REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

oprac. Kuba Brzeziński
W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat
W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Sieć CANARD w 2023 roku rejestrowała ponad 2700 wykroczeń każdego dnia. A zdecydowanym rekordzistą stał się odcinkowy pomiar prędkości na A4 pod Wrocławiem. W ciągu pół roku zarejestrował ponad 152 tys. kierowców przekraczających prędkość.

W 2023 roku miała miejsce wielka modernizacja urządzeń pomiarowych działających w ramach systemu CANARD. Skutek? Aktywnych było 586 rejestratorów. Względem poprzedniego roku przybyło ich 62.

REKLAMA

Blisko milion zdjęć z fotoradarów. Mandatów jednak o połowę mniej

Jak wynika z danych Głównego Inspektoraty Transportu Drogowego (GITD), które przeanalizowali eksperci rankomat.pl, w 2023 r. fotoradary zarejestrowały w sumie 985 816 wykroczeń. Ciekawostka w tym punkcie jest jednak taka, że zaledwie połowa z nich zakończyła się wystawieniem mandatu. Grzywien było bowiem 445 036. W 2022 r. zdjęć było natomiast 1 007 167, a mandatów 497 521. Spadek być może jest zatem nieznaczny, ale widoczny.

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

rankomat.pl

60 proc. zdjęć pochodzi z fotoradarów. To i tak oznacza spadek

Liczba klasycznych fotoradarów w 2023 roku była taka sama jak rok wcześniej. Wynosiła 470 urządzeń. Jednak w ubiegłym roku wykryły one 600 tys. przypadków przekroczenia prędkości, czyli o 174 tys. przypadków mniej niż w 2022 roku. Czy to oznacza, że kierowcy w 2023 r. jeździli ostrożniej? Po części tak, a po części nie. Eksperci wskazują bowiem np. na fakt, że kierowcy przyzwyczaili się do klasycznych fotoradarów i cześć z nich może po prostu zdejmować nogę z gazu tuż przed urządzeniem, które od lat znajduje się w tym samym miejscu.

OPP w Polsce wrzuca drugi bieg. Wykryło o połowę więcej wykroczeń

W 2023 r. kierowcy w 72 miejscach w Polsce mogli natknąć się na odcinkowy pomiar prędkości – to prawie dwa razy więcej lokalizacji niż na koniec 2022 roku. Dwukrotny wzrost liczby urządzeń przełożył się na podobny wzrost liczby wykrytych naruszeń przepisów. W 2023 roku odcinkowe pomiary prędkości wykryły ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości wobec blisko 160 tys. takich zdarzeń rok wcześniej.

Rekordzistą stał się odcinkowy pomiar prędkości na A4

Rekordzistą w skali całego kraju był w 2023 roku odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie niedaleko Wrocławia. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy (fotoradar został uruchomiony w lipcu 2023 roku) system zarejestrował w tym miejscu ponad 152 tys. przypadków przekroczenie prędkości, czyli średnio prawie 900 przypadków dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

W zeszłym roku fotoradary wykryły blisko milion wykroczeń. Rekordzistą OPP na A4. Wystawił co szósty mandat

rankomat.pl

Dwa kolejne rekordowe odcinkowe pomiary prędkości znajdują się na drodze ekspresowej S7. Pierwszym z nich jest fotoradar w tunelu między Skomielną Białą i Naprawą niedaleko Rabki-Zdrój. W ubiegłym roku system pomiary prędkości wykrył w tym miejscu ponad 27,4 tys. przypadków naruszenia przepisów. Drugim zaś jest odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy Białobrzegów w woj. mazowieckim, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano 25,5 tys. przypadków przekroczenia prędkości.

ITD stawia na systemy red light i kamery na przejazdach kolejowych

REKLAMA

GITD idzie z duchem czasu. Inwestuje też w inne urządzenia, które automatycznie sprawdzają zachowania kierowców. W ubiegłym roku już 40 urządzeń rejestrowało fakt przestrzegania sygnałów świetlnych na skrzyżowaniach. To dwa razy więcej niż rok wcześniej. Liczba kierowców, którzy zostali przyłapani przez system red light wzrosła z 38 tys. w 2022 r. do niemal 45 tys. w 2023 r. Najwięcej przypadków przejazdów na czerwony świetle – aż 12,5 tys. – zarejestrowało urządzenie we Wrocławiu na skrzyżowaniu ulic Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej.

Inną nowością na polskich drogach są także rejestratory na przejazdach kolejowych.  W minionym roku zostały zainstalowane cztery takie urządzenia, które zarejestrowały 2 tys. przypadków łamania przepisów drogowych podczas przejazdu przez kolejowe torowisko.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA