REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poruszając się po drogach publicznych, często zdarza się że kierowcy nie wiedzą jak zachować się w określonych sytuacjach podczas manewru zmiany pasa. Sam manewr na drodze jednopasmowej nie należy do najtrudniejszych czynności, ale gdy na jezdni pojawią się trzy pasy to zdarza się że kierowcy jadą „na czuja”, ponieważ nie mają pojęcia kto z której strony może wjechać jako pierwszy, a kto kogo powinien przepuścić. Jest to poważny problem, a świadczy głownie o tym fakt braku znajomości przepisów ruchu drogowego.

Kodeks drogowy w Art. 22 jasno reguluje kwestię pierwszeństwa zmiany pasa ruchu. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy kierowca chce zmienić pas, na którym znajduje się inny samochód to obowiązany jest ustąpić mu pierwszeństwa, i poczekać na najbliższą możliwość zmiany pasa. Oczywiście przy tym manewrze niezbędnym jest sygnalizacja o swoich zamiarach kierunkowskazem.

REKLAMA

Kto pojedzie pierwszy na drodze trzy pasmowej?

REKLAMA

Sprawa komplikuje się gdy na jezdni pojawiają się 3 pasy w jednym kierunku i na skrajnych pasach jadą kierowcy, którzy jednocześnie chcą wjechać na pas środkowy. Wcześniej wspomniany Art. 22. reguluje również i tą kwestię, ponieważ w takiej sytuacji następuje zasada pierwszeństwa z prawej strony. Kierowca jadący lewym skrajnym pasem powinien ustąpić pierwszeństwa zmiany pasa ruchu kierowcy jadącego prawym skrajnym pasem.

Oczywiście przy wykonywaniu takiego manewru należy zachować szczególną ostrożność i mieć „oczy dookoła głowy”. Należy pamiętać, że obszar widziany przez boczne lusterka jest ograniczony i samochód jadący prawym skrajnym pasem może zostać przez nas nie dostrzeżony. W przypadku zmiany pasa warto jest się obejrzeć przez ramie, w celu upewnienia, się że droga jest pusta i manewr nie spowoduje zagrożenia dla innych uczestników drogi.

Droga zwężająca się, bez oznakowania i rozdzielenia pasów. Co wtedy?

REKLAMA

Podobnie sprawa wygląda w przypadku drogi zwężającej się, nie rozdzielonej pasami ruchu i nie oznaczonej znakami informującymi, z której strony pas się kończy. W takim przypadku działa również zasada prawej strony i pierwszeństwo przejazdu ma zawsze samochód jadący z prawej strony. Zaznaczyć należy jednak, że kierowca jadący prawym pasem, nie ma prawa wyprzedzać samochodów jadących lewym pasem, chyba że pojazd poprzedzający zatrzymał się sygnalizując manewr skrętu w lewo. Jest to sytuacja, w której wyminięcie pojazdu z prawej strony jest dozwolone.

Przepisy w teorii  mogą w sposób znaczny różnić się od praktyki i zostać drastycznie zweryfikowane w czasie poruszania się w ruchu drogowym. Z tego względu każdy manewr zmiany pasa, należy wykonać z zachowaniem szczególnej ostrożności i z zasadą ograniczonego zaufania. Nie zawsze kierujący poruszający się po tej samej drodze może mieć świadomość o pierwszeństwie przejazdu lub jego braku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierujący pojazdem przed zmianą pasa powinien zawsze rozejrzeć i upewnić o możliwości wykonania tego manewru, ponieważ okazać się może że kierowca jadący obok, może nas nie dostrzec lub celowo nie chce przepuścić z powodu błędnej interpretacji przepisów. Każdorazowy manewr zmiany pasa powinno wykonać się w miarę możliwości płynnie i spokojnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą i z zachowaniem odległości od pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA