REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód marzeń, czyli 50-lecie Mercedesa C111-II

Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Nie sposób w skrócie opowiedzieć o wszystkich innowacjach Mercedesa C111-II. Miał nowatorską bryłę o ekstremalnie niskim oporze powietrza, do napędu wykorzystywał silnik Wankla, a do tego rozwijał nawet 300 km/h. I robił to wszystko w roku... 1970! Model świętuje właśnie 50. urodziny.

Mercedes od zawsze był zainteresowany rynkiem szybkich samochodów. Przykład? Wystarczy wspomnieć o całej eskadrze srebrnych strzał, które ścigały się w zawodach stanowiących prekursora dzisiejszego F1. Miłość do prędkości z biegiem lat stawała się coraz bardziej rumiana. I Niemcy udowodnili to w marcu roku 1970 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. To wtedy właśnie zaprezentowana została druga generacja koncepcyjnego Mercedesa C111. Być może pojazd był wyłącznie eksperymentalny, jednak niezwykle szybko trafił na listę motoryzacyjnych marzeń wszystkich kierowców.

REKLAMA

Mercedes C-111 - bryła, która powstała w systemie komputerowym!

Mercedes C111-II w pierwszej kolejności zachwycał za sprawą bryły! Skąd się wzięły tak futurystyczne kształty? To pierwszy na świecie samochód, który został w całości zaprojektowany w... komputerze. Pod koniec lat sześćdziesiątych Niemcy dysponowali na tyle zaawansowaną techniką, że mogli wyliczyć w systemie nawet przeciążenia dynamiczne. Użycie "wirtualnej" rzeczywistości sprawiło, że prace projektowe trwały mniej więcej o 4 miesiące krócej. Karoseria coupe pokryta pomarańczowym, metalizowanym lakierem Weissherbst zrobiła na tyle piorunujące wrażenie na publiczności genewskich targów, że Niemcy puścili auto na światowe tourne. Model był prezentowany również w Paryżu, Londynie, Turynie, Wiedniu, Essen, Brukseli oraz Chicago.

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz C 111-II

Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Materiały prasowe Mercedes

W kwestii jednostki napędowej Mercedes postawi na silnik Wankla. Do napędu C111 wykorzystywana była jednostka czterowirnikowa. Motor M950F miał w tym wariancie pojemność 4x602 cm3. To dawało mu moc sięgającą 350 koni mechanicznych. Nadwozie coupe było ekstremalnie lekkie. Samochód miał zaledwie 112 cm wysokości, a do tego otrzymał karoserię wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP). Skutek? Ponoć pojazd koncepcyjny był w stanie osiągnąć prędkość wynoszącą nawet 300 km/h. W roku 1970 wynik był prawdziwi oszałamiający.

Oferta na… 2 miliony dolarów. I tak odrzucona!

Mercedes C111 - w żadnym z wariantów rozwojowych, a było ich co najmniej kilka - nie trafił do seryjnej produkcji. Początkowo powstała koncepcja mówiąca o tym, że mógłby być małym wozem sportowym dla ludzi młodych. Ostatecznie jednak ją porzucono. I choć przedstawiciele niemieckiej marki mówili o tym od początku, fani motoryzacji nie odpuszczali. Przykład? Podczas wystawy w Londynie jeden z entuzjastów zaproponował za auto pół miliona marek niemieckich. A to dawało w tym czasie równowartość 2 milionów dolarów! Później z całego świata do Stuttgartu napływały listy z zamówieniami na C11 oraz... dołączonymi czekami in blanco.

Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Mercedes-Benz C 111-II
Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Materiały prasowe Mercedes
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA