REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze
Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

Nowelizacja przepisów w zakresie przeglądów technicznych wykonywanych w miejscach innych, niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, pojawiły się już w zeszłym roku. Termin ich wejścia w życie został jednak odwleczony w czasie. Przepisy w tym zakresie powinny zacząć obowiązywać 1 czerwca 2024 r. Czy tak się stanie? Na razie brakuje im aktu wykonawczego. Prace nad nim właśnie jednak ruszyły.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie będzie regulować przeglądy wykonywane poza SKP

W Rządowym Centrum Legislacji 15 lutego 2024 r. pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie minimalnych wymagań dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w tej infrastrukturze. Procedowanie aktu cały czas trwa. Aktualnie znajduje się on na etapie opiniowania. To z kolei stanowi dobrą wróżbę. Wiele wskazuje bowiem na to, że ministerstwo wyrobi się w czasie z jego wprowadzeniem do obiegu prawnego.

Co reguluje nowe rozporządzenie? Trzy bardzo kluczowe kwestie. Wskazuje na:

  • minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów,
  • wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów,
  • wzór wniosku o przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.

Jakie są minimalne wymagania dla przeglądu poza SKP?

Jeżeli chodzi o miejsce, w którym można przeprowadzić przegląd techniczny poza stacją kontroli pojazdów, to powinno mieć ono przede wszystkim nawierzchnię równą i twardą. Może ona zostać wykonana z kostki, klinkieru, z masy bitumicznej, masy betonowej, płyt betonowych lub płyt kamienno-betonowych. Kluczowe są też rozmiary miejsca. Wymiary muszą umożliwić przeprowadzenie badania technicznego.

REKLAMA

Poza tym nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury wymaga, aby miejsce gwarantowało bezpieczeństwo, w tym ruchu drogowego. Nie może to być zatem fragment drogi. Konieczna jest też bezpośrednia bliskość punkt odbioru energii elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i przyrządów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Jaki sprzęt musi mieć ze sobą diagnosta poza SKP?

Diagnosta jadący na przegląd techniczny wykonywany poza stacją kontroli pojazdów musi mieć przy sobie osiem urządzeń kontrolno-pomiarowych. Wymagane jest:

  • urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej 115 kN, w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej,
  • opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców,
  • miernik poziomu dźwięku,
  • przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa,
  • ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu,
  • przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu,
  • przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła,
  • dymomierz.

Niezbędnym elementem jest także przenośny, odpowiednio wyposażony i zabezpieczony komputer z dostępem do Internetu oraz z możliwością uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów.

Jakie dane zawiera wniosek o przeprowadzenie przeglądu poza SKP?

Wniosek o przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów musi zawierać dane właściciela pojazdu, w tym kontaktowe, informację w sprawie rodzaju pojazdów, które będą podlegać kontroli technicznej oraz dane identyfikacyjne pojazdów. Jednocześnie wnioskujący musi oświadczyć, że dysponuje miejscem spełniającym powyższe wymogi, w którym przegląd techniczny może zostać przeprowadzony.

Ile będzie kosztować przegląd techniczny wykonany poza stacją kontroli?

Przegląd techniczny traktora rolniczego kosztuje w 2024 r. 63 zł. Konieczność sprawdzenia przyczepy ciężarowej rolniczej do 1,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej oznacza dodatkowe 40 zł. Przeglądy wykonywane poza SKP, mogą się okazać droższe. Tu jednak będzie konieczna zmiana kolejnego rozporządzenia. Czy zatem rolnikom będzie się opłacało dopłacać? I to jak! Dziś często muszą jechać na przegląd traktorem lub traktorem z przyczepą nawet kilkadziesiąt kilometrów. Badanie musi zostać bowiem przeprowadzone przez okręgową stację kontroli pojazdów, a nie podstawową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA