REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

Walka o stawki za przeglądy techniczne w Polsce trwa. Tym razem rozpoczyna się kolejna ich runda. A wszystko za sprawą ministerstwa infrastruktury, które właśnie rozpoczęło konsultacje ze środowiskiem przedsiębiorców prowadzących SKP.

REKLAMA

Stawki przeglądów nie zmieniły się od 2004 r.

REKLAMA

Stawki za przeglądy techniczne nie wynikają z ustaleń diagnostów. Są odgórnie narzucone przez rozporządzenie. Ostatnie pochodzi jednak z 29 września 2004 r. A to oznacza, że płatność na poziomie 98 zł za badanie samochodu osobowego nie zmieniła się prawie od 20 lat. W przeciwieństwie do kosztów prowadzenia działalności. Te przed dwie dekady wzrosły drastycznie.

Środowisko diagnostów od kilkunastu miesięcy domaga się zmian. Chce waloryzacji stawek. W przeciwnym razie w sektorze SKP może się pojawić seria plajt. Kolejne warsztaty diagnostyczne mogą nie wytrzymywać lawinowego wzrostu kosztów. To raz. Dwa dumpingowe opłaty nie sprzyjają tworzeniu skutecznego sita diagnostycznego, które będzie wyłapywać samochody w złym stanie technicznym. SKP muszą zachęcać klientów do korzystania z ich usług, a nie wykazywać się nadmierną drobiazgowością.

Ile może kosztować przegląd w 2024 r.?

Propozycji dotyczących cen przeglądów w ostatnim czas było co najmniej kilka. W przestrzeni medialnej pojawiły się trzy propozycje kwotowe. Mowa o:

  • 184 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 246 zł brutto – taką drugą propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 505 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP (oddział Krosno)

Najbardziej drastyczna jest ostatnia z propozycji. Skąd wzięło się 505 zł? To efekt prostego wyliczenia. Stawka na poziomie 98 zł została ustalona w 2004 r., gdy najniższa krajowa wynosiła 824 zł brutto. To stanowiło 11,9 proc. minimalnej pensji. Przekładając ten wskaźnik na aktualną najniższą krajową, otrzymuje się kwotę na poziomie 505 zł. To oznaczałoby zatem podwyżkę z dnia na dzień o 515 proc. Kwota nie jest zatem realna...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

246 zł za przegląd to zdaniem PISKP "uczciwa cena"

REKLAMA

Przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów złożyli aż dwie propozycje dotyczące wysokości nowej opłaty za badanie techniczne. Kilka miesięcy temu mówili o kwocie 184 zł. Teraz wskazują na sumę 246 zł i mówią o tym, że "za badanie samochodu osobowego to byłaby uczciwa cena".

Poza tym Marcin Barankiewicz – prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w rozmowie z Interią dodaje, że "jeśli stacje mają robić skutecznie to, do czego zostały powołane, to przedsiębiorca powinien być w stanie pokryć koszty związane z funkcjonowaniem SKP, czyli wynagrodzenie diagnostów, podatki i opłaty lokalne, serwis, utrzymanie i kalibrowanie urządzeń, gaz, energia, ogrzewanie i wiele innych"

Kiedy mogą się zmienić stawki badań technicznych?

Na razie ciężko mówić o konkretnych terminach. Choć w sprawie się nieco drgnęło. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury – Rafał Jaśkowski, "resort prowadzi analizy w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów". Podczas konsultacji stara się ustalić takie stawki, które, choć po części wyjdą naprzeciw oczekiwaniom prowadzących stacje kontroli, ale jednocześnie nie uderzą po kieszeni właścicieli aut.

Wypowiedź może się wydawać lakoniczna, oznacza jednak prawdziwe dążenie do zmian. Nietrudno przewidzieć zatem, że nowe stawki opłat za badania techniczne pojawią się jeszcze w 2024 r. Czy też w tym roku zaczną obowiązywać? Trzeba poczekać i sprawdzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA