REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradar z pętlą indukcyjną. Nawet w tłumie kierowca nie może czuć się bezpiecznie...

fotoradar z pętlą indukcyjną, mandat za przekroczenie prędkości z fotoradaru z pętlą indukcyjną, dwa samochody na zdjęciu z fotoradaru
Fotoradar z pętlą indukcyjną. Nawet w tłumie kierowca nie może czuć się bezpiecznie...
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Na zdjęciu z fotoradaru widać dwa samochody. Dowód jest zatem nieważny? No właśnie nie zawsze. Bo są w Polsce radary z pętlą indukcyjną. Te na podstawie jednego zdjęcia są w stanie wystawić taką ilość mandatów, ile na drodze znajduje się pasów ruchu.

Każdego roku fotoradary wystawiają blisko milion mandatów za prędkość. A do liczby tej doliczyć trzeba jeszcze odcinkowe pomiary prędkości i standardowe kontrole z "suszarką" w dłoni. Przekraczanie dozwolonej szybkości jazdy jest zatem nagminne w Polsce. A jedną z metod walki z nim jest fotoradar z pętlą indukcyjną.

REKLAMA

Z czego składa się fotoradar z pętlą indukcyjną?

Fotoradarem z pętlą indukcyjną jest tak właściwie urządzenie o nazwie Traffistar SR520. Składa się ono z puszki z aparatem, która rzeczywiście przypomina fotoradar. Integralnym elementem systemu są jednak dwie pętle indukcyjne. Czujniki są umieszczone w dwóch punktach wyciętych w asfalcie w określonej odległości od siebie.

Jak działa fotoradar z pętlą indukcyjną?

REKLAMA

Zasada działania fotoradaru z pętlą indukcyjną jest prosta. Samochód przekracza pierwszą pętlę, a następnie drugą. Na tej podstawie system dokonuje przeliczenia prędkości jazdy i porównuje wynik z ograniczeniem prędkości obowiązującym na danym odcinku. Gdy samochód jedzie zbyt szybko, aparat wykonuje mu zdjęcie. Puszka fotoradaru sama w sobie nie dokonuje natomiast pomiaru prędkości.

Pierwotnie fotoradary z pętlą indukcyjną pojawiły się na polskich drogach nie po to, aby mierzyć prędkość pojazdów. Miały sprawdzać, czy kierowcy nie wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Dopiero z czasem ich funkcjonalność została rozszerzona o pomiary szybkości. Urządzenia pracują w ramach sieci CANARD obsługiwanej przez ITD.

Fotoradar z pętlą indukcyjną. Dwa auta na zdjęciu to dwa mandaty

Zastosowanie pomiaru prędkości prowadzonego przez pętlę indukcyjną sprawia, że pomiar jest wykonywany oddzielnie dla każdego z pojazdów. I to nawet w sytuacji, w której droga posiada np. trzy pasy ruchu w każdym kierunku i każdy jest zajęty. Wniosek? To oznacza, że nawet gdyby na zdjęciu zarejestrowane były dwa pojazdy, system i tak precyzyjnie wie, którego kierującego należy ukarać. Takie zdjęcie może się zatem stać dowodem w sprawie. A właściwie często w dwóch sprawach. Bo jeżeli obydwaj kierujący przekroczyli prędkość, obydwaj dostaną list od ITD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura wystawiania mandatu z fotoradaru z pętlą indukcyjną wygląda identycznie jak w przypadku klasycznego radaru. Właściciel pojazdu dostaje list i jest proszony o wskazanie osoby, która w danym czasie prowadziła pojazd. Ona dostanie powiadomienie o wysokości proponowanej kary.

Gdzie w Polsce znajdują się fotoradary z pętlą indukcyjną?

Dobrym przykładem jest radar umieszczony w Warszawie przy ulicy Ostrobramskiej. Urządzenie Traffistar SR520 zamontowane w tym punkcie jest piekielnie skuteczne. Na tyle skuteczne, że w roku 2023 otrzymało miano najskuteczniejszego fotoradaru w Polsce. W sumie przez pierwszych pięć miesięcy roku radar wystawił 4,8 tys. mandatów. Poza tym urządzeniem w Polsce znajduje się jeszcze 11 kolejnych. Ich obecność jest wskazywana za pomocą znaku drogowego D-51 "automatyczna kontrola prędkości".

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA