REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo o ruchu drogowym - zmiany 2020 r. Co oznaczają?
Prawo o ruchu drogowym - zmiany 2020 r. Co oznaczają?
Ministerstwo Infrastruktury

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy dotyczą pierwszeństwa pieszych, limitów prędkości i kar za przekroczenia prędkości. Mają wejść w życie 1 lipca 2020 roku.

Ministerstwo Infrastruktury szykuje się do jednej z największych zmian przepisów dla kierowców w ostatnich latach. Nowelizacja obejmie trzy zasadnicze kwestie, z których pierwsza dotyczyć będzie pierwszeństwa pieszych. Do tej pory prawo gwarantowało nadrzędność nad pojazdami wszystkim tym osobom, które już znalazły się na pasach. Nowe zapisy mają sprawić, że pierwszeństwo zyskają także piesi, którzy dopiero wchodzą na przejście - jednocześnie nowelizacja zobowiąże ich do zachowania szczególnej ostrożności podczas przekraczania drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne zmiany dotyczą też ograniczeń prędkości!

Druga ze zmian proponowanych przez nowe Prawo o ruchu drogowym 2020 r. odnosi się do przekroczenia prędkości poza terenem zabudowany. Obecnie złamanie przepisów jest obwarowane przede wszystkim mandatem - ten może wynosić do 500 złotych i oznacza dopisanie do konta kierowcy nawet 10 punktów karnych. Po wejściu w życie nowych przepisów funkcjonariusze otrzymają nowe narzędzia. Prowadzący, który podczas jazdy poza terenem zabudowanym przekroczy dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h, identycznie jak w mieście straci prawo jazdy.

Trzecia ze zmian dotyczy ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym. Ministerstwo Infrastruktury na mocy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym chce, aby limit był zrównany. A to oznacza zniesienie ograniczenia do 60 km/h, które obowiązuje w godzinach nocnych - tj. między 23:00 a 5:00. Z czego wynika ta zmiana? Jak można przeczytać w oficjalnym komunikacie, "z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. (...) Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym."

Co nowe przepisy oznaczają dla kierowców?

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym zaproponowana przez Ministerstwo Infrastruktury oznacza dla kierowców w Polsce przede wszystkim całkowitą zmianę nawyków drogowych. O ile dotyczą one prędkości - należy je ocenić na plus. Szczególne wątpliwości budzą zagadnienia związane z pierwszeństwem dla pieszych. Uprawnienie dla osób wchodzących dopiero na pasy sprawia, że prowadzący będą zobowiązani do zachowania większej uwagi przed przejściami, a sami piesi będą mogli sprawniej przechodzić przez jezdnię. Z drugiej strony zmiana ta rodzi pewne obawy. Bo choć przepisy nie mają takiej intencji, nieco zwalniają osoby wkraczające na jezdnię z obowiązku myślenia i przewidywania.

REKLAMA

Brak przewidywania i analizy po obydwu stronach - kierowców i pieszych - sprawia, że prawa fizyki mogą się okazać nieubłagane. W końcu w miastach pojawiają się nie tylko małe auta, ale też wypełnione ładunkiem ciężarówki czy autobusy - których droga hamowania jest odpowiednio dłuższa. Co więcej, zastrzeżenia można mieć do stanu polskiej infrastruktury. Przejścia dla pieszych nie zawsze są ustawiane w miejscach dobrze widocznych dla prowadzących, a dobra widoczność to podstawa wczesnego podjęcia reakcji i zatrzymania się przed szlakiem dla pieszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przepisy o pierwszeństwie pieszych - kiedy?

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym ma wejść w życie 1 lipca 2020 roku. Czy ta data jest stuprocentowo pewna? Nie do końca. Bo choć projekt już jest, 31 stycznia 2020 roku został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. A termin ich zakończenia jest bliżej nieokreślony. To po pierwsze. Po drugie ustalenie ostatecznego kształtu zmian przepisów prawa to dopiero pierwszy krok. Drugim jest zatwierdzenie przepisów przez Sejm, Senat i Prezydenta. Od podpisu głowy państwa do wejścia nowych zapisów prawnych w życie konieczne jest jeszcze odczekanie okresu vacatio legis. A to może przesunąć termin obowiązywania przepisów dopiero na przyszły rok.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

REKLAMA

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA