REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne
Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

Pasy bezpieczeństwa są podstawowym i jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojazdach. Ich kariera zaczęła się jednak od... samolotów. W statkach powietrznych pojawiły się w latach 20. XX wieku. 30 lat później trafiły na rynek motoryzacyjny. W roku 1955 wprowadził je Ford, a roku 1958 Volvo.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce od 1972 r. każdy samochód musi być wyposażony w pasy bezpieczeństwa dla przednich foteli. Trzeba ja natomiast zapinać podczas jazdy od roku 1983. Choć początkowo obowiązek dotyczył tylko jazdy... poza terenem zabudowanym. W 1991 r. pasy stały się obowiązkowe także w mieście. Co więcej, wymóg ten w tym samym roku zaczął dotyczyć również tylnej kanapy.

Historia pasów na świecie ma blisko wiek. Czy jednak każdy kierowca wie o nich wszystko? W tym materiale opiszę kilka nietypowych zastosowań dla pasów bezpieczeństwa. Kierowcy o nich wiedzieli?

Pas bezpieczeństwa może służyć do zepchnięcia z drogi uszkodzonego auta

Samochód się zepsuł. Na miejscu jest jednak tylko kierowca. Jak zepchnąć auto z drogi? Teoretycznie można poprosić kogoś o pomoc. Praktycznie nie zawsze to będzie możliwe. Kierowca może jednak wykorzystać sprytny sposób. Musi rozciągnąć maksymalnie pas i wyciągnąć go z kabiny samochodu. Następnie powinien przytrzasnąć go drzwiami. W ten sposób powstanie pętla, którą musi przełożyć sobie o ramię – trochę jak torbę. Jeżeli wcześniej przekręcił kluczyk w stacyjce na drugą pozycję i otworzył szybę w drzwiach, będzie mógł jednocześnie ciągnąć auto za pas i kierować nim. Poradzi sobie zatem z zepchnięciem pojazdu bez pomocy.

Kierowca nie musi obawiać się tego, że pas zostanie uszkodzony podczas ciągnięcia samochodu. Ma on bowiem dobrych kilka ton uciągu. Przy takiej masie nie ma szans na naruszenie jego włókien.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Data produkcji na pasie to cenna informacja podczas zakupu

Na każdym pasie bezpieczeństwa zapisana jest data produkcji. Pojawia się na metce przy punkcie mocowania na podłodze lub na plastikowej sprzączce. To niezwykle cenna informacja. Bo w sytuacji, w której data produkcji pasa nie zgadza się z datą produkcji samochodu, kupujący spokojnie może założyć, że pojazd ma w swojej historii poważny wypadek. To po wypadkach wymienia się te elementy. Nikt przecież profilaktycznie pasów nie zmienia na nowe. Bardzo ważne jest to, że należy w ten sposób sprawdzić każdy z pasów zamontowanych w pojeździe. Wymiana może się bowiem odbywać pojedynczo.

To pasem możesz rozbić szybę po wypadku

Zaczep pasa bezpieczeństwa składa się z plastikowej rączki i metalowej sprzączki. Taki zestaw może zostać wykorzystany np. do wybicia szyby po wypadku. Dzięki temu pasażerowie auta nie będą musieli nerwowo poszukiwać młotka do szyby, a jednocześnie uzyskają możliwość awaryjnego opuszczenia kabiny pasażerskiej. Podczas używania pasów do wybicia szyby warto jednak zachować środki ostrożności. Należy najpierw np. owinąć dłoń kawałkiem materiału. Tak, aby nie została poraniona przez odłamki szkła. Poza tym samo wybicie szyby będzie wymagało nieco siły.

Pas bezpieczeństwa służy też do mocowania przedmiotów

Pas bezpieczeństwa utrzymuje ciało pasażera w miejscu. Może jednak utrzymać również wszystkie inne większe przedmioty, które są przewożone autem. Zabezpieczenie ich w ten sposób sprawi, że nie będą mogły w sposób niekontrolowany przemieszczać się po kabinie pasażerskiej w razie nagłego manewru czy mocnego hamowania. W efekcie nie stworzą zagrożenia dla podróżującego pojazdem kierowcy czy jego pasażerów.

Masz pas bezpieczeństwa? Masz też otwieracz do butelek!

Pasy dbają o bezpieczeństwo. Są jednak też niezwykle... praktyczne. Bo ich metalowa końcówka może służyć jako pokładowy otwieracz do butelek. Zasada działania w tym przypadku jest identyczna, jak podczas otwierania zapalniczką. Metalową sprzączką należy po prostu podważyć kapsel. Ten odskoczy, a pasażer uzyska dostęp do napoju ukrytego w butelce. Pisząc o napoju, mam oczywiście na myśli napój gazowany. Raczej nie polecam picia np. piwa w samochodzie podczas jazdy. W przypadku kierowcy to absolutnie zabronione. Pasażerowie jednak też pić alkoholu podczas podróży nie powinni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA