REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?
Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Przepisy drogowe bardzo jasno wskazują zasady obowiązujące na drodze. Pokazują co wolno kierowcom, a czego im nie wolno. Rozstrzygają również kwestię pierwszeństwa oraz hierarchii znaków czy poszczególnych użytkowników dróg. Przepisy są na tyle przewidujące, że zajmują się nawet potencjalnym nierespektowaniem zasad. To rola przypisana zasadzie ograniczonego zaufania.

REKLAMA

Zasada ograniczonego zaufania – podstawa prawna

Zasada ograniczonego zaufania, zwana też zasadą względnej ufności, została opisana w art. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie mówi o tym, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania".

Czym jest zasada ograniczonego zaufania?

REKLAMA

Zasada ograniczonego zaufania stanowi rodzaj swoistego ostrzeżenia czy też pouczenia. Przypomina kierowcy o tym, że inni użytkownicy drogi mogą nie stosować się do przepisów. Mogą je łamać świadomie lub z uwagi na niewiedzę. I warto być przygotowanym na taką sytuację. Co więcej, zasada względnej ufności zachęca kierującego do wyjątkowego ustąpienia pierwszeństwa. Może to zadziałać w sytuacji, w której kierowca w wyniku szczególnej ostrożności widzi pojazd, który raczej nie zastosuje się do ustąpienia pierwszeństwa lub zmienia pas ruchu bez obserwowania otoczenia.

Zasada ograniczonego zaufania oznacza ustępstwo. Cel tego ustępstwa jest jednak wyższy. Ma sprawić, że nie dojdzie do kolizji drogowej lub wypadku. W efekcie kierowcy nie będą się musieli liczyć ze stratami, a poziom bezpieczeństwa drogowego się poprawi. A przecież to nie koniec zalet stosowania się do tej zasady. Bo w jej wyniku rośnie też poziom kultury drogowej czy uprzejmości.

Czy można dostać mandat za zasadę ograniczonego zaufania na drodze?

Zasada ograniczonego zaufania nie mówi wprost o tym, że gdy kierowca dostrzeże pojazd, który nie stosuje się do przepisów, powinien ustąpić mu pierwszeństwa. Takiego zapisu być nawet nie mogło. Stosowanie ograniczonego zaufania podczas jazdy jest zatem jedną z opcji czy możliwości, a nie obowiązkiem. Kierowca nie ma obowiązku ustępowania pierwszeństwa w sytuacji, w której to w sposób oczywisty wynika z zasad ruchu drogowego. Tym bardziej że może nawet czasami nie zwrócić uwagi na zachowania innych kierujących. A to oznacza, że za niezastosowanie zasady względnej ufności mandatu dostać nie można. Nie ma takiej kary w kodeksie wykroczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA