REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze
Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

Nowelizacja przepisów w zakresie przeglądów technicznych wykonywanych w miejscach innych, niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, pojawiły się już w zeszłym roku. Termin ich wejścia w życie został jednak odwleczony w czasie. Przepisy w tym zakresie powinny zacząć obowiązywać 1 czerwca 2024 r. Czy tak się stanie? Na razie brakuje im aktu wykonawczego. Prace nad nim właśnie jednak ruszyły.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie będzie regulować przeglądy wykonywane poza SKP

W Rządowym Centrum Legislacji 15 lutego 2024 r. pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie minimalnych wymagań dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w tej infrastrukturze. Procedowanie aktu cały czas trwa. Aktualnie znajduje się on na etapie opiniowania. To z kolei stanowi dobrą wróżbę. Wiele wskazuje bowiem na to, że ministerstwo wyrobi się w czasie z jego wprowadzeniem do obiegu prawnego.

Co reguluje nowe rozporządzenie? Trzy bardzo kluczowe kwestie. Wskazuje na:

  • minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów,
  • wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów,
  • wzór wniosku o przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.

Jakie są minimalne wymagania dla przeglądu poza SKP?

Jeżeli chodzi o miejsce, w którym można przeprowadzić przegląd techniczny poza stacją kontroli pojazdów, to powinno mieć ono przede wszystkim nawierzchnię równą i twardą. Może ona zostać wykonana z kostki, klinkieru, z masy bitumicznej, masy betonowej, płyt betonowych lub płyt kamienno-betonowych. Kluczowe są też rozmiary miejsca. Wymiary muszą umożliwić przeprowadzenie badania technicznego.

REKLAMA

Poza tym nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury wymaga, aby miejsce gwarantowało bezpieczeństwo, w tym ruchu drogowego. Nie może to być zatem fragment drogi. Konieczna jest też bezpośrednia bliskość punkt odbioru energii elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i przyrządów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Jaki sprzęt musi mieć ze sobą diagnosta poza SKP?

Diagnosta jadący na przegląd techniczny wykonywany poza stacją kontroli pojazdów musi mieć przy sobie osiem urządzeń kontrolno-pomiarowych. Wymagane jest:

  • urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej 115 kN, w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej,
  • opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców,
  • miernik poziomu dźwięku,
  • przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa,
  • ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu,
  • przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu,
  • przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła,
  • dymomierz.

Niezbędnym elementem jest także przenośny, odpowiednio wyposażony i zabezpieczony komputer z dostępem do Internetu oraz z możliwością uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów.

Jakie dane zawiera wniosek o przeprowadzenie przeglądu poza SKP?

Wniosek o przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów musi zawierać dane właściciela pojazdu, w tym kontaktowe, informację w sprawie rodzaju pojazdów, które będą podlegać kontroli technicznej oraz dane identyfikacyjne pojazdów. Jednocześnie wnioskujący musi oświadczyć, że dysponuje miejscem spełniającym powyższe wymogi, w którym przegląd techniczny może zostać przeprowadzony.

Ile będzie kosztować przegląd techniczny wykonany poza stacją kontroli?

Przegląd techniczny traktora rolniczego kosztuje w 2024 r. 63 zł. Konieczność sprawdzenia przyczepy ciężarowej rolniczej do 1,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej oznacza dodatkowe 40 zł. Przeglądy wykonywane poza SKP, mogą się okazać droższe. Tu jednak będzie konieczna zmiana kolejnego rozporządzenia. Czy zatem rolnikom będzie się opłacało dopłacać? I to jak! Dziś często muszą jechać na przegląd traktorem lub traktorem z przyczepą nawet kilkadziesiąt kilometrów. Badanie musi zostać bowiem przeprowadzone przez okręgową stację kontroli pojazdów, a nie podstawową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA