REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Świat włoskiej mody to Armani, Gucci i Dolce & Gabbana. W motoryzacji w tym samym czasie rządziła Pininfarina, Giugiaro i właśnie Bertone! Dziś przypomnimy najpiękniejsze projekty ostatniego z domów stylistycznych.

Bertone to jeden z najważniejszych, włoskich domów projektowych w świecie motoryzacji. Firma współpracowała z takimi markami jak Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Citroen, Ferrari, FIAT, Lancia, Lamborghini, Mercedes, Opel czy Volvo. Skutkiem tej współpracy stała się seria kultowych już projektów samochodów. Jakich? Oto najważniejsze przykłady!

REKLAMA

REKLAMA

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Lamborghini

Lamborghini Countach zostało zaprezentowane w roku 1974 i tak naprawdę z miejsca zdobyło serca motomaniaków! Nadwozie coupe było muskularne i niezwykle przysadziste. Potężne wrażenie robiły też wloty powietrza w tylnej części, ogromnych rozmiarów skrzydło ustawione nad tylnym pasem oraz przód emanujący skupionymi oczami i mięsistymi policzkami. A na designie zalety Countacha dopiero zaczynały się. Bo coupe było dzikie na drodze! Topowy wariant ważył blisko 1600 kilogramów i osiągał pierwszą setkę w 4,5 sekundy. Ten model Lamborghini to jeden z najważniejszych projektów w historii Bertone. Auto jest dziś prawdziwie kultowe.

Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF

Lancia

Lata siedemdziesiąte miały całą serię motoryzacyjnych legend. A jedną z jaśniejszych - zaraz obok Countacha czy Miury - był właśnie Stratos HF. Ciekawostki? Wszystkie trzy coupe wyszły spod ręki jednego człowieka. Mowa oczywiście o Marcello Gandinim pracującym w studiu Bertone. Karoseria Stratosa była i nowoczesna, i zaskakująca. Przód miał formę klina, część pasażerska była zaprojektowana w zgodzie z zasadami aerodynamiki, podczas gdy tył otrzymał duże niczym hamburgery i okrągłe lampy. Lancia Stratos HF miała jednak więcej asów w rękawie. W końcu samochód w wersji drogowej ważył zaledwie 980 kilogramów (czyli niewiele więcej od Skody Citigo), ale był napędzany 2.4-litrową V-szóstką o mocy 190 koni mechanicznych. Stratos to też mistrz. W roku 1974, 1975 i 1976 model zdobył mistrzostwo WRC.

Citroen XM

Citroen XM

Materiały prasowe Citroen

Citroen zawsze lubił chadzać swoimi drogami. Po raz kolejny udowodnił to w maju roku 1989 podczas prezentacji Citroena XM. Liftback segmentu E postawił na nowoczesną technologią oraz... niesamowity design. Bertone opracowało karoserię XM-a w taki sposób, że przybiera ona formę klina. Zaczyna się od idealnego pod względem aerodynamicznym przodu z eleganckimi lampami, a następnie serią przetłoczeń płynnie przechodzi w załamanie zarysowane na wysokości końca tylnych drzwi oraz kończy się klasycznym tyłem podkreślonym za pomocą gustownego spojlera. W skrócie tego auta nie dało się lepiej zaprojektować! Skutek? Citroen uzyskał tytuł Car of the Year 1990 - otrzymał dwukrotnie więcej głosów np. od Mercedesa SL R129.

REKLAMA

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo

Lista kultowych projektów lat siedemdziesiątych oraz najładniejszych samochodów Bertone nie byłaby pełna, gdyby nie pojawiła się na niej Alfa Romeo Montreal. Coupe słynie z przednich lamp umieszczonych częściowo za metalowymi roletkami, wyrazistych wlotów powietrza na bokach pojazdu oraz trójkątnemu wlotowi na masce. Model był napędzany 2.6-litrową V-ósemką o mocy 200 koni mechanicznych i przez pierwsze dwa lata sprzedaży był prawdziwym hitem! Niestety w roku 1973 pojawił się kryzys energetyczny i załamanie na rynku samochodów luksusowych. Skutek? Produkcja Alfy Romeo Montreal trwała do roku 1977, przy czym w ostatnim roku sprzedano zaledwie 27 sztuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Lamborghini

Lamborghini Miura ma kilka powodów do dumy. Pierwszy i jednym z bardziej oczywistych jest design nadwozia. Bertone stworzyło karoserię coupe w taki sposób, aby urzekała płynnością linii. I choć każda krawędź jest gładka, auto posiada jednocześnie serię muskularnych przetłoczeń oraz wyraziste, okrągłe światła z przodu. Coupe przyniosło jednak rynkowi supersamochodów jedną z ważniejszych rewolucji. O czym mowa? To pierwszy model, który miał dwumiejscową kabinę i silnik umieszczony centralnie. Od czasów Miury ta koncepcja stała się standardem wśród aut super-sportowych. Lamborghini Miura to też pojazd niezwykle mocny. W roku 1966 było napędzane 4-litrową V-dwunastką dysponującą stadem 350 koni mechanicznych.

Volvo 780

Volvo 780

Materiały prasowe Volvo

Na początku lat osiemdziesiątych Szwedom zamarzyło się nadwozie typu coupe. Aby wykonać pracę możliwie najlepiej, Volvo w charakterze bazy technologicznej wykorzystało model 760, a następnie zatrudniło Bertone do stworzenia nadwozia. Co można o nim powiedzieć? Być może nie powala i być może nigdy nie wejdzie do kanonu motoryzacyjnych piękności. Ma jednak w sobie coś innego - wyważa charakterystyczną, szwedzką stylizację z naprawdę dużą dozą zgrabności. Volvo 780 jest modelem o tyle ciekawym, że w sprzedaży funkcjonowała np. wersja Turbo. Miała 203 konie mocy i przyspieszała do pierwszej setki w 8,7 sekundy. Poza tym 780-tka jako owa nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Auto było produkowane przez 5 lat i w tym czasie powstało tylko 8518 egzemplarzy. Dziś każdy z nich jest zatem białym krukiem rynku wtórnego!

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW

Historia tego grand tourera jest dość ciekawa i zaczyna się w roku 1960. To wtedy Helmut Werner Bonsch - ówczesny szef marketingu BMW wpadł na pomysł, aby podczas produkcji nowego modelu wykorzystać nadwozie Lancii Flaminy. Licencję na jego produkcję wystarczyło kupić od Pininfariny, a następnie zamontować na grillu logo niemieckiej marki. Na taki scenariusz nie zgodziło się szefostwo bawarskiej firmy. To poleciło Bonschowi kontakt z Bertone i pracę nad całkowicie nowym nadwoziem. Tak w roku 1962 powstało BMW 3200 CS. Model ma niezwykle prostą linię. W tej prostocie ukrywa się jednak esencja elegancji i nieco sportowych emocji. Coupe do napędu wykorzystywało 3.2-litrową V-ósemkę z dwoma gaźnikami o mocy 160 koni mechanicznych. Sprzedaż? Ta zakończyła się w roku 1965. W sumie powstały zaledwie 603 sztuki - to dziś jedno z najrzadszych BMW.

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo

Włosi od zawsze wiedzieli, że podczas projektowania samochodów najlepiej postawić na duże nazwiska. Właśnie dlatego w procesie projektowania modeli Giulietta na początku lat pięćdziesiątych udział wzięły takie firmy jak Pininfarina, Zagato i Bertone. Ostatnie ze studiów odpowiadało za design nadwozia modelu Sprint - mówiąc prostym językiem chodziło o coupe. To miało nieco spokojniej poprowadzoną linię nadwozia od sedana, ale jednocześnie zachowało charakterystyczny grill rozchodzący się w trzech kierunkach. Zwieńczeniem designu przodu stały się dwie okrągłe lampy - umieszczone na mocno zaznaczonych błotnikach wyprowadzonych jeszcze z okolicy przednich drzwi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA