REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędzanie paliwa. Mistrz stosujący te metody może obniżyć spalanie nawet o 25 proc.

Oszczędzanie paliwa. Mistrz stosujący te metody może obniżyć spalanie nawet o 25 proc.
Oszczędzanie paliwa. Mistrz stosujący te metody może obniżyć spalanie nawet o 25 proc.
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ceny paliw znów są w piku. Jest drogo i taniej nie będzie. Skoro benzyny i ropy nie da się kupić taniej, może warto poszukać innych sposobów oszczędzania paliwa? Oto pięć porad, które są naprawdę skuteczne.

Litr benzyny Pb 95 kosztuje blisko 6,6 zł. Za litr oleju napędowego trzeba zapłacić prawie 6,7 zł. I prognozy ekspertów nie pozostawiają złudzeń. Tendencja cenowa jest raczej zwyżkowa. To z kolei sprawia, że kierowcy zaczynają rozglądać się za sposobami oszczędzania paliwa. A te bywają mocarne. Pozwalają obniżyć spalanie o 5 do nawet 25 proc. O jakich metodach warto pomyśleć?

REKLAMA

Zacznij od początku i sprawdź ciśnienie powietrza w kołach

Samochód podczas jazdy musi przełamać nie tylko opór powietrza. Musi również przełamać opory toczenia. Dlatego właśnie prawidłowe ciśnienie powietrza w kołach jest tak kluczowe. Zbyt niskie może zwiększyć wyniki spalania nawet o 5 do 6 proc. To zasadnicza różnica. Dodatkowo zbyt niskie nawet o 40 proc. skraca maksymalny przebieg ogumienia. Trzeba będzie je częściej wymieniać.

Ważne

Co ile należy kontrolować ciśnienie powietrza w kołach? Wystarczającym interwałem są mniej więcej dwa tygodnie. Dodatkowo warto przeprowadzić kontrolę przed każdym dalszym wyjazdem.

Rozgrzewasz silnik przed jazdą? Czyli nie oszczędzasz paliwa?

Kiedy silnik w samochodzie spala najwięcej paliwa? Podczas jazdy na wysokich obrotach, ale i zaraz po rozruchu. Zimny motor oszczędny nie jest. Kierowca powinien go zatem jak najszybciej rozgrzać do temperatury roboczej. Tego nie da się jednak osiągnąć na postoju. Konieczne jest obciążenie, a więc ruszenie z miejsca. Oszczędny kierowca odpali zatem jednostkę, odczeka kilka do kilkunastu sekund i ruszy. Po kilku minutach jazdy motor będzie nagrzany i zacznie pracować ekonomicznie.

Patrz, gdzie tankujesz. Kilka groszy to realna oszczędność na paliwie

REKLAMA

Ceny na stacjach paliw nie są jednakowe. Nawet tej samej sieci i w tym samym mieście. Różnicowanie otwiera przed kierowcą duże pole do popisu. Szczególnie że różnice często nie są symboliczne. Wybór np. stacji koło marketu sprawi, że kierujący będzie w stanie oszczędzić nawet 30 groszy na każdym zatankowanym litrze.

Na jednym 50-litrowym zbiorniku taka różnica cen daje oszczędność wynoszącą 15 zł. To oznacza, że prawie co 20. tankowanie staje się... gratis! A ta sytuacja stanowi najlepszy dowód na to, że w przypadku kosztów eksploatacji samochodu każdy grosz może mieć znaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepiej dojeżdżać do świateł na luzie czy hamując silnikiem?

Odwieczna dyskusja między kierowcami trwa. Jaka jest jednak prawda? Jazda na luzie może być bardziej oszczędna. Ale w aucie z silnikiem gaźnikowym. Takich obecnie praktycznie nie ma. W przypadku motorów z wtryskiem zdecydowanie lepszym pomysłem jest hamowanie silnikiem. Wtedy tłoki w silniku zaczynają napędzać koła. Wtrysk paliwa ustaje, a to oznacza, że motor przestaje spalać paliwo. Zapotrzebowanie na benzynę czy olej napędowy wynosi 0.

Na czym polega hamowanie silnikiem? To proste. Gdy widzicie, że np. światło zmienia się na czerwone, po prostu puszczacie pedał gazu. Gdy obroty spadną, redukujecie bieg. I tak aż do przełożenia drugiego. W sytuacji, w której samochód zaczyna się dotyczyć, możecie wcisnąć sprzęgło i wyhamować pojazd.

Obserwuj i planuj manewry. Przezorny zawsze... oszczędniejszy

Samochód należy rozpędzać stanowczo, ale nie z gazem w podłodze. Warto też unikać nagłego hamowania – to oznacza marnowanie energii. Aby móc utrzymać płynność jazdy, kierowca musi zacząć uważnie obserwować sytuację drogową i planować manewry. Co to oznacza? Gdy dostrzegacie pojazd, który szykuje się do skrętu, nie gońcie go. Lepiej jest puścić pedał gazu, wytracić prędkość poprzez hamowanie silnikiem i oszczędzić w ten sposób nieco paliwa. To samo dotyczy świateł. Widzicie rychłą zmianę na czerwone, po prostu puśćcie gaz i redukujcie biegi. Tak niewiele może zrobić ogromną różnicę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA