REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe
Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

Pojęcie danych osobowych teoretycznie wydaje się oczywiste. Teoretycznie. Bo praktyka wyraźnie wskazuje, że może się ono ciągle rozszerzać. W tym o dość nieoczekiwane przypadki. Czy jednym z nich może być numer identyfikacyjny pojazdu VIN?

REKLAMA

Czym jest numer pojazdu VIN?

REKLAMA

Numer VIN to z angielskiego numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number). To unikalny dla każdego samochodu, 17-znakowy ciąg liter i cyfr. W nim producent koduje informacje dotyczące marki, modelu, kraju produkcji czy danych technicznych i wyposażenia. Standaryzacja VIN miała miejsce w 1981 r. i stanowi podstawę identyfikowania pojazdów w krajach Unii Europejskiej i Ameryce Północnej.

Na gruncie polskim o obowiązku oznaczania pojazdów numerem VIN mówi art. 66 ust. 3a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wyraźnie wskazuje bowiem, że "pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta (...) cechy identyfikacyjne numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy".

Czym są dane osobowe?

REKLAMA

W tym punkcie warto wyjść z samego pojęcia danych osobowych. Są to zatem "informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (...), w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej".

Taką definicję podaje art. 4 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe?

Numer identyfikacyjny VIN jest unikalny dla pojazdu. Co więcej, jest zapisany w dowodzie rejestracyjnym i bazie CEPiK wraz z innymi danymi, a w tym adresem czy informacjami kontaktowymi. Na jego podstawie można zatem bardzo precyzyjnie zidentyfikować właściciela pojazdu czy też osobę posiadającą tytuł prawny do niego. Czy zatem VIN to dane osobowe? Konkretnego rozstrzygnięcia tu nie ma. VIN może być bowiem tak traktowany, ale nie musi. Dużo zależy od konkretnego przypadku. Rozpatrywania tej kwestii nie da się bowiem oderwać od kontekstu sytuacyjnego.

Powyższe stanowisko potwierdził wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-319/22 Gesamtverband Autotelite-Handel z dnia 9 listopada 2023 r.

  • Kiedy numer VIN może być traktowany jak dane osobowe? W sytuacji, w której dana jednostka na podstawie numeru VIN uzyskuje dostęp do bazy klientów, ewentualnie dowodu rejestracyjnego. Przypadek taki może zatem dotyczyć np. ubezpieczycieli, dealerów samochodów, warsztatów, stacji kontroli pojazdów czy urzędów posiadających dostęp do CEPiK. W takim przypadku VIN to bez wątpienia dane osobowe. Pozwala bowiem na zidentyfikowanie właściciela pojazdu.
  • Kiedy numer VIN nie musi być traktowany jak dane osobowe? Chociażby w przypadku, w którym stanowi szczątkową informację. Dotyczy to np. sytuacji, w której kierowca podaje VIN auta w sklepie motoryzacyjnym w celu ustalenia rodzaju zastosowanej w aucie części lub korzysta z internetowych programów dekodujących podstawowe informacje VIN. W takim przypadku możliwości identyfikacji właściciela auta nie ma. Tu bowiem jest spełniona przesłanka mówiąca o tym, że określenie tożsamości osoby wymagałoby nadmiernych kosztów, czasu lub działań.

Numer VIN to dane osobowe. Co to oznacza?

Załóżmy, że mówimy np. o ubezpieczycielu, który ma dostęp do bazy kierowców i pojazdów. W jego przypadku istnieje zatem możliwość wskazania tożsamości właściciela w oparciu o numer VIN. VIN automatycznie staje się zatem danymi osobowymi. To zdaniem powyższego wyroku TSUE nakłada na takiego ubezpieczyciela dodatkowy obowiązek. Przypadek podlega bowiem przepisom w zakresie przetwarzania danych osobowych RODO. Muszą zostać spełnione wszystkie wymogi. Co więcej, kontrole w zakresie ewentualnych nieprawidłowości prowadzić może Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Czy numer rejestracyjny pojazdu oznacza dane osobowe?

W przypadku numeru rejestracyjnego sprawa jest nieco prostsza. Jednak nie tyle w zakresie przepisów – bo te nadal są mało precyzyjne, co interpretacji i prawa precedensowego. NSA w wyroku z dnia 14 maja 2021 r. uznał, że "numer rejestracyjny samochodu nie podlega ochronie wynikającej z prawa do prywatności, gdyż identyfikuje samochód, a nie osobę". Na podobnym stanowisku stanął NSA w wyroku z 28 czerwca 2019 r. Sąd potwierdził, że "brak możliwości powiązania numerów rejestracyjnych pojazdów, bez nadmiernego wysiłku i kosztów, z osobami fizycznymi, które dają się zidentyfikować, sprawia, że numer rejestracyjny pojazdu nie ma statusu danych osobowych".

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA