REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Odcinkowy pomiar prędkości - nowe znaki pojawią się przy drogach
Odcinkowy pomiar prędkości - nowe znaki pojawią się przy drogach
Ministerstwo Infrastruktury

REKLAMA

REKLAMA

Lepszy jest punktowy pomiar prędkości czy kontrola wykonywana na dłuższym odcinku drogi? To pytanie, na które odpowiedzi poszukamy w tym właśnie materiale. Zobaczcie, w którym z rozwiązań ukrywa się wyższy wskaźnik poprawy bezpieczeństwa.

Fotoradary są świetnie znane polskim kierowcom od blisko 30 lat. Pierwszy został ustawiony przy Trasie łazienkowskiej w Warszawie w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. Dziś urządzenia rejestrujące wykroczenia są standardem. Spotkać je można praktycznie w całym kraju i często nawet w małych miejscowościach. Zalety? Pomiar prędkości jest dokonywany bez udziału funkcjonariuszy. A jako że urządzenia są dobrze oznakowane, mogą pełnić rolę prewencyjną w punktach tworzących szczególne zagrożenie np. dla pieszych.

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar odcinkowy - dłuższa kontrola to skuteczniejsza kontrola!

Fotoradar ma jednak obecnie dość poważnego przeciwnika. A tym jest odcinkowy pomiar prędkości. Na czym on polega? System składa się z dwóch kamer. Pierwsza rejestruje wjazd auta do strefy z ograniczeniem prędkości, a druga wyjazd. System na podstawie dwóch odczytów numerów rejestracyjnych wylicza czas przejazdu odcinka, a jako że zna dokładny dystans (a ten może wynosić od 1 do 6 kilometrów), jest w stanie precyzyjnie wskazać średnią prędkość samochodu. Skutek? Doskonale wie czy kierowca nie przekroczył dozwolonej szybkości i może doprowadzić do jego ukarania mandatem.

Różnica w działaniu fotoradaru a odcinkowego pomiaru prędkości rozbija się w dużej mierze o zasięg. Pierwsze z urządzeń jest skuteczne, ale przy działaniu punktowym. Kierowcy zwalniają bowiem wyłącznie bezpośrednio przed lub za masztem - zależy, w którą stronę jest ustawiony. Odcinkowy pomiar prędkości natomiast działa na określonym odcinku - na całym terenie zmusza kierowcę do ograniczenia prędkości. Dlatego na ogół jest stosowany np. na dłuższych trasach wielopasmowych w mieście lub poza terenem zabudowanym.

Odcinkowy pomiar prędkości: 50 proc. wykroczeń więcej

W Polsce odcinkowym pomiarem prędkości na razie objętych jest 30 odcinków tras. Sposób działania urządzeń postanowił w roku 2019 zbadać NIK. Wyniki? Jedno urządzenie każdego roku jest w stanie zarejestrować aż o 50 proc. wykroczeń więcej niż fotoradar. Ilość wlepionych mandatów to jednak nie koniec. Szczególnie że system okazuje się też skutecznie obniżać prędkość przejazdu. Jak wskazują dane Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD aż 84 proc. aut porusza się na odcinkowym pomiarze prędkości z dozwoloną szybkością.

REKLAMA

Pracownicy CANARD nie ograniczają się jednak do wyliczeń związanych z przestrzeganiem ograniczeń prędkości. Pokazują też dane, które w bezpośredni sposób świadczą o bezpieczeństwie. Przykład? Na odcinkach objętych pomiarem prędkości w latach 2016 - 2018 znacząco spadła ilość zdarzeń drogowych. W stosunku do lat 2012 - 2014 jest aż o 57 proc. mniej wypadków, o 71 proc. mniej ofiar śmiertelnych oraz o 56 proc. mniej rannych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odcinkowy pomiar prędkości. Bezpieczeństwo dopiero po pierwsze!

Choć kwestia bezpieczeństwa stanowi oczywiście podstawę dla stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, są też i inne aspekty przemawiające za korzystaniem z tego systemu. Przykład? Jako że na objętych pomiarem odcinkach kierowcy poruszają się płynnie i na ogół ze stałą prędkością, nawet o 20 - 25 proc. poprawia się ich przepustowość. W ten sposób ograniczany jest efekt korkowania arterii drogowych. Poza tym rozbudowane monitorowanie pozwala np. na poszukiwanie pojazdów skradzionych czy monitorowanie natężenia ruchu.

Odcinkowy pomiar prędkości choć przynosi większą ilość zalet od fotoradarów, niestety bardzo często rozbija się o… polskie realia budżetowe. Montaż systemu jest zdecydowanie droższy od montażu fotoradaru. A jako że kwestie finansowe nad Wisłą zawsze są kluczowe, sprawa często kończy się dokładnie tak, jak ostatnio w Warszawie. Z uwagi na wysoką cenę montażu odcinkowego pomiaru, Zarząd Dróg Miejskich w stolicy zrezygnował z instalacji systemu na moście Poniatowskiego. W jego miejscu pojawią się zdecydowanie tańsze w postawieniu fotoradary.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA