REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą sprawdzać radia w samochodach w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV

Będą sprawdzać radia w samochodzie w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV
Będą sprawdzać radia w samochodzie w 2024 r. Nie chodzi jednak o abonament RTV
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

UKE niedługo może zacząć kontrolować radia samochodowe. Powodem nie będzie jednak abonament RTV. Karę w tym przypadku dostanie importer. Radia w nowych autach powinny bowiem posiadać standardowo tuner DAB+.

Tuner DAB+ musi być obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego pojazdu w Polsce od 1 stycznia 2021 r. Wyraźnie mówi o tym rozporządzenie ministra cyfryzacji z 2020 r. Obowiązek początkowo był traktowany fakultatywnie. Tuner musiał być, ale nie musiał działać.

REKLAMA

Radio w samochodzie musi mieć tuner DAB+. Sprawdzi to UKE

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2023 r. "samochodowe odbiorniki radiofoniczne muszą umożliwiać odbiór i odtwarzanie co najmniej usług radiofonii cyfrowej świadczonych za pośrednictwem naziemnych cyfrowych transmisji radiofonicznych". Tyle że zapis ten był martwy. Nie wiadomo było, kto miałby sprawdzić dostosowanie pojazdów do nowych wymogów. Sprawa powoli zaczyna się jednak wyjaśniać. A wszystko za sprawą ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej. Ten akt prawny usankcjonuje kwestię kontroli.

Według nowych przepisów radioodbiorniki w samochodach sprawdzać ma Urząd Komunikacji Elektronicznej. UKE prawdopodobnie będzie weryfikować tunery DAB+ wyrywkowo poza wiedzą kierowcy. Kontrole powinny bowiem odbywać się jeszcze zanim auto opuści salon sprzedaży. Przepisy nie będą jednak precyzować sposobu kontrolowania pojazdów. To ma dać UKE elastyczność w działaniu.

Kontrola radia w nowym aucie może się skończyć milionową karą

W sytuacji, w której UKE przeprowadzi kontrolę i wykaże, że odbiornik radiowy w nowym samochodzie nie spełnia wymogów, może wszcząć procedurę wyjaśniającą. Ta ma szansę zakończyć się karą. Astronomiczną! W skrajnym przypadku urząd może nałożyć na importera opłatę karną sięgającą do 3 proc. przychodów osiąganych w poprzednim roku kalendarzowym. Możemy zatem mówić o sumach liczonych nie tyle w setkach tysięcy, co raczej milionach złotych.

Kierowca też może dostać karę za radio w aucie. Nawet 2280 zł!

REKLAMA

Karę za radio w samochodzie może dostać importer. Dostanie ją od UKE. Karę może jednak dostać także kierowca. W tym przypadku opłatę nałoży na niego jednak kontroler wysłany przez pocztę polską. Tu osią problemu nie stanie się jednak sam tuner. Choć część właścicieli aut o tym nie wiem, za radio w samochodzie także płaci się np. abonament RTV. Tak, wynosi on zaledwie 8,7 zł miesięcznie. Mimo wszystko opłata karna w skrajnym przypadku może sięgnąć kwoty wynoszącej blisko 2280 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie? I ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2024 r.? Odpowiedzi na te i kolejne pytania znajdziecie w dedykowanym materiale, do którego link zamieszczam poniżej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA