REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

Walka o stawki za przeglądy techniczne w Polsce trwa. Tym razem rozpoczyna się kolejna ich runda. A wszystko za sprawą ministerstwa infrastruktury, które właśnie rozpoczęło konsultacje ze środowiskiem przedsiębiorców prowadzących SKP.

REKLAMA

Stawki przeglądów nie zmieniły się od 2004 r.

REKLAMA

Stawki za przeglądy techniczne nie wynikają z ustaleń diagnostów. Są odgórnie narzucone przez rozporządzenie. Ostatnie pochodzi jednak z 29 września 2004 r. A to oznacza, że płatność na poziomie 98 zł za badanie samochodu osobowego nie zmieniła się prawie od 20 lat. W przeciwieństwie do kosztów prowadzenia działalności. Te przed dwie dekady wzrosły drastycznie.

Środowisko diagnostów od kilkunastu miesięcy domaga się zmian. Chce waloryzacji stawek. W przeciwnym razie w sektorze SKP może się pojawić seria plajt. Kolejne warsztaty diagnostyczne mogą nie wytrzymywać lawinowego wzrostu kosztów. To raz. Dwa dumpingowe opłaty nie sprzyjają tworzeniu skutecznego sita diagnostycznego, które będzie wyłapywać samochody w złym stanie technicznym. SKP muszą zachęcać klientów do korzystania z ich usług, a nie wykazywać się nadmierną drobiazgowością.

Ile może kosztować przegląd w 2024 r.?

Propozycji dotyczących cen przeglądów w ostatnim czas było co najmniej kilka. W przestrzeni medialnej pojawiły się trzy propozycje kwotowe. Mowa o:

  • 184 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 246 zł brutto – taką drugą propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 505 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP (oddział Krosno)

Najbardziej drastyczna jest ostatnia z propozycji. Skąd wzięło się 505 zł? To efekt prostego wyliczenia. Stawka na poziomie 98 zł została ustalona w 2004 r., gdy najniższa krajowa wynosiła 824 zł brutto. To stanowiło 11,9 proc. minimalnej pensji. Przekładając ten wskaźnik na aktualną najniższą krajową, otrzymuje się kwotę na poziomie 505 zł. To oznaczałoby zatem podwyżkę z dnia na dzień o 515 proc. Kwota nie jest zatem realna...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

246 zł za przegląd to zdaniem PISKP "uczciwa cena"

REKLAMA

Przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów złożyli aż dwie propozycje dotyczące wysokości nowej opłaty za badanie techniczne. Kilka miesięcy temu mówili o kwocie 184 zł. Teraz wskazują na sumę 246 zł i mówią o tym, że "za badanie samochodu osobowego to byłaby uczciwa cena".

Poza tym Marcin Barankiewicz – prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w rozmowie z Interią dodaje, że "jeśli stacje mają robić skutecznie to, do czego zostały powołane, to przedsiębiorca powinien być w stanie pokryć koszty związane z funkcjonowaniem SKP, czyli wynagrodzenie diagnostów, podatki i opłaty lokalne, serwis, utrzymanie i kalibrowanie urządzeń, gaz, energia, ogrzewanie i wiele innych"

Kiedy mogą się zmienić stawki badań technicznych?

Na razie ciężko mówić o konkretnych terminach. Choć w sprawie się nieco drgnęło. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury – Rafał Jaśkowski, "resort prowadzi analizy w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów". Podczas konsultacji stara się ustalić takie stawki, które, choć po części wyjdą naprzeciw oczekiwaniom prowadzących stacje kontroli, ale jednocześnie nie uderzą po kieszeni właścicieli aut.

Wypowiedź może się wydawać lakoniczna, oznacza jednak prawdziwe dążenie do zmian. Nietrudno przewidzieć zatem, że nowe stawki opłat za badania techniczne pojawią się jeszcze w 2024 r. Czy też w tym roku zaczną obowiązywać? Trzeba poczekać i sprawdzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA