REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat dla pieszego w 2020 roku. Jakie kary przewiduje prawo?

Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia
Przejście dla pieszych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Piesi - szczególnie w miastach - są kluczowymi uczestnikami ruchu drogowego. Właśnie dlatego ich również dotyczą obowiązki nakładane przez przepisy oraz w ich przypadku również występuje możliwość karania na drodze mandatu.

Z uwagi na fakt, że pieszy podczas spotkania z autem na drodze jest praktycznie bezbronny, przysługuje mu pozycja szczególnie uprzywilejowana. To jednak jeszcze nie oznacza, że osób pojawiających się w otoczeniu drogi nie dotyczą żadne obowiązki. Te odnoszą się chociażby do przechodzenia przez jezdnię. Złamanie zapisów prawa regulujących ruch w oczywisty sposób naraża pieszego na karę otrzymaną w postępowaniu mandatowym. Grzywny, które funkcjonariusze mogą wypisać pieszym, nie są wysokie. Kary na ogół opiewają na kwotę oscylującą między 50 a 100 złotych.

REKLAMA

Mandat dla pieszego w 2020 roku:

  • Niestosowanie się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych - 50 złotych
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi:
    • na obszarze zabudowanym - 50 złotych
    • na obszarze niezabudowanym - 100 złotych
  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - 50 złotych
  • Korzystanie z dróg niedostępnych dla pieszych - 50 złotych
  • Wejście na przejście dla pieszych, jeżeli sygnalizator S-5 nadaje sygnał czerwony - 100 złotych
  • Wejście na przejście dla pieszych, jeżeli sygnalizator S-5 nadaje sygnał czerwony kierującego kolumną pieszych, jeźdźca lub poganiacza - 100 złotych
  • Wchodzenie na jezdnię  bezpośrednio przed jadący pojazd:
    • na przejściach dla pieszych - 50 złotych
    • w miejscach innych niż przejścia dla pieszych - 100 złotych
  • Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi - 100 złotych
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni - 50 złotych
  • Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów - 50 złotych
  • Naruszenie obowiązku korzystania przez pieszego z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza - 50 złotych
  • Naruszenie przez pieszego idącego po poboczu lub jezdni obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi - 50 złotych
  • Naruszenie obowiązku noszenia elementów odblaskowych w czasie poruszania się po drodze lub poboczu drogi poza terenem zabudowanym - 20 - 500 złotych
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - 50 złotych
  • Przebieganie przez jezdnię - 50 złotych
  • Chodzenie po torowisku - 50 złotych
  • Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie - 100 złotych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA