REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie
Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta zjadają nawet 1,8 tys. zł miesięcznie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

Posiadanie samochodu oznacza mobilność i wygodę. Kierowca może korzystać z pojazdu podczas codziennych dojazdów do pracy czy po dzieci do szkoły lub na zakupy. Własne auto ułatwia też wyjazdy wakacyjne. Podróżni nie są bowiem skazani na środki zbiorowego transportu. Niestety samochód oznacza też obowiązki.

REKLAMA

Ile kosztuje eksploatacja samochodu w 2024 r.?

REKLAMA

Roczny koszt utrzymania 13-letniego auta o wartości 20 tys. zł sięga dziś 9,5 tys. zł. W przypadku trzyletniego samochodu kwota ta jest zdecydowanie wyższa i może wynieść ponad 22 tys. zł, nie wliczając w to raty leasingu czy kredytu. Im młodsze auto, tym kwoty stają się bardziej drastyczne. I wynika to z działania nie tylko ubezpieczenia, ale także serwisów w ASO. Takie dane podaje Autobaza.pl, bazując na dostępnym w sieci narzędziu Omnicalculator.

Podstawą kalkulacji w pierwszym przypadku stała się Skoda Octavia z 2011 r. napędzana silnikiem 1,2 litra. Pojazd ma 190 tys. km przebiegu i pokonuje rocznie 15 tys. km. W drugim przypadku podstawę stanowi 3-letnia Skoda napędzana 1,5-litrowym silnikiem 150-konnym.

Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

REKLAMA

Przyjmijmy, że właścicielem powyższej Octavii jest przeciętny Kowalski. Zarabia średnio 7768,35 zł brutto, czyli 5626 zł "na rękę". Takie dane podaje GUS. To oznacza mniej więcej tyle, że eksploatacja Skody "zjada" z tej kwoty jakieś 800 zł każdego miesiąca. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Kowalski ma też do opłacenia kredyt na mieszkanie, czynsz i zakupy spożywcze, obciążenie autem staje się zasadnicze. Wraz z rosnącymi cenami nawet coraz trudniejsze do zniesienia. Gdyby okazało się, że Skoda jest 3-letnia, rocznie koszty utrzymania i posiadania auta automatycznie rosną do 22 tys. zł. To z kolei sprawia, że Kowalski musi wydać na auto 1,8 tys. zł każdego miesiąca! Wniosek?

Kupno nowego, czy prawie nowego samochodu to duży wydatek, na który mogę pozwolić osoby dobrze zarabiające, z pensją minimum 8 – 9 tys. zł na rękę. Mimo iż w teorii trzyletni samochód rzadziej się psuje, to wizyty w ASO na przegląd, wymianę opon, czy nawet drobne naprawy są zdecydowanie droższe – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

W 2025 r. pojawi się podatek od aut spalinowych

Powyższa lista już wydaje się mocno przerażająca. A przecież na tym koszty nie będą się kończyć. W zgodzie z zapowiedziami wiceministra klimatu i środowiska trwają właśnie prace nad podatkiem od samochodów spalinowych. Ten musi być wprowadzony na mocy deklaracji dokonanych w KPO. W 2025 r. pojawi się jednorazowa opłata płacona podczas zakupu pojazdu. Będzie zależeć prawdopodobnie nie tylko od emisyjności pojazdu, ale i np. jego masy. W 2026 r. z kolei "zadebiutuje" podatek od posiadania samochodu spalinowego. Ten będzie płacony corocznie. To oznacza wzrost kosztów eksploatacji i posiadania samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA