REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?

Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Tego paliwa nie było na stacjach od zeszłego roku. Po cichu powraca. Milion aut, którym nie służy E10, zostało uratowanych? I co z cenami?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Po cichu i bez większego rozgłosu na stacje benzynowe w Polsce powróciło paliwo, które nie było dostępne od zeszłego roku. Czy to oznacza, że benzyna Pb 95 znowu jest benzyną E5, a norma E10 musiała ustąpić? Co się stanie też z cenami paliw w Polsce? Wreszcie spadną? Sprawdźmy.

W styczniu 2024 r. na stacjach benzynowych w Polsce pojawiło się nowe paliwa. Mowa o benzynie Pb 95 E10. Zastąpiło ono Pb 95 E5. Różnica? Ta dotyczy ilości biokomponentów. Do końca 2023 r. musiało ich być do 5 proc. Od 2024 r. udział zwiększył się nawet do 10 proc. Takie stężenie bioetanolu jest groźne dla niektórych silników.

REKLAMA

Paliwo starego typu wraca, ale to nie paliwo E5

1 marca 2024 r. na stacje benzynowe powróciło paliwo, którego kierowcy nie widzieli co najmniej od 1 listopada 2023 r. Mowa oczywiście o paliwie... przejściowym. 1 maja w dystrybutorach pojawi się z kolei paliwo letnie. To tak naprawdę jedyna zmiana, która się dokonała. I nie odnosi się ona do normy E10. Bo benzyna Pb 95 przejściowa lub letnia nadal musi mieć nawet 10 proc. biokomponentów. Tak mówią nowe przepisy obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2024 r.

Paliwa sprzedawane na stacjach paliwowych w Polsce są paliwami letnimi od 1 maja do 30 września, przejściowymi od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października lub zimowymi od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Czy paliwo letnie będzie tańsze od zimowego? Ceny raczej pójdą w górę

Letni olej napędowy zawiera większą ilość węglowodorów parafinowych. Letnie LPG ma z kolei mniej propanu. Fakt ten nie przełoży się jednak ani na wyższą, ani niższą cenę starego-nowego typu paliwa na stacjach benzynowych. Powód? Wartości zapisane na pylonach przed tzw. CPN-ami w generalnej mierze zależą od sytuacji rynkowej, a nie składu oleju napędowego czy benzyny. Tendencja rynkowa aktualnie jest raczej zwyżkowa. Kierowcy powinni się zatem spodziewać podwyżek, a nie obniżek.

Prognozy portalu e-Petrol.pl nie pozostawiają co do tego żadnych złudzeń. Jasno pokazują, że:

  • o ile dziś za litr benzyny Pb 95 trzeba zapłacić średnio 6,43 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,56 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 13 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr oleju napędowego trzeba zapłacić średnio 6,69 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 6,76 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 7 groszy na litrze.
  • o ile dziś za litr gazu LPG trzeba zapłacić średnio 2,89 zł, o tyle od poniedziałku ceny mogą podskoczyć do nawet 2,91 zł. To oznacza podwyżkę nawet o 2 grosze na litrze.

Paliwo E10 zagościło w Polsce na dłużej. Konkretnie na zawsze

Wprowadzenie benzyny E10 w Polsce wiązało się z dużym oporem wśród kierowców. A opór ten jedynie podgrzewały informacje mówiące o tym, że paliwo to nie jest odpowiednie do wszystkich silników. Cześć – w starszych autach – może zostać po prostu uszkodzona. Niestety do Pb 95 E10 lepiej się przyzwyczaić. Bo to standard, który został narzucony przez UE. Unia chce, aby docelowo w każdym kraju benzyna 95 spełniała wymogi nowego paliwa wzorcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

To oznacza mniej więcej tyle, że paliwo Pb 95 na dobre stało się paliwem E10. Odwrotu od tej sytuacji nie ma i nigdy nie będzie. A zmiana może jedynie poszerzyć udział biokomponentów. To wszystko. Kierowcom nie pomogą zatem obawy czy groźba usterek pojazdów. Tym bardziej że flota samochodów jest cały czas modernizowana przez kierowców. A wiek kolejnych aut przesuwa się w stronę granicy, od której E10 staje się bezpieczne dla silnika. To koronny argument UE przemawiający za zmianą.

UE upiera się przy przejściu na benzynę E10, bo ta oznacza niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery. Spaliny w wyniku jej spalania w silniku stają się mniej toksyczne.

Benzyna E10 może być szkodliwa nawet dla miliona aut w Polsce

REKLAMA

W Polsce jest wiele silników, które nie tolerują benzyny E10. Ta może powodować w nich przyspieszoną erozję przewodów paliwowych, ale także uszkodzenia w obrębie wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia. Jak dużej ilości aut może dotyczyć brak tolerancji dla benzyny E10? Według szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska może to być nawet 8,65 proc. benzynowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Jak przelicza redakcja Autokult.pl, taki odsetek przekłada się nawet na milion samochodów.

Co ma zatem zrobić każdy z właścicieli zagrożonych aut? Może lać benzynę 95 i liczyć na to, że nic złego się nie stanie. Lepszym rozwiązaniem jest jednak przestawienie się na tankowanie paliwa Pb 98. To nadal jest produkowane w standardzie E5. Niestety okazuje się droższe. Przeszło 60 groszy na litrze droższe. Cena tankowania 50-litrowego zbiornika przy obecnych cenach podskoczy zatem o jakieś 33 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA