REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Najpiękniejsze projekty Giugiaro. Jest co podziwiać!

Ford Mustang
Ford Mustang

REKLAMA

REKLAMA

Z samochodami jest jak z winem. Im starsze, tym lepsze. Szczególnie jeżeli wyszły z tak renomowanej, motoryzacyjnej winiarni, jak studio projektowe Giorgetto Giugiaro. Oto 10 najlepszych nadwozi stworzonych przez włoskiego mistrza.

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit

Lotus Esprit pierwszej serii został zaprezentowany w październiku roku 1975 podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. I auto miało... dość dziwną koncepcję. Było piekielnie lekkie. Wagę niespełna 1000 kilogramów zawdzięczało nadwoziu wykonanemu z włókna szklanego, a do tego czerpało napęd z 4-cylindrowego benzyniaka i transmitowało moc na koła za pomocą przekładni... Citroena. Jednego legendarnemu już Lotusowi nie da się jednak odmówić. Samochód porażał urodą! Choć linia nadwozia była niezwykle prosta, w tej prostocie ukryta została recepta na zgrabność i agresję. A wszystko za sprawą wprawnej ręki mistrza - Giorgetto Giugiaro.

REKLAMA

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Giugiaro i prowadzona przez niego firma - Italdesign mają w swoim portfolio również samochody nieco mniej sportowe. Przykład? Idealny stanowi Grande Punto. W swoim czasie włoski hatchback był jednym z lepiej wyglądających modeli segmentu B. A wszystko za sprawą dynamicznej linii połączonej z wielkimi, wyłupiastymi oczami z przodu. Smukłości Fiatowi nadawał fakt, że karoseria była zaprojektowana w oparciu o kształt łzy. Szkoda że wyśmienita praca projektowa włoskiego designera poszła w dużej mierze na marne. Grande Punto było mizernie składane, a do tego produkowane w sumie przez... 13 lat. To całe wieki!

Zobacz również: Top 10: Najgorsze projekty Giugiaro. Motoryzacyjny Armani też ma potknięcia!

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli

Obecnie produkowane Maserati Ghibli jest czterodrzwiowym, luksusowym sedanem. Nazwa po raz pierwszy pojawiła się jednak w gamie włoskiej marki już w 1967 roku i wtedy oznaczała powabne oraz wybitnie sportowe coupe! Pierwsze Ghibli zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro otrzymało długą maskę, niewielką kabinę pasażerską i gładko wykończony tył. Do tego dla lepszego efektu stylistycznego samochód posiadał światła przednie chowane pod lakierowanymi deklami oraz odrobinę chromu poprowadzonego wzdłuż linii progów i szyb. Jednym słowem pełna klasa z lat sześćdziesiątych! Maserati było napędzane dwiema V-ósemkami. Pierwsza miała 4.7 litra pojemności i 310 koni, a druga 4,9 litra i 335 koni.

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf GTi

Volkswagen Golf GTi

mototarget.pl

Niemcy na początku lat siedemdziesiątych podjęli się niełatwego zadania. Postanowili zastąpić samochód dla ludu pojazdem nowego typu. Miejsce Garbusa miał zająć właśnie Golf. Aby spotęgować sukces, do roli projektanta nadwozia zaproszony został mistrz Giorgetto Giugiaro. Włoch nie chciał mocno kombinować podczas tworzenia designu. Właśnie dlatego postawił na proste linie i uniwersalne kształty. Z drugiej strony zastosował linię akcentową idącą przez sam środek boku, duże przeszklenie kabiny oraz kształt inspirowany klinem. Nie, Golf nie był pierwszym hatchbackiem świata. Był jednak modelem, który osiągnął zawrotny sukces. Auto zostało zaprezentowane w roku 1974, powstało w sumie osiem generacji, przy czym już na początku roku 2019 sumaryczna produkcja przekroczyła 35 milionów sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

John DeLorean miał wielki sen. Chciał stworzyć samochód sportowy, który zapamięta świat. I w dużej mierze sen ten się spełnił. Dziś DeLorean DMC-12 to naprawdę kultowy model. Czy to oznacza, że wizjoner może ogłosić pełen sukces? Chyba nie do końca... W ostatecznym rozrachunku nazwisko designera - Giugiaro jest najmocniejszym jakie pojawia się w tej historii. Coupe o nadwoziu wykonanym z nierdzewnej stali i produkowane w Belfaście ma dynamiczny kształt oraz niesamowite drzwi w stylu gullwing. Z drugiej strony pod maską ukrywa się 2.8-litrowa V-szóstka produkowana przez Renault oferująca mizerną moc na poziomie 130 koni mechanicznych. DeLorean DMC-12 nie stał się hitem sprzedaży. Auto było produkowane przez 2 lata, a montaż zakończył się bilansem nieznacznie przekraczającym 9 tysięcy sztuk oraz bankructwem firmy.

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Lancia Delta

Lancia Delta Integrale HF 1992

Lancia Delta Integrale HF 1992

Lancia

Lancia Delta z całą pewnością nie była najwybitniejszym projektem Giorgetto Giugiaro. W tym jednak przypadku nie chodzi o wysmakowanie linii, a fakt że włoski projektant przyłożył rękę do kolejnego legendarnego już dzieła. W końcu to na bazie pierwszej Delty stworzony został rajdowym i drogowy potwór - HF Integrale. 2-litrowy silnik Fiata został dopracowany na tyle, że hatchback był napędzany mocą nawet 215 koni mechanicznych. A to gwarantowało mu prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h. Na tym niesamowite dane techniczne nie kończą się jednak. Lancia jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 5,7 sekundy!

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

W roku 2006 studio Italdesign zdecydowało się na stworzenie ciekawej interpretacji Forda Mustanga. Koncept został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i wyszedł spod ręki Fabrizio Giugiaro, czyli syna Giorgetto. Najciekawsze w tym projekcie jest to, że Amerykanie wykorzystali niektóre akcenty stylistyczne podczas opracowywania modelu wypuszczonego na rynek w roku 2015. Prawie identycznie wygląda np. pas przedni z kusymi światła i grillem przypominającym głowę kobry.

Zobacz również: Top 5: Legendarny Land Cruiser i jego rekordy!

Seat Leon

Seat Leon

Seat Leon

newspress.co.uk

Praca projektanta motoryzacyjnego nie polega wyłącznie na spełnianiu marzeń i pracy nad kolejnymi supersamochodami. Bo choć Giugiaro ma w swoim portfolio całą masę rasowych coupe, nie stronił również od tworzenia aut popularnych. Dobry przykład stanowi pierwsza generacja Seata Leona. Model był niezwykle ważny dla hiszpańskiej marki. To za jego sprawą Seat chciał wejść do niezwykle popularnego w Europie segmentu C. To on miał też spotęgować sukces sprzedażowy firmy. Czy się udało? W stu procentach! Pierwszy Leon jest dziś kultowy, a wszystko za sprawą ciekawego kształtu. Przód został poprowadzony niezwykle nisko, podczas gdy tylna klapa jest zarysowana wysoko. Tak utworzony klin został następnie uzupełniony prostymi i obłymi liniami.

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

De Tomaso raczej nigdy nie było topowym producentem supersamochodów. Marka była jednak znana z agresji swoich aut i pięknego designu. W roku 1967 swoją rękę do tej historii dołożył sam Giorgetto Giugiaro. Na zlecenie studia Ghia zaprojektował model Mangusta. De Tomaso wyglądało trochę jak Ferrari dla ludu. Miało charakterystyczny kształt klina, centralnie umieszczony silnik oraz światła i pas przedni zarysowane praktycznie zaraz nad asfaltem. Włochom niezwykle spodobał się pomysł stylistyczny Giugiaro. Właśnie dlatego uzupełnili do V-ósemką Forda. Model był produkowany do roku 1971. Na przestrzeni czterech lat powstało w sumie 401 sztuk.

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo

W roku 2005 Giugiaro udowodnił, że jeszcze pamięta jak projektować piękne coupe. A wszystko za sprawą Alfy Romeo Brery. Auto otrzymało długą masę ze skupionym i groźnym spojrzeniem, niewielką kabinę pasażerską oraz zgrabny "tyłeczek". Było sportowe i powabne, porywające, ale nie ostentacyjne. Choć Brera była naprawdę ładnym coupe - dużo ładniejszym np. od konkurencyjnego Scirocco - nigdy nie odniosła sukcesu sprzedażowego. Alfa była w tym czasie w rynkowym odwrocie. Kupujący mogli się zatem bać potężnej utraty wartości. Dziś sytuacja Brery zaczyna się jednak powoli odwracać. Jako że powstało w sumie tylko 21 786 sztuk modelu, egzemplarze napędzane 3.2-litrową V-szóstką stają się powoli białymi krukami rynku wtórnego!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA