REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu
Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

Wiosna jest coraz mocniej widoczna w Polsce. A to oznacza m.in. drogowe rozprężenie. Poprawiają się zarówno warunki drogowe, jak i widoczność. W efekcie kierowcy zaczynają jeździć mniej uważnie. Choć niższy poziom uwagi dotyczy nie tylko kierowców, ale i pieszych. Dlatego warto przypominać najważniejsze zasady drogowe.

REKLAMA

Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo podczas wchodzenia na jezdnię?

REKLAMA

O pierwszeństwie pieszych na jezdni wyraźnie mówi art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym. On też wyraźnie stwierdza, że pieszy ma pierwszeństwo, ale przede wszystkim na oznakowanym przejściu. Poza nim nadal może przejść na drugą stronę jezdni – czasami na przejściu sugerowanym, a czasami w każdym innym punkcie. Uprzednio powinien jednak ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się daną drogą.

Ustąpienie pierwszeństwa nie kończy jednak obowiązków pieszego. Na listę warto wpisać jeszcze jedną rzecz. Jest nią obowiązek zachowania szczególnej ostrożności zapisany w art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Szczególna ostrożność w tym przypadku to przede wszystkim baczna obserwacja i uzyskanie oglądu sytuacji. To właśnie pojęcie prowadzi nas także do obowiązkowych trzech spojrzeń.

O co chodzi z patrzeniem trzy razy przed wejściem na jezdnię?

REKLAMA

Zasadę trzykrotnego spojrzenia przed wyjechaniem z drogi podporządkowanej tłumaczy się już w... przedszkolu. Po dojściu do krawędzi drogi pieszy powinien spojrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo. Powód? Należy zacząć od lewej strony, bo to właśnie z tego kierunku nadjedzie pojazd na pasie, na który pieszy wejdzie w pierwszej kolejności.

Czemu w lewą stronę należy popatrzeć dwa razy – na początku i na końcu? Dzięki temu pieszy upewni się, że gdy spojrzał w prawo, sytuacja po lewej stronie nie uległa zmianie. Nagle na tym pasie nie pojawił się samochód (np. wyjeżdżając z parkingu lub drogi podporządkowanej). Będzie miał pewność, że może w sposób w pełni bezpieczny zacząć przekraczać jezdnię.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzy spojrzenia lub nawet 5 tys. zł mandatu

Wyobraźmy sobie scenariusz, że pieszy dokona zbyt słabego oglądu sytuacji. Mimo wszystko wejdzie na jezdnię, choć nie będzie miał na niej pierwszeństwa. W ten sposób doprowadzi np. do kolizji drogowej lub jakiegokolwiek innego zagrożenia bezpieczeństwa. To sprawi, że policjanci będą mogli wyciągnąć konsekwencje na podstawie art. 86 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza od 1000 do 5000 zł mandatu. Kwota będzie rosła w zależności od skali wykroczenia i skali stworzonego zagrożenia.

W skrajnym przypadku policjanci mogą odstąpić od wlepiania kary. Stanie się tak wtedy, gdy zawnioskują o ukaranie pieszego do sądu. W sądzie kara może sięgnąć nawet 30 000 zł.

Pieszy może otrzymać karę także w sytuacji, w której do kolizji lub innej formy zagrożenia bezpieczeństwa nie doszło. W takim przypadku policjant wyciągnie konsekwencje z tytułu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń i wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych, niż przejścia dla pieszych. Taryfikator przewiduje w tym przypadku 200 zł mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA