Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie
REKLAMA
REKLAMA
- Ile kosztuje eksploatacja samochodu w 2024 r.?
- Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?
- W 2025 r. pojawi się podatek od aut spalinowych
Posiadanie samochodu oznacza mobilność i wygodę. Kierowca może korzystać z pojazdu podczas codziennych dojazdów do pracy czy po dzieci do szkoły lub na zakupy. Własne auto ułatwia też wyjazdy wakacyjne. Podróżni nie są bowiem skazani na środki zbiorowego transportu. Niestety samochód oznacza też obowiązki.
REKLAMA
Ile kosztuje eksploatacja samochodu w 2024 r.?
REKLAMA
Roczny koszt utrzymania 13-letniego auta o wartości 20 tys. zł sięga dziś 9,5 tys. zł. W przypadku trzyletniego samochodu kwota ta jest zdecydowanie wyższa i może wynieść ponad 22 tys. zł, nie wliczając w to raty leasingu czy kredytu. Im młodsze auto, tym kwoty stają się bardziej drastyczne. I wynika to z działania nie tylko ubezpieczenia, ale także serwisów w ASO. Takie dane podaje Autobaza.pl, bazując na dostępnym w sieci narzędziu Omnicalculator.
Podstawą kalkulacji w pierwszym przypadku stała się Skoda Octavia z 2011 r. napędzana silnikiem 1,2 litra. Pojazd ma 190 tys. km przebiegu i pokonuje rocznie 15 tys. km. W drugim przypadku podstawę stanowi 3-letnia Skoda napędzana 1,5-litrowym silnikiem 150-konnym.
Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?
REKLAMA
Przyjmijmy, że właścicielem powyższej Octavii jest przeciętny Kowalski. Zarabia średnio 7768,35 zł brutto, czyli 5626 zł "na rękę". Takie dane podaje GUS. To oznacza mniej więcej tyle, że eksploatacja Skody "zjada" z tej kwoty jakieś 800 zł każdego miesiąca. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Kowalski ma też do opłacenia kredyt na mieszkanie, czynsz i zakupy spożywcze, obciążenie autem staje się zasadnicze. Wraz z rosnącymi cenami nawet coraz trudniejsze do zniesienia. Gdyby okazało się, że Skoda jest 3-letnia, rocznie koszty utrzymania i posiadania auta automatycznie rosną do 22 tys. zł. To z kolei sprawia, że Kowalski musi wydać na auto 1,8 tys. zł każdego miesiąca! Wniosek?
Kupno nowego, czy prawie nowego samochodu to duży wydatek, na który mogę pozwolić osoby dobrze zarabiające, z pensją minimum 8 – 9 tys. zł na rękę. Mimo iż w teorii trzyletni samochód rzadziej się psuje, to wizyty w ASO na przegląd, wymianę opon, czy nawet drobne naprawy są zdecydowanie droższe – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.
Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!
W 2025 r. pojawi się podatek od aut spalinowych
Powyższa lista już wydaje się mocno przerażająca. A przecież na tym koszty nie będą się kończyć. W zgodzie z zapowiedziami wiceministra klimatu i środowiska trwają właśnie prace nad podatkiem od samochodów spalinowych. Ten musi być wprowadzony na mocy deklaracji dokonanych w KPO. W 2025 r. pojawi się jednorazowa opłata płacona podczas zakupu pojazdu. Będzie zależeć prawdopodobnie nie tylko od emisyjności pojazdu, ale i np. jego masy. W 2026 r. z kolei "zadebiutuje" podatek od posiadania samochodu spalinowego. Ten będzie płacony corocznie. To oznacza wzrost kosztów eksploatacji i posiadania samochodu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.