REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Fabryki motoryzacyjne w Polsce. Gigantów nie brakuje!

Nowa fabryka Volkswagena we Wrześni
Nowa fabryka Volkswagena we Wrześni
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek motoryzacyjny ma się dobrze. Składa się na niego blisko 350 firm, które generują roczny dochód przekraczający 150 miliardów złotych. A to nie koniec optymistycznych liczb. Produkujemy bowiem ponad 450 tysięcy aut osobowych i 200 tysięcy użytkowych oraz blisko 6 tysięcy autobusów rocznie.

Fiat - Tychy, Bielsko-Biała i Skoczów

REKLAMA

Fiat pojawia się jako pierwszy na naszej liście z prostego powodu. Włoska marka jest obecna nad Wisłą już od 100 lat. A do tego z uwagi na produkcję Malucha, czyli polskiego Fiata, Fabbrica Italiana Automobili Torino w świadomości wielu Polaków zyskało nieco biało-czerwonych barw. Fiat dziś już nie jest jednak Fiatem. To włosko-amerykański koncern, który jest nazywany Fiat Chrysler Automobiles.

REKLAMA

FCA ma w Polsce w sumie trzy zakłady. Pierwszy i najbardziej znaczący jest zlokalizowany w Tychach. To tam Włosi produkują samochody. Jakie modele opuszczają polską linię? Szczególnym hitem sprzedaży jest Fiat 500. Zaraz obok niego składny jest również Abarth 500 oraz Lancia Ypsilon. W 2018 roku w Tychy wyprodukowano 259 448 samochodów. W Bielsku-Białej FCA produkuje silniki - diesla 1.3 Multijet i 2-cylindrowego benzyniaka 0.9 TwinAir. Trzeci zakład Fiata jest zlokalizowany w Skoczowie. Tam powstają odlewy żeliwne głównie na potrzeby rynku motoryzacyjnego. Roczna zdolność produkcyjna fabryki szacowana jest na 73 000 ton odlewów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Volkswagen - Września, Poznań, Wilga i Swarzędz

REKLAMA

Volkswagen Group Polska jest jednym z ważniejszych graczy na krajowym rynku motoryzacyjnym. A decydują o tym wyniki sprzedaży, ale i fakt lokalizacji zakładów produkcyjnych nad Wisłą. A tych jest aż cztery! Pierwszy powstał w samym Poznaniu - funkcjonuje od półtorej dekady, zatrudnia 11 tysięcy pracowników i produkuje takie modele jak Caddy czy Transporter. Fabrykę opuszcza 750 pojazdów każdego dnia - do tego konieczny jest ponad milion części dziennie od kilkuset dostawców.

W roku 2016 na terenie o powierzchni 220 hektarów powstała fabryka we Wrześni. Za sprawą inwestycji wartej 800 milionów euro nad Wisłą montowany może być Crafter. W zakładzie pracuje 3 tysiące osób. W Wildze Niemcy zlokalizowali odlewnię. To druga największa odlewnia w koncernie i jedna z największych w Europie. Podzespoły produkowane przez nią są montowane w 30 proc. pojazdów Grupy Volkswagena na świecie. Czwarty zakład powstał w Swarzędzu. Jego rola jest nietuzinkowa - tu powstają bowiem spersonalizowane zabudowy do dostawczaków zamawiane przez klientów na całym świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Otwarto nową fabrykę Volkswagena we Wrześni

Opel - Gliwice i Tychy

Historia gliwickiego zakładu Opla zaczęła się jeszcze w roku 1996. To wtedy zapadła decyzja o budowie fabryki w Polsce. Montownia została otwarta w roku 1998 i praktycznie z miejsca wzięła się za produkcję... hitowej Astry pierwszej generacji. Dziś - po przeszło dwóch dekadach działalności - fabryka Opla w Gliwicach nadal zajmuje się montażem Astry - tylko piątej generacji. To nad Wisłą powstawał również zbudowany na jej bazie kabriolet Cascada. Zakład zatrudnia w sumie 3000 pracowników, zajmuje powierzchnię 74 hektarów oraz aż w 95 proc. produkuje na eksport.

I choć fabryka produkcji Opli w Polsce zapisała się piękną kartą, gliwicką montownię czekają nowe wyzwania. Niemiecka marka została przejęta przez francuski koncern PSA. A ten ma nieco inną wizję przyszłości zakładu. Ten zostanie przetransformowany na produkcję dużych samochodów dostawczych. Czy modernizacja oznacza zmiany w zatrudnieniu? Na razie ciężko wyrokować. To pewnie pokaże już tylko przyszłość. Spokojny jest natomiast los montowni w Tychach. To tam od niedawna produkowany jest silnik benzynowy 1.2 PureTech.

Zobacz również: Zakład Opla w Gliwicach - PSA będzie tam składać duże dostawczaki!

Toyota - Jelcz-Laskowice

Toyota dość wcześnie pojawiła się nad Wisłą. Marka założyła pierwszy zakład produkcyjny w Wałbrzychu w roku 1999, przy czym produkcja została uruchomiona w kwietniu roku 2002. W tym samym czasie powstały podwaliny drugiej fabryki w Jelczu-Laskowicach. Dziś montownie pracują pełną parą i skupiają się głównie na układach napędowych. W sumie są w stanie wyprodukować 1,55 miliona podzespołów rocznie - z czego 633 tysiące to skrzynie biegów, 567 tysięcy to silniki i 175 tysięcy przekładnie hybrydowe. Nad Wisłą powstają jednostki o pojemności 1.0 i 1.5 litra - wcześniej produkowane były diesle 1.4 D-4D, 2.0 D-4D i 2.2 D-Cat.

Zakłady Toyoty wydają się imponujące nie tylko z uwagi na możliwości produkcyjne. To przede wszystkim dwie potężne inwestycje japońskiej marki nad Wisłą. Budowa i rozbudowy zakładów kosztowały do tej pory astronomiczną sumę na poziomie 4,46 miliarda złotych - około miliarda euro! W ich skutku powstały fabryki zajmujące powierzchnię 800 000 m2 oraz zatrudniające 2830 pracowników.

Zobacz również: Toyota rozpoczęła produkcję przekładni hybrydowych w Polsce

Michelin - Olsztyn

Fabryka opon samochodowych w Olsztynie powstała w roku 1961. I choć jej tradycja jest wieloletnia, niestety za czasów PRL-u zakład nie miał szansy na rozwój. A decydowało o tym w dużej mierze zacofanie technologiczne. Po upadku komunizmu dla firmy pojawiła się nowa szansa - zainteresowanie jej zakupem wyraził francuski koncern. Michelin stał się większościowym akcjonariuszem Stomilu Olsztyn w roku 1994 i wtedy zaczęła się modernizacja zakładu. W 2001 roku fabryka rozpoczęła produkcję opon osobowych i ciężarowych pod marką Michelin. Dzięki temu dziś jest w stanie produkować praktycznie wszystkie modele oferowane przez markę! Poza tym fabryka zatrudnia w sumie 5 tysięcy pracowników - przez co jest największym pracodawcą na Warmii i Mazurach.

Wielton - Wieluń

Wielton został założony w Wieluniu w roku 1996. Dziś firma jest jednym z trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie. Marka oferuje obecnie 12 grup produktowych, przy czym możliwa konfiguracja produktów wynosi 800. W fabrykach zatrudnionych jest 300 inżynierów i w sumie 3380 osób. Na drogi wyjechało już ponad 75 000 naczep i przyczep z logo Wieltonu - są spotykane na drogach Europy, ale i Azji czy Afryki. Sercem polskiego producenta naczep jest centrum produkcyjne w Wieluniu.

Solaris - Bolechowo, Środa Wielkopolska i Poznań

Historia firmy zaczęła się w roku 1994. Zakład powstał jako polski przedstawiciel firmy Neoplan - przy czym właścicielem był Krzysztof Olszewski. Nazwa Solaris po raz pierwszy pojawiła się w Blechowie w roku 1999. Tak został nazwany nowy typ autobusu. Nazwa przedsiębiorstwa została oficjalnie zmieniona w roku 2001. Firma ma przeszło dwie dekady doświadczenia na rynku pojazdów komunikacji zbiorowej. W tym czasie wyprodukowała przeszło 19 tysięcy autobusów i jest znana praktycznie w całej Europie! Produkcja Solarisa nieustająco rośnie od roku 2000. W roku 2018 wzrost sięgnął aż 67 proc. Marka zawdzięcza sukces m.in. wszechstronnej ofercie. Produkuje autobusy dalekobieżne, międzymiastowe, miejskie, trolejbusy i tramwaje. Ponadto stosuje napędy wysokoprężne, CNG, hybrydowe i elektryczne.

W roku 2018 Solaris zmienił właściciela. Rodzina Olszewskich sprzedawała 100 proc. udziałów w firmie hiszpańskiej grupie CAF. Co ważne, Solaris produkuje nie tylko w Blechowie. Spawalnia szkieletów autobusów oraz pudeł tramwajowych odbywa się w dwóch punktach w Środzie Wielkopolskiej, a końcowy montaż pojazdów szynowych w Poznaniu.

Zobacz również: Hiszpanie przejęli Solarisa!

Mercedes - Jawor

Mercedes w roku 2016 zdecydował się zlokalizować w Jaworze nową fabrykę silników 4-cylindrowych do samochodów osobowych. Inwestycja jest szacowana na 500 milionów euro. A miliardowy przypływ gotówki nie wyczerpuje listy dobrych informacji, które przedstawiciele Daimlera mają dla Polski. W końcu w montowni pracę znajdzie aż 1000 pracowników - z okolicznej Legnicy, Wałbrzycha czy Wrocławia. Czemu wybór padł na tą lokalizację? Argumentem za była działka ulokowana w pobliżu trasy S3 - gwarantującej połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu w Niemczech. Poza tym inicjatywą wykazał się lokalny samorząd. Przeznaczył środki na przebudowę drogi lokalnej i terenów 400 ha strefy inwestycyjnej.

Zobacz również: Mercedes podpisał umowę - jednak wybuduje fabrykę silników w Jaworze?

Bridgestone - Poznań i Stargard

Od ponad 20 lat Bridgestone jest obecny w Poznaniu. Tam skupia się na produkcji opon na potrzeby samochodów osobowych - to jeden z najnowocześniejszych zakładów w Europie i jedyny w ramach marki, który produkuje opony Run Flat DriveGuard. Każdego dnia w Poznaniu tworzonych jest 30 tysięcy sztuk ogumienia marki Bridgestone, ale i Firestone. Zakres wielkości? Mowa o 500 rodzajach pasujących do felg o rozmiarze od 15 do 21 cali. Opony produkowane w Poznaniu trafiają do światowych montowni samochodowych. Fabryka bezpośrednio wysyła swoje produkty na linie produkcyjne takich marek jak Alfa Romeo, Audi, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Mercedes, BMW, Honda, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Seat, Skoda, Porsche, Volvo czy Volkswagen.

Poznań nie jest jednak jedynym miastem na mapie Polski, w którym można spotkać logo Bridgestone. Druga pozycja przypada bowiem Stargardowi. To tam japońska firma produkuje ogumienie dedykowane pojazdom ciężarowym i autobusom marek Bridgestone, Firestone czy Dayton. Każdego dnia linię produkcyjną opuszcza w sumie około 4 tysięcy opon. Następnie trafiają one do sieci sprzedażowej oraz fabryk takich firm jak Daimler, Volvo, Scania czy Solaris.

Produkcja części zamiennych - tutaj marek jest wiele!

Polska jest niezwykle ważnym producentem części zamiennych dla sektora motoryzacyjnego w Europie. To nad Wisłą swoje zakłady zlokalizowało kilkanaście znaczących na arenie międzynarodowej firm, a w tym:

  • Bosch
  • Autoliv
  • BorgWarner
  • Brembo
  • Delphi
  • Exide
  • LG Chem
  • Magneti Marelli
  • Pilkington
  • Valeo
  • ZF/TRW

Z przyszłościowego punktu widzenia niezwykle ważna wydaje się inwestycja chociażby LG Chem. Koreańska firma chce zainwestować w Polsce 290 milionów euro - w początkowym etapie. Cel? Chodzi o stworzenie największej w Europie fabryki produkującej akumulatory zasilające do samochodów elektrycznych. Pierwszy zakład nazywa się LG Chem Wrocław Energy!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA