REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund i kończy właśnie 50 lat. Co to za auto?

oprac. Kuba Brzeziński
Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat
W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Przez długie lata ten model rozpalał motoryzacyjną wyobraźnię Polaków. Był szczytem marzeń. O jakim aucie mowa? Oczywiście o Volkswagenie Golfie. Niemiecki kompakt kończy właśnie 50 lat. Z tej okazji wróćmy na chwilę do roku 1974 i początków auta dla ludu nowej ery.

Produkcja Golfa rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tak narodził się następca legendarnego Garbusa, który został sprzedany ponad 37 milionów razy. Od rozpoczęcia produkcji Golf jest zamawiany co 41 sekund. A to dopiero początek informacji.

REKLAMA

Golfa I zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro

REKLAMA

Volkswagen Golf zapoczątkował nową erę wśród samochodów popularnych. Zamienił silnik zamontowany z tyłu na silnik zamontowany poprzecznie z przodu. Napęd na tył z kolei zmienił na napęd na przednie koła. Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje. Mimo wszystko Golf, nazywany wewnętrznie Typ 17, łatwego zadania nie miał. Musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców.

Pomijając nowoczesną konstrukcję, Golf dostał jednak od Volkswagena także inne narzędzia do sukcesu. Napęd umieszczony z przodu stworzył miejsce dla przestronnej kabiny pasażerskiej i sporego bagażnika (pojemność 300 litrów). Tak narodziła się praktyczność w segmencie C. A za koncepcją tą stało studio Ital Desing i sam Giorgetto Giugiaro (główny stylista modelu).

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

W 2 lata Golf I sprzedał się w ilości miliona sztuk

REKLAMA

W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Sukces rynkowy bardzo szybko stał się faktem. W niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Niemcy postanowili zatem kuć żelazo, póki gorące. Szybko stworzyli wersję z kierownicą po prawej stronie. Dzięki temu Volkswagen trafił do Japonii i Wielkiej Brytanii.

Dalsze podsumowania wypadają jeszcze lepiej. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy Golf jest o 60 cm krótszy od obecnego modelu

Podstawowa paleta silnikowa Golfa składała się z dwóch motorów do wyboru. Model był sprzedawany z jednostką 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM. Cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

Golf I był dostępny jako hatchback trzy- i pięciodrzwiowy. Ciekawie wyglądają rozmiary nadwozia auta. Volkswagen miał 3705 mm długości. To o blisko 34 cm mniej o aktualnej generacji... Polo! Od obecnego Golfa pierwszy model jest o blisko 60 cm krótszy. Symboliczne rozmiary pojazdu przekładają się na symboliczną wagę. Masa własna auta wynosiła bazowo 750 kg. Dziś nawet Toyota Aygo X z segmentu A jest cięższa od pierwszego Golfa.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Golf I GTI: miało być 5000 sztuk, powstało prawie 500 tys. sztuk

Kluczowy w historii Golfa był rok 1976. W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy. To w tym roku pojawił się także diesel i premierę miała odmiana GTI. Odmiana o naprawdę dobrych osiągach. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h.

Golf GTI był produkowany wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Przez siedem lat, do 1982 roku, wyprodukowano niemal 462 tys. egzemplarzy, choć początkowe plany mówiło o zaledwie 5000 sztukach. Auto wyróżniało się nie tylko mocą. Właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. To dziś legendarne elementy. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz.

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

Volkswagen Golf I, Golf I, Golf I kończy 50 lat

W USA nazywali go królik. Narysował go sam Giugiaro. Zjeżdża z taśmy produkcyjnej co 41 sekund. Co to za auto?

Volkswagen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA