REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki
Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda jest kojarzona z rozsądnymi autami na co dzień. Co jej zatem strzeliło do głowy, że postanowiła stworzyć samochód jeżdżący pod ziemią? Ona budowała takie pojazdy od lat. Niewielu jednak o tym wiedziało. Oto Škoda Varsovia.

Producenci motoryzacyjni prześcigają się w kwestii innowacji. Czy to jednak możliwe, że firma produkująca takie hity mas-sprzedaży, jak Fabia, Octavia czy Superb, postawiła właśnie na samochód, który jeździ pod ziemią? I tak, i nie. Tak, bo taka Skoda rzeczywiście istnieje. To skład warszawskiego metra. Nie, bo Skoda od samochodów i metra to dwie różne firmy.

REKLAMA

Warszawskie metro przewozi 700 tys. pasażerów dziennie!

REKLAMA

Warszawskie metro jest bardzo zapracowane! Każdego dnia przewozi 700 tys. pasażerów. To oznacza, że każdego roku z podwarszawskich linii komunikacyjnych korzysta 181 mln podróżujących. Obsługa takiej liczby osób wymaga szerokiego i nowoczesnego taboru. Szczególnie że długość siatki połączenia niedawno poszerzyła się o w pełni funkcjonalną, dodatkową linię. Właśnie dlatego w tunelu pod Warszawą po Mietrowagonmasz, Alstomie i Siemensie pojawiła się właśnie Skoda.

I kontrakt na Škody Varsovia jest naprawdę potężny. Został podpisany w 2020 r. Pierwszy skład dotarł do stolicy Polski w 2022 r. W sumie czeski producent dostarczy 37 pociągów. Wartość umowy z kolei opiewa na kwotę 1,308 mld zł netto.

Škody Varsovia ma 120 m długości i zabiera 1500 osób

Dane techniczne Škody Varsovia wyglądają naprawdę imponująco. Każdy z 6-wagonowych składów ma 118,2 m długości i blisko 4 m wysokości. Pojazd gotowy do jazdy waży 160,4 tony, a mimo wszystko jest w stanie osiągnąć prędkość 90 km/h. Czeskie metro zostało przystosowane do przewozu 1500 pasażerów jednorazowo. To 10-krotnie wyższy wynik, niż w przypadku przegubowego Solarisa Urbino 18. Poza tym czeski skład posiada 230 miejsc siedzących, w tym 2 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.

Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki

Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki

Ta Skoda potrafi jeździć nawet pod ziemią. Wiedziałeś, że czeski producent ma taki model? W Polsce już są pierwsze sztuki

UM Warszawa

Skoda Auto i Skoda od metra to nie te same firmy

Przedsiębiorstwem budującym pociągi Varsovia jest Škoda Transportation. To firma założona w 1859 r., która ma siedzibę w Pilznie. Ciekawostka jest taka, że choć marka ma wspólne logo z producentem samochodów, dziś obydwa przedsiębiorstwa nie są w żaden sposób połączone kapitałowo. Skoda produkująca samochody należy do Grupy Volkswagena. Skoda produkująca środki transportu miejskiego i kolejowego natomiast należy do czeskiej grupy kapitałowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA