REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

Walka o stawki za przeglądy techniczne w Polsce trwa. Tym razem rozpoczyna się kolejna ich runda. A wszystko za sprawą ministerstwa infrastruktury, które właśnie rozpoczęło konsultacje ze środowiskiem przedsiębiorców prowadzących SKP.

REKLAMA

REKLAMA

Stawki przeglądów nie zmieniły się od 2004 r.

Stawki za przeglądy techniczne nie wynikają z ustaleń diagnostów. Są odgórnie narzucone przez rozporządzenie. Ostatnie pochodzi jednak z 29 września 2004 r. A to oznacza, że płatność na poziomie 98 zł za badanie samochodu osobowego nie zmieniła się prawie od 20 lat. W przeciwieństwie do kosztów prowadzenia działalności. Te przed dwie dekady wzrosły drastycznie.

Środowisko diagnostów od kilkunastu miesięcy domaga się zmian. Chce waloryzacji stawek. W przeciwnym razie w sektorze SKP może się pojawić seria plajt. Kolejne warsztaty diagnostyczne mogą nie wytrzymywać lawinowego wzrostu kosztów. To raz. Dwa dumpingowe opłaty nie sprzyjają tworzeniu skutecznego sita diagnostycznego, które będzie wyłapywać samochody w złym stanie technicznym. SKP muszą zachęcać klientów do korzystania z ich usług, a nie wykazywać się nadmierną drobiazgowością.

Ile może kosztować przegląd w 2024 r.?

Propozycji dotyczących cen przeglądów w ostatnim czas było co najmniej kilka. W przestrzeni medialnej pojawiły się trzy propozycje kwotowe. Mowa o:

REKLAMA

  • 184 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 246 zł brutto – taką drugą propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 505 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP (oddział Krosno)

Najbardziej drastyczna jest ostatnia z propozycji. Skąd wzięło się 505 zł? To efekt prostego wyliczenia. Stawka na poziomie 98 zł została ustalona w 2004 r., gdy najniższa krajowa wynosiła 824 zł brutto. To stanowiło 11,9 proc. minimalnej pensji. Przekładając ten wskaźnik na aktualną najniższą krajową, otrzymuje się kwotę na poziomie 505 zł. To oznaczałoby zatem podwyżkę z dnia na dzień o 515 proc. Kwota nie jest zatem realna...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

246 zł za przegląd to zdaniem PISKP "uczciwa cena"

Przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów złożyli aż dwie propozycje dotyczące wysokości nowej opłaty za badanie techniczne. Kilka miesięcy temu mówili o kwocie 184 zł. Teraz wskazują na sumę 246 zł i mówią o tym, że "za badanie samochodu osobowego to byłaby uczciwa cena".

Poza tym Marcin Barankiewicz – prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w rozmowie z Interią dodaje, że "jeśli stacje mają robić skutecznie to, do czego zostały powołane, to przedsiębiorca powinien być w stanie pokryć koszty związane z funkcjonowaniem SKP, czyli wynagrodzenie diagnostów, podatki i opłaty lokalne, serwis, utrzymanie i kalibrowanie urządzeń, gaz, energia, ogrzewanie i wiele innych"

Kiedy mogą się zmienić stawki badań technicznych?

Na razie ciężko mówić o konkretnych terminach. Choć w sprawie się nieco drgnęło. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury – Rafał Jaśkowski, "resort prowadzi analizy w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów". Podczas konsultacji stara się ustalić takie stawki, które, choć po części wyjdą naprzeciw oczekiwaniom prowadzących stacje kontroli, ale jednocześnie nie uderzą po kieszeni właścicieli aut.

Wypowiedź może się wydawać lakoniczna, oznacza jednak prawdziwe dążenie do zmian. Nietrudno przewidzieć zatem, że nowe stawki opłat za badania techniczne pojawią się jeszcze w 2024 r. Czy też w tym roku zaczną obowiązywać? Trzeba poczekać i sprawdzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA