REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odcinkowy pomiar prędkości vs. fotoradar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odcinkowy pomiar prędkości - nowe znaki pojawią się przy drogach
Odcinkowy pomiar prędkości - nowe znaki pojawią się przy drogach
Ministerstwo Infrastruktury

REKLAMA

REKLAMA

Lepszy jest punktowy pomiar prędkości czy kontrola wykonywana na dłuższym odcinku drogi? To pytanie, na które odpowiedzi poszukamy w tym właśnie materiale. Zobaczcie, w którym z rozwiązań ukrywa się wyższy wskaźnik poprawy bezpieczeństwa.

Fotoradary są świetnie znane polskim kierowcom od blisko 30 lat. Pierwszy został ustawiony przy Trasie łazienkowskiej w Warszawie w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. Dziś urządzenia rejestrujące wykroczenia są standardem. Spotkać je można praktycznie w całym kraju i często nawet w małych miejscowościach. Zalety? Pomiar prędkości jest dokonywany bez udziału funkcjonariuszy. A jako że urządzenia są dobrze oznakowane, mogą pełnić rolę prewencyjną w punktach tworzących szczególne zagrożenie np. dla pieszych.

REKLAMA

Pomiar odcinkowy - dłuższa kontrola to skuteczniejsza kontrola!

REKLAMA

Fotoradar ma jednak obecnie dość poważnego przeciwnika. A tym jest odcinkowy pomiar prędkości. Na czym on polega? System składa się z dwóch kamer. Pierwsza rejestruje wjazd auta do strefy z ograniczeniem prędkości, a druga wyjazd. System na podstawie dwóch odczytów numerów rejestracyjnych wylicza czas przejazdu odcinka, a jako że zna dokładny dystans (a ten może wynosić od 1 do 6 kilometrów), jest w stanie precyzyjnie wskazać średnią prędkość samochodu. Skutek? Doskonale wie czy kierowca nie przekroczył dozwolonej szybkości i może doprowadzić do jego ukarania mandatem.

Różnica w działaniu fotoradaru a odcinkowego pomiaru prędkości rozbija się w dużej mierze o zasięg. Pierwsze z urządzeń jest skuteczne, ale przy działaniu punktowym. Kierowcy zwalniają bowiem wyłącznie bezpośrednio przed lub za masztem - zależy, w którą stronę jest ustawiony. Odcinkowy pomiar prędkości natomiast działa na określonym odcinku - na całym terenie zmusza kierowcę do ograniczenia prędkości. Dlatego na ogół jest stosowany np. na dłuższych trasach wielopasmowych w mieście lub poza terenem zabudowanym.

Odcinkowy pomiar prędkości: 50 proc. wykroczeń więcej

REKLAMA

W Polsce odcinkowym pomiarem prędkości na razie objętych jest 30 odcinków tras. Sposób działania urządzeń postanowił w roku 2019 zbadać NIK. Wyniki? Jedno urządzenie każdego roku jest w stanie zarejestrować aż o 50 proc. wykroczeń więcej niż fotoradar. Ilość wlepionych mandatów to jednak nie koniec. Szczególnie że system okazuje się też skutecznie obniżać prędkość przejazdu. Jak wskazują dane Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD aż 84 proc. aut porusza się na odcinkowym pomiarze prędkości z dozwoloną szybkością.

Pracownicy CANARD nie ograniczają się jednak do wyliczeń związanych z przestrzeganiem ograniczeń prędkości. Pokazują też dane, które w bezpośredni sposób świadczą o bezpieczeństwie. Przykład? Na odcinkach objętych pomiarem prędkości w latach 2016 - 2018 znacząco spadła ilość zdarzeń drogowych. W stosunku do lat 2012 - 2014 jest aż o 57 proc. mniej wypadków, o 71 proc. mniej ofiar śmiertelnych oraz o 56 proc. mniej rannych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odcinkowy pomiar prędkości. Bezpieczeństwo dopiero po pierwsze!

Choć kwestia bezpieczeństwa stanowi oczywiście podstawę dla stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, są też i inne aspekty przemawiające za korzystaniem z tego systemu. Przykład? Jako że na objętych pomiarem odcinkach kierowcy poruszają się płynnie i na ogół ze stałą prędkością, nawet o 20 - 25 proc. poprawia się ich przepustowość. W ten sposób ograniczany jest efekt korkowania arterii drogowych. Poza tym rozbudowane monitorowanie pozwala np. na poszukiwanie pojazdów skradzionych czy monitorowanie natężenia ruchu.

Odcinkowy pomiar prędkości choć przynosi większą ilość zalet od fotoradarów, niestety bardzo często rozbija się o… polskie realia budżetowe. Montaż systemu jest zdecydowanie droższy od montażu fotoradaru. A jako że kwestie finansowe nad Wisłą zawsze są kluczowe, sprawa często kończy się dokładnie tak, jak ostatnio w Warszawie. Z uwagi na wysoką cenę montażu odcinkowego pomiaru, Zarząd Dróg Miejskich w stolicy zrezygnował z instalacji systemu na moście Poniatowskiego. W jego miejscu pojawią się zdecydowanie tańsze w postawieniu fotoradary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA