REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Po cichu i bez większego rozgłosu na stacje benzynowe w Polsce powróciło paliwo, które nie było dostępne od zeszłego roku. Czy to oznacza, że benzyna Pb 95 znowu jest benzyną E5, a norma E10 musiała ustąpić? Co się stanie też z cenami paliw w Polsce? Wreszcie spadną? Sprawdźmy.

W styczniu 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawiło się nowe paliwa. Mowa o benzynie Pb 95 E10. Zastąpiło ono Pb 95 E5. Różnica? Ta dotyczy ilości biokomponentów. Do końca 2023 r. musiało ich być do 5 proc. Od 2024 r. udział zwiększył się nawet do 10 proc. Takie stężenie bioetanolu jest groźne dla niektórych silników.

REKLAMA

Paliwo starego typu wraca, ale to nie paliwo E5

1 marca 2024 r. na stacje benzynowe powróciło paliwo, którego kierowcy nie widzieli co najmniej od 1 listopada 2023 r. Mowa oczywiście o paliwie... przejściowym. 1 maja w dystrybutorach pojawi się z kolei paliwo letnie. To tak naprawdę jedyna zmiana, która się dokonała. I nie odnosi się ona do normy E10. Bo benzyna Pb 95 przejściowa lub letnia nadal musi mieć nawet 10 proc. biokomponentów. Tak mówią nowe przepisy obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2024 r.

Paliwa sprzedawane na stacjach paliwowych w Polsce są paliwami letnimi od 1 maja do 30 września, przejściowymi od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października lub zimowymi od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Czy paliwo letnie będzie tańsze od zimowego? Ceny raczej pójdą w górę

Letni olej napędowy zawiera większą ilość węglowodorów parafinowych. Letnie LPG ma z kolei mniej propanu. Fakt ten nie przełoży się jednak ani na wyższą, ani niższą cenę starego-nowego typu paliwa na stacjach benzynowych. Powód? Wartości zapisane na pylonach przed tzw. CPN-ami w generalnej mierze zależą od sytuacji rynkowej, a nie składu oleju napędowego czy benzyny. Tendencja rynkowa aktualnie jest raczej zwyżkowa. Kierowcy powinni się zatem spodziewać podwyżek, a nie obniżek.

Prognozy portalu e-Petrol.pl nie pozostawiają co do tego żadnych złudzeń. Jasno pokazują, że:

  • o ile dziś za litr benzyny Pb 95 trzeba zapłacić średnio 6,43 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,56 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 13 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr oleju napędowego trzeba zapłacić średnio 6,69 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,76 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 7 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr gazu LPG trzeba zapłacić średnio 2,89 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 2,91 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 2 grosze na litrze.

Paliwo E10 zagościło w Polsce na dłużej. Konkretnie na zawsze

Wprowadzenie benzyny E10 w Polsce wiązało się z dużym oporem wśród kierowców. A opór ten jedynie podgrzewały informacje mówiące o tym, że paliwo to nie jest odpowiednie do wszystkich silników. Cześć – w starszych autach – może zostać po prostu uszkodzona. Niestety do Pb 95 E10 lepiej się przyzwyczaić. Bo to standard, który został narzucony przez UE. Unia chce, aby docelowo w każdym kraju benzyna 95 spełniała wymogi nowego paliwa wzorcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

To oznacza mniej więcej tyle, że paliwo Pb 95 na dobre stało się paliwem E10. Odwrotu od tej sytuacji nie ma i nigdy nie będzie. A zmiana może jedynie poszerzyć udział biokomponentów. To wszystko. Kierowcom nie pomogą zatem obawy czy groźba usterek pojazdów. Tym bardziej że flota samochodów jest cały czas modernizowana przez kierowców. A wiek kolejnych aut przesuwa się w stronę granicy, od której E10 staje się bezpieczne dla silnika. To koronny argument UE przemawiający za zmianą.

UE upiera się przy przejściu na benzynę E10, bo ta oznacza niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery. Spaliny w wyniku jej spalania w silniku stają się mniej toksyczne.

Benzyna E10 może być szkodliwa nawet dla miliona aut w Polsce

REKLAMA

W Polsce jest wiele silników, które nie tolerują benzyny E10. Ta może powodować w nich przyspieszoną erozję przewodów paliwowych, ale także uszkodzenia w obrębie wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia. Jak dużej ilości aut może dotyczyć brak tolerancji dla benzyny E10? Według szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska może to być nawet 8,65 proc. benzynowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Jak przelicza redakcja Autokult.pl, taki odsetek przekłada się nawet na milion samochodów.

Co ma zatem zrobić każdy z właścicieli zagrożonych aut? Może lać benzynę 95 i liczyć na to, że nic złego się nie stanie. Lepszym rozwiązaniem jest jednak przestawienie się na tankowanie paliwa Pb 98. To nadal jest produkowane w standardzie E5. Niestety okazuje się droższe. Przeszło 60 groszy na litrze droższe. Cena tankowania 50-litrowego zbiornika przy obecnych cenach podskoczy zatem o jakieś 33 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA