REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?

Hubert Krawczyk
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poruszając się po drogach publicznych, często zdarza się że kierowcy nie wiedzą jak zachować się w określonych sytuacjach podczas manewru zmiany pasa. Sam manewr na drodze jednopasmowej nie należy do najtrudniejszych czynności, ale gdy na jezdni pojawią się trzy pasy to zdarza się że kierowcy jadą „na czuja”, ponieważ nie mają pojęcia kto z której strony może wjechać jako pierwszy, a kto kogo powinien przepuścić. Jest to poważny problem, a świadczy głownie o tym fakt braku znajomości przepisów ruchu drogowego.

Kodeks drogowy w Art. 22 jasno reguluje kwestię pierwszeństwa zmiany pasa ruchu. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy kierowca chce zmienić pas, na którym znajduje się inny samochód to obowiązany jest ustąpić mu pierwszeństwa, i poczekać na najbliższą możliwość zmiany pasa. Oczywiście przy tym manewrze niezbędnym jest sygnalizacja o swoich zamiarach kierunkowskazem.

REKLAMA

Kto pojedzie pierwszy na drodze trzy pasmowej?

REKLAMA

Sprawa komplikuje się gdy na jezdni pojawiają się 3 pasy w jednym kierunku i na skrajnych pasach jadą kierowcy, którzy jednocześnie chcą wjechać na pas środkowy. Wcześniej wspomniany Art. 22. reguluje również i tą kwestię, ponieważ w takiej sytuacji następuje zasada pierwszeństwa z prawej strony. Kierowca jadący lewym skrajnym pasem powinien ustąpić pierwszeństwa zmiany pasa ruchu kierowcy jadącego prawym skrajnym pasem.

Oczywiście przy wykonywaniu takiego manewru należy zachować szczególną ostrożność i mieć „oczy dookoła głowy”. Należy pamiętać, że obszar widziany przez boczne lusterka jest ograniczony i samochód jadący prawym skrajnym pasem może zostać przez nas nie dostrzeżony. W przypadku zmiany pasa warto jest się obejrzeć przez ramie, w celu upewnienia, się że droga jest pusta i manewr nie spowoduje zagrożenia dla innych uczestników drogi.

Droga zwężająca się, bez oznakowania i rozdzielenia pasów. Co wtedy?

REKLAMA

Podobnie sprawa wygląda w przypadku drogi zwężającej się, nie rozdzielonej pasami ruchu i nie oznaczonej znakami informującymi, z której strony pas się kończy. W takim przypadku działa również zasada prawej strony i pierwszeństwo przejazdu ma zawsze samochód jadący z prawej strony. Zaznaczyć należy jednak, że kierowca jadący prawym pasem, nie ma prawa wyprzedzać samochodów jadących lewym pasem, chyba że pojazd poprzedzający zatrzymał się sygnalizując manewr skrętu w lewo. Jest to sytuacja, w której wyminięcie pojazdu z prawej strony jest dozwolone.

Przepisy w teorii  mogą w sposób znaczny różnić się od praktyki i zostać drastycznie zweryfikowane w czasie poruszania się w ruchu drogowym. Z tego względu każdy manewr zmiany pasa, należy wykonać z zachowaniem szczególnej ostrożności i z zasadą ograniczonego zaufania. Nie zawsze kierujący poruszający się po tej samej drodze może mieć świadomość o pierwszeństwie przejazdu lub jego braku.

Kierujący pojazdem przed zmianą pasa powinien zawsze rozejrzeć i upewnić o możliwości wykonania tego manewru, ponieważ okazać się może że kierowca jadący obok, może nas nie dostrzec lub celowo nie chce przepuścić z powodu błędnej interpretacji przepisów. Każdorazowy manewr zmiany pasa powinno wykonać się w miarę możliwości płynnie i spokojnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą i z zachowaniem odległości od pojazdów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA