REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie
Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

Posiadanie samochodu oznacza mobilność i wygodę. Kierowca może korzystać z pojazdu podczas codziennych dojazdów do pracy czy po dzieci do szkoły lub na zakupy. Własne auto ułatwia też wyjazdy wakacyjne. Podróżni nie są bowiem skazani na środki zbiorowego transportu. Niestety samochód oznacza też obowiązki.

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje eksploatacja samochodu w 2024 r.?

Roczny koszt utrzymania 13-letniego auta o wartości 20 tys. zł sięga dziś 9,5 tys. zł. W przypadku trzyletniego samochodu kwota ta jest zdecydowanie wyższa i może wynieść ponad 22 tys. zł, nie wliczając w to raty leasingu czy kredytu. Im młodsze auto, tym kwoty stają się bardziej drastyczne. I wynika to z działania nie tylko ubezpieczenia, ale także serwisów w ASO. Takie dane podaje Autobaza.pl, bazując na dostępnym w sieci narzędziu Omnicalculator.

Podstawą kalkulacji w pierwszym przypadku stała się Skoda Octavia z 2011 r. napędzana silnikiem 1,2 litra. Pojazd ma 190 tys. km przebiegu i pokonuje rocznie 15 tys. km. W drugim przypadku podstawę stanowi 3-letnia Skoda napędzana 1,5-litrowym silnikiem 150-konnym.

Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

Przyjmijmy, że właścicielem powyższej Octavii jest przeciętny Kowalski. Zarabia średnio 7768,35 zł brutto, czyli 5626 zł "na rękę". Takie dane podaje GUS. To oznacza mniej więcej tyle, że eksploatacja Skody "zjada" z tej kwoty jakieś 800 zł każdego miesiąca. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Kowalski ma też do opłacenia kredyt na mieszkanie, czynsz i zakupy spożywcze, obciążenie autem staje się zasadnicze. Wraz z rosnącymi cenami nawet coraz trudniejsze do zniesienia. Gdyby okazało się, że Skoda jest 3-letnia, rocznie koszty utrzymania i posiadania auta automatycznie rosną do 22 tys. zł. To z kolei sprawia, że Kowalski musi wydać na auto 1,8 tys. zł każdego miesiąca! Wniosek?

REKLAMA

Kupno nowego, czy prawie nowego samochodu to duży wydatek, na który mogę pozwolić osoby dobrze zarabiające, z pensją minimum 8 – 9 tys. zł na rękę. Mimo iż w teorii trzyletni samochód rzadziej się psuje, to wizyty w ASO na przegląd, wymianę opon, czy nawet drobne naprawy są zdecydowanie droższe – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

W 2025 r. pojawi się podatek od aut spalinowych

Powyższa lista już wydaje się mocno przerażająca. A przecież na tym koszty nie będą się kończyć. W zgodzie z zapowiedziami wiceministra klimatu i środowiska trwają właśnie prace nad podatkiem od samochodów spalinowych. Ten musi być wprowadzony na mocy deklaracji dokonanych w KPO. W 2025 r. pojawi się jednorazowa opłata płacona podczas zakupu pojazdu. Będzie zależeć prawdopodobnie nie tylko od emisyjności pojazdu, ale i np. jego masy. W 2026 r. z kolei "zadebiutuje" podatek od posiadania samochodu spalinowego. Ten będzie płacony corocznie. To oznacza wzrost kosztów eksploatacji i posiadania samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA