REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przychodzi mandat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przychodzi mandat?
Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przychodzi mandat?
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przychodzi mandat? To pytanie zadawane przez kierowców. Tyle że nie tak łatwo na nie odpowiedzieć.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Zasada działania odcinkowego pomiaru prędkości jest prosta. Przy wjeździe na odcinek testowy i przy wyjeździe z niego umieszczona jest kamera. Wykonują one dwa zdjęcia pojazdu. Na ich podstawie system komputerowy wylicza czas przejazdu auta i tym samym średnią jego prędkość. Jeżeli ta jest niższa od limitu obowiązującego na danej drodze, zdjęcia są kasowane. Gdy okazuje się wyższa, na ich podstawie wysyła się wezwanie do właściciela samochodu. Na jego podstawie musi wskazać kierującego.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przychodzi mandat?

Przepisy mówią wyraźnie, że czas na wystawienie mandatu z fotoradaru to 180 dni. Tyle że liczy się go nie od popełnienia wykroczenia, a jego ujawnienia. Momentem ujawnienia jest otwarcie zdjęcia przez operatora systemu CANARD. Ile zazwyczaj zajmuje przesłanie informacji? Na ogół zdecydowanie krócej. Właściciel pojazdu w większości przypadków dostaje list w czasie od kilku do kilkunastu tygodni od momentu popełnienia wykroczenia.

Mandat za odcinkowy pomiar. ITD nie wyrobiło się w 180 dni. Co wtedy?

Załóżmy, że ITD nie wyrobiło się. Nie udało mu się ustalić sprawcy w ciągu 180 dni. Tym samym mandat nie został wystawiony w przepisowym okresie. Czy to oznacza, że odpowiedzialność znika? No właśnie jeszcze nie. Bo inspektorzy mają możliwość skierowania wniosku o ukaranie do sądu. Na to organy ścigania mają nawet dwa lata od momentu popełnienia wykroczenia. Tym samym przeciągnięcie postępowania nie jest skuteczną metodą uniknięcia odpowiedzialności za wykroczenie zarejestrowane przez odcinkowy pomiar prędkości.

Jak dostarczany jest mandat za odcinkowy pomiar prędkości?

W jaki sposób wystawiany jest mandat z odcinkowego pomiaru prędkości? Nie polega to na tym, że do kierującego przyjeżdża patrol. Mandat dostaje on pocztą. Jest wysyłany listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. Mandat zawiera numer rachunku, na który należy dokonać wpłaty. Wskazuje również kwotę grzywny. Na opłacenie tak przesłanego mandatu kierujący ma dokładnie 7 dni od momentu otrzymania listu.

Odcinkowy pomiar prędkości: po jakim czasie przedawnia się mandat?

Mandat karny przedawnia się po 3 latach od momentu jego wystawienia i pokwitowania odbioru. W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości będzie to zatem moment odbioru listu, w którym mandat został przesłany. Sytuacja komplikuje się, gdy ITD nie zdążyło wystawić grzywny w terminie 180 dni i sprawa trafiła do sądu. W takim przypadku okres przedawnienia to nadal 3 lata. Tyle że tym razem liczone od momentu uprawomocnienia się wyroku stwierdzającego karę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA