REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Po cichu i bez większego rozgłosu na stacje benzynowe w Polsce powróciło paliwo, które nie było dostępne od zeszłego roku. Czy to oznacza, że benzyna Pb 95 znowu jest benzyną E5, a norma E10 musiała ustąpić? Co się stanie też z cenami paliw w Polsce? Wreszcie spadną? Sprawdźmy.

W styczniu 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawiło się nowe paliwa. Mowa o benzynie Pb 95 E10. Zastąpiło ono Pb 95 E5. Różnica? Ta dotyczy ilości biokomponentów. Do końca 2023 r. musiało ich być do 5 proc. Od 2024 r. udział zwiększył się nawet do 10 proc. Takie stężenie bioetanolu jest groźne dla niektórych silników.

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo starego typu wraca, ale to nie paliwo E5

1 marca 2024 r. na stacje benzynowe powróciło paliwo, którego kierowcy nie widzieli co najmniej od 1 listopada 2023 r. Mowa oczywiście o paliwie... przejściowym. 1 maja w dystrybutorach pojawi się z kolei paliwo letnie. To tak naprawdę jedyna zmiana, która się dokonała. I nie odnosi się ona do normy E10. Bo benzyna Pb 95 przejściowa lub letnia nadal musi mieć nawet 10 proc. biokomponentów. Tak mówią nowe przepisy obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2024 r.

Paliwa sprzedawane na stacjach paliwowych w Polsce są paliwami letnimi od 1 maja do 30 września, przejściowymi od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października lub zimowymi od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Czy paliwo letnie będzie tańsze od zimowego? Ceny raczej pójdą w górę

Letni olej napędowy zawiera większą ilość węglowodorów parafinowych. Letnie LPG ma z kolei mniej propanu. Fakt ten nie przełoży się jednak ani na wyższą, ani niższą cenę starego-nowego typu paliwa na stacjach benzynowych. Powód? Wartości zapisane na pylonach przed tzw. CPN-ami w generalnej mierze zależą od sytuacji rynkowej, a nie składu oleju napędowego czy benzyny. Tendencja rynkowa aktualnie jest raczej zwyżkowa. Kierowcy powinni się zatem spodziewać podwyżek, a nie obniżek.

Prognozy portalu e-Petrol.pl nie pozostawiają co do tego żadnych złudzeń. Jasno pokazują, że:

REKLAMA

  • o ile dziś za litr benzyny Pb 95 trzeba zapłacić średnio 6,43 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,56 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 13 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr oleju napędowego trzeba zapłacić średnio 6,69 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,76 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 7 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr gazu LPG trzeba zapłacić średnio 2,89 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 2,91 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 2 grosze na litrze.

Paliwo E10 zagościło w Polsce na dłużej. Konkretnie na zawsze

Wprowadzenie benzyny E10 w Polsce wiązało się z dużym oporem wśród kierowców. A opór ten jedynie podgrzewały informacje mówiące o tym, że paliwo to nie jest odpowiednie do wszystkich silników. Cześć – w starszych autach – może zostać po prostu uszkodzona. Niestety do Pb 95 E10 lepiej się przyzwyczaić. Bo to standard, który został narzucony przez UE. Unia chce, aby docelowo w każdym kraju benzyna 95 spełniała wymogi nowego paliwa wzorcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

To oznacza mniej więcej tyle, że paliwo Pb 95 na dobre stało się paliwem E10. Odwrotu od tej sytuacji nie ma i nigdy nie będzie. A zmiana może jedynie poszerzyć udział biokomponentów. To wszystko. Kierowcom nie pomogą zatem obawy czy groźba usterek pojazdów. Tym bardziej że flota samochodów jest cały czas modernizowana przez kierowców. A wiek kolejnych aut przesuwa się w stronę granicy, od której E10 staje się bezpieczne dla silnika. To koronny argument UE przemawiający za zmianą.

UE upiera się przy przejściu na benzynę E10, bo ta oznacza niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery. Spaliny w wyniku jej spalania w silniku stają się mniej toksyczne.

Benzyna E10 może być szkodliwa nawet dla miliona aut w Polsce

W Polsce jest wiele silników, które nie tolerują benzyny E10. Ta może powodować w nich przyspieszoną erozję przewodów paliwowych, ale także uszkodzenia w obrębie wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia. Jak dużej ilości aut może dotyczyć brak tolerancji dla benzyny E10? Według szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska może to być nawet 8,65 proc. benzynowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Jak przelicza redakcja Autokult.pl, taki odsetek przekłada się nawet na milion samochodów.

Co ma zatem zrobić każdy z właścicieli zagrożonych aut? Może lać benzynę 95 i liczyć na to, że nic złego się nie stanie. Lepszym rozwiązaniem jest jednak przestawienie się na tankowanie paliwa Pb 98. To nadal jest produkowane w standardzie E5. Niestety okazuje się droższe. Przeszło 60 groszy na litrze droższe. Cena tankowania 50-litrowego zbiornika przy obecnych cenach podskoczy zatem o jakieś 33 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA