Top 10: Jakimi autami jeżdżą kobiety? Już wiadomo!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Czy świat motoryzacji dzieli się na męski i damski? W pewnym stopniu tak. Podział nie jest jednak dokonywany przez producentów, a raczej na poziomie wyboru marki i modelu przez przedstawicieli poszczególnych płci. Z okazji Dnia Kobiet firma ubezpieczeniowa Compensa, postanowiła sprawdzić jakie auta najczęściej kupują Panie. W tym celu sprawdzonych zostało aż 100 tysięcy polis aktywnych w lutym 2020 roku. I raport przynosi przede wszystkim dwa zaskoczenia. Pierwszym jest zachowawczość Pań. Te skupiają się przede wszystkim na autach segmentów B i C. Co więcej, o 5 proc. częściej od Panów kupują nie tylko polisę OC, ale i AC.
REKLAMA
Po drugie okazuje się, że kobiety w Polsce poruszają się autami nawet o 2 lata młodszymi od mężczyzn. "To nie oznacza jednak, że samochody te są nowe, bo ich średni wiek wynosi 14 lat. Interesujące różnice pomiędzy paniami i panami widać także w innych kategoriach. Ubezpieczone u nas samochody kobiet mają średnio 1558 cm3 pojemności i 105 KM. Te dane pokazują, że mężczyźni jeżdżą w Polsce samochodami o bardziej pojemnych i mocniejszych silnikach, ponieważ średnie wartości w ich przypadku wynoszą 1706 cm3 i 113 KM" - powiedział Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Volkswagen Golf
Zakładając, że średni wiek auta kobiety to 14 lat, spokojnie można przyjąć że jednym z najczęściej kupowanych Volkswagenów jest Golf piątej generacji. Model stanowi o tyle dobry wybór, że wygląda jeszcze naprawdę dobrze, w standardzie posiada np. komplet poduszek powietrznych i ESP, a do tego oferuje dużą ilość przestrzeni. W kabinie zasiądą cztery dorosłe osoby, podczas gdy bagażnik hatchbacka zabierze 350 litrów bagażu. W kombi pojemność rośnie do 505 litrów. Co ważne, Golf to też paleta sprawdzonych i wiecznych silników - wystarczy wspomnieć chociażby o 8-zaworowej jednostce 1.6 litra. Ceny używanych Golfów V startują od 6 - 7 tysięcy złotych.
Zobacz również: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf
Opel Astra
Jeżeli nie Golf, to może zatem… Astra. Opel jest drugim producentem w rankingu popularności, a samochodem z logo marki z Russelsheim najczęściej wybieranym przez Panie okazuje się Astra. Co można powiedzieć o trzeciej generacji? Ta wreszcie pokazała, że kompaktowy hatchback z Niemiec może i wyglądać, i przyzwoicie prowadzić się. A to jedynie spotęgowało sukces tego auta. Nadwozie nawet dziś wygląda dość dobrze, a do tego oferuje 380-litrowy bagażnik. Astra to też szeroka paleta silników. Podstawowe benzyniaki idealnie nadają się do zasilania gazem. Diesle były świetne, jednak dziś - z uwagi na duże przebiegi - mogą wymagać większej uwagi ze strony mechaników.
Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny
Toyota Yaris
Toyota kojarzy się z bezawaryjnością. A Yaris łączy ją z miejską praktycznością. I choć japoński producent uplasował się dopiero na trzecim miejscu listy marek najchętniej kupowanych przez Panie, to Yarisowi przypadł laur rynkowego zwycięzcy. Zakładając że większość egzemplarzy ma naście lat, spokojnie można przyjąć że mówimy o drugiej generacji azjatyckiego hitu. A to oznacza nie tylko obłe nadwozie, wyłupiaste światła przednie i minimalistyczną konsolę centralną. To też pewnie wiąże się z hegemonią bazowe silnika benzynowego o pojemności litra. Ten ma 3 cylindry, 69 koni mechanicznych, średnio zadowalające osiągi i okazuje się… tytanicznie trwały! Za takie auto trzeba dziś zapłacić jakieś 8 tysięcy złotych.
Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki
Ford Focus
Ford Focus pierwszej generacji był wybitnie rewolucyjny. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych pokazał, że status auta popularnego wcale nie wyklucza oryginalnie wystylizowanego nadwozia. Panie w Polsce dużo częściej kupują jednak drugą generację, a w tej zdecydowanie bardziej powiało już nudą. Karoseria jest bardzo geometryczna. To samo można powiedzieć o wnętrzu. Dobrze że podczas zakupu liczyć można chociażby na paletę silnikową. W aucie montowana była seria sprawdzonych silników benzynowych Duratec. Te być może nie gwarantują dynamiki jazdy, ale nie psują się zbyt często. Ceny drugiej generacji Forda Focusa na rynku wtórnym startują dziś od jakiś 4 tysięcy złotych.
Zobacz również: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat
Renault Clio
Druga generacja Renault Clio była jednym z największych hitów sprzedaży w dziejach francuskiej marki. Jej zalety? Miała dość nowocześnie wyglądające nadwozie - które było z czasem modernizowane, a do tego oferowała stosunkowo prostą technologię oraz więcej niż rozsądne ceny. Aspekty praktyczne? To samochód bardziej dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci. Jeżeli chodzi o przestrzeń załadunkową, jej pojemność wynosi 255 litrów. Clio miało nawet odmianę sedan. Thalia niestety z uwagi na oczywiste braki w urodzie była wybierana głównie przez osoby starsze o niżej zarysowanych wymaganiach estetycznych. Francuski hatchback jest dziś naprawdę tani. Modele po pierwszym liftingu można kupić już za… 2 tysiące złotych. Jeszcze lepsza jest trzecia generacja - ma nowocześniejszy wygląd i lepsze wyposażenie, a do tego coraz bardziej rozsądne ceny na rynku wtórnym.
Zobacz również: Używany Renault Clio III (2005 - 2012) - "mieszczuch" z ambicjami
Skoda Fabia
Wysoka pozycja Skody na liście pokazuje, że spora część Pań za kierownicą postrzega motoryzację w sposób naprawdę zachowawczy! Szczególnie w sytuacji, w której pierwszym wyborem okazuje się być Fabia. Hatchback segmentu B idealnie nadaje się do miasta. Ma niewielkie nadwozie, które pozwala na łatwe manewrowanie, a do tego auto generacji pierwszej często jest dość dobrze wyposażone. Nietrudno znaleźć egzemplarz posiadający 4 poduszki powietrzne, ABS czy klimatyzację. Co z silnikami? W tej kwestii najlepiej pójść tropem wyznaczonym przez benzyniaka 1.4 16v, ewentualnie diesla 1.4 TDI. Pierwsza z propozycji gwarantuje przyzwoite osiągi oraz jest często gazowana. Zaletą drugiej jest dużo wyższa dostępność niż w przypadku diesla 1.9 TDI.
Zobacz również: Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka
Audi A4
Co z luksusem? Temu przypadła dopiero siódma lokata. I też nie mówimy o luksusie w pełni. Bo Choć kobiety lubią samochody marki Audi, mimo wszystko najczęściej wybierają model A4. Sedan lub kombi są mniej przestronne od brata ze znaczkiem Volkswagena. Nad Passatem górują jednak w kwestii jakości wykończenia wnętrza. Z eksploatacyjnego punktu widzenia A4 generacji B6 - które pewnie jest autem najchętniej kupowanym - ma jednak dwie słabości. Pierwszą jest aluminiowe zawieszenie wielowahaczowe zastosowane w przedniej osi. Źle znosi stan polskich dróg. Drugą silnik 2.5 TDI - ma serię kosztownych w usunięciu awarii.
Zobacz również: Używane Audi A4 B6/B7: poszukiwany/poszukiwana
Fiat Punto
Fiat był swojego czasu hegemonem polskiego rynku motoryzacyjnego. W roku 2005, gdy do sprzedaży trafił model Grande Punto, dominacja włoskiej marki była już wyłącznie elementem jej historii. A to wielka szkoda, szczególnie że hatchback był naprawdę ciekawą propozycją. Linia nadwozia stworzona przez Giugiaro była i ładna, i dynamiczna oraz nawiązywała do aut… Maserati! Ponadto samochód prowadził się dość dobrze, był największym modelem w swojej klasie oraz konfigurowano go z paletą sprawdzonych silników benzynowych i diesla. Najbardziej zabójcze dla Grande Punto był fakt, że pod zmienioną nazwą ta sama konstrukcja była produkowana do roku 2018. A 14 lat oznacza przejście przez trzy inne ery na rynku motoryzacyjnym.
Zobacz również: Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka
Peugeot 206
Peugeot na rynku małych samochodów miejskich czuje się jak ryba w wodzie. A najlepiej pokazał to rok 1998 i prezentacja modelu 206. Hatchback segmentu B urzekał przede wszystkim urodą! Miał ostrą i nowoczesną linię, która w połączeniu np. z rudym lakierem niesamowicie wyróżniała się na tle przerośniętych Punto I czy jeszcze bardziej nijakich Cors. Tak, 206-tka z całą pewnością nie jest samochodem idealnym. Boryka się z serią drobnych usterek. Z drugiej strony to samochód niezwykle prosty mechanicznie. W efekcie każdy mechanik powinien poradzić sobie z ustaleniem źródła usterki i każdy też powinien bez problemu usunąć niesprawność. Peugeot 206 był produkowany w sumie przez 11 lat. A to sprawia, że wybór n rynku wtórnym jest potężny.
Zobacz również: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny
Citroen C4
Ostatni model znajdujący się na liście pokazuje, że Panie stać także na odrobinę… awangardy! Modelem C4 pierwszej generacji Citroen pokazał, że wraca do nietuzinkowych stylizacji. I o ile 5-drzwiowy hatchback jest momentami nieco ugrzeczniony, o tyle wersja 3-drzwiowa jest na wskroś oryginalna. Nawet dziś - 16 lat po premierze. Citroen C4 korzystał też z serii innowacji technologicznych. W kierownicy kręci się wyłącznie wieniec. Środek pozostaje nieruchomy. Poza tym Francuzi oferowali nawiewy z systemem rozpylania zapachów oraz układ informujący o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu. Ten powodował wibrację fotela. Używany Citroen C4 ma serię zalet - a główna dotyczy niskiej ceny. Za najtańsze egzemplarze należy zapłacić nieco ponad 4 tysiące złotych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.