REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Po cichu i bez większego rozgłosu na stacje benzynowe w Polsce powróciło paliwo, które nie było dostępne od zeszłego roku. Czy to oznacza, że benzyna Pb 95 znowu jest benzyną E5, a norma E10 musiała ustąpić? Co się stanie też z cenami paliw w Polsce? Wreszcie spadną? Sprawdźmy.

W styczniu 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawiło się nowe paliwa. Mowa o benzynie Pb 95 E10. Zastąpiło ono Pb 95 E5. Różnica? Ta dotyczy ilości biokomponentów. Do końca 2023 r. musiało ich być do 5 proc. Od 2024 r. udział zwiększył się nawet do 10 proc. Takie stężenie bioetanolu jest groźne dla niektórych silników.

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo starego typu wraca, ale to nie paliwo E5

1 marca 2024 r. na stacje benzynowe powróciło paliwo, którego kierowcy nie widzieli co najmniej od 1 listopada 2023 r. Mowa oczywiście o paliwie... przejściowym. 1 maja w dystrybutorach pojawi się z kolei paliwo letnie. To tak naprawdę jedyna zmiana, która się dokonała. I nie odnosi się ona do normy E10. Bo benzyna Pb 95 przejściowa lub letnia nadal musi mieć nawet 10 proc. biokomponentów. Tak mówią nowe przepisy obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2024 r.

Paliwa sprzedawane na stacjach paliwowych w Polsce są paliwami letnimi od 1 maja do 30 września, przejściowymi od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października lub zimowymi od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Czy paliwo letnie będzie tańsze od zimowego? Ceny raczej pójdą w górę

Letni olej napędowy zawiera większą ilość węglowodorów parafinowych. Letnie LPG ma z kolei mniej propanu. Fakt ten nie przełoży się jednak ani na wyższą, ani niższą cenę starego-nowego typu paliwa na stacjach benzynowych. Powód? Wartości zapisane na pylonach przed tzw. CPN-ami w generalnej mierze zależą od sytuacji rynkowej, a nie składu oleju napędowego czy benzyny. Tendencja rynkowa aktualnie jest raczej zwyżkowa. Kierowcy powinni się zatem spodziewać podwyżek, a nie obniżek.

Prognozy portalu e-Petrol.pl nie pozostawiają co do tego żadnych złudzeń. Jasno pokazują, że:

REKLAMA

  • o ile dziś za litr benzyny Pb 95 trzeba zapłacić średnio 6,43 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,56 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 13 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr oleju napędowego trzeba zapłacić średnio 6,69 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,76 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 7 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr gazu LPG trzeba zapłacić średnio 2,89 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 2,91 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 2 grosze na litrze.

Paliwo E10 zagościło w Polsce na dłużej. Konkretnie na zawsze

Wprowadzenie benzyny E10 w Polsce wiązało się z dużym oporem wśród kierowców. A opór ten jedynie podgrzewały informacje mówiące o tym, że paliwo to nie jest odpowiednie do wszystkich silników. Cześć – w starszych autach – może zostać po prostu uszkodzona. Niestety do Pb 95 E10 lepiej się przyzwyczaić. Bo to standard, który został narzucony przez UE. Unia chce, aby docelowo w każdym kraju benzyna 95 spełniała wymogi nowego paliwa wzorcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

To oznacza mniej więcej tyle, że paliwo Pb 95 na dobre stało się paliwem E10. Odwrotu od tej sytuacji nie ma i nigdy nie będzie. A zmiana może jedynie poszerzyć udział biokomponentów. To wszystko. Kierowcom nie pomogą zatem obawy czy groźba usterek pojazdów. Tym bardziej że flota samochodów jest cały czas modernizowana przez kierowców. A wiek kolejnych aut przesuwa się w stronę granicy, od której E10 staje się bezpieczne dla silnika. To koronny argument UE przemawiający za zmianą.

UE upiera się przy przejściu na benzynę E10, bo ta oznacza niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery. Spaliny w wyniku jej spalania w silniku stają się mniej toksyczne.

Benzyna E10 może być szkodliwa nawet dla miliona aut w Polsce

W Polsce jest wiele silników, które nie tolerują benzyny E10. Ta może powodować w nich przyspieszoną erozję przewodów paliwowych, ale także uszkodzenia w obrębie wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia. Jak dużej ilości aut może dotyczyć brak tolerancji dla benzyny E10? Według szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska może to być nawet 8,65 proc. benzynowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Jak przelicza redakcja Autokult.pl, taki odsetek przekłada się nawet na milion samochodów.

Co ma zatem zrobić każdy z właścicieli zagrożonych aut? Może lać benzynę 95 i liczyć na to, że nic złego się nie stanie. Lepszym rozwiązaniem jest jednak przestawienie się na tankowanie paliwa Pb 98. To nadal jest produkowane w standardzie E5. Niestety okazuje się droższe. Przeszło 60 groszy na litrze droższe. Cena tankowania 50-litrowego zbiornika przy obecnych cenach podskoczy zatem o jakieś 33 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA