REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Najpiękniejsze projekty Giugiaro. Jest co podziwiać!

Ford Mustang
Ford Mustang

REKLAMA

REKLAMA

Z samochodami jest jak z winem. Im starsze, tym lepsze. Szczególnie jeżeli wyszły z tak renomowanej, motoryzacyjnej winiarni, jak studio projektowe Giorgetto Giugiaro. Oto 10 najlepszych nadwozi stworzonych przez włoskiego mistrza.

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit pierwszej serii został zaprezentowany w październiku roku 1975 podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. I auto miało... dość dziwną koncepcję. Było piekielnie lekkie. Wagę niespełna 1000 kilogramów zawdzięczało nadwoziu wykonanemu z włókna szklanego, a do tego czerpało napęd z 4-cylindrowego benzyniaka i transmitowało moc na koła za pomocą przekładni... Citroena. Jednego legendarnemu już Lotusowi nie da się jednak odmówić. Samochód porażał urodą! Choć linia nadwozia była niezwykle prosta, w tej prostocie ukryta została recepta na zgrabność i agresję. A wszystko za sprawą wprawnej ręki mistrza - Giorgetto Giugiaro.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Giugiaro i prowadzona przez niego firma - Italdesign mają w swoim portfolio również samochody nieco mniej sportowe. Przykład? Idealny stanowi Grande Punto. W swoim czasie włoski hatchback był jednym z lepiej wyglądających modeli segmentu B. A wszystko za sprawą dynamicznej linii połączonej z wielkimi, wyłupiastymi oczami z przodu. Smukłości Fiatowi nadawał fakt, że karoseria była zaprojektowana w oparciu o kształt łzy. Szkoda że wyśmienita praca projektowa włoskiego designera poszła w dużej mierze na marne. Grande Punto było mizernie składane, a do tego produkowane w sumie przez... 13 lat. To całe wieki!

Zobacz również: Top 10: Najgorsze projekty Giugiaro. Motoryzacyjny Armani też ma potknięcia!

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Obecnie produkowane Maserati Ghibli jest czterodrzwiowym, luksusowym sedanem. Nazwa po raz pierwszy pojawiła się jednak w gamie włoskiej marki już w 1967 roku i wtedy oznaczała powabne oraz wybitnie sportowe coupe! Pierwsze Ghibli zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro otrzymało długą maskę, niewielką kabinę pasażerską i gładko wykończony tył. Do tego dla lepszego efektu stylistycznego samochód posiadał światła przednie chowane pod lakierowanymi deklami oraz odrobinę chromu poprowadzonego wzdłuż linii progów i szyb. Jednym słowem pełna klasa z lat sześćdziesiątych! Maserati było napędzane dwiema V-ósemkami. Pierwsza miała 4.7 litra pojemności i 310 koni, a druga 4,9 litra i 335 koni.

REKLAMA

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf GTi

mototarget.pl

Niemcy na początku lat siedemdziesiątych podjęli się niełatwego zadania. Postanowili zastąpić samochód dla ludu pojazdem nowego typu. Miejsce Garbusa miał zająć właśnie Golf. Aby spotęgować sukces, do roli projektanta nadwozia zaproszony został mistrz Giorgetto Giugiaro. Włoch nie chciał mocno kombinować podczas tworzenia designu. Właśnie dlatego postawił na proste linie i uniwersalne kształty. Z drugiej strony zastosował linię akcentową idącą przez sam środek boku, duże przeszklenie kabiny oraz kształt inspirowany klinem. Nie, Golf nie był pierwszym hatchbackiem świata. Był jednak modelem, który osiągnął zawrotny sukces. Auto zostało zaprezentowane w roku 1974, powstało w sumie osiem generacji, przy czym już na początku roku 2019 sumaryczna produkcja przekroczyła 35 milionów sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

John DeLorean miał wielki sen. Chciał stworzyć samochód sportowy, który zapamięta świat. I w dużej mierze sen ten się spełnił. Dziś DeLorean DMC-12 to naprawdę kultowy model. Czy to oznacza, że wizjoner może ogłosić pełen sukces? Chyba nie do końca... W ostatecznym rozrachunku nazwisko designera - Giugiaro jest najmocniejszym jakie pojawia się w tej historii. Coupe o nadwoziu wykonanym z nierdzewnej stali i produkowane w Belfaście ma dynamiczny kształt oraz niesamowite drzwi w stylu gullwing. Z drugiej strony pod maską ukrywa się 2.8-litrowa V-szóstka produkowana przez Renault oferująca mizerną moc na poziomie 130 koni mechanicznych. DeLorean DMC-12 nie stał się hitem sprzedaży. Auto było produkowane przez 2 lata, a montaż zakończył się bilansem nieznacznie przekraczającym 9 tysięcy sztuk oraz bankructwem firmy.

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Lancia Delta

Lancia Delta Integrale HF 1992

Lancia

Lancia Delta z całą pewnością nie była najwybitniejszym projektem Giorgetto Giugiaro. W tym jednak przypadku nie chodzi o wysmakowanie linii, a fakt że włoski projektant przyłożył rękę do kolejnego legendarnego już dzieła. W końcu to na bazie pierwszej Delty stworzony został rajdowym i drogowy potwór - HF Integrale. 2-litrowy silnik Fiata został dopracowany na tyle, że hatchback był napędzany mocą nawet 215 koni mechanicznych. A to gwarantowało mu prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h. Na tym niesamowite dane techniczne nie kończą się jednak. Lancia jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 5,7 sekundy!

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

W roku 2006 studio Italdesign zdecydowało się na stworzenie ciekawej interpretacji Forda Mustanga. Koncept został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i wyszedł spod ręki Fabrizio Giugiaro, czyli syna Giorgetto. Najciekawsze w tym projekcie jest to, że Amerykanie wykorzystali niektóre akcenty stylistyczne podczas opracowywania modelu wypuszczonego na rynek w roku 2015. Prawie identycznie wygląda np. pas przedni z kusymi światła i grillem przypominającym głowę kobry.

Zobacz również: Top 5: Legendarny Land Cruiser i jego rekordy!

Seat Leon

Seat Leon

newspress.co.uk

Praca projektanta motoryzacyjnego nie polega wyłącznie na spełnianiu marzeń i pracy nad kolejnymi supersamochodami. Bo choć Giugiaro ma w swoim portfolio całą masę rasowych coupe, nie stronił również od tworzenia aut popularnych. Dobry przykład stanowi pierwsza generacja Seata Leona. Model był niezwykle ważny dla hiszpańskiej marki. To za jego sprawą Seat chciał wejść do niezwykle popularnego w Europie segmentu C. To on miał też spotęgować sukces sprzedażowy firmy. Czy się udało? W stu procentach! Pierwszy Leon jest dziś kultowy, a wszystko za sprawą ciekawego kształtu. Przód został poprowadzony niezwykle nisko, podczas gdy tylna klapa jest zarysowana wysoko. Tak utworzony klin został następnie uzupełniony prostymi i obłymi liniami.

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso raczej nigdy nie było topowym producentem supersamochodów. Marka była jednak znana z agresji swoich aut i pięknego designu. W roku 1967 swoją rękę do tej historii dołożył sam Giorgetto Giugiaro. Na zlecenie studia Ghia zaprojektował model Mangusta. De Tomaso wyglądało trochę jak Ferrari dla ludu. Miało charakterystyczny kształt klina, centralnie umieszczony silnik oraz światła i pas przedni zarysowane praktycznie zaraz nad asfaltem. Włochom niezwykle spodobał się pomysł stylistyczny Giugiaro. Właśnie dlatego uzupełnili do V-ósemką Forda. Model był produkowany do roku 1971. Na przestrzeni czterech lat powstało w sumie 401 sztuk.

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo

W roku 2005 Giugiaro udowodnił, że jeszcze pamięta jak projektować piękne coupe. A wszystko za sprawą Alfy Romeo Brery. Auto otrzymało długą masę ze skupionym i groźnym spojrzeniem, niewielką kabinę pasażerską oraz zgrabny "tyłeczek". Było sportowe i powabne, porywające, ale nie ostentacyjne. Choć Brera była naprawdę ładnym coupe - dużo ładniejszym np. od konkurencyjnego Scirocco - nigdy nie odniosła sukcesu sprzedażowego. Alfa była w tym czasie w rynkowym odwrocie. Kupujący mogli się zatem bać potężnej utraty wartości. Dziś sytuacja Brery zaczyna się jednak powoli odwracać. Jako że powstało w sumie tylko 21 786 sztuk modelu, egzemplarze napędzane 3.2-litrową V-szóstką stają się powoli białymi krukami rynku wtórnego!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA