REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA
Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Ważny wyrok WSA
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia włączania lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo stanowi kość niezgody między kierowcami ponieważ nie została rozstrzygnięta w przepisach. Z pomocą przychodzi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, który orzekł że przy wjeździe na rondo nie ma konieczności włączania lewego kierunkowskazu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie orzekł o braku konieczności włączania lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondzie. WSA stwierdził, że rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania.

REKLAMA

Brak kierunkowskazu na rondzie przyczyną niezaliczenia egzaminu

REKLAMA

Sprawa, w której orzekł WSA dotyczyła egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B. W czasie drugiej części egzaminu praktycznego (jazda miejska) egzamin Z.K. został przerwany przez egzaminatorkę z tej przyczyny, że w jej ocenie Z.K. dwukrotnie źle wykonał to samo zadanie egzaminacyjne, które polegało na wykonaniu manewru zmiany kierunku jazdy w lewo. Egzaminatorka stwierdziła, że w obu przypadkach błąd polegał na nie włączeniu lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo.

Z.K. odwołał się do Marszałka Województwa Lubelskiego, który przyznał mu rację i unieważnił egzamin. Jak stwierdził Marszałek egzaminowany poruszał się w ruchu okrężnym i włączenie lewego kierunkowskazu przy dojeżdżaniu do ronda nie jest wymagane.

REKLAMA

Z uwagi na decyzję Marszałka egzaminatorka wniosła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO).  SKO podtrzymało decyzję Marszałka argumentując, że stosownie do § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku zatem przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu. Zmiana kierunku ruchu następuje dopiero przy opuszczaniu skrzyżowania o ruchu okrężnym i dopiero wtedy należy zasygnalizować manewr włączeniem prawego kierunkowskazu.

Kolegium wskazało, że brak obowiązku włączenia kierunku nie dotyczy sytuacji, gdy wjazd na takie skrzyżowanie jest połączony ze zmianą pasa ruchu - w przypadku konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany pasa na samym skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym SKO stwierdziło, że egzaminatorka dokonała niewłaściwej oceny i nakazało unieważnienie egzaminu. Egzaminatorka jednak postanowiła walczyć dalej i zaskarżyła do WSA decyzję SKO.

WSA: rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie

WSA w Lublinie poparł argumentację SKO. Sędziowie zgodzili się, że w zaistniałej sytuacji nie ma mowy o dwukrotnym błędnym wykonaniu przez egzaminowanego zadania z uwagi na to, że przy wjeździe na rondo egzaminowany nie musiał zmieniać ani kierunku jazdy, ani pasa ruchu, a więc nie pojawił się obowiązek zasygnalizowania manewru zmiany kierunku jazdy.

Sąd powołując się na § 36 rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych stwierdził, że współwystępowanie znaku C-12 "ruch okrężny" ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" skutkuje tylko tym, że wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu - nie zmienia to tego, że ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12.

WSA przyznał więc rację Kolegium w tej kwestii, że rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować.

Opracowano na podstawie:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 25 stycznia 2018 r. (sygn. akt III SA/Lu 326/17)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA