REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot
Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

Walka o stawki za przeglądy techniczne w Polsce trwa. Tym razem rozpoczyna się kolejna ich runda. A wszystko za sprawą ministerstwa infrastruktury, które właśnie rozpoczęło konsultacje ze środowiskiem przedsiębiorców prowadzących SKP.

REKLAMA

Stawki przeglądów nie zmieniły się od 2004 r.

REKLAMA

Stawki za przeglądy techniczne nie wynikają z ustaleń diagnostów. Są odgórnie narzucone przez rozporządzenie. Ostatnie pochodzi jednak z 29 września 2004 r. A to oznacza, że płatność na poziomie 98 zł za badanie samochodu osobowego nie zmieniła się prawie od 20 lat. W przeciwieństwie do kosztów prowadzenia działalności. Te przed dwie dekady wzrosły drastycznie.

Środowisko diagnostów od kilkunastu miesięcy domaga się zmian. Chce waloryzacji stawek. W przeciwnym razie w sektorze SKP może się pojawić seria plajt. Kolejne warsztaty diagnostyczne mogą nie wytrzymywać lawinowego wzrostu kosztów. To raz. Dwa dumpingowe opłaty nie sprzyjają tworzeniu skutecznego sita diagnostycznego, które będzie wyłapywać samochody w złym stanie technicznym. SKP muszą zachęcać klientów do korzystania z ich usług, a nie wykazywać się nadmierną drobiazgowością.

Ile może kosztować przegląd w 2024 r.?

Propozycji dotyczących cen przeglądów w ostatnim czas było co najmniej kilka. W przestrzeni medialnej pojawiły się trzy propozycje kwotowe. Mowa o:

  • 184 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 246 zł brutto – taką drugą propozycję złożyli przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
  • 505 zł brutto – taką propozycję złożyli przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP (oddział Krosno)

Najbardziej drastyczna jest ostatnia z propozycji. Skąd wzięło się 505 zł? To efekt prostego wyliczenia. Stawka na poziomie 98 zł została ustalona w 2004 r., gdy najniższa krajowa wynosiła 824 zł brutto. To stanowiło 11,9 proc. minimalnej pensji. Przekładając ten wskaźnik na aktualną najniższą krajową, otrzymuje się kwotę na poziomie 505 zł. To oznaczałoby zatem podwyżkę z dnia na dzień o 515 proc. Kwota nie jest zatem realna...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

246 zł za przegląd to zdaniem PISKP "uczciwa cena"

REKLAMA

Przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów złożyli aż dwie propozycje dotyczące wysokości nowej opłaty za badanie techniczne. Kilka miesięcy temu mówili o kwocie 184 zł. Teraz wskazują na sumę 246 zł i mówią o tym, że "za badanie samochodu osobowego to byłaby uczciwa cena".

Poza tym Marcin Barankiewicz – prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w rozmowie z Interią dodaje, że "jeśli stacje mają robić skutecznie to, do czego zostały powołane, to przedsiębiorca powinien być w stanie pokryć koszty związane z funkcjonowaniem SKP, czyli wynagrodzenie diagnostów, podatki i opłaty lokalne, serwis, utrzymanie i kalibrowanie urządzeń, gaz, energia, ogrzewanie i wiele innych"

Kiedy mogą się zmienić stawki badań technicznych?

Na razie ciężko mówić o konkretnych terminach. Choć w sprawie się nieco drgnęło. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury – Rafał Jaśkowski, "resort prowadzi analizy w sprawie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów". Podczas konsultacji stara się ustalić takie stawki, które, choć po części wyjdą naprzeciw oczekiwaniom prowadzących stacje kontroli, ale jednocześnie nie uderzą po kieszeni właścicieli aut.

Wypowiedź może się wydawać lakoniczna, oznacza jednak prawdziwe dążenie do zmian. Nietrudno przewidzieć zatem, że nowe stawki opłat za badania techniczne pojawią się jeszcze w 2024 r. Czy też w tym roku zaczną obowiązywać? Trzeba poczekać i sprawdzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA