REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund i kończy właśnie 50 lat. Co to za auto?

oprac. Kuba Brzeziński
Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat
W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Przez długie lata ten model rozpalał motoryzacyjną wyobraźnię Polaków. Był szczytem marzeń. O jakim aucie mowa? Oczywiście o Volkswagenie Golfie. Niemiecki kompakt kończy właśnie 50 lat. Z tej okazji wróćmy na chwilę do roku 1974 i początków auta dla ludu nowej ery.

Produkcja Golfa rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tak narodził się następca legendarnego Garbusa, który został sprzedany ponad 37 milionów razy. Od rozpoczęcia produkcji Golf jest zamawiany co 41 sekund. A to dopiero początek informacji.

REKLAMA

Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro

REKLAMA

Volkswagen Golf zapoczątkował nową erę wśród samochodów popularnych. Zamienił silnik zamontowany z tyłu na silnik zamontowany poprzecznie z przodu. Napęd na tył z kolei zmienił na napęd na przednie koła. Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje. Mimo wszystko Golf, nazywany wewnętrznie Typ 17, łatwego zadania nie miał. Musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców.

Pomijając nowoczesną konstrukcję, Golf dostał jednak od Volkswagena także inne narzędzia do sukcesu. Napęd umieszczony z przodu stworzył miejsce dla przestronnej kabiny pasażerskiej i sporego bagażnika (pojemność 300 litrów). Tak narodziła się praktyczność w segmencie C. A za koncepcją tą stało studio Ital Desing i sam Giorgetto Giugiaro (główny stylista modelu).

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk

REKLAMA

W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Sukces rynkowy bardzo szybko stał się faktem. W niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Niemcy postanowili zatem kuć żelazo, póki gorące. Szybko stworzyli wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki temu Volkswagen trafił do Japonii i Wielkiej Brytanii.

Dalsze podsumowania wypadają jeszcze lepiej. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu

Podstawowa paleta silnikowa Golfa składała się z dwóch motorów do wyboru. Model był sprzedawany z jednostką 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM. Cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

Golf I był dostępny jako hatchback trzy- i pięciodrzwiowy. Ciekawie wyglądają rozmiary nadwozia auta. Volkswagen miał 3705 mm długości. To o blisko 34 cm mniej o aktualnej generacji... Polo! Od obecnego Golfa pierwszy model jest o blisko 60 cm krótszy. Symboliczne rozmiary pojazdu przekładają się na symboliczną wagę. Masa własna auta wynosiła bazowo 750 kg. Dziś nawet Toyota Aygo X z segmentu A jest cięższa od pierwszego Golfa.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk

Kluczowy w historii Golfa był rok 1976. W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy. To w tym roku pojawił się także diesel i premierę miała odmiana GTI. Odmiana o naprawdę dobrych osiągach. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h.

Golf GTI był produkowany wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Przez siedem lat, do 1982 roku, wyprodukowano niemal 462 tys. egzemplarzy, choć początkowe plany mówiło o zaledwie 5000 sztukach. Auto wyróżniało się nie tylko mocą. Właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. To dziś legendarne elementy. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA