REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia
Zmiana pasa ruchu, kto ma pierwszeństwo?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poruszając się po drogach publicznych, często zdarza się że kierowcy nie wiedzą jak zachować się w określonych sytuacjach podczas manewru zmiany pasa. Sam manewr na drodze jednopasmowej nie należy do najtrudniejszych czynności, ale gdy na jezdni pojawią się trzy pasy to zdarza się że kierowcy jadą „na czuja”, ponieważ nie mają pojęcia kto z której strony może wjechać jako pierwszy, a kto kogo powinien przepuścić. Jest to poważny problem, a świadczy głownie o tym fakt braku znajomości przepisów ruchu drogowego.

Kodeks drogowy w Art. 22 jasno reguluje kwestię pierwszeństwa zmiany pasa ruchu. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy kierowca chce zmienić pas, na którym znajduje się inny samochód to obowiązany jest ustąpić mu pierwszeństwa, i poczekać na najbliższą możliwość zmiany pasa. Oczywiście przy tym manewrze niezbędnym jest sygnalizacja o swoich zamiarach kierunkowskazem.

REKLAMA

Kto pojedzie pierwszy na drodze trzy pasmowej?

REKLAMA

Sprawa komplikuje się gdy na jezdni pojawiają się 3 pasy w jednym kierunku i na skrajnych pasach jadą kierowcy, którzy jednocześnie chcą wjechać na pas środkowy. Wcześniej wspomniany Art. 22. reguluje również i tą kwestię, ponieważ w takiej sytuacji następuje zasada pierwszeństwa z prawej strony. Kierowca jadący lewym skrajnym pasem powinien ustąpić pierwszeństwa zmiany pasa ruchu kierowcy jadącego prawym skrajnym pasem.

Oczywiście przy wykonywaniu takiego manewru należy zachować szczególną ostrożność i mieć „oczy dookoła głowy”. Należy pamiętać, że obszar widziany przez boczne lusterka jest ograniczony i samochód jadący prawym skrajnym pasem może zostać przez nas nie dostrzeżony. W przypadku zmiany pasa warto jest się obejrzeć przez ramie, w celu upewnienia, się że droga jest pusta i manewr nie spowoduje zagrożenia dla innych uczestników drogi.

Droga zwężająca się, bez oznakowania i rozdzielenia pasów. Co wtedy?

REKLAMA

Podobnie sprawa wygląda w przypadku drogi zwężającej się, nie rozdzielonej pasami ruchu i nie oznaczonej znakami informującymi, z której strony pas się kończy. W takim przypadku działa również zasada prawej strony i pierwszeństwo przejazdu ma zawsze samochód jadący z prawej strony. Zaznaczyć należy jednak, że kierowca jadący prawym pasem, nie ma prawa wyprzedzać samochodów jadących lewym pasem, chyba że pojazd poprzedzający zatrzymał się sygnalizując manewr skrętu w lewo. Jest to sytuacja, w której wyminięcie pojazdu z prawej strony jest dozwolone.

Przepisy w teorii  mogą w sposób znaczny różnić się od praktyki i zostać drastycznie zweryfikowane w czasie poruszania się w ruchu drogowym. Z tego względu każdy manewr zmiany pasa, należy wykonać z zachowaniem szczególnej ostrożności i z zasadą ograniczonego zaufania. Nie zawsze kierujący poruszający się po tej samej drodze może mieć świadomość o pierwszeństwie przejazdu lub jego braku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierujący pojazdem przed zmianą pasa powinien zawsze rozejrzeć i upewnić o możliwości wykonania tego manewru, ponieważ okazać się może że kierowca jadący obok, może nas nie dostrzec lub celowo nie chce przepuścić z powodu błędnej interpretacji przepisów. Każdorazowy manewr zmiany pasa powinno wykonać się w miarę możliwości płynnie i spokojnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą i z zachowaniem odległości od pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA