REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie
Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

Od 14 marca 2024 r. w Polsce funkcjonują przepisy, które pozwalają na konfiskowanie samochodów pijanym kierowcom. Nowelizacja została przegłosowana tak naprawdę dwa lata temu. A ma pełnić niezwykle ważną rolę. Chodzi o stworzenie straszaka, który ostatecznie zniechęci kierowców do prowadzenia na podwójnym gazie.

REKLAMA

REKLAMA

Taka motywacja jest tym bardziej konieczna, że od 2020 roku obserwujemy ponownie ciągły wzrost liczby zatrzymań pijanych kierowców. W 2023 r. było apogeum! Osób takich było 93 214. To oznacza, że statystycznie każdego dnia wpadało ponad 255 osób. Wynik jest zatem wprost porażający.

Pierwsze skonfiskowane auto kierowcy za jazdę po alkoholu to Volvo

Nowe przepisy nie musiały zbyt długo czekać na realizację. W kilka godzin po ich wejściu w życie, policjanci z Krotoszyna zatrzymali pijanego kierowcę Volvo V40. 46-latek miał ponad 3 promile alkoholu w organizmie. To oznacza, że powinien auto stracić. I rzeczywiście je stracił, ale tylko na kilka godzin. Policjanci postanowili oddać pojazd, ale nie właścicielowi, a wskazanej przez niego "zaufanej osobie".

Nie ma przepisów wykonawczych. Policjanci i prokuratura nie wiedzą, co robić

Początkowo Volvo V40 z 2015 r. o szacowanej wartości na poziomie 30 tys. zł trafiło na parking depozytowy. I tam tak właściwie zostać powinno. Czemu zatem policjanci je wydali? Bo aktualnie nie ma przepisów wykonawczych do ustawy, które mówiłyby co dzieje się ze skonfiskowanym pojazdem do momentu orzeczenia przez sąd jego przepadku. Policjanci w porozumieniu z prokuratorem nie chcieli zatem narażać Skarbu Państwa na konieczność opłacenia parkingu depozytowego.

REKLAMA

Auto zostało wydane "zaufanej osobie", ale nie bezwarunkowo. Osoba ta ma utrzymać pojazd w należytym stanie i musi przedstawić go na każde żądanie czy to policji prokuratury lub sądu. A to nadal nie koniec. Osoba musi dopilnować, aby z pojazdu nie mógł skorzystać zatrzymany kierujący za jazdę po alkoholu i nie może go również sprzedać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Policjanci oddali skonfiskowany samochód. Przepisy o konfiskacie pojazdu nie są martwe?

Policjanci skonfiskowali samochód prowadzony przez pijanego kierowcę. Ale zaraz... oddali go. Bulwersujące? W żadnym razie. Funkcjonariusze postąpili bowiem słusznie. Tym bardziej że zabezpieczyli los samochodu. Ten poczeka na koniec sprawy w rękach zaufanej osoby. Ta po wyroku pewnie zostanie zobligowana do jego wydania organom skarbowym. Te pojazd zlicytują. Wtedy konfiskata dokona się w stu procentach, a nowe przepisy zadziałają. Nie są zatem martwe.

Bulwersujące w sprawie jest natomiast coś innego. O nowych przepisach poprzedni rząd wiedział od dwóch lat. Nowy wiedział o nich od trzech miesięcy. Niestety żadnemu z nich nie starczyło czasu na przygotowanie przepisów wykonawczych. To dlatego policjanci i prokuratura musieli działać po omacku. To dlatego musieli wypracować sami schemat realizowania przepisów o przedpadku pojazdów.

Oddawanie aut pijanych kierowców pod opiekę może być obowiązującą procedurą

Konkluzja jest taka, że pijani kierowcy wcale nie mogą się poczuć bezkarni. Nowe przepisy mówią o przepadku pojazdu lub nawiązce i obydwie kary są realne. Tym bardziej że nowy schemat działa i się sprawdza. Identycznie postąpili również policjanci z Ustronia Śląskiego. Zatrzymali pijanego kierowcę Audi, zabrali mu pojazd, a następnie oddali go pod opiekę znajomych kierującego na czas konieczny na sądowe rozstrzygnięcie. Podobnie było w Poznaniu w przypadku aż trzech kierowców, w tym jednego zatrzymanego w warunkach recydywy. I tak będą robić też kolejni funkcjonariusze. Przynajmniej na razie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA