W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund i kończy właśnie 50 lat. Co to za auto?
REKLAMA
REKLAMA
- Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro
- W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk
- Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu
- Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk
Produkcja Golfa rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tak narodził się następca legendarnego Garbusa, który został sprzedany ponad 37 milionów razy. Od rozpoczęcia produkcji Golf jest zamawiany co 41 sekund. A to dopiero początek informacji.
REKLAMA
Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro
REKLAMA
Volkswagen Golf zapoczątkował nową erę wśród samochodów popularnych. Zamienił silnik zamontowany z tyłu na silnik zamontowany poprzecznie z przodu. Napęd na tył z kolei zmienił na napęd na przednie koła. Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje. Mimo wszystko Golf, nazywany wewnętrznie Typ 17, łatwego zadania nie miał. Musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców.
Pomijając nowoczesną konstrukcję, Golf dostał jednak od Volkswagena także inne narzędzia do sukcesu. Napęd umieszczony z przodu stworzył miejsce dla przestronnej kabiny pasażerskiej i sporego bagażnika (pojemność 300 litrów). Tak narodziła się praktyczność w segmencie C. A za koncepcją tą stało studio Ital Desing i sam Giorgetto Giugiaro (główny stylista modelu).
W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk
REKLAMA
W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Sukces rynkowy bardzo szybko stał się faktem. W niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Niemcy postanowili zatem kuć żelazo, póki gorące. Szybko stworzyli wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki temu Volkswagen trafił do Japonii i Wielkiej Brytanii.
Dalsze podsumowania wypadają jeszcze lepiej. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).
Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu
Podstawowa paleta silnikowa Golfa składała się z dwóch motorów do wyboru. Model był sprzedawany z jednostką 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM. Cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.
Golf I był dostępny jako hatchback trzy- i pięciodrzwiowy. Ciekawie wyglądają rozmiary nadwozia auta. Volkswagen miał 3705 mm długości. To o blisko 34 cm mniej o aktualnej generacji... Polo! Od obecnego Golfa pierwszy model jest o blisko 60 cm krótszy. Symboliczne rozmiary pojazdu przekładają się na symboliczną wagę. Masa własna auta wynosiła bazowo 750 kg. Dziś nawet Toyota Aygo X z segmentu A jest cięższa od pierwszego Golfa.
Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk
Kluczowy w historii Golfa był rok 1976. W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy. To w tym roku pojawił się także diesel i premierę miała odmiana GTI. Odmiana o naprawdę dobrych osiągach. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h.
Golf GTI był produkowany wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Przez siedem lat, do 1982 roku, wyprodukowano niemal 462 tys. egzemplarzy, choć początkowe plany mówiło o zaledwie 5000 sztukach. Auto wyróżniało się nie tylko mocą. Właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. To dziś legendarne elementy. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.