REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?
Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Oklejanie lamp folią PPF to czasami sposób na ochronę reflektora przed uszkodzeniem, a czasami efektowne przyciemnienie jego klosza. Czy taka modyfikacja jest jednak legalna? W grze pojawia się utrata dowodu rejestracyjnego i nawet 3000 zł mandatu.

Dziś większość lamp samochodowych posiada plastikowe klosze. To kwestia oszczędności pieniędzy, ale i wagi. Te szybko rysują się, matowieją i są łatwe do uszkodzenia. Dlatego kierowcy często decydują się na ich zabezpieczenie. Popularną metodą jest oklejenie lamp folią PPF.

REKLAMA

Co daje folia PPF nałożona na lampy w samochodzie?

REKLAMA

Przód samochodu podczas jazdy nie ma łatwego zadania. To on dosłownie "wycina" drogę auta w gęstym powietrzu. To on także jest jednak poddawany działaniu drobinek piasku czy kamieni wydobywających się spod kół poprzedzających aut. Już jeden kamień w starciu z plastikowym kloszem może oznaczać uszkodzenia. Naprawa? No właśnie... Ta jest droga. Bo często trzeba wymienić cały reflektor za kilka tysięcy złotych. Dlatego kierowcy wpadli na pomysł zabezpieczenia plastikowych kloszy folią PPF.

Przezroczysta folia zabezpieczająca PPF bez trudności i większych strat przepuszcza światło emitowane przez reflektor, a do tego okazuje się elastyczna i samoregenerująca. Wystarczy rozgrzać ją np. suszarką, aby zarysowania czy mniejsze uszkodzenia zniknęły.

Folia PPF to też popularny sposób przyciemniania lamp w samochodzie

Folia PPF przynosi jednak jeszcze jedną zaletę. Chroni klosz, ale pozwala też na jego bezinwazyjne przyciemnienie. Dzięki temu auto prezentuje się bardziej sportowo. A do tego efekt uzyskuje się minimalnym kosztem. Sam zabieg zostanie bowiem wyceniony na 400 do 800 zł. To suma zdecydowanie mniejsza od kosztu wymiany reflektora na przyciemniony.

Poza tym kierowca, decydując się na oklejenie lamp, wcale nie musi ograniczać się do reflektorów przednich czy tylnych. Spokojnie zabezpieczyć może też boczne kierunkowskazy na karoserii czy w lusterkach. Może też zabezpieczyć np. lampy przeciwmgłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy oklejanie lamp samochodowych folią PPF jest legalne?

REKLAMA

Ingerowanie w elementy bezpieczeństwa pojazdu – a lampy przednie czy tylne bez wątpienia do takich zaliczyć można – nie jest legalne. Przynajmniej nie przy użyciu części, które nie uzyskały homologacji konkretnego typu. Dlatego np. nie można używać retrofitów w Europie. W przypadku przezroczystej folii PPF zabezpieczającej klosz problemów jednak nie powinno być. Ta w końcu jest bezbarwna i praktycznie niewidoczna, a do tego nie zmienia parametrów oświetleniowych lamp.

Problem pojawi się dopiero w przypadku przyciemnienia klosza. Bo tu modyfikację widać już na pierwszy rzut oka. Folia taka zmienia sposób pracy świateł, a w ten sposób narusza zapisy art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kierowca, który przyciemni reflektory w samochodzie, naraża się zatem na dwa typy konsekwencji. Mowa o:

  • problemie w czasie kontroli drogowej – policjant odbierze dowód rejestracyjny, a może nawet wycofać pojazd z ruchu, kierowca dostanie też mandat o wysokości od 20 do 3000 zł (na podstawie art. 97 ustawy KW).
  • problemie w czasie przeglądu technicznego – diagnosta nie przedłuży jego ważności.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA