REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA
Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Kwestia opłat za parkowanie na terenie części dzielnic Sopotu została uregulowana 9 lutego 2023 r. uchwałą Rady Miasta Sopotu. Ustalone zostały m.in. stawki opłat jednorazowych. Te wynoszą 5,20 zł za pierwszą godzinę postoju, 6,20 zł za drugą i 7,40 zł za trzecią. Rada miasta uregulowała też kwestię opłat zryczałtowanych dla mieszkańca strefy.

REKLAMA

REKLAMA

Auta z najmu i służbowe nie łapią się w abonament mieszkańca

W Sopocie oferowane są też preferencyjne abonamenty dla mieszkańców. W przypadku pierwszego pojazdu abonament kosztuje zaledwie 5 zł miesięcznie. Za drugi pojazd w rodzinie należy zapłacić 115 zł. Tyle że preferencyjna stawka dotyczy osób:

  • zameldowanych na stałe lub pobyt czasowy na terenie SPP bądź przy ulicach przyległych i rozliczających podatek dochodowy w Sopocie,
  • posiadających tytuł prawny do lokalu na terenie SPP bądź przy ulicach przyległych do i rozliczających podatek dochodowy w Sopocie,
  • posiadających prawo do władania samochodem uwidocznione w dowodzie rejestracyjnym, umowie kredytu lub leasingu.

Powyższy zapis oznacza mniej więcej tyle, że osoby użytkujące auta na podstawie umowy najmu lub umowy użyczenia i będące mieszkańcem strefy parkowania w Sopocie, z preferencyjnej stawki abonamentowej skorzystać nie będzie mógł. To oznacza problem dla osób, które jeżdżą autem z wypożyczalni lub posiadają np. auto służbowe.

Opłaty zryczałtowane za parkowanie Sopocie zakwestionował RPO

Na podstawie art. 13b ust. 4 pkt 2 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, rada miasta ustalając strefę płatnego parkowania, może wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane dla niektórych użytkowników. Swoboda nie oznacza jednak pełnej dowolności. Bo zapis ten obowiązują także ważniejsze akty prawne, a w tym art. 32 Konstytucji RP. Zapis ten mówi o równym traktowaniu obywateli przez władze publiczne.

REKLAMA

Na czym polega zasada równości? Według Trybunału Konstytucyjnego polega na tym, że wszystkie podmioty charakteryzujące się daną cechą istotną mają być traktowane równo, bez zróżnicowań dyskryminujących i faworyzujących. I w przypadku opłat abonamentowych za parkowanie i dostępu do nich w Sopocie, argument naruszenia tej zasady WSA przyjął. Sąd uznał bowiem, że zaskarżony przepis różnicuje sytuację prawną na podstawie kryterium dyskryminującego. Korzystanie z pojazdów na zasadzie najmu i użyczenia jest właśnie tym kryterium dyskryminującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

WSA stwierdził nieważność części uchwały RM Sopotu

24 stycznia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. akt III SA/Gd 220/23) stwierdził nieważność punktu 2 podpunkt 2 i 3 załącznika nr 2 do zaskarżonej uchwały. To oznacza, że wyrok wyłącza z użytkowania słowa "uwidocznione w dowodzie rejestracyjnym, umowie kredytu lub leasingu". Skutek? Każdy mieszkaniec strefy parkowania w Sopocie, bez względu na formę użytkowania pojazdu, będzie miał prawo do preferencyjnego abonamentu. Wyrok jest nieprawomocny.

Co ciekawe, wyrok WSA w Gdańsku nie jest pierwszym, który podważa różnicowanie opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania. Podobne orzeczenia pojawiły się 13 grudnia 2000 r. (sygn. akt II SA 2268/00) i dotyczyło Warszawy, 8 stycznia 2019 r. (sygn. akt. III SA/Kr 900/18) i dotyczyło Krakowa oraz 14 kwietnia 2023 r. (sygn. akt VI SA/Wa 53/23) i dotyczyło Piaseczna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA