REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieużywane auto musi mieć przegląd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy nieużywane auto musi mieć przegląd?
Czy nieużywane auto musi mieć przegląd?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy nieużywane auto musi mieć przegląd? To zależy od dwóch rzeczy. Czasami ważne badanie techniczne jest konieczne, a czasami nie.

Czy nieużywane auto musi mieć przegląd?

Przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Każdy samochód zarejestrowany musi mieć ważny przegląd techniczny. I kluczowe z tego punktu widzenia są dwa zapisy:

REKLAMA

  • Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego - art. 81 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie - art. 81 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jakie kary za brak przeglądu 2022?

Za brak przeglądu kierującego może spotkać jedna z trzech kar. Opiszemy je poniżej:

  • w czasie kontroli drogowej kierowca straci dowód rejestracyjny pojazdu. Ten zostanie zablokowany elektronicznie w bazie CEPiK. W razie złego stanu technicznego, funkcjonariusze mogą również podjąć decyzję o jego wycofaniu z ruchu. To oznacza, że pojedzie dalej wyłącznie na lawecie.
  • kierujący powinien liczyć się z mandatem karnym. Za kierowanie pojazdem mechanicznym pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu grozi grzywna wynosząca od 1,5 do 5 tys. zł. Poza tym wykroczenie oznacza też 3 punkty karne.
  • w przyszłości możliwe jest też zwiększenie opłat za przegląd dla spóźnialskich. Propozycje mówią o dwukrotności normalnej stawki. Dziś oznaczałoby to zatem od 198 (benzyna, diesel, elektryk) do 324 zł (LPG).

Ile kosztuje przegląd samochodu po terminie 2022?

Obecnie za wykonanie przeglądu technicznego po terminie wyznaczonym w dowodzie rejestracyjnym diagnosta nie nalicza żadnej kary. Kierujący płaci stawkę podstawową. A ta w przypadku diesla, benzyniaka i elektryka wynosi 99 zł. Wyższa jest w sytuacji, w której pojazd ma silnik benzynowy, ale zasilany LPG. W takim przypadku wynosi 162 zł.

Auto u mechanika a przegląd

Czy np. fakt, że auto uległo wypadkowi lub jest poważnie uszkodzone i stoi u mechanika sprawia, że kierujący może nie dbać o datę przeglądu? Nie do końca. Bo żeby tak właśnie się stało, konieczne jest urzędowe i czasowe wycofanie go z ruchu. Złożenie stosownego wniosku w referacie komunikacji sprawia, że kierujący otrzyma również znaczącą bonifikatę na obowiązkową polisę OC. Termin czasowego wycofania nie może być krótszy niż 2 i dłuższy niż 24 miesiące. Co ważne, w czasie czasowego wycofania z ruchu pojazd nie może pojawić się na drogach publicznych.

Termin przegląd a samochód zabytkowy

Samochód zabytkowy podlega badaniu technicznemu, ale zanim zostanie zarejestrowany na żółtych tablicach rejestracyjnych. Później zostaje objęty art. 81 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten mówi wyraźnie że "pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym". Wyjątek od tej reguły jest jeden. Mowa o pojeździe zabytkowym, ale wykorzystywanym do zarobkowego transportu drogowego. Wtedy podlega on corocznym badaniom technicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA