REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?
Oklejanie lamp folią PPF a przepisy. Kierowca może dostać mandat? Samochód przejdzie przegląd?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Oklejanie lamp folią PPF to czasami sposób na ochronę reflektora przed uszkodzeniem, a czasami efektowne przyciemnienie jego klosza. Czy taka modyfikacja jest jednak legalna? W grze pojawia się utrata dowodu rejestracyjnego i nawet 3000 zł mandatu.

Dziś większość lamp samochodowych posiada plastikowe klosze. To kwestia oszczędności pieniędzy, ale i wagi. Te szybko rysują się, matowieją i są łatwe do uszkodzenia. Dlatego kierowcy często decydują się na ich zabezpieczenie. Popularną metodą jest oklejenie lamp folią PPF.

REKLAMA

Co daje folia PPF nałożona na lampy w samochodzie?

REKLAMA

Przód samochodu podczas jazdy nie ma łatwego zadania. To on dosłownie "wycina" drogę auta w gęstym powietrzu. To on także jest jednak poddawany działaniu drobinek piasku czy kamieni wydobywających się spod kół poprzedzających aut. Już jeden kamień w starciu z plastikowym kloszem może oznaczać uszkodzenia. Naprawa? No właśnie... Ta jest droga. Bo często trzeba wymienić cały reflektor za kilka tysięcy złotych. Dlatego kierowcy wpadli na pomysł zabezpieczenia plastikowych kloszy folią PPF.

Przezroczysta folia zabezpieczająca PPF bez trudności i większych strat przepuszcza światło emitowane przez reflektor, a do tego okazuje się elastyczna i samoregenerująca. Wystarczy rozgrzać ją np. suszarką, aby zarysowania czy mniejsze uszkodzenia zniknęły.

Folia PPF to też popularny sposób przyciemniania lamp w samochodzie

Folia PPF przynosi jednak jeszcze jedną zaletę. Chroni klosz, ale pozwala też na jego bezinwazyjne przyciemnienie. Dzięki temu auto prezentuje się bardziej sportowo. A do tego efekt uzyskuje się minimalnym kosztem. Sam zabieg zostanie bowiem wyceniony na 400 do 800 zł. To suma zdecydowanie mniejsza od kosztu wymiany reflektora na przyciemniony.

Poza tym kierowca, decydując się na oklejenie lamp, wcale nie musi ograniczać się do reflektorów przednich czy tylnych. Spokojnie zabezpieczyć może też boczne kierunkowskazy na karoserii czy w lusterkach. Może też zabezpieczyć np. lampy przeciwmgłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy oklejanie lamp samochodowych folią PPF jest legalne?

REKLAMA

Ingerowanie w elementy bezpieczeństwa pojazdu – a lampy przednie czy tylne bez wątpienia do takich zaliczyć można – nie jest legalne. Przynajmniej nie przy użyciu części, które nie uzyskały homologacji konkretnego typu. Dlatego np. nie można używać retrofitów w Europie. W przypadku przezroczystej folii PPF zabezpieczającej klosz problemów jednak nie powinno być. Ta w końcu jest bezbarwna i praktycznie niewidoczna, a do tego nie zmienia parametrów oświetleniowych lamp.

Problem pojawi się dopiero w przypadku przyciemnienia klosza. Bo tu modyfikację widać już na pierwszy rzut oka. Folia taka zmienia sposób pracy świateł, a w ten sposób narusza zapisy art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kierowca, który przyciemni reflektory w samochodzie, naraża się zatem na dwa typy konsekwencji. Mowa o:

  • problemie w czasie kontroli drogowej – policjant odbierze dowód rejestracyjny, a może nawet wycofać pojazd z ruchu, kierowca dostanie też mandat o wysokości od 20 do 3000 zł (na podstawie art. 97 ustawy KW).
  • problemie w czasie przeglądu technicznego – diagnosta nie przedłuży jego ważności.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA