REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe
Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

Pojęcie danych osobowych teoretycznie wydaje się oczywiste. Teoretycznie. Bo praktyka wyraźnie wskazuje, że może się ono ciągle rozszerzać. W tym o dość nieoczekiwane przypadki. Czy jednym z nich może być numer identyfikacyjny pojazdu VIN?

REKLAMA

Czym jest numer pojazdu VIN?

REKLAMA

Numer VIN to z angielskiego numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number). To unikalny dla każdego samochodu, 17-znakowy ciąg liter i cyfr. W nim producent koduje informacje dotyczące marki, modelu, kraju produkcji czy danych technicznych i wyposażenia. Standaryzacja VIN miała miejsce w 1981 r. i stanowi podstawę identyfikowania pojazdów w krajach Unii Europejskiej i Ameryce Północnej.

Na gruncie polskim o obowiązku oznaczania pojazdów numerem VIN mówi art. 66 ust. 3a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wyraźnie wskazuje bowiem, że "pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta (...) cechy identyfikacyjne numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy".

Czym są dane osobowe?

REKLAMA

W tym punkcie warto wyjść z samego pojęcia danych osobowych. Są to zatem "informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (...), w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej".

Taką definicję podaje art. 4 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe?

Numer identyfikacyjny VIN jest unikalny dla pojazdu. Co więcej, jest zapisany w dowodzie rejestracyjnym i bazie CEPiK wraz z innymi danymi, a w tym adresem czy informacjami kontaktowymi. Na jego podstawie można zatem bardzo precyzyjnie zidentyfikować właściciela pojazdu czy też osobę posiadającą tytuł prawny do niego. Czy zatem VIN to dane osobowe? Konkretnego rozstrzygnięcia tu nie ma. VIN może być bowiem tak traktowany, ale nie musi. Dużo zależy od konkretnego przypadku. Rozpatrywania tej kwestii nie da się bowiem oderwać od kontekstu sytuacyjnego.

Powyższe stanowisko potwierdził wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-319/22 Gesamtverband Autotelite-Handel z dnia 9 listopada 2023 r.

  • Kiedy numer VIN może być traktowany jak dane osobowe? W sytuacji, w której dana jednostka na podstawie numeru VIN uzyskuje dostęp do bazy klientów, ewentualnie dowodu rejestracyjnego. Przypadek taki może zatem dotyczyć np. ubezpieczycieli, dealerów samochodów, warsztatów, stacji kontroli pojazdów czy urzędów posiadających dostęp do CEPiK. W takim przypadku VIN to bez wątpienia dane osobowe. Pozwala bowiem na zidentyfikowanie właściciela pojazdu.
  • Kiedy numer VIN nie musi być traktowany jak dane osobowe? Chociażby w przypadku, w którym stanowi szczątkową informację. Dotyczy to np. sytuacji, w której kierowca podaje VIN auta w sklepie motoryzacyjnym w celu ustalenia rodzaju zastosowanej w aucie części lub korzysta z internetowych programów dekodujących podstawowe informacje VIN. W takim przypadku możliwości identyfikacji właściciela auta nie ma. Tu bowiem jest spełniona przesłanka mówiąca o tym, że określenie tożsamości osoby wymagałoby nadmiernych kosztów, czasu lub działań.

Numer VIN to dane osobowe. Co to oznacza?

Załóżmy, że mówimy np. o ubezpieczycielu, który ma dostęp do bazy kierowców i pojazdów. W jego przypadku istnieje zatem możliwość wskazania tożsamości właściciela w oparciu o numer VIN. VIN automatycznie staje się zatem danymi osobowymi. To zdaniem powyższego wyroku TSUE nakłada na takiego ubezpieczyciela dodatkowy obowiązek. Przypadek podlega bowiem przepisom w zakresie przetwarzania danych osobowych RODO. Muszą zostać spełnione wszystkie wymogi. Co więcej, kontrole w zakresie ewentualnych nieprawidłowości prowadzić może Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Czy numer rejestracyjny pojazdu oznacza dane osobowe?

W przypadku numeru rejestracyjnego sprawa jest nieco prostsza. Jednak nie tyle w zakresie przepisów – bo te nadal są mało precyzyjne, co interpretacji i prawa precedensowego. NSA w wyroku z dnia 14 maja 2021 r. uznał, że "numer rejestracyjny samochodu nie podlega ochronie wynikającej z prawa do prywatności, gdyż identyfikuje samochód, a nie osobę". Na podobnym stanowisku stanął NSA w wyroku z 28 czerwca 2019 r. Sąd potwierdził, że "brak możliwości powiązania numerów rejestracyjnych pojazdów, bez nadmiernego wysiłku i kosztów, z osobami fizycznymi, które dają się zidentyfikować, sprawia, że numer rejestracyjny pojazdu nie ma statusu danych osobowych".

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA