REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dojechać na przegląd bez przeglądu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak dojechać na przegląd bez przeglądu?
Jak dojechać na przegląd bez przeglądu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak dojechać na przegląd bez przeglądu? Tak, pytanie może wydawać się podchwytliwe, ale podchwytliwe nie jest. Poszukajmy zatem odpowiedzi.

Przegląd techniczny po terminie. Czemu tak się dzieje?

Czemu w samochodzie skończył się przegląd techniczny i kierujący na czas nie przedłużył jego ważności? Odpowiedzi na tak zadane pytanie mogą być dwie. Po pierwsze po prostu zapomniał o badaniu technicznym. Tak, jego termin jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym. Tyle że obecnie dokumentu nie trzeba wozić przy sobie. A skoro jest schowany w domu, trudniej kontrolować ważność przeglądu. Po drugie czasami kierowcy celowo nie jadą do stacji kontroli pojazdów. Wiedzą że auto ma usterki dyskwalifikujące. Najpierw chcą je zatem usunąć.

REKLAMA

Na przegląd bez przeglądu tylko... lawetą!

No dobrze, a więc samochód nie ma ważnego przeglądu. W głos litery prawa nie jest zatem dopuszczone do ruchu. Diagnosta poprzez kontrolę stanu pojazdu dopuszcza go do ruchu. Jak więc dojechać autem do stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego? Przepisy nie mają co do tego wątpliwości. Samochód taki powinien dotrzeć do SKP na lawecie. Prowadzenie pojazdu, który nie jest dopuszczony do ruchu, oznacza bowiem wykroczenie (art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń). A to jest obwarowane mandatem wynoszącym co najmniej 1500 zł. Górna granica? To pewnie 5 tys. zł.

Jak dojechać na przegląd bez przeglądu?

Czy gdy samochód jest w pełni sprawny na przegląd może pojechać na kołach? Nie może, bo nadal nie jest dopuszczony do ruchu. Dopuszczenie wymaga bowiem aktualnej pieczątki diagnosty. Tyle że wielu kierowców może zdecydować się na takie właśnie rozwiązanie. Część nie chce płacić za lawetowanie. I taki pomysł może wydawać się dobry, ale wyłącznie do momentu, w którym kierujący nie będzie miał pecha i nie zostanie zatrzymany przez patrol drogówki. W takim przypadku kara stanie się realna...

Brak przeglądu technicznego a polisa OC

REKLAMA

W tym punkcie konieczny do rozpatrzenia jest jeszcze jeden scenariusz. Załóżmy, że kierowca zdecydował się pojechać samochodem bez przeglądu na stację diagnostyczną na kołach i w czasie przejazdu doszło do kolizji. Co wtedy? Gdy auto bez przeglądu odpowiada za zdarzenie, poszkodowany dostanie wypłatę odszkodowania. OC cały czas działa. Jeżeli poszkodowany jest pojazd bez przeglądu, odszkodowanie może zostać zmniejszone przez ubezpieczyciela sprawcy, bo np. ten uzna, że zły stan techniczny przyczynił się do zwiększenia szkód.

Brak ważnego przeglądu technicznego może się stać poważną przeszkodą dopiero podczas starania się o odszkodowanie z tytułu autocasco. W OWU może się znaleźć zapis mówiący o wyłączeniu odpowiedzialności firmy w takim przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ile trzeba wykonywać przegląd techniczny pojazdu?

Na koniec celem ostrzeżenia zadamy jeszcze jedno pytanie. Co ile przeprowadzać przegląd techniczny samochodu? Nowe auto musi pojawić się w stacji kontroli pojazdów po trzech latach eksploatacji. Kolejna wizyta powinna się odbyć po ukończeniu piątego roku, a później interwał wynosi 12 miesięcy. Wyjątek od tej reguły jest jeden i dotyczy samochodów posiadających instalację LPG. Te od nowości muszą mieć przeprowadzany przegląd techniczny co roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA