REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?
Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Przepisy drogowe bardzo jasno wskazują zasady obowiązujące na drodze. Pokazują co wolno kierowcom, a czego im nie wolno. Rozstrzygają również kwestię pierwszeństwa oraz hierarchii znaków czy poszczególnych użytkowników dróg. Przepisy są na tyle przewidujące, że zajmują się nawet potencjalnym nierespektowaniem zasad. To rola przypisana zasadzie ograniczonego zaufania.

REKLAMA

Zasada ograniczonego zaufania – podstawa prawna

Zasada ograniczonego zaufania, zwana też zasadą względnej ufności, została opisana w art. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie mówi o tym, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania".

Czym jest zasada ograniczonego zaufania?

REKLAMA

Zasada ograniczonego zaufania stanowi rodzaj swoistego ostrzeżenia czy też pouczenia. Przypomina kierowcy o tym, że inni użytkownicy drogi mogą nie stosować się do przepisów. Mogą je łamać świadomie lub z uwagi na niewiedzę. I warto być przygotowanym na taką sytuację. Co więcej, zasada względnej ufności zachęca kierującego do wyjątkowego ustąpienia pierwszeństwa. Może to zadziałać w sytuacji, w której kierowca w wyniku szczególnej ostrożności widzi pojazd, który raczej nie zastosuje się do ustąpienia pierwszeństwa lub zmienia pas ruchu bez obserwowania otoczenia.

Zasada ograniczonego zaufania oznacza ustępstwo. Cel tego ustępstwa jest jednak wyższy. Ma sprawić, że nie dojdzie do kolizji drogowej lub wypadku. W efekcie kierowcy nie będą się musieli liczyć ze stratami, a poziom bezpieczeństwa drogowego się poprawi. A przecież to nie koniec zalet stosowania się do tej zasady. Bo w jej wyniku rośnie też poziom kultury drogowej czy uprzejmości.

Czy można dostać mandat za zasadę ograniczonego zaufania na drodze?

Zasada ograniczonego zaufania nie mówi wprost o tym, że gdy kierowca dostrzeże pojazd, który nie stosuje się do przepisów, powinien ustąpić mu pierwszeństwa. Takiego zapisu być nawet nie mogło. Stosowanie ograniczonego zaufania podczas jazdy jest zatem jedną z opcji czy możliwości, a nie obowiązkiem. Kierowca nie ma obowiązku ustępowania pierwszeństwa w sytuacji, w której to w sposób oczywisty wynika z zasad ruchu drogowego. Tym bardziej że może nawet czasami nie zwrócić uwagi na zachowania innych kierujących. A to oznacza, że za niezastosowanie zasady względnej ufności mandatu dostać nie można. Nie ma takiej kary w kodeksie wykroczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA