REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Najpiękniejsze projekty Giugiaro. Jest co podziwiać!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Mustang
Ford Mustang

REKLAMA

REKLAMA

Z samochodami jest jak z winem. Im starsze, tym lepsze. Szczególnie jeżeli wyszły z tak renomowanej, motoryzacyjnej winiarni, jak studio projektowe Giorgetto Giugiaro. Oto 10 najlepszych nadwozi stworzonych przez włoskiego mistrza.

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit pierwszej serii został zaprezentowany w październiku roku 1975 podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. I auto miało... dość dziwną koncepcję. Było piekielnie lekkie. Wagę niespełna 1000 kilogramów zawdzięczało nadwoziu wykonanemu z włókna szklanego, a do tego czerpało napęd z 4-cylindrowego benzyniaka i transmitowało moc na koła za pomocą przekładni... Citroena. Jednego legendarnemu już Lotusowi nie da się jednak odmówić. Samochód porażał urodą! Choć linia nadwozia była niezwykle prosta, w tej prostocie ukryta została recepta na zgrabność i agresję. A wszystko za sprawą wprawnej ręki mistrza - Giorgetto Giugiaro.

REKLAMA

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Giugiaro i prowadzona przez niego firma - Italdesign mają w swoim portfolio również samochody nieco mniej sportowe. Przykład? Idealny stanowi Grande Punto. W swoim czasie włoski hatchback był jednym z lepiej wyglądających modeli segmentu B. A wszystko za sprawą dynamicznej linii połączonej z wielkimi, wyłupiastymi oczami z przodu. Smukłości Fiatowi nadawał fakt, że karoseria była zaprojektowana w oparciu o kształt łzy. Szkoda że wyśmienita praca projektowa włoskiego designera poszła w dużej mierze na marne. Grande Punto było mizernie składane, a do tego produkowane w sumie przez... 13 lat. To całe wieki!

Zobacz również: Top 10: Najgorsze projekty Giugiaro. Motoryzacyjny Armani też ma potknięcia!

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Obecnie produkowane Maserati Ghibli jest czterodrzwiowym, luksusowym sedanem. Nazwa po raz pierwszy pojawiła się jednak w gamie włoskiej marki już w 1967 roku i wtedy oznaczała powabne oraz wybitnie sportowe coupe! Pierwsze Ghibli zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro otrzymało długą maskę, niewielką kabinę pasażerską i gładko wykończony tył. Do tego dla lepszego efektu stylistycznego samochód posiadał światła przednie chowane pod lakierowanymi deklami oraz odrobinę chromu poprowadzonego wzdłuż linii progów i szyb. Jednym słowem pełna klasa z lat sześćdziesiątych! Maserati było napędzane dwiema V-ósemkami. Pierwsza miała 4.7 litra pojemności i 310 koni, a druga 4,9 litra i 335 koni.

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf GTi

mototarget.pl

Niemcy na początku lat siedemdziesiątych podjęli się niełatwego zadania. Postanowili zastąpić samochód dla ludu pojazdem nowego typu. Miejsce Garbusa miał zająć właśnie Golf. Aby spotęgować sukces, do roli projektanta nadwozia zaproszony został mistrz Giorgetto Giugiaro. Włoch nie chciał mocno kombinować podczas tworzenia designu. Właśnie dlatego postawił na proste linie i uniwersalne kształty. Z drugiej strony zastosował linię akcentową idącą przez sam środek boku, duże przeszklenie kabiny oraz kształt inspirowany klinem. Nie, Golf nie był pierwszym hatchbackiem świata. Był jednak modelem, który osiągnął zawrotny sukces. Auto zostało zaprezentowane w roku 1974, powstało w sumie osiem generacji, przy czym już na początku roku 2019 sumaryczna produkcja przekroczyła 35 milionów sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

John DeLorean miał wielki sen. Chciał stworzyć samochód sportowy, który zapamięta świat. I w dużej mierze sen ten się spełnił. Dziś DeLorean DMC-12 to naprawdę kultowy model. Czy to oznacza, że wizjoner może ogłosić pełen sukces? Chyba nie do końca... W ostatecznym rozrachunku nazwisko designera - Giugiaro jest najmocniejszym jakie pojawia się w tej historii. Coupe o nadwoziu wykonanym z nierdzewnej stali i produkowane w Belfaście ma dynamiczny kształt oraz niesamowite drzwi w stylu gullwing. Z drugiej strony pod maską ukrywa się 2.8-litrowa V-szóstka produkowana przez Renault oferująca mizerną moc na poziomie 130 koni mechanicznych. DeLorean DMC-12 nie stał się hitem sprzedaży. Auto było produkowane przez 2 lata, a montaż zakończył się bilansem nieznacznie przekraczającym 9 tysięcy sztuk oraz bankructwem firmy.

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Lancia Delta

Lancia Delta Integrale HF 1992

Lancia

Lancia Delta z całą pewnością nie była najwybitniejszym projektem Giorgetto Giugiaro. W tym jednak przypadku nie chodzi o wysmakowanie linii, a fakt że włoski projektant przyłożył rękę do kolejnego legendarnego już dzieła. W końcu to na bazie pierwszej Delty stworzony został rajdowym i drogowy potwór - HF Integrale. 2-litrowy silnik Fiata został dopracowany na tyle, że hatchback był napędzany mocą nawet 215 koni mechanicznych. A to gwarantowało mu prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h. Na tym niesamowite dane techniczne nie kończą się jednak. Lancia jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 5,7 sekundy!

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

W roku 2006 studio Italdesign zdecydowało się na stworzenie ciekawej interpretacji Forda Mustanga. Koncept został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i wyszedł spod ręki Fabrizio Giugiaro, czyli syna Giorgetto. Najciekawsze w tym projekcie jest to, że Amerykanie wykorzystali niektóre akcenty stylistyczne podczas opracowywania modelu wypuszczonego na rynek w roku 2015. Prawie identycznie wygląda np. pas przedni z kusymi światła i grillem przypominającym głowę kobry.

Zobacz również: Top 5: Legendarny Land Cruiser i jego rekordy!

Seat Leon

Seat Leon

newspress.co.uk

Praca projektanta motoryzacyjnego nie polega wyłącznie na spełnianiu marzeń i pracy nad kolejnymi supersamochodami. Bo choć Giugiaro ma w swoim portfolio całą masę rasowych coupe, nie stronił również od tworzenia aut popularnych. Dobry przykład stanowi pierwsza generacja Seata Leona. Model był niezwykle ważny dla hiszpańskiej marki. To za jego sprawą Seat chciał wejść do niezwykle popularnego w Europie segmentu C. To on miał też spotęgować sukces sprzedażowy firmy. Czy się udało? W stu procentach! Pierwszy Leon jest dziś kultowy, a wszystko za sprawą ciekawego kształtu. Przód został poprowadzony niezwykle nisko, podczas gdy tylna klapa jest zarysowana wysoko. Tak utworzony klin został następnie uzupełniony prostymi i obłymi liniami.

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso raczej nigdy nie było topowym producentem supersamochodów. Marka była jednak znana z agresji swoich aut i pięknego designu. W roku 1967 swoją rękę do tej historii dołożył sam Giorgetto Giugiaro. Na zlecenie studia Ghia zaprojektował model Mangusta. De Tomaso wyglądało trochę jak Ferrari dla ludu. Miało charakterystyczny kształt klina, centralnie umieszczony silnik oraz światła i pas przedni zarysowane praktycznie zaraz nad asfaltem. Włochom niezwykle spodobał się pomysł stylistyczny Giugiaro. Właśnie dlatego uzupełnili do V-ósemką Forda. Model był produkowany do roku 1971. Na przestrzeni czterech lat powstało w sumie 401 sztuk.

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo

W roku 2005 Giugiaro udowodnił, że jeszcze pamięta jak projektować piękne coupe. A wszystko za sprawą Alfy Romeo Brery. Auto otrzymało długą masę ze skupionym i groźnym spojrzeniem, niewielką kabinę pasażerską oraz zgrabny "tyłeczek". Było sportowe i powabne, porywające, ale nie ostentacyjne. Choć Brera była naprawdę ładnym coupe - dużo ładniejszym np. od konkurencyjnego Scirocco - nigdy nie odniosła sukcesu sprzedażowego. Alfa była w tym czasie w rynkowym odwrocie. Kupujący mogli się zatem bać potężnej utraty wartości. Dziś sytuacja Brery zaczyna się jednak powoli odwracać. Jako że powstało w sumie tylko 21 786 sztuk modelu, egzemplarze napędzane 3.2-litrową V-szóstką stają się powoli białymi krukami rynku wtórnego!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA