REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód marzeń, czyli 50-lecie Mercedesa C111-II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Nie sposób w skrócie opowiedzieć o wszystkich innowacjach Mercedesa C111-II. Miał nowatorską bryłę o ekstremalnie niskim oporze powietrza, do napędu wykorzystywał silnik Wankla, a do tego rozwijał nawet 300 km/h. I robił to wszystko w roku... 1970! Model świętuje właśnie 50. urodziny.

Mercedes od zawsze był zainteresowany rynkiem szybkich samochodów. Przykład? Wystarczy wspomnieć o całej eskadrze srebrnych strzał, które ścigały się w zawodach stanowiących prekursora dzisiejszego F1. Miłość do prędkości z biegiem lat stawała się coraz bardziej rumiana. I Niemcy udowodnili to w marcu roku 1970 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. To wtedy właśnie zaprezentowana została druga generacja koncepcyjnego Mercedesa C111. Być może pojazd był wyłącznie eksperymentalny, jednak niezwykle szybko trafił na listę motoryzacyjnych marzeń wszystkich kierowców.

REKLAMA

Mercedes C-111 - bryła, która powstała w systemie komputerowym!

Mercedes C111-II w pierwszej kolejności zachwycał za sprawą bryły! Skąd się wzięły tak futurystyczne kształty? To pierwszy na świecie samochód, który został w całości zaprojektowany w... komputerze. Pod koniec lat sześćdziesiątych Niemcy dysponowali na tyle zaawansowaną techniką, że mogli wyliczyć w systemie nawet przeciążenia dynamiczne. Użycie "wirtualnej" rzeczywistości sprawiło, że prace projektowe trwały mniej więcej o 4 miesiące krócej. Karoseria coupe pokryta pomarańczowym, metalizowanym lakierem Weissherbst zrobiła na tyle piorunujące wrażenie na publiczności genewskich targów, że Niemcy puścili auto na światowe tourne. Model był prezentowany również w Paryżu, Londynie, Turynie, Wiedniu, Essen, Brukseli oraz Chicago.

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Materiały prasowe Mercedes

W kwestii jednostki napędowej Mercedes postawi na silnik Wankla. Do napędu C111 wykorzystywana była jednostka czterowirnikowa. Motor M950F miał w tym wariancie pojemność 4x602 cm3. To dawało mu moc sięgającą 350 koni mechanicznych. Nadwozie coupe było ekstremalnie lekkie. Samochód miał zaledwie 112 cm wysokości, a do tego otrzymał karoserię wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP). Skutek? Ponoć pojazd koncepcyjny był w stanie osiągnąć prędkość wynoszącą nawet 300 km/h. W roku 1970 wynik był prawdziwi oszałamiający.

Oferta na… 2 miliony dolarów. I tak odrzucona!

Mercedes C111 - w żadnym z wariantów rozwojowych, a było ich co najmniej kilka - nie trafił do seryjnej produkcji. Początkowo powstała koncepcja mówiąca o tym, że mógłby być małym wozem sportowym dla ludzi młodych. Ostatecznie jednak ją porzucono. I choć przedstawiciele niemieckiej marki mówili o tym od początku, fani motoryzacji nie odpuszczali. Przykład? Podczas wystawy w Londynie jeden z entuzjastów zaproponował za auto pół miliona marek niemieckich. A to dawało w tym czasie równowartość 2 milionów dolarów! Później z całego świata do Stuttgartu napływały listy z zamówieniami na C11 oraz... dołączonymi czekami in blanco.

Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA