REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konfiskata samochodu pijanym w 2024 r. już za dwie "małpki". Nowe przepisy zaraz wejdą w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konfiskata samochodu w 2024 r. już za dwie
Konfiskata samochodu w 2024 r. już za dwie "małpki". Nowe przepisy zaraz wejdą w życie
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Konfiskata samochodu pijanym kierowcom budziła wiele kontrowersji. Przepisy ostatecznie zostały przegłosowane, a dyskusje na ich temat przycichły. Warto zatem przypomnieć, że nowe kary wejdą w życie już za kilka tygodni.

rozwiń >

Pijany kierowca stanowi śmiertelne zagrożenie dla siebie i innych. Okazuje się szczególnie groźny dla niechronionych użytkowników ruchu drogowego, a więc pieszych i rowerzystów. Niestety prowadzenie na podwójnym gazie nadal jest plagą na polskich drogach. Tylko w okresie Bożego Narodzenia w 2023 r. policjanci zatrzymali 886 nietrzeźwych kierujących. Dziś nietrzeźwy prowadzący traci prawo jazdy i otrzymuje wysoką grzywnę. A już niedługo pojawi się nowa sankcja.

REKLAMA

Kiedy wejdzie w życie konfiskata samochodu pijanym kierowcom?

Nowelizacja kodeksu karnego miała pierwotnie wejść w życie pod koniec grudnia 2023 r. Termin ten został jednak przeniesiony. Ostatecznie przepisy pozwalające na stwierdzenie przepadku pojazdu mechanicznego pijanego kierowcy zaczną obowiązywać w Polsce 14 marca 2024 r. To wtedy w porządku prawnym pojawi się art. 44b ustawy Kodeks karny.

Kto może stracić samochód w 2024 r.?

Samochód stracą przede wszystkim trzy typy pijanych kierowców. Wyraźnie wspomina o tym art. 178 par. 3, art. 178a par. 5 ustawy Kodeks karny. Mowa o osobach, które:

  • prowadziły pojazd i miały we krwi co najmniej 1,5 promila alkoholu,
  • prowadziły pojazd i spowodowały kolizję oraz miały we krwi co najmniej 1 promil alkoholu,
  • popełniły przestępstwo polegające na prowadzeniu w stanie nietrzeźwości w warunkach recydywy.

Kiedy zamiast przepadku pojazdu nawiązka?

REKLAMA

Nie zawsze będzie istniała możliwość odebrania kierowcy pojazdu mechanicznego. Stanie się tak w przypadku, w którym pojazd nie stanowił wyłącznej własności sprawcy albo po popełnieniu przestępstwa sprawca zbył, darował lub ukrył podlegający przepadkowi pojazd. To jednak nie oznacza, że kierujący uniknie konsekwencji. Tak się nie stanie. Sąd orzeknie bowiem przepadek równowartości pojazdu.

Jak wyliczana jest wartość pojazdu? Za równowartość pojazdu uznaje się wartość pojazdu określoną w polisie ubezpieczeniowej. Jeżeli auto polisy nie ma, wyznacznikiem staje się średnia wartość rynkowa pojazdu określona przy uwzględnieniu marki, modelu, roku produkcji, typu nadwozia, rodzaju napędu i silnika, pojemności lub mocy silnika oraz przybliżonego przebiegu, pojazdowi prowadzonemu przez sprawcę, ustaloną na podstawie dostępnych danych. Gdy ustalenie średniej wartości rynkowej pojazdu nie jest możliwe ze względu na szczególne cechy tego pojazdu, konieczne jest zasięgnięcie opinii biegłego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepadek pojazdu w przypadku pijanego pracownika

Może się okazać, że pijany kierowca prowadził samochód należący do pracodawcy. Będzie to zarówno służbowe auto osobowe, jak i ciężarowe. Co w takim przypadku? Wtedy nie ma ani przepadku pojazdu, ani wpłaty równowartości. Przepisy przewidują inne rozwiązanie. Sąd orzeka wtedy nawiązkę w wysokości co najmniej 5000 złotych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Kwota maksymalna to nawet 100 tys. zł.

Przepadek pojazdu rozbitego przez pijanego kierowcę

Warto rozważyć jeszcze jeden scenariusz. Co będzie w sytuacji, w której pijany kierowca prowadził samochód pod wpływem alkoholu, ale w wyniku zdarzenia drogowego ten został rozbity? W tej sytuacji nie stanie się tak właściwie nic. Są może odstąpić od orzeczenia przepadku auta lub przepadku równowartości pojazdu. W takim przypadku art. 44b par. 5 ustawy Kodeks wykroczeń uznaje bowiem takie działanie za "niemożliwe lub niecelowe z uwagi na jego utratę przez sprawcę, zniszczenie lub znaczne uszkodzenie".

Alkohol za kierownicą tworzy śmiertelne zagrożenie

Promil alkoholu w wydychanym powietrzu to dużo? No właśnie nie... Alkomat wskaże dokładnie taką wartość po tym, jak mężczyzna o wadze 80 kg wypije dwie tzw. "setki" (czy też "małpki"). Podobny wynik mogą dać często także trzy duże piwa. A to dopiero początek złych informacji. Jeszcze gorsze mają bowiem naukowcy. Już 0,5 promila alkoholu w organizmie sprawia, że czas reakcji kierowcy wydłuża się trzykrotnie! To oznacza mniej więcej tyle, że droga hamowania liczona od momentu dostrzeżenia zagrożenia, może wydłużyć się nawet o połowę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA