REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupujesz auto używane? Musisz to przeczytać!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kupujesz auto używane? Musisz to przeczytać!
Kupujesz auto używane? Musisz to przeczytać!
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie powinno być auto używane? Zadbane, bezwypadkowe, dobrze wyposażone i oczywiście... tanie! Jak jednak się upewnić, że dokonywany wybór jest właściwy? Warto sprawdzić czy samochód w przeszłości nie miał np. szkody całkowitej.

Serwis autoDNA zajmuje się przygotowywaniem raportów dotyczących pojazdów używanych. Funkcjonuje w Polsce i Europie oraz cieszy się rosnącą popularnością. Jakie informacje można znaleźć w raporcie? Dotyczące historii eksploatacyjnej i wypadkowej. Płatne zestawienie przygotowane przez serwis wskaże kraj wcześniejszej rejestracji, a może nawet zawierać zdjęcia sporządzone przez ubezpieczyciela z uwagi na poważny wypadek i zgłoszenie szkody całkowitej. Specjaliści zatrudniani przez autoDNA postanowili przejrzeć bazę składającą się z przeszło 0,5 miliarda rekordów. Na tej podstawie przygotowali raport pokazujący, w którym modelu najłatwiej naciąć się na auto po poważnym wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Szkoda całkowita. Który model jest najczęściej rozbijany?

Liderem zestawienia został Ford Focus. W przypadku hatchbhacka segmentu C aż 13,2 proc. pojazdów miało w przeszłości ogłoszoną szkodę całkowitą. Średnia wartość wypłaty z polisy? To równo 41 tysięcy złotych - co świadczy w dużej mierze o tym, że poważnym wypadkom ulegały stosunkowo młode egzemplarze. Druga pozycja przypadła hegemonowi polskiego rynku wtórnego - Volkswagenowi Golfowi. Szansa na trafienie auta po szkodzie całkowitej w tym przypadku sięga 11,4 proc., a średnia wypłata wyniosła 53 700 złotych. Wskaźnik szkodowości ma identyczną wartość w przypadku Audi A3.

Ostatnie miejsce na podium przypadło Astrze. Co dziesiąty Opel funkcjonujący na rynku wtórnym miał szkodę całkowitą. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku dwóch niezwykle popularnych wśród kupujących w Polsce modeli Audi. Mowa o A6 i A4. Większa z limuzyn jednocześnie plasuje się na czole stawki w kwestii wysokości orzeczonego odszkodowania. Średnia wartość szkody całkowitej w przypadku auta z Ingolstadt sięgnęła rekordowej kwoty na poziomie 66 700 złotych. Pierwszą dziesiątkę zamykają takie modele jak Opel Insignia, Skoda Octavia, Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Ciekawostki? W zestawieniu nie pojawia się np. żadne auto japońskie czy koreańskie.

TOP 10 aut z największym prawdopodobieństwem szkody całkowitej

Marka, model

REKLAMA

% szansa na szkodę całkowitą

Śr. wartość szkody całkowitej w PLN

Ford Focus

13,2

41 000

Volkswagen Golf

11,4

53 700

Audi A3

11,4

43 800

Opel Astra

10,9

41 800

Audi A6

10,6

66 700

Audi A4

10,6

54 900

Opel Insignia

9,1

51 400

Skoda Octavia

8,4

47 000

Volkswagen Passat

7,6

51 000

Ford Mondeo

6,8

41 400

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA