REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą sprawdzać radia w samochodach w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Będą sprawdzać radia w samochodzie w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV
Będą sprawdzać radia w samochodzie w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

UKE niedługo może zacząć kontrolować radia samochodowe. Powodem nie będzie jednak abonament RTV. Karę w tym przypadku dostanie importer. Radia w nowych autach powinny bowiem posiadać standardowo tuner DAB+.

Tuner DAB+ musi być obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego pojazdu w Polsce od 1 stycznia 2021 r. Wyraźnie mówi o tym rozporządzenie ministra cyfryzacji z 2020 r. Obowiązek początkowo był traktowany fakultatywnie. Tuner musiał być, ale nie musiał działać.

REKLAMA

Radio w samochodzie musi mieć tuner DAB+. Sprawdzi to UKE

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2023 r. "samochodowe odbiorniki radiofoniczne muszą umożliwiać odbiór i odtwarzanie co najmniej usług radiofonii cyfrowej świadczonych za pośrednictwem naziemnych cyfrowych transmisji radiofonicznych". Tyle że zapis ten był martwy. Nie wiadomo było, kto miałby sprawdzić dostosowanie pojazdów do nowych wymogów. Sprawa powoli zaczyna się jednak wyjaśniać. A wszystko za sprawą ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej. Ten akt prawny usankcjonuje kwestię kontroli.

Według nowych przepisów radioodbiorniki w samochodach sprawdzać ma Urząd Komunikacji Elektronicznej. UKE prawdopodobnie będzie weryfikować tunery DAB+ wyrywkowo poza wiedzą kierowcy. Kontrole powinny bowiem odbywać się jeszcze zanim auto opuści salon sprzedaży. Przepisy nie będą jednak precyzować sposobu kontrolowania pojazdów. To ma dać UKE elastyczność w działaniu.

Kontrola radia w nowym aucie może się skończyć milionową karą

W sytuacji, w której UKE przeprowadzi kontrolę i wykaże, że odbiornik radiowy w nowym samochodzie nie spełnia wymogów, może wszcząć procedurę wyjaśniającą. Ta ma szansę zakończyć się karą. Astronomiczną! W skrajnym przypadku urząd może nałożyć na importera opłatę karną sięgającą do 3 proc. przychodów osiąganych w poprzednim roku kalendarzowym. Możemy zatem mówić o sumach liczonych nie tyle w setkach tysięcy, co raczej milionach złotych.

Kierowca też może dostać karę za radio w aucie. Nawet 2280 zł!

REKLAMA

Karę za radio w samochodzie może dostać importer. Dostanie ją od UKE. Karę może jednak dostać także kierowca. W tym przypadku opłatę nałoży na niego jednak kontroler wysłany przez pocztę polską. Tu osią problemu nie stanie się jednak sam tuner. Choć część właścicieli aut o tym nie wiem, za radio w samochodzie także płaci się np. abonament RTV. Tak, wynosi on zaledwie 8,7 zł miesięcznie. Mimo wszystko opłata karna w skrajnym przypadku może sięgnąć kwoty wynoszącej blisko 2280 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie? I ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2024 r.? Odpowiedzi na te i kolejne pytania znajdziecie w dedykowanym materiale, do którego link zamieszczam poniżej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA