Sygnalizatory kierunkowe a zawracanie
REKLAMA
REKLAMA
Istnieje kilka odmian sygnalizatorów S-3. Pierwszy z nich to sygnalizator kierunkowy do skręcania w lewo:
REKLAMA
Ten sygnalizator (podczas wyświetlania na nim sygnału zielonego) zezwala wyłącznie na skręcanie w lewo. Nie zezwala natomiast na zawracanie. Niestety, wielu kierowców o tym nie wie. Jeżeli pojazd zawraca na skrzyżowaniu z takim sygnalizatorem, to kierujący nim może stworzyć niebezpieczną sytuację. Popatrzmy na Rys. 2:
Kierowca niebieskiego samochodu, wykonując manewr zawracania, może doprowadzić do sytuacji kolizyjnej z samochodami skręcającymi w prawo, dla których również wyświetlany jest sygnał zielony na sygnalizatorze kierunkowym. Kierujący czerwonym samochodem i autobusem mają prawo pewnie jechać przez skrzyżowanie i ufać, że nie napotkają ruchu poprzecznego. Tymczasem okazuje się, że na ich torze jazdy pojawia się zawracający niebieski samochód. Dlatego właśnie sygnalizator kierunkowy do skręcania w lewo nie upoważnia do zawracania.
Istnieją jednak sygnalizatory kierunkowe S-3 do skręcania w lewo i zawracania:
W takim przypadku kierujący pojazdem ma prawo zarówno skręcić w lewo jak i zawrócić.
Występują również sygnalizatory kierunkowe tylko do zawracania:
Widząc taki sygnalizator, kierowca żółtego samochodu może tylko zawrócić, nie wolno mu natomiast skręcać w lewo.
W następnym odcinku dalszy ciąg informacji o skręcaniu w lewo i zawracaniu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.