REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top: Najważniejsze projekty Bertone

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Świat włoskiej mody to Armani, Gucci i Dolce & Gabbana. W motoryzacji w tym samym czasie rządziła Pininfarina, Giugiaro i właśnie Bertone! Dziś przypomnimy najpiękniejsze projekty ostatniego z domów stylistycznych.

Bertone to jeden z najważniejszych, włoskich domów projektowych w świecie motoryzacji. Firma współpracowała z takimi markami jak Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Citroen, Ferrari, FIAT, Lancia, Lamborghini, Mercedes, Opel czy Volvo. Skutkiem tej współpracy stała się seria kultowych już projektów samochodów. Jakich? Oto najważniejsze przykłady!

REKLAMA

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Lamborghini

Lamborghini Countach zostało zaprezentowane w roku 1974 i tak naprawdę z miejsca zdobyło serca motomaniaków! Nadwozie coupe było muskularne i niezwykle przysadziste. Potężne wrażenie robiły też wloty powietrza w tylnej części, ogromnych rozmiarów skrzydło ustawione nad tylnym pasem oraz przód emanujący skupionymi oczami i mięsistymi policzkami. A na designie zalety Countacha dopiero zaczynały się. Bo coupe było dzikie na drodze! Topowy wariant ważył blisko 1600 kilogramów i osiągał pierwszą setkę w 4,5 sekundy. Ten model Lamborghini to jeden z najważniejszych projektów w historii Bertone. Auto jest dziś prawdziwie kultowe.

Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF

Lancia

Lata siedemdziesiąte miały całą serię motoryzacyjnych legend. A jedną z jaśniejszych - zaraz obok Countacha czy Miury - był właśnie Stratos HF. Ciekawostki? Wszystkie trzy coupe wyszły spod ręki jednego człowieka. Mowa oczywiście o Marcello Gandinim pracującym w studiu Bertone. Karoseria Stratosa była i nowoczesna, i zaskakująca. Przód miał formę klina, część pasażerska była zaprojektowana w zgodzie z zasadami aerodynamiki, podczas gdy tył otrzymał duże niczym hamburgery i okrągłe lampy. Lancia Stratos HF miała jednak więcej asów w rękawie. W końcu samochód w wersji drogowej ważył zaledwie 980 kilogramów (czyli niewiele więcej od Skody Citigo), ale był napędzany 2.4-litrową V-szóstką o mocy 190 koni mechanicznych. Stratos to też mistrz. W roku 1974, 1975 i 1976 model zdobył mistrzostwo WRC.

Citroen XM

Citroen XM

Materiały prasowe Citroen

Citroen zawsze lubił chadzać swoimi drogami. Po raz kolejny udowodnił to w maju roku 1989 podczas prezentacji Citroena XM. Liftback segmentu E postawił na nowoczesną technologią oraz... niesamowity design. Bertone opracowało karoserię XM-a w taki sposób, że przybiera ona formę klina. Zaczyna się od idealnego pod względem aerodynamicznym przodu z eleganckimi lampami, a następnie serią przetłoczeń płynnie przechodzi w załamanie zarysowane na wysokości końca tylnych drzwi oraz kończy się klasycznym tyłem podkreślonym za pomocą gustownego spojlera. W skrócie tego auta nie dało się lepiej zaprojektować! Skutek? Citroen uzyskał tytuł Car of the Year 1990 - otrzymał dwukrotnie więcej głosów np. od Mercedesa SL R129.

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo

Lista kultowych projektów lat siedemdziesiątych oraz najładniejszych samochodów Bertone nie byłaby pełna, gdyby nie pojawiła się na niej Alfa Romeo Montreal. Coupe słynie z przednich lamp umieszczonych częściowo za metalowymi roletkami, wyrazistych wlotów powietrza na bokach pojazdu oraz trójkątnemu wlotowi na masce. Model był napędzany 2.6-litrową V-ósemką o mocy 200 koni mechanicznych i przez pierwsze dwa lata sprzedaży był prawdziwym hitem! Niestety w roku 1973 pojawił się kryzys energetyczny i załamanie na rynku samochodów luksusowych. Skutek? Produkcja Alfy Romeo Montreal trwała do roku 1977, przy czym w ostatnim roku sprzedano zaledwie 27 sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Lamborghini

Lamborghini Miura ma kilka powodów do dumy. Pierwszy i jednym z bardziej oczywistych jest design nadwozia. Bertone stworzyło karoserię coupe w taki sposób, aby urzekała płynnością linii. I choć każda krawędź jest gładka, auto posiada jednocześnie serię muskularnych przetłoczeń oraz wyraziste, okrągłe światła z przodu. Coupe przyniosło jednak rynkowi supersamochodów jedną z ważniejszych rewolucji. O czym mowa? To pierwszy model, który miał dwumiejscową kabinę i silnik umieszczony centralnie. Od czasów Miury ta koncepcja stała się standardem wśród aut super-sportowych. Lamborghini Miura to też pojazd niezwykle mocny. W roku 1966 było napędzane 4-litrową V-dwunastką dysponującą stadem 350 koni mechanicznych.

Volvo 780

Volvo 780

Materiały prasowe Volvo

Na początku lat osiemdziesiątych Szwedom zamarzyło się nadwozie typu coupe. Aby wykonać pracę możliwie najlepiej, Volvo w charakterze bazy technologicznej wykorzystało model 760, a następnie zatrudniło Bertone do stworzenia nadwozia. Co można o nim powiedzieć? Być może nie powala i być może nigdy nie wejdzie do kanonu motoryzacyjnych piękności. Ma jednak w sobie coś innego - wyważa charakterystyczną, szwedzką stylizację z naprawdę dużą dozą zgrabności. Volvo 780 jest modelem o tyle ciekawym, że w sprzedaży funkcjonowała np. wersja Turbo. Miała 203 konie mocy i przyspieszała do pierwszej setki w 8,7 sekundy. Poza tym 780-tka jako owa nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Auto było produkowane przez 5 lat i w tym czasie powstało tylko 8518 egzemplarzy. Dziś każdy z nich jest zatem białym krukiem rynku wtórnego!

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW

Historia tego grand tourera jest dość ciekawa i zaczyna się w roku 1960. To wtedy Helmut Werner Bonsch - ówczesny szef marketingu BMW wpadł na pomysł, aby podczas produkcji nowego modelu wykorzystać nadwozie Lancii Flaminy. Licencję na jego produkcję wystarczyło kupić od Pininfariny, a następnie zamontować na grillu logo niemieckiej marki. Na taki scenariusz nie zgodziło się szefostwo bawarskiej firmy. To poleciło Bonschowi kontakt z Bertone i pracę nad całkowicie nowym nadwoziem. Tak w roku 1962 powstało BMW 3200 CS. Model ma niezwykle prostą linię. W tej prostocie ukrywa się jednak esencja elegancji i nieco sportowych emocji. Coupe do napędu wykorzystywało 3.2-litrową V-ósemkę z dwoma gaźnikami o mocy 160 koni mechanicznych. Sprzedaż? Ta zakończyła się w roku 1965. W sumie powstały zaledwie 603 sztuki - to dziś jedno z najrzadszych BMW.

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo

Włosi od zawsze wiedzieli, że podczas projektowania samochodów najlepiej postawić na duże nazwiska. Właśnie dlatego w procesie projektowania modeli Giulietta na początku lat pięćdziesiątych udział wzięły takie firmy jak Pininfarina, Zagato i Bertone. Ostatnie ze studiów odpowiadało za design nadwozia modelu Sprint - mówiąc prostym językiem chodziło o coupe. To miało nieco spokojniej poprowadzoną linię nadwozia od sedana, ale jednocześnie zachowało charakterystyczny grill rozchodzący się w trzech kierunkach. Zwieńczeniem designu przodu stały się dwie okrągłe lampy - umieszczone na mocno zaznaczonych błotnikach wyprowadzonych jeszcze z okolicy przednich drzwi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA