania ówczesnych kierowców. Aby stworzyć legendzie godnego następcę, Niemcy zebrali najlepszych inżynierów oraz poprosili o pomoc samego Giorgetto Giugiaro. I tak powstała pierwsza generacja Golfa w styczniu roku 1974. Nie, to nie był pierwsze kompaktowy hatchback świata. Mimo wszystko był jednym z pionierów. A do tego przyjął się na świecie na tyle dobrze, że model jest produkowany do dziś. W zeszłym roku Volkswagen zaprezentował ósmą generację Golfa.

Mercedes klasy G - 41 lat

Materiały prasowe Mercedes

Mercedes jest znany przede wszystkim z produkcji samochodów luksusowych. G klasy pierwszych generacji niestety mocno luksusowe nie były. Tylko czy to przeszkadzało ich właścicielom? Nie do końca. Szczególnie że Gelenda wyśmienicie radziła sobie poza utartymi szlakami. Skąd takie auto wzięło się w ofercie niemieckiej marki? Mercedes postanowił zbudować lekki samochód terenowy na potrzeby armii. Pierwsza generacja była produkowana do roku 1990. Montaż drugiej trwał do roku 2018. Wtedy też zadebiutowała trzecia odsłona. Gelenda choć miała być spartańska i głównie terenowa, z czasem zaczęła mieć coraz więcej lifestylowego błysku. Dobrym przykładem są chociażby wściekle warczące warianty AMG czy absurdalnie wyglądający model 4x4².

Land Rover Defender - 33 lata

Land Rover

Ciężko znaleźć bardziej legendarną terenówkę. Korzysta z prostej technologii, ma nadwozie zmontowane za pomocą nitów, a do tego wedrze się praktycznie w każdy teren. I choć poza otwartymi szlakami spartański charakter był największą zaletą Land Rovera, tego samego nie dało się powiedzieć w kontekście nowych norm emisyjnych i bezpieczeństwa. Właśnie dlatego Land Rover Defender zniknął z rynku w roku 2016. I gdy wszyscy myśleli, że legendarna terenówka została uśmiercona na dobre, we wrześniu roku 2019 Brytyjczycy zaprezentowali następcę. Jego sprzedaż rozpocznie się prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Defender trafił na tą listę jednak nie tylko dlatego, że czas jego produkcji ponownie zacznie się wydłużać. Opisałem go również z tego powodu, że czerpał garściami od poprzednika - modelu Series. A ten był montowany od roku 1948 do 1985 - czyli dokładnie 37 lat. Defender ma zatem dłuższą tradycję niż wskazują na to oficjalne dane.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA