REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód marzeń, czyli 50-lecie Mercedesa C111-II

Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Nie sposób w skrócie opowiedzieć o wszystkich innowacjach Mercedesa C111-II. Miał nowatorską bryłę o ekstremalnie niskim oporze powietrza, do napędu wykorzystywał silnik Wankla, a do tego rozwijał nawet 300 km/h. I robił to wszystko w roku... 1970! Model świętuje właśnie 50. urodziny.

Mercedes od zawsze był zainteresowany rynkiem szybkich samochodów. Przykład? Wystarczy wspomnieć o całej eskadrze srebrnych strzał, które ścigały się w zawodach stanowiących prekursora dzisiejszego F1. Miłość do prędkości z biegiem lat stawała się coraz bardziej rumiana. I Niemcy udowodnili to w marcu roku 1970 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. To wtedy właśnie zaprezentowana została druga generacja koncepcyjnego Mercedesa C111. Być może pojazd był wyłącznie eksperymentalny, jednak niezwykle szybko trafił na listę motoryzacyjnych marzeń wszystkich kierowców.

REKLAMA

Mercedes C-111 - bryła, która powstała w systemie komputerowym!

Mercedes C111-II w pierwszej kolejności zachwycał za sprawą bryły! Skąd się wzięły tak futurystyczne kształty? To pierwszy na świecie samochód, który został w całości zaprojektowany w... komputerze. Pod koniec lat sześćdziesiątych Niemcy dysponowali na tyle zaawansowaną techniką, że mogli wyliczyć w systemie nawet przeciążenia dynamiczne. Użycie "wirtualnej" rzeczywistości sprawiło, że prace projektowe trwały mniej więcej o 4 miesiące krócej. Karoseria coupe pokryta pomarańczowym, metalizowanym lakierem Weissherbst zrobiła na tyle piorunujące wrażenie na publiczności genewskich targów, że Niemcy puścili auto na światowe tourne. Model był prezentowany również w Paryżu, Londynie, Turynie, Wiedniu, Essen, Brukseli oraz Chicago.

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Materiały prasowe Mercedes

W kwestii jednostki napędowej Mercedes postawi na silnik Wankla. Do napędu C111 wykorzystywana była jednostka czterowirnikowa. Motor M950F miał w tym wariancie pojemność 4x602 cm3. To dawało mu moc sięgającą 350 koni mechanicznych. Nadwozie coupe było ekstremalnie lekkie. Samochód miał zaledwie 112 cm wysokości, a do tego otrzymał karoserię wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP). Skutek? Ponoć pojazd koncepcyjny był w stanie osiągnąć prędkość wynoszącą nawet 300 km/h. W roku 1970 wynik był prawdziwi oszałamiający.

Oferta na… 2 miliony dolarów. I tak odrzucona!

Mercedes C111 - w żadnym z wariantów rozwojowych, a było ich co najmniej kilka - nie trafił do seryjnej produkcji. Początkowo powstała koncepcja mówiąca o tym, że mógłby być małym wozem sportowym dla ludzi młodych. Ostatecznie jednak ją porzucono. I choć przedstawiciele niemieckiej marki mówili o tym od początku, fani motoryzacji nie odpuszczali. Przykład? Podczas wystawy w Londynie jeden z entuzjastów zaproponował za auto pół miliona marek niemieckich. A to dawało w tym czasie równowartość 2 milionów dolarów! Później z całego świata do Stuttgartu napływały listy z zamówieniami na C11 oraz... dołączonymi czekami in blanco.

Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA