REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund i kończy właśnie 50 lat. Co to za auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat
W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Przez długie lata ten model rozpalał motoryzacyjną wyobraźnię Polaków. Był szczytem marzeń. O jakim aucie mowa? Oczywiście o Volkswagenie Golfie. Niemiecki kompakt kończy właśnie 50 lat. Z tej okazji wróćmy na chwilę do roku 1974 i początków auta dla ludu nowej ery.

Produkcja Golfa rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tak narodził się następca legendarnego Garbusa, który został sprzedany ponad 37 milionów razy. Od rozpoczęcia produkcji Golf jest zamawiany co 41 sekund. A to dopiero początek informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro

Volkswagen Golf zapoczątkował nową erę wśród samochodów popularnych. Zamienił silnik zamontowany z tyłu na silnik zamontowany poprzecznie z przodu. Napęd na tył z kolei zmienił na napęd na przednie koła. Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje. Mimo wszystko Golf, nazywany wewnętrznie Typ 17, łatwego zadania nie miał. Musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców.

Pomijając nowoczesną konstrukcję, Golf dostał jednak od Volkswagena także inne narzędzia do sukcesu. Napęd umieszczony z przodu stworzył miejsce dla przestronnej kabiny pasażerskiej i sporego bagażnika (pojemność 300 litrów). Tak narodziła się praktyczność w segmencie C. A za koncepcją tą stało studio Ital Desing i sam Giorgetto Giugiaro (główny stylista modelu).

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk

W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Sukces rynkowy bardzo szybko stał się faktem. W niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Niemcy postanowili zatem kuć żelazo, póki gorące. Szybko stworzyli wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki temu Volkswagen trafił do Japonii i Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

Dalsze podsumowania wypadają jeszcze lepiej. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu

Podstawowa paleta silnikowa Golfa składała się z dwóch motorów do wyboru. Model był sprzedawany z jednostką 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM. Cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

Golf I był dostępny jako hatchback trzy- i pięciodrzwiowy. Ciekawie wyglądają rozmiary nadwozia auta. Volkswagen miał 3705 mm długości. To o blisko 34 cm mniej o aktualnej generacji... Polo! Od obecnego Golfa pierwszy model jest o blisko 60 cm krótszy. Symboliczne rozmiary pojazdu przekładają się na symboliczną wagę. Masa własna auta wynosiła bazowo 750 kg. Dziś nawet Toyota Aygo X z segmentu A jest cięższa od pierwszego Golfa.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk

Kluczowy w historii Golfa był rok 1976. W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy. To w tym roku pojawił się także diesel i premierę miała odmiana GTI. Odmiana o naprawdę dobrych osiągach. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h.

Golf GTI był produkowany wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Przez siedem lat, do 1982 roku, wyprodukowano niemal 462 tys. egzemplarzy, choć początkowe plany mówiło o zaledwie 5000 sztukach. Auto wyróżniało się nie tylko mocą. Właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. To dziś legendarne elementy. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA