REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strzałki kierunkowe a zawracanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Strzałki kierunkowe a zawracanie
Strzałki kierunkowe a zawracanie
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Na pasach ruchu często występują przed skrzyżowaniami tzw. strzałki kierunkowe czyli znaki poziome. Znakomicie ułatwiają one kierującym zorientowanie się, w jakim kierunku można jechać na skrzyżowaniu z danego pasu ruchu. Warto jednak pamiętać o pewnych zasadach.

Przede wszystkim trzeba zwracać baczną uwagę na te strzałki, aby zająć przed skrzyżowaniem odpowiedni pas ruchu, zgodny z dalszym zamierzonym kierunkiem jazdy na skrzyżowaniu.

REKLAMA

Strzałki kierunkowe a zawracanie

Tu zmiana pasa ruchu nie jest dozwolona

Jerzy Bitner

Początkowe strzałki kierunkowe są umieszczane na jezdni w miejscach, gdzie pasy ruchu oddziela jeszcze linia przerywana. Wówczas kierujący ma możliwość zmiany pasa. Potem, gdy pasy ruchu oddziela już linia pojedyncza ciągła, zmiana pasa nie jest już możliwa.

Strzałki kierunkowe a zawracanie

Strzałka kierunkowa P8b

Jerzy Bitner

Ta strzałka kierunkowa (P-8b) wskazuje, że z pasa, na którym się znajduje, można skręcać w lewo. W pewnych sytuacjach (o tym poniżej) zezwala także za zawracanie.

Strzałki kierunkowe a zawracanie

Strzałka kierunkowa (P-8e)

Jerzy Bitner

Z kolei ta strzałka kierunkowa (P-8e) zezwala na jazdę prosto oraz na skręcanie w lewo. W pewnych sytuacjach (o tym poniżej) zezwala także za zawracanie.

Strzałki kierunkowe a zawracanie

Strzałka kierunkowa (P-8c)

Jerzy Bitner

Następna strzałka kierunkowa (P-8c) zezwala na zawracanie. Strzałka ta może być umieszczona tylko na lewym skrajnym pasie ruchu. Nie zezwala ona natomiast na skręcanie w lewo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobaczmy jeszcze jedną strzałkę:

Strzałka kierunkowa P8i

Strzałka kierunkowa (P-8i)

Jerzy Bitner

Ta strzałka kierunkowa (P-8i) zezwala na jazdę prosto oraz na zawracanie. Nie zezwala natomiast na skręcanie w lewo.

Pamiętajmy, że strzałki kierunkowe generalnie pozwalają na jazdę TYLKO w kierunku przez nie wskazywanym. Istnieje tutaj jeden wyjątek.

§ 87 ust. 2 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi:

Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

W tej sytuacji zawracanie jest dozwolone

W tej sytuacji zawracanie jest dozwolone

Jerzy Bitner

Oznacza to, że nawet jeśli na lewym skrajnym pasie ruchu nie występuje strzałka kierunkowa do zawracania, to możemy z tego pasa zawrócić, chyba że przed skrzyżowaniem umieszczony jest znak B-23 „ Zakaz zawracania” albo ruch na skrzyżowaniu jest kierowany sygnalizatorem kierunkowym S-3.

[

W tej sytuacji zawracanie jest zabronione

W tej sytuacji zawracanie jest zabronione

Jerzy Bitner

Występuje tu jednak brak doprecyzowania, o jaki sygnalizator kierunkowy S-3 chodzi. Jeżeli występuję sygnalizator kierunkowy S-3 zezwalający na skręcanie w lewo i zawracanie, to przecież w takiej sytuacji zawracanie jest dozwolone. Byłoby one zabronione, gdyby przed skrzyżowaniem występował sygnalizator kierunkowy S-3 zezwalający wyłącznie na skręcanie w lewo.

Warto te zasady dobrze zapamiętać. Apelujemy też do Ministerstwa, aby jak najszybciej uregulowano występujące w tych przepisach nieścisłości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA